Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi A6, Mercedes E-klasse etc..


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Audi A6, Mercedes E-klasse eller lignende. Tror det kan være greit å ha antiskrens og tiptronic-gear, men ellers har jeg ikke så mye ideer om utstyr. Både stasjonsvogn og "vanlig" type er interessant..

 

Hva bør man se etter på en slik bil? Vet at E-klassen er plaget med en del rust på modeller som er fra før 2000.. Noen som har tips til interessante biler? Pris må være under 140.000 ca..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan vel forresten ligge litt unna forrige generasjon MB E-klasse, spesielt før faceliften, om jeg har forstått det rett. Mye problemer.

8010702[/snapback]

Dvs. før 97/98 eller? Har hørt det skjedde en del med elektronikken ca. 97.

 

buskmann: Har du ca. årstall du også? Ser ikke hvilken generasjon det er utifra bildet..

Lenke til kommentar

Audi A6'n på bildet er vel fra 1996 - 2005 sånn cirka.

 

Ikke hørt så voldsomt mye negativt om denne bilen jeg, men byggekvaliteten var kanskje ikke den aller beste... Den nye er jo bare å glemme med tanke på prisen din. ;)

 

Hadde definitivt heller tatt en Audi enn en gammel Merce jeg, men jeg er jo ikke helt subjektiv. ;)

Lenke til kommentar
Audi A6'n på bildet er vel fra 1996 - 2005 sånn cirka.

 

Ikke hørt så voldsomt mye negativt om denne bilen jeg, men byggekvaliteten var kanskje ikke den aller beste... Den nye er jo bare å glemme med tanke på prisen din. ;)

 

Hadde definitivt heller tatt en Audi enn en gammel Merce jeg, men jeg er jo ikke helt subjektiv. ;)

8012051[/snapback]

Hehe.. Det som er litt skummelt med Mercedes er rust. Samtlige biler jeg ringer på har vært rust-utbedret eller har rust rundt skjermer etc.. Det kommer nok litt av prisklassen, men en bil på 8-9 år bør ikke være slik. Jeg har fremdeles til gode å komme over en Audi med tilsvarende problem, men dem er oftere slitt på andre måter. Audi-folk kjører nok litt hardere...

Lenke til kommentar
Hehe.. Det som er litt skummelt med Mercedes er rust. Samtlige biler jeg ringer på har vært rust-utbedret eller har rust rundt skjermer etc.. Det kommer nok litt av prisklassen, men en bil på 8-9 år bør ikke være slik. Jeg har fremdeles til gode å komme over en Audi med tilsvarende problem, men dem er oftere slitt på andre måter. Audi-folk kjører nok litt hardere...

8012202[/snapback]

Vi kjører muligens litt hardere ja. ;) Men finnes mange Audier som er eid av "hattkailler" også da. :p Så kan jo være heldig å finne en...

 

Har tilgode å se en Audi med rust ja. Og det er jo deilig!

 

Greit nok at Audi har et par kjente gjengangere på feillista, men synes generelt det er bra byggekvalitet på Audiene. ;)

Lenke til kommentar

Mercedes E-klasse fikk rustproblemer med 210-chassiset (kom i 95-96 tror jeg). De fleste som kjøpte de bilene måtte bytte enkelte karroserideler pga. rust. De eldre bilene bygget på 124-chassiset fra første halvdel av 90-tallet er bedre. Kjenner til flere eksempler med omtrent rustfrie eksemplarer, men risikoen med gammel bil er jo også at bilen slites generelt ellers...

Lenke til kommentar
Mercedes E-klasse fikk rustproblemer med 210-chassiset (kom i 95-96 tror jeg). De fleste som kjøpte de bilene måtte bytte enkelte karroserideler pga. rust. De eldre bilene bygget på 124-chassiset fra første halvdel av 90-tallet er bedre. Kjenner til flere eksempler med omtrent rustfrie eksemplarer, men risikoen med gammel bil er jo også at bilen slites generelt ellers...

8015335[/snapback]

Det er heller ikke antiskrens og moderne sikkerhetsutstyr på såpass gamle biler.. Så må nok bli noe fra 97 og utover. Men E-klassen er jo relativt sikre biler uansett pga. størrelsen.

Lenke til kommentar
Mercedes hadde også problemer i 2005. Helt nye biler kom til importøren med lakkbobler.

 

Mange av de som kjøpte W210 fikk jo utbedret rusten på garantien, men, mange kunder har faktisk ikke benyttet denne muligheten.

Bakluka var vel det største problemet på disse.

8026404[/snapback]

Ja.. Ser egentlig at det er i overkant mye kluss med både Audi og Mercedes fra disse årgangene.. Så mulig BMW 5-serie er mer lovende. Prisene ser ikke veldig gale ut heller.

Lenke til kommentar
Ja.. Ser egentlig at det er i overkant mye kluss med både Audi og Mercedes fra disse årgangene.. Så mulig BMW 5-serie er mer lovende. Prisene ser ikke veldig gale ut heller.

