Gå til innhold

Hvordan lage en realistisk FPS


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-06 09:38, skrev shivac:

Det som irriterer meg MEST av alt ...


Dører som LUKKER seg automatisk. Spøkelsesdører ... LOL


 

Hitman 2 som skulle være så "realistisk" driver å lukker dører på en magisk måte hele tiden. Eller kanskje det er noen husnisser som lukker dem, for da er det jo realistisk... Trodde det skulle være meningen at man måtte lukke dørene etter seg for at vaktene ikke skulle bli mistenksome. Men så funka det alltid best med "gun ho" taktikk uansett :grin:

 

Dessuten finnes fortsatt ikke noen spill som er i nærheten av å være realistiske. Det kommer nok ikke til å komme noen før vi har prosessorer som kan regne ekte fysikk i sanntid. Samtidig med grafikk,lyd osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tusen takk alle sammen for noe å le av på en tung skoledag!

å slenge på flere punkter nå blir vel bare kjedelig, men jeg MÅ prøve...

*helse og beskyttelse må alltid opplyses i prosent, og for ALL DEL ikke være basert på grunnleggende anatomi

*man blir alltid bedre av å spise små firkantede hvite bokser med et rødt kors på

*et eller annet MÅ bare gå feil helt i starten

*romvesener må sitte igjen med skylda

*det skal alltid inneholde minst ett nærkampsvåpen (les: verktøy) som er fullstendig ubrukelig til alle andre ting enn å slå i stykker luftkanal-filtre på ett slag

*nevnte sivile skal ha minimal korttidshukommelse, så hvis det foregår en stor skytescene der kulene flagrer om ørene på dem så bør de ikke bære preg av dette i mer enn 15 sekunder

 

bare noen små punkter...

 

og forresten... skaperne av spillet Outcast (genialt spill) løste masse-våpen-lite-plass-problematikken på følgende elegante måte:

de utstyrte hovedpersonen Cutter Slade med en "minimalization backpack" (direkte oversatt krympesekk) hvor han bare stappa haugevis av stæsj nedi sekken og med et enkelt håndgrep bare stikker hånda nedi sekken og henter opp det han skal ha...:smile: pjaktisk, ikke sant? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 09:30, skrev oerhört:

Tøv. Trespasser var ikke bare en visjonær uten sidestykke, med fysikk og KI andre spill ikke var (eller er) i nærheten av, det var også en spennende opplevelse. Selvsagt var det en del aspekter som kunne vært utbedret, men Trespasser fortjener en spesiell plass i enhver gamers hjerte for å ha sett
framover
.



Ja, spillet BURDE ha vært bra. Realiteten var jo en helt annen, og så og si alle aspekter kunne vært utbedret MYE. ...featuring the revolutionary "wacky-physics engine" :lol:

Lenke til kommentar

Ja ja, men hvor mange av de nye spillene sier at de er realistiske? De fleste prøver bare å finne en mellomting, slik at det blir morsomt. Det beste eksempelet er Operation Flashpoint. Du løper ikke veldig veldig fort (selv om soldatene er i god form :smile:), du sikter litt realistisk... men en vanlig soldat kan fly, kjøre tanks etc. Synes det er utrolig morsomt jeg.

 

Håper at alle spill ikke blir for realistiske, ser ikke hva som er morro med det. Sitte på post i timesvis bare for å bli drept av en tomahawk-rakett skutt opp et par timer tidligere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 00:14, skrev RNH:

Har opplevd flere ganger når man spiller en FPS hvor man tenker.. "Hvorfor ikke lage et spill perfekt når man først skal lage et spill?" ...

Faktisk ganske irriterende på de fleste fps spillene at man bare er et hode som svever gjennom luften, man ser ned, men ser ingen kropp, bare skyggen av hodet som svever... Faktisk bare i operation flashpoint at man ser sine egne ben! Eller hva med at man bare kan gjemme seg bakom et bord eller en stol i SOF 2 uten å bli skutt...



 

Men hvor mye kode og annet arbeid tror du ikke må til for å få til slike småting? Må huske på at de fleste spillutviklere har et enormt press på å få ut produktet så raskt så mulig. Jeg er selfølgelig enig i at det hadde vært best om slike ting var med, men du må huske på at folk flest ikke legger merke til slike detaljer, eller ihvertfall ikke bryr seg. Derfor er dette noen av tingene som blir "droppet" av utviklerne fordi det krever for mye arbeid i forhold til resultatet.

 

Men for all del, visse ting burde skjerpes :smile: Alltid syns d er idiotisk å kunne gjemme seg bak et bord mens kameraten min peprer meg med RPGer, og jeg kommer uskadet ifra det. Selv om det betyr jeg vinner kampen, hehe :wink:

Lenke til kommentar

At noen tenker "jaggu, nå hadde det vært morro om jeg kunne se beina mine.." mens de spiller FPS antyder vel ikke at det er utvikleren som har et problem. realisme er teit i et skytespill, og ikke minst er det kjedelig. Hitman 2 synes jeg var bra, hadde det vært mer realistisk så ville det vært kjedelig. Det er nemelig ikke så spennende i den virkelige verden, det er jo derfor vi sitter med disse spillene i mange timer.

