Gå til innhold

Hvorfor spiser vi så mye usunn mat?


Rockna

Anbefalte innlegg

Bare jeg som driter i hva jeg stapper i meg eller? Det rare er jo at jeg er veldig spinkel.

8030467[/snapback]

 

vil du vite grunnden til at du er veldig spinkel? det er for at du sansynligvis ikke spiser veldig mye. tipper du spiser en gang på skole/jobb. en gang rundt middag og en gang til kvelds + litt snop mellom. dette er ikke mye, og da nytter det lite hva du spiser til disse måltidene. når kroppen ikke har konstandt mat å jobbe med tærer den på fettlagrene, og derfor klarer du aldri å legge på deg noe særlig.

 

hvis du vil opp i vekt (som mange veldig spinkle ofte vil) må du spise mye, og ofte. gjerne hver 2-3 time.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor spiser vi så mye usunn mat?

 

Jeg spiser i hvertfall en god del usunn mat i fylla og dagen etter.

 

Hender ofte det blir burger, kebab eller pølse når man drar fra vors til fest eller fest til nasj (spesielt det siste tilfellet!)

 

Dagen derpå er det fast med burger og chips. smaker utrolig digg etter at man har intatt alkohol og prøver å komme på bedringens vei. Dette kan ikke forsvares med noe annet enn at det er blitt en slags tradisjon med gutta.

 

Det er det blir mye tildels usunn mat når man drikker, handler mye om at det er vanskelig å spise salat og slike ting i beruset tilstand, at det ikke metter like fort som annen mat og at man ofte ikke er så veldig tålmodig. Er også mange flere steder som selger junkfood på natta i motsetning til salat.

8026479[/snapback]

 

hvis du ikke er på fylla svært ofte er det ikke noe problem å spise usunt da.

 

"det viktige er ikke hva man spiser/gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul" dette gjleder vel også med helger

Lenke til kommentar
Siden feit mat, burgere, kjips, cola og sukker er alt de eter i disse landene, ligger de på topp ti lista over høy dødlighet i befolkningen og lav levealder...

1 Angola

2 Mozambique

3 Niger

4 Malawi

5 Zimbabwe

6 Botswana

7 Zambia

8 Rwanda

9 Swaziland

10 Sierra Leone

 

Eller?

8026762[/snapback]

 

enten så er du så dum at det er synd i deg, eller så spøker du. det er sant at folk som er overvektige lever lengre enn folk som ikke har mat i det hele tatt.

 

men hvis vi ser på USA i dag er en av de mest vanlige dødsårsakene diabetes type 2 (som ofte kommer av fedme,) eller slag, som godt kan stamme fra diabetes. vi ser også i norge i dag at små barn er blitt fetere og fetere, dette er ikke bra! de siste årene har gjennomsnittsvekta i norge godt opp med flere kg. dette er ikke bra for noen. de som gjør at levealderen går opp i norge i dag er de som var ung for 60-80 år siden. disse lever lengre i dag enn før fordi de har bedre hellsevesen nå. disse er svært skjelden overvektig, mens et par generasjoner under er faren større for at prosenten fom får hjerteproblemer etter overvekt vil gå drastisk opp.

Lenke til kommentar

Overvektighet betyr ikke nødvendigvis lavere levealder. Mange i for eksempel frankrike og spania har en del kilo på kroppen, men de har ikke et spesielt kort liv de. Det derimot er gjort forskning på er typen av mettet fett o.l. som man finner i junk-food og kjeks for eksempel. Slikt fett kan forårsake hjerte- og karsykdommer og andre problemer. Og det er beskymringsverdig når inntaket av slikt fett stadig blir større. Det er ikke bra for kroppen med så mye fett og spesielt ikke mettet fett. Hvis noen har sett Super Size Me så skjønner de nok hva jeg snakker om.

 

Og pwd; raspolje er noe av det bedre du kan bruke når det gjelder steking, at du heller anbefaler smør viser bare litt hva du vet. Og jeg må si det beskymrer litt med den tankegangen din at et kosthold med junk-food ikke har noen innvirkning på kroppen.

Lenke til kommentar
Rein ironi  :yes: ... Men heller redusere mengden til tider.

 

Jeg tror faktisk det er flere i denne tråden som burde ha LEST det du skriver her, for jeg er helt enig. Det er liksom ikke alt vi spiser, men HVOR MYE vi STAPPER i oss. Jeg for min del, greier sikkert å stappe i meg 7000kalorier på ÈN julemiddag bestående av pinnekjøtt, kålrabistappe og poteter samt smeltet margarin. Jeg ETER til jeg nesten sprekker. Hadde jeg hatt ernæringsvett, hadde jeg reid meg med 1/4 av den samme middagen ... men det gjør jeg ikke altså. :innocent:

Lenke til kommentar
Og pwd; raspolje er noe av det bedre du kan bruke når det gjelder steking, at du heller anbefaler smør viser bare litt hva du vet. Og jeg må si det beskymrer litt med den tankegangen din at et kosthold med junk-food ikke har noen innvirkning på kroppen.