8026905[/snapback]

Kluss og kluss... Audi har i hvert fall aldri hatt et problem med rust eller karosseri. ;)

 

Det mest kjente problemet med Audi har vel vært forstillinga, eller "multiknirk". :p Men er jo bare å bytte hvis det skulle være et problem, så holder det i 5-10 år til. Koster ikke så allverdens akkurat.

 

Og ellers er jo Audi'n tipp topp moderne. ABS, antispinn og bremsekraftforsterker er standard + 4-6 kollisjonsputer. Fikk vel ESP også etterhvert, husker ikke årstallet. Alle har også 2-soners klimaautomat og varme i seter (så lenge du ikke kjøper importert), 4x el.vinduer og el.speil etc. Sjansen er også stor for å få med elektrisk justerbare seter.

 

Men om du vil skli av gårde på en bakhjulsdrevet gammel BMW nesten uten noe utstyr så... :thumbdown: Neida, kan vel være OK biler der ute, men jeg hadde holdt meg unna gamle BMW...

 

Eksempel på en bra A6:

Audi A6 2.4 Quattro - altså 170 hester/230 Nm og 4x4, el. skinn + parksensor (139 000 kr)

 

Edit: La til et eksempel på en A6.

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Ja.. Ser egentlig at det er i overkant mye kluss med både Audi og Mercedes fra disse årgangene.. Så mulig BMW 5-serie er mer lovende. Prisene ser ikke veldig gale ut heller.

8026905[/snapback]

Eksempel på en bra A6:

Audi A6 2.4 Quattro - altså 170 hester/230 Nm og 4x4, el. skinn + parksensor (139 000 kr)

 

Edit: La til et eksempel på en A6.

8027467[/snapback]

Ser fin ut denne.. Det er ca. noe slikt jeg er ute etter, men med automat + antiskrens. Og gjerne under 150k kilometerstand. Det er ikke for mange av dem ute på markedet, og dem blir solgt fort. Så gjelder å følge med litt.

 

BMW'ene ser ut til å ha ca. samme utstyr som Audi i samme prisklasse, og rust er det vel bare Mercedes som sliter med ja :)

Lenke til kommentar

Jau... gjelder å følge med.

 

Denne kunne jo vært bra i blinken.. både automat OG 4x4 på en 2.4 liters motor. Såvidt passert 150 000 km og alle servicer fulgt + nettopp skifta reg.reim alt utstyr inkl. cruise, telefon og navi, pris 149 000 kr. Hm.. og solgt da. :thumbdown:

 

Ellers er jo denne fin. Morsom motor, 1.8T med 150 hk, sleng på 10k på en chip og du har godt over 200 hk. Motoren gir glatt 3-400 hk om du tuner for 40-50 tusen kroner. ;) Én bruker og ikke minst ESP. Komplett servicehefte. Elektrisk justering av seter. Kanskje gått et år lenger med km enn du hadde håpet, men én eier og komplett servicehefte veier opp for det. ;)

 

For øvrig tror jeg det var i 2000 ESP ble tilgjengelig på A6. Og da litt utpå året. Tidlige 2000-modeller tror jeg ikke har ESP.

Lenke til kommentar
Ellers er jo denne fin. Morsom motor, 1.8T med 150 hk, sleng på 10k på en chip og du har godt over 200 hk. Motoren gir glatt 3-400 hk om du tuner for 40-50 tusen kroner. ;) Én bruker og ikke minst ESP. Komplett servicehefte. Elektrisk justering av seter. Kanskje gått et år lenger med km enn du hadde håpet, men én eier og komplett servicehefte veier opp for det. ;)

 

For øvrig tror jeg det var i 2000 ESP ble tilgjengelig på A6. Og da litt utpå året. Tidlige 2000-modeller tror jeg ikke har ESP.

8029027[/snapback]

Fin den der ja.. Tror ikke det blir noen chipping uansett, men artig mulighet.

 

Jeg tror ESP ble mer eller mindre standard rundt 2000-2001, mens det bare er noen som har valgt det som ekstrautstyr før det.. Finner ingen før 98 med ESP.

 

Er 175.000 kilometer mye på en slik bil? Hva må byttes av slitedeler innimellom etc.? Disse har vel registerrem i motsetning til en Mercedes..

Lenke til kommentar
Fin den der ja..  Tror ikke det blir noen chipping uansett, men artig mulighet.

 

Jeg tror ESP ble mer eller mindre standard rundt 2000-2001, mens det bare er noen som har valgt det som ekstrautstyr før det.. Finner ingen før 98 med ESP.

 

Er 175.000 kilometer mye på en slik bil? Hva må byttes av slitedeler innimellom etc.? Disse har vel registerrem i motsetning til en Mercedes..

8029156[/snapback]

Dårlig med kjeder ja. ;) Nå har jo Audi kommet med nye registerreimer da, som aldri skal skiftes. Da får man registerreimenes fordeler i tillegg til kjedets utholdenhet. Men dessverre er det bare et valg på nye Audi'er, og kan ikke ettermonteres heller. :cry:

 

Anyway; er ikke helt up to date med hva som må skiftes jeg. Ikke akkurat noen mekaniker nei. Må på verksted om jeg skal skifte ei lyspære. :p Men et kjent problem på Audier er altså forstillingsproblemene. Et ukomplisert problem, men det må jo gjøres (skiftes) når problemene melder seg.

