Gå til innhold

Hvordan lage en realistisk FPS


Anbefalte innlegg

FPS'er har kommet vanvittig langt fra hvordan de var i sin spede barndom. Tusner på tusner av ungdommer sitter trollbundet til skjermer verden over og absorberer realisme så virkelighetsnær at man nesten kan begynne å spørre seg selv hvorfor de ikke bare blir sprut sprø og begynner å skyte villt rundt seg på sin lokale skole, eller kansje grendekro?

 

Jeg har laget en liste over ting som du ha med hvis du vil lage den neste hit-FPS'en:

 

 

*Masse lysebrune kasser som man kan ødelegge

*Granater som spretter som tennisballer

*videokameraer med lys på som sier "vrrrr" og eksploderer når de blir skutt

*toaletter som kan flushes, vannkraner som kan slåes på

*Store røde eller grønne firkanta knapper som åpner broer, dører, luker, etc.

*sivile som passer på å alltid holde seg mellom deg og fienden

*den mystiske fyren på brett 3 som alltid klarer å stikke av i fly/tog/bil/båt uansett hvor mye du skyter på ham

*røde tønner fulle av eksplosiver (lagres ved siden av dører)

*underjordiske baser som har elver av lava i det nederste nivået

*fiender som mister konsentrasjonen i 60 sekunder for så å gå tilbake til sin post, hvis du skyter dem i foten

*absolutt ingen tilfeldigheter, sånn at hver gang man spiller om igjen vet man hvor alt og alle er

*fiender som ikke nøler med å skyte på deg i et 8 kvadratmeter stort rom, med bazooka

*eksplosjons-sikre dører/tak/gulv/vegger som tåler alt fra granater til raketter, untatt at du går for nær dem - da eksploderer de

*modige fiender som løper sakte mot deg med en pistol i hånda etter at du har drept 12 av kameratene hans med en minigun

*Muppet-Show-Lip-Sync

*et rikt utvalg av grå, brune eller grå teksturer

*skuddsikre vester, ammunisjon og våpen på toppen av tak, inni ventilasjons-sjakter og på bunnen av små innsjøer

*evnen til å lade våpen med en robots presisjon

*realistiske lyder som: "klank - klank" eller "knirk - knirk" avhengig av hva slags underlag man går på

*flammekaster

 

 

Jeg er selvfølgelig klar over at det er MASSE detaljer som jeg ikke har fått med meg som gjør FPS'er såpass hyperrealistiske som de er i vår moderne tid. Føy gjerne til lista hvis du føler det er noe viktig som mangler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig bra liste, nesten komplett. Kom på et par andre ting:

 

- Må kunne bære så mange våpen som mulig, og ikke gå tregere eller hoppe kortere av den grunn.

- Veldig mye eksplosjoner i avslutningen av spillet.

- Uansett hva slags våpen du bruker kan det avfyres i fart og i et hopp uten problem.

- Det må aldri forekomme vind utendørs, slik at prosjektilet ikke endrer retning.

- Skuddet skal alltid forsette i en rett bane helt til det treffer et objekt. Tyngdekraft er ikke et tema.

- Flammekasteren skal være så fet som overhodet mulig, og sluke alt av maskinkraft.

Lenke til kommentar

* Snipe etter å ha løpt opp fjell og siktet i 3 sek.

* Hoppe og stønne "HUAH!!" "HUAH!!" hver j*vla gang

* Løpe og hoppe rundt og skyte ned fiender med SAW

* Må kunne styre farkoster hentet fra Sci-Fi filmer

* Nekt fienden å bli så smart at han klatrer i stiger

* Bruke sniper rifle som penisforlenger

* La fienden spotte deg gjennom bakker og bygninger

* La hodet sveve magisk på samme punkt når man løper

 

 

Eh.. blir deppa..

Lenke til kommentar

Må bare nevne et par punkter til:

 

- Alle fiender skal tåle minst 3 skudd, uansett kaliber.

- Om man har 1% eller 100% helse må ikke ha inflytelse på prestasjon, hverken for fi eller spiller.

- Må inneholde noe radioaktivt, og det _må_ lyse grønt.

- Bør, dersom mulig, bli slått ned og fratatt alle våpen minst en gang i løpet av spillet.