8083276[/snapback]

 

Før vi tar diskusjonen videre, kan du se på denne tabellen...

dfdfdfdfdfdfsdsdsdsdbc2.gif

 

Hvorfor er kokosoje så velegnet til steking?

Og så kan du begrave deg i dette dokumentet om oljer og valg av steketemperaturer:

 

deepfatfrying.pdf

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk det er flere i denne tråden som burde ha LEST det du skriver her, for jeg er helt enig. Det er liksom ikke alt vi spiser, men HVOR MYE vi STAPPER i oss. Jeg for min del, greier sikkert å stappe i meg 7000kalorier på ÈN julemiddag bestående av pinnekjøtt, kålrabistappe og poteter samt smeltet margarin.

8084237[/snapback]

7000 kcal, altså? På én middag? Ikke pokker om du greier :tease:

Veldig mange spiser faktisk for lite. En aktive, voksen man kan fint ligge på 3500 kcal uten problemer i løpet av en dag, og det kjenner jeg mange som sliter med å nå. Hvertfall om de prøver å spise sunt i tillegg.

 

 

Hvorfor er kokosoje så velegnet til steking?

8086013[/snapback]

Kokosolje har vel ingen nevnt. Rapsolje fungerer fint til steking ved lav til middels temperatur, blir ikke mye trans-bindinger i fettsyre-molekylene da (snakker om kaldpresset raps). Den er også blandt de oljene som har best omega3:omega6-forhold. Tror ikke det er mye vits i å krangle på at folk bruker kaldpresset rapsolje i maten :)
Lenke til kommentar
Hvorfor er kokosoje så velegnet til steking?

8086013[/snapback]

Kokosolje har vel ingen nevnt. Rapsolje fungerer fint til steking ved lav til middels temperatur, blir ikke mye trans-bindinger i fettsyre-molekylene da (snakker om kaldpresset raps). Den er også blandt de oljene som har best omega3:omega6-forhold. Tror ikke det er mye vits i å krangle på at folk bruker kaldpresset rapsolje i maten :)

8086077[/snapback]

 

Det jeg sier er at flerumettede oljer ødelegges mye raskere av okidasjon enn mettede. Og da spesielt ved høye temperaturer. Dette er ikke bra for hverken maten eller kroppen.

Lenke til kommentar
Kylling er nesten det nærmaste du kjem junkfood som samtidig er veldig godt.

8026114[/snapback]

Kylling junkfood? :!:

 

 

Sefølgelig finnes det dårlig kyllinger fyllt med masse dritt f.eks kyllingvinger på Burgerking.

 

Kylling du får kjøpt i butikken er sun og ganske god hvis du tilbreder den riktig.

 

 

Kylling :love:

Lenke til kommentar
Ja topicen sier det meste, nå til dags spiser jo nordmenn mer og mer usunn mat eller "junk food" om du vil. Hva er det som fører til at folk faktisk spiser den her maten isteden for og lage seg en salat?

 

Min mening er at nordmenn er dårlige på kjøkkenet eller gidder ikke og lage deres egen mat så de går ned til burger king og kjøper en stor burger.

 

Og hva er billigst mellom sunn og usunn mat?

7993512[/snapback]

 

åh, det er enkelt...

 

Sunn mat - fordeler

-Sunnere

 

Sunn mat - bakdeler

-Vanligvis litt for dyrt

-Tungvint

-Ikke fullt så mettende (salat for eksempel)

 

Usunn mat - fordeler

-Smaker bedre

-Lettvint ("du ringer, vi bringer" for eksempel ;) )

-Billigere (mesteparten av tida)

 

Usunn mat - bakdeler

-Usunt

 

:p men seff.. fins jo masse god sunn mat da... et eksempel er fisk.. eller kalkun.. vet ikke hvor sunt eller usunt det er, men godt er det! :dribble:

Lenke til kommentar
Sunn mat - bakdeler

-Tungvint

-Ikke fullt så mettende (salat for eksempel)

 

Usunn mat - fordeler

-Smaker bedre

8098303[/snapback]

Jeg vil si meg uenig i de punktene du har satt opp her ;)

 

Sunn mat kan være ganske greit, det tar ikke lang tid å steke litt kylling og skjære opp litt salat, evt koke litt ris. Ovsbakt laks/ørret med hollandaise er jo himmelsk godt, og er ikke mye stress å lage. Det er ikke mye fastfood som hevder seg smaksmessig med en god tilberedt, mør ytrefilet eller litt ovsbakt ørret.

 

Sunn mat er som regel ganske mettende også, er ikke noe stress å spise en svær, feit burger og enda klare mer, men spiser man like mye kalkun f.eks. sitter man heller ikke igjen skrubbsulten. Mer fiber, umettet fett og protein = mer mettende, faktisk. Ellers er det jo ikke noe stress å spise litt mer om man føler at det ikke er så mettende, det er et lite offer for en bedre helse.

 

Jeg tror mye av grunnen til at vi spiser mindre kan begrunnes fra folks manglende kunnskap om en sunn livsstil, kombinert med latskap.