 

Ellers så er vel reg.reim noe som må skiftes på rundt 120 000 km tror jeg. Det er det i hvert fall på min 1.8 Turbo, og det er jo den samme motoren... Så hvis forrige eier har skiftet (noe man for guds skyld får håpe...) så skal du kjøre problemfritt til 240 000 km eller noe hva reima angår. ;) Men ta ikke mitt ord for god fisk... noen andre har sikkert bedre peil på det her, eller ta en telefon til Møller. ;)

Lenke til kommentar

Og hva 1.8T motoren angår er det vel en av de beste og mest gjennomprøvde motorene til VAG-konsernet. Den sitter jo i nærmest alle modeller, fra Golf til A6 - og både VAG selv og alle landets tunere/chippere kan vel melde om særdeles god kvalitet og holdbarhet. Vet om mange B5'er (Audi A4 96-01) som har gått 3-400 000 km og fortsatt går som ei klokke i hvertfall - og det MED chip. Så da vil de vel gjøre det enda bedre i original tilstand.

Lenke til kommentar
Audi A6'n på bildet er vel fra 1996 - 2005 sånn cirka.

 

Ikke hørt så voldsomt mye negativt om denne bilen jeg, men byggekvaliteten var kanskje ikke den aller beste... Den nye er jo bare å glemme med tanke på prisen din. ;)

 

Hadde definitivt heller tatt en Audi enn en gammel Merce jeg, men jeg er jo ikke helt subjektiv. ;)

8012051[/snapback]

Hehe.. Det som er litt skummelt med Mercedes er rust. Samtlige biler jeg ringer på har vært rust-utbedret eller har rust rundt skjermer etc.. Det kommer nok litt av prisklassen, men en bil på 8-9 år bør ikke være slik. Jeg har fremdeles til gode å komme over en Audi med tilsvarende problem, men dem er oftere slitt på andre måter. Audi-folk kjører nok litt hardere...

8012202[/snapback]

 

 

 

Nå er det en kjent sak at mercedes hadde rust problemer med denne modellen, men det er 97-99 som er sikrest å kjøpe av disse modellene, det at bilen har vært til rustutbedring er positivt da har den fått byttet døre og skjermer og steder med rust. 2000-2001 er de som er verst på rust faktisk, de ruster omtrent med en gang man får en steinsprut.

Anbefaler mercedes E klasse helt konge bra biler ikke så mange kjente problemer heller unntatt rust. Men mercedes har i det mindste prøvd å orden opp i rust problemene, det samme kan en ikke akkurat si om vag sin forstilling.

 

Hold deg unna audi, har problemer med forstilling (dette er dyrt) og den har sånn generelt problemer med elektronikk, ekslopderende ruter!

Lenke til kommentar
Ja.. Ser egentlig at det er i overkant mye kluss med både Audi og Mercedes fra disse årgangene.. Så mulig BMW 5-serie er mer lovende. Prisene ser ikke veldig gale ut heller.

8026905[/snapback]

Kluss og kluss... Audi har i hvert fall aldri hatt et problem med rust eller karosseri. ;)

 

Det mest kjente problemet med Audi har vel vært forstillinga, eller "multiknirk". :p Men er jo bare å bytte hvis det skulle være et problem, så holder det i 5-10 år til. Koster ikke så allverdens akkurat.

 

Og ellers er jo Audi'n tipp topp moderne. ABS, antispinn og bremsekraftforsterker er standard + 4-6 kollisjonsputer. Fikk vel ESP også etterhvert, husker ikke årstallet. Alle har også 2-soners klimaautomat og varme i seter (så lenge du ikke kjøper importert), 4x el.vinduer og el.speil etc. Sjansen er også stor for å få med elektrisk justerbare seter.

 

Men om du vil skli av gårde på en bakhjulsdrevet gammel BMW nesten uten noe utstyr så... :thumbdown: Neida, kan vel være OK biler der ute, men jeg hadde holdt meg unna gamle BMW...

 

Eksempel på en bra A6:

Audi A6 2.4 Quattro - altså 170 hester/230 Nm og 4x4, el. skinn + parksensor (139 000 kr)

 

Edit: La til et eksempel på en A6.

8027467[/snapback]

 

 

Det at den forstillinga holder da i 5-10 år er bare piss, denne er veldig svak,(Familien har hatt a6 selv og der måtte vi bytte forstilling igjen etter ca 40.000 km) det utstyret du nevner er også standard på MB far 97 da fikk den også ASR.

Lenke til kommentar
er også standard på MB far 97 da fikk den også ASR.

8031821[/snapback]

Er jo relativt stor forskjell på antispinn (ASR) og antiskrens (ESP) også da :roll:

 

Sånn som jeg ser det så er Mercedes nå den mest konservative og minst nytenkende produsenten av Mercedes, Audi og BMW.

Mercedes er som en slede mens de to andre er kjøreglade sinnatagger :thumbup:

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...