Gå til innhold

Hvorfor spiser vi så mye usunn mat?


Rockna

Anbefalte innlegg

Sunn mat behøver langt ifra å være dyr.

Nå har ikke jeg noen tall å referere til mtp. antall kalorier o.l., men lagde en curry her om dagen. Ris, karri(hot madras), paprikapulver, cherry tomater, kesam 1% fett, svine-kjøttdeig(mager), løk. Smaker godt, og koster ikke spesielt mye for ingrediensene. Pesto er også sunt og billig å lage selv. En tjuer for en basilikumsplante, en tjuer for noe persille, en tjuer for soltørkede tomater, noe extra virgin olivenolje, litt parmesan og noe hvitløk, så har du pesto i flere dager.(dette er da (rød) pesto av soltørkede tomater) Basilikumsplanten kan du forsåvidt bruke flere ganger om du klarer å holde den i live lenge nok til å gro nye blad. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv mye boil-in-bag porsjonsposer familieris m/ villris. Sunnere enn det meste annet av ris, og veldig godt (bedre enn det meste annet). Det er 2 porsjoner i 1 pakke, noe som gjør det perfekt til en middag for 1 sulten student (selvsagt med tilbehør som kylling e.l.).

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Ja topicen sier det meste, nå til dags spiser jo nordmenn mer og mer usunn mat eller "junk food" om du vil. Hva er det som fører til at folk faktisk spiser den her maten isteden for og lage seg en salat?

 

Min mening er at nordmenn er dårlige på kjøkkenet eller gidder ikke og lage deres egen mat så de går ned til burger king og kjøper en stor burger.

 

Og hva er billigst mellom sunn og usunn mat?

7993512[/snapback]

 

Dette du kaller usunn mat er på ingen måter usunn...

For oss fleste Nordmenn er disse matvarer ett problem med mye kalorier, fett, proteiner osv, derfor blir vi overvektige, får hjertekar-lidelser osv.

 

Men for en underernært er disse matvarer faktisk sunt og livsnødvendig, en utmagret kropp trenger proteiner til celleoppbygging, trenger fett, trenger karbohydrater osv, utgangspunktet er hvem som spiser disse matvarer.

 

Men som du sier Nordmenn og Nordmenn flest trenger ikke disse matvarer for ofte fra ett næringsmessig ståsted.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Og pwd; raspolje er noe av det bedre du kan bruke når det gjelder steking, at du heller anbefaler smør viser bare litt hva du vet. Og jeg må si det beskymrer litt med den tankegangen din at et kosthold med junk-food ikke har noen innvirkning på kroppen.

8083276[/snapback]

 

Før vi tar diskusjonen videre, kan du se på denne tabellen...

 

Hvorfor er kokosoje så velegnet til steking?

Og så kan du begrave deg i dette dokumentet om oljer og valg av steketemperaturer:

 

deepfatfrying.pdf

8086013[/snapback]

 

Er tydeligvis delte meninger om dette i såfall:

 

"Soyaolje, maisolje og solsikkeolje har en ganske nøytral smak og bør ikke brukes til steking fordi egenskapene forandrer seg ved høy temperatur. Mild olivenolje, rapsolje og jordnøttolje egner seg best til steking."

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1315250

Lenke til kommentar

Jeg spiser stort sett sunn mat. Men når jeg tyr til usunne alternativer er det rett og slett fordi jeg ikke gidder å lage meg noe sunt som også er godt. Det er veldig lett å bare slenge en grandis i ovnen. Det er litt mer stress å tilberede enn sunn middag som samtidig er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...