Lenke til kommentar

har dere spilt monkey island 1? der han drar en 2M Q-tip opp av lomma for å putte i øret til den digre apen, så man kan gå ned i hulesystemet under jorda?

 

anyways, hvis man ikke klarer å lage realisme, synes jeg det er greit med humor, som setter det på spissen som i Monkey island 1....

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at alle skyter "hipshot" og springer med våpenet på hofta! Ikke vits i å sikte! Det er PCen som bestemmer hvor kula går uanz. :smile:

 

Og jeg synes det burde gå an å ha med seg enda flere ting enn 5 - 10 stativvåpen... (Husker dere alt de fikk i lommene i Monkey Island og Day of the Tentacle).. F.eks. at en kan velge om man vil ha fly, båt eller tanks i lommen :smile:

Lenke til kommentar

Noen som forresten vet om Duke Nukem 3D var det første spillet hvor du ble slått ned og fratatt våpnene? Utbredt klisjé - ikke uten grunn. Men vi må ikke glemme at det alltid er lett å opparbeide seg like mye utstyr etterpå - enten finner du det gamle utstyret, eller så vrimler det av våpen på det nivået...

Lenke til kommentar

Ingen mobber DOT!!

DOT er jo det beste humor spillet ever, uten tvil:)

om man fikk mye i lommene har jo ikke noe og si ,det skal jo være overdrevet uansett så:)

 

 

åh! ikke glem og ta med dette i et realistisk spill:

*"Tab" tasten viser antall Deaths, Kills og Ping

*Packetloss forekommer ofte(Tenk: trapp eller do irl)

*Våpen som dekker halve skjermen eller mer

*Kan kjøpe våpen ut av nowhere på 3 sec er du ladet med alt du trenger for og gå til verdens krig

*Alle figurene MÅ ha likt ansikts utrykk og personlighet, husk vi snakker realisme her.

*Mulighet til og "save" gamet, alltid realistisk

*ALLTID Super over naturligevåpen som finnes i virkeligheten, som f.eks. BFG10K

*Masse babes som er billige

*Jukse koder slik at du kan bli gud

Lenke til kommentar

Har opplevd flere ganger når man spiller en FPS hvor man tenker.. "Hvorfor ikke lage et spill perfekt når man først skal lage et spill?" ...

Faktisk ganske irriterende på de fleste fps spillene at man bare er et hode som svever gjennom luften, man ser ned, men ser ingen kropp, bare skyggen av hodet som svever... Faktisk bare i operation flashpoint at man ser sine egne ben! Eller hva med at man bare kan gjemme seg bakom et bord eller en stol i SOF 2 uten å bli skutt...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 00:14, skrev RNH:

man ser ned, men ser ingen kropp, bare skyggen av hodet som svever... Faktisk bare i operation flashpoint at man ser sine egne ben! Eller hva med


Dette er for det meste sant men du må jo ikke glemme spillet "Trespasser" Her var du kvinne som havnet på jurassic park øya og måtte gjøre ditt beste for å overleve. Uansett, dersom du så ned så du ikke føttene dine nei men en ganske velformet "cleavage" :grin: Beklageligvis var dette noe av det beste med hele spillet haha. Det stinket!

Lenke til kommentar

Ved HEILT realistiske spel så dauer man kun ein gang... og etter det får man hybel med torvtak.

 

Blir du skada i foten? javel så må du vente med og springe før fotet er litt leget... det kan jo tak noken veker.

 

Får du ei kule i hjelmen/hodet så kan du jo bli klin gal... det kan ta lang tid og fikse...

 

 

Vil vi ha så realistiske spel ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 00:36, skrev Vice:

Dette er for det meste sant men du må jo ikke glemme spillet "Trespasser" Her var du kvinne som havnet på jurassic park øya og måtte gjøre ditt beste for å overleve. Uansett, dersom du så ned så du ikke føttene dine nei men en ganske velformet "cleavage"
:grin:
Beklageligvis var dette noe av det beste med hele spillet haha. Det stinket!


Tøv. Trespasser var ikke bare en visjonær uten sidestykke, med fysikk og KI andre spill ikke var (eller er) i nærheten av, det var også en spennende opplevelse. Selvsagt var det en del aspekter som kunne vært utbedret, men Trespasser fortjener en spesiell plass i enhver gamers hjerte for å ha sett framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...