Lenke til kommentar
Sunn mat - bakdeler

-Tungvint

-Ikke fullt så mettende (salat for eksempel)

 

Usunn mat - fordeler

-Smaker bedre

8098303[/snapback]

Jeg vil si meg uenig i de punktene du har satt opp her ;)

 

Sunn mat kan være ganske greit, det tar ikke lang tid å steke litt kylling og skjære opp litt salat, evt koke litt ris. Ovsbakt laks/ørret med hollandaise er jo himmelsk godt, og er ikke mye stress å lage. Det er ikke mye fastfood som hevder seg smaksmessig med en god tilberedt, mør ytrefilet eller litt ovsbakt ørret.

 

Sunn mat er som regel ganske mettende også, er ikke noe stress å spise en svær, feit burger og enda klare mer, men spiser man like mye kalkun f.eks. sitter man heller ikke igjen skrubbsulten. Mer fiber, umettet fett og protein = mer mettende, faktisk. Ellers er det jo ikke noe stress å spise litt mer om man føler at det ikke er så mettende, det er et lite offer for en bedre helse.

 

Jeg tror mye av grunnen til at vi spiser mindre kan begrunnes fra folks manglende kunnskap om en sunn livsstil, kombinert med latskap.

8098437[/snapback]

 

det jeg referte til var ikke realiteten, men mange nordmenns tankegang :p;)

Endret av SilentAngel
Lenke til kommentar
Pftt, alle tror at sunn mat er automatisk "ohhh salat!". Finnes mer enn salat.

 

Salat er noe du legger til i et måltid, ikke noe du spiser utenom.

8100318[/snapback]

 

Tja, du kan da alltids putte oppi reker, skinke, kylling osv. for å gjøre den mer som et måltid, ikke bare en salat.

Lenke til kommentar

LES DETTE!

 

vi lever bare en gang!! va er best?? taco,pizza osv..?? :dribble: eller skal vi tvinge i oss kokt kål, fisk, og STYGG MAT! :mad:

 

og er du redd for å bli feit. LES DETTE!!

det er småspisingen som gjør deg feit!! spis frokost(litt) lunch (litt.. husk d er middag snart!!) Middag(gjør deg skikkeli mett!! det er lenge til kveldsmaten!!)

Kvelsmaten(gjør deg mett nå også!!)

 

d er styggest og være bare bein og litt skinn!

tenk før du går i butikken og kjøper "stygg mat" ;)

Lenke til kommentar

Hva pokker snakker du om, xmarionx?

 

For det første, taco og pizza kan godt være sunt, førstnevnte er som regel det slik de fleste spiser den. Sunn mat er ikke synonymt med vond mat som kokt kål. Jeg spiser forholdvis sunt (ikke veldig, men passelig sunt), og jeg spiser veldig mye kyllingfilet, løvbiff og indrefilet :) Du synes vel ikke dette er vondt, om du har tatt deg tid til å lage det ordentlig?

 

Ellers tar du helt feil med hvordan man bør spise. Man skal aldri spise seg stappmett, men man skal spise oftere (5 måltider om dagen +). Frokost skal være et energirikt og stort måltid. Lunsj behøver man heller ikke spare på. Middagen må man kose seg med, men la helst være å spise feite sauser og denslags i alt for store kvanta. Et måltid ekstra før kvelds går også fint. Til kvelds skal man ikke spise seg stappmett, og man bør helst spise karbohydratfattig mat.

Lenke til kommentar
LES DETTE!

 

vi lever bare en gang!! va er best?? taco,pizza osv..?? :dribble:  eller skal vi tvinge i oss kokt kål, fisk, og STYGG MAT! :mad:

 

FOR ALL DEL; ikkje les dette!

 

Taco (og fajitas, og anna liknande mat) er faktisk ganske sunt, og i tillegg tar det litt tid å lage kvar porsjon, slik at magen rekk å gi beskjed til hjernen at man er mett FØR man har langa nedpå alt for mykje!

 

Pizza (heimelaga) kan også vere ganske sunt. Det kjem i grunn an på kor fin man lagar botnen, og kva man hiv oppå.

 

og er du redd for å bli feit. LES DETTE!!

det er småspisingen som gjør deg feit!! spis frokost(litt) lunch (litt.. husk d er middag snart!!) Middag(gjør deg skikkeli mett!! det er lenge til kveldsmaten!!)

Kvelsmaten(gjør deg mett nå også!!)

 

Nåh... Det kjem heilt og holdent an på _kva_ du går og knaskar på, og kva du et deg stappmett på til frokost, lunch, middag og kvelds.

 

Men generelt, dersom man et riktig, så blir man mett til kvart måltid.

 

d er styggest og være bare bein og litt skinn!

tenk før du går i butikken og kjøper "stygg mat" ;)

8103308[/snapback]

 

Kanskje er det styggast å vere bein og litt skinn. Men det er ganske kjipt å vere blind som følge av diabetes, ha knær som ikkje tåler trappegåing, og få hjerteanfall av å måtte ta to raske steg for å nå heisdøra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...