Gå til innhold

Hvorfor spiser vi så mye usunn mat?


Rockna

Anbefalte innlegg

Kylling er nesten det nærmaste du kjem junkfood som samtidig er veldig godt.

8026114[/snapback]

Hva mener du? Jeg spiser strimlet kyllingfilet (skjærer vekk synlig fett også) stekt i rapsolje med enten salat eller villris/saus til. Det er faktisk lengre unna junkfood enn tacos, koteletter med bernaise og pommes frites eller flere av de andre rettene jeg pleier å lage meg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor spiser vi så mye usunn mat?

 

Jeg spiser i hvertfall en god del usunn mat i fylla og dagen etter.

 

Hender ofte det blir burger, kebab eller pølse når man drar fra vors til fest eller fest til nasj (spesielt det siste tilfellet!)

 

Dagen derpå er det fast med burger og chips. smaker utrolig digg etter at man har intatt alkohol og prøver å komme på bedringens vei. Dette kan ikke forsvares med noe annet enn at det er blitt en slags tradisjon med gutta.

 

Det er det blir mye tildels usunn mat når man drikker, handler mye om at det er vanskelig å spise salat og slike ting i beruset tilstand, at det ikke metter like fort som annen mat og at man ofte ikke er så veldig tålmodig. Er også mange flere steder som selger junkfood på natta i motsetning til salat.

Lenke til kommentar

Jeg har slettes ikke dårlig samvittighet for en burger i fylla. Det er tross alt bedre enn å stå påvirket og herje med kokeplater som er varme nok til å gi 3djegrads forbrenning.

Chips (eller bare litt salt/aromat) og melk er favoritten når jeg er hjemme eller har tilgang på et kjøleskap. Da får man opp saltbalansen, får væskebalansen opp osv.

Lenke til kommentar

Umm... hæh? Du mener ikke det der seriøst?

Hvor lenge har fedme vært en pandemi, og hvor lang tid tror du det tar før levealder-statistikken oppdaterer seg? Se på kostholdet bakover i tid i 10-årssprang, da tror jeg du selv fatter tegninga.

Det er heldigvis langt fra "for sent å snu", men den maten enkelte stapper i seg i dag er faktisk direkte helsefarlig ved lang tids konsum.

Hvor har du motbevisene på symptomer ved å spise alt for store mengder mettet fett og raske karbohydrater til man overskrider energiforbruket drastisk, og hvor har du motbevisene på symptomer ved vitaminmangel eller et skjevt omega3/omega6-forhold f.eks.? Siden du påstår at "ingenting" tyder på at maten vi spiser vil få oss til å dø tidligere.

Lenke til kommentar

Teknisk matkjemi og ærnæringskunnskaps-spissfindigheter til tross. Hvis du kan peke på forskning som forteller at du kommer til å dø som 40 åring (som de gjorde før), som følge av "den usunne maten", gi meg beskjed. Kostholdet vårt er en viktig grunn til at vi bryter oftere 100 årsgrensen før vi skal under torva.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Siden feit mat, burgere, kjips, cola og sukker er alt de eter i disse landene, ligger de på topp ti lista over høy dødlighet i befolkningen og lav levealder...

1 Angola

2 Mozambique

3 Niger

4 Malawi

5 Zimbabwe

6 Botswana

7 Zambia

8 Rwanda

9 Swaziland

10 Sierra Leone

 

Eller?

8026762[/snapback]

 

Det er det latterligste jeg noen sinne har hørt, mener du virkelig det du sier?

Lenke til kommentar
Kylling er nesten det nærmaste du kjem junkfood som samtidig er veldig godt.

8026114[/snapback]

Hva mener du? Jeg spiser strimlet kyllingfilet (skjærer vekk synlig fett også) stekt i rapsolje med enten salat eller villris/saus til. Det er faktisk lengre unna junkfood enn tacos, koteletter med bernaise og pommes frites eller flere av de andre rettene jeg pleier å lage meg.

8026287[/snapback]

 

Du skal ikke bruke rapsolje aka flerumettet fett til steking hvis du bryr deg om kroppen din, som jeg ser du gjør, men derimot bruke mettet fett som smør og kokosolje. Ved høye temperaturer reagerer flerumettet fett med oksygen og oksiderer. Dermed fyller du kroppen din med frie radikaler. Og det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Underernæring og feilernæring kan også være ille, noe statistikken din tydelig påpeker. Men då blande inn U-land i denne debatten er egentlig ganske uinteressant. Før i tida (når levealderen lå på 35-40 år) var også kostholdet vårt langt fra bra, samtidig som mange andre faktorer spilte inn (hygiene, medisin, kriger osv.).

 

Den statistikken som vil være interessant er utviklingen av kostholdet til I-landene over de siste 150 årene. Når vi fikk bedre råd og folk begynte å kunne spise både kjøtt og grønnsaker så vi en positiv utvikling. Nå begynner man å se en negativ utvikling fordi folk spiser for mye usunt (dette ser man mest tydelig i enkelte stater i USA).

 

Kostholdet vårt er en viktig grunn til at vi bryter oftere 100 årsgrensen før vi skal under torva.
Men det er nok neppe et stort energioverskudd basert på burgerfett og pommes frites som gjør det ;) Mange spiser forholdsvis fornuftig enda, og ingen av dagens fastfood-retter har vært spist gjennom nesten noen del av livet til dagens 100-åringer.

 

Hvis du kan peke på forskning som forteller at du kommer til å dø som 40 åring (som de gjorde før), som følge av "den usunne maten", gi meg beskjed.
Jeg har aldri hevdet at noen av oss nødvendigvis dør som 40-åringer, men kilder på en hel haug av dårlige følger ved et dårlig kosthold er ikke vanskelig å oppdrive (skal sove snart, tar meg ikke tid nå).
Lenke til kommentar
Siden feit mat, burgere, kjips, cola og sukker er alt de eter i disse landene, ligger de på topp ti lista over høy dødlighet i befolkningen og lav levealder...

 

1 Angola

2 Mozambique

3 Niger

4 Malawi

5 Zimbabwe

6 Botswana

7 Zambia

8 Rwanda

9 Swaziland

10 Sierra Leone

 

Eller?

8026762[/snapback]

 

Det er det latterligste jeg noen sinne har hørt, mener du virkelig det du sier?

8026769[/snapback]

 

Rein ironi :yes: Penget er å belyse hvorfor vi ikke skal bekymre oss om maten vi spiser. Men heller redusere mengden til tider. Ellers være glad og fornøyd. Maten vi har i norge i dag skader oss ikke på noen som helst måte. Antatt leve alder er et av mange bevis på det.

Lenke til kommentar
Underernæring og feilernæring kan også være ille, noe statistikken din tydelig påpeker. Men då blande inn U-land i denne debatten er egentlig ganske uinteressant. Før i tida (når levealderen lå på 35-40 år) var også kostholdet vårt langt fra bra, samtidig som mange andre faktorer spilte inn (hygiene, medisin, kriger osv.).

 

Den statistikken som vil være interessant er utviklingen av kostholdet til I-landene over de siste 150 årene. Når vi fikk bedre råd og folk begynte å kunne spise både kjøtt og grønnsaker så vi en positiv utvikling. Nå begynner man å se en negativ utvikling fordi folk spiser for mye usunt (dette ser man mest tydelig i enkelte stater i USA).

 

Kostholdet vårt er en viktig grunn til at vi bryter oftere 100 årsgrensen før vi skal under torva.
Men det er nok neppe et stort energioverskudd basert på burgerfett og pommes frites som gjør det ;) Mange spiser forholdsvis fornuftig enda, og ingen av dagens fastfood-retter har vært spist gjennom nesten noen del av livet til dagens 100-åringer.

 

Hvis du kan peke på forskning som forteller at du kommer til å dø som 40 åring (som de gjorde før), som følge av "den usunne maten", gi meg beskjed.
Jeg har aldri hevdet at noen av oss nødvendigvis dør som 40-åringer, men kilder på en hel haug av dårlige følger ved et dårlig kosthold er ikke vanskelig å oppdrive (skal sove snart, tar meg ikke tid nå).

8026790[/snapback]

 

Skulle likt å sett statistikk på at levealderen er flatet ut/går nedover i vestlige industrialiserte land. Da kan vi snakke om at kostholdet kan være en faktor vi må ta nærmere i øyesyn. :)

Lenke til kommentar
Skulle likt å sett statistikk på at levealderen er flatet ut/går nedover i vestlige industrialiserte land. Da kan vi snakke om at kostholdet kan være en faktor vi må ta nærmere i øyesyn. :)

8026806[/snapback]

Afrika (syd for Sahara) er det eneste stedet forventet levealder faktisk synker, dette på grunn av HIV/AIDS. Jeg husker dessverre ikke hvor, men jeg tror det var i en av de norske avisene (jada jada, seriøsitetsnivået er ikke på topp) hvor jeg leste en artikkel om at man hadde analysert data fra USA og fant at hvis fedmeepidemien fortsatte ville man se at forventet levealder kom til å synke innen noen år i de værst rammede statene.
Lenke til kommentar
Spennende. Å finne ut av det er en oppgave for forskere og myndigheter. Og det er sikkert en statistikk for alt, både for og mot på nettet. Problemet er jo hvilken kilder som er til å stole på. :)

8026868[/snapback]

 

Ja, en som sitter såååååå lenge opp om natta når han skal på jobb dagen etterpå, kan man IKKE stole på !

:devil:

Er det rart man spiser usunt og mye da? :whistle:

Lenke til kommentar
Bare jeg som driter i hva jeg stapper i meg eller? Det rare er jo at jeg er veldig spinkel.

8030467[/snapback]

 

Slik har de fleste 16 åringer det. Tipper du ikke kan si det samme om 10 år. Med mindre du har en veldig aktiv livsstil.

8030499[/snapback]

Enkelte kan, personar med høg forbrenning kan få i seg ganske mykje mat utan å gå opp noko som helst i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...