 

Drit i realisme, gi oss fiction!

Lenke til kommentar

Dette med å bli fratatt alle våpnene:

Jeg husker ikke å oppleve det i Duke Nukem, men så spilte jeg ikke gjennom det mer enn en gang med en gang det kom ut.

 

Uansett: i spillet "Outlaws" fra lucasarts opplever man dette. Det kom ut i 1997, og selv om jeg er langt fra skråsikker på at dette er første gang man mister utstyret er det første gang jeg er sikker på at det skjedde.

Lenke til kommentar

alle punktene er perfekte, noe som blir med på å lage spill :smile:, kjente igjen alle punktene i dagens spill. spill nå om dagene er ikke særlig realistisk, for det første ville det krevd mye plass og mye kraft for å simulere noe "real-life", for det andre ville det mest sannsynelig blitt kjedelig, f.eks. lage et spill om andre verdenskrig eller.no og du er en uheldig tysk soldat som skal passe på de som bygger Berlinermuren eller hva den nå kalles, det tok en stund, og spillet skulle være helt realsitisk, tok det noen år i virkeligheten så tar det noen år i spillet også, så dere kan tenke dere hvor artig det ville blitt. I dag har vi ikke nok teknologi eller kraft for å lage no slikt (kan tenke deg hvor stort et slikt spill ville blitt med dagens tenkologi, hvis et spill skulle vare i flere tiår) foreløpig trur jeg nok vi burde være mer enn takknemlig for at det er litt kreative spillutviklere i verden, en ny trend som er kommet er at spillprodusenter ofte lager halvferdig spill, full av bugs og slikt som virkelig ødelegger spillet og man blir ofte lei hvis man setter seg fast i en dør og man har glemt å save, man må da begynne helt på nytt og det kan fort ødelegge spillgleden. En annen ting som også er blitt veldig fokusert på er grafikken i spillene, man finner nesten ikke et spill lenger med god historie, det legges alt for stor vekt på grafikk, og lite på selve historien, det er litt synd for man betaler jo som oftest over 450,- for et spill, og man burde kreve litt av det. Fysikk er en annen ting i spill for å gjøre dem ekte, det er vel noe sammens med grafikk som krever en del maskinkraft, fysikken i spill nå er ganske grei, men f. eks. Counter-Strike som bygger en del på realsime, før var det noe som het "bunnyjump" vet ikke om det enda er mulig men det er vel en ting alle kan være enig om at i virkelighete er ikke det mulig å gjøre slikt i all evighet. Noen spill har den funksjonen som gjøre hovedpersonen sliten, man kan ikke springe før man er "laddet" opp igjen, og en ting som er et veldig stort miss i mange spill, er når man blir skadet, selv om man er "100%" god eller "1%" så kan man gjøre alle ting uten noen forskjell, eks. mister du armen di sier det seg jo selv at man ikke kan springe like bra, skyte like bra, i det hele og det store er man handikappet, smerten vil være enorm etter å ha mistet en arm, mest sannsynelig ville man ikke kunne gjøre stort annet en å gå, hvis man klarer det engang, nå har ikke jeg opplevd å miste en arm da så jeg skal ikke si noe som ikke er sant mend dere forstår hva jeg mener. Lyd er enda en ting som skaper realsime, en ting som ødelegger realsimen i et spill er musikk som noen spill har, for hvem bære vell rundt på en boomblaster mens man er leiesoldat, samtidig er spillet mer spennende å spille med en litt skummel sang i bakgrunnen, men som sagt er ikke det spesielt realistisk. Lyd fra omgivelser er og ganske viktig for å skape realsime i et spill, det er litt urealistisk å gå gjennom en jungel uten å høre noen dyr, eller i nærheten av en foss uten å høre noen lyd fra fossen. Grafikk er vel den tingen som står for den største delen av å gjøre et spill realistisk, ekte modeller og textures med høy oppløsning er tingen, men det krever en del maskinkraft, det er kommet en del teknologier som klarer å utvinne flere polygoner av mindre, hvis dere forstår hva jeg mener, den dagen man kan "lage" 10000 polygoner av en, vil nok den grafiske delen av et spill være perfekt, men polygoner er ikke alt, skygge og lys spiller en veldig stor rolle, ved hjelp av skygge kan man se om noe står der det ser ut som det står eller ikke, lys og skygge er kanskje ikke den vanskeligste dele å lage, men den spiller en stor rolle i spill. A.I. (Artificial Inteligence) er en vel så viktig del av spillopplevelsen i et spill, tenk deg å spille et action spill med motstandere som har en iq lik en banan (av og til forekommer jo det men) for å få et spill mest mulig realistisk så burde ting ikke være scriptet (ting skjer om og om igjen hvis du starter på sammen plass eller.no) det burde være stor variasjon i motstanderns oppførsel (og andre karakterer) hver person burde ha en egen personlighet (ikke akkurat A.I.) jeg kan bare ikke glemme fra den tiden jeg spilte CS de stakkars gisslene som man skulle ha med seg overalt, de var jo så stokk dumme at det var nesten ikke til å tru, satt seg fast i alle dører, kunne vel ikke åpne dem heller (eller tar jeg feil) en annen ting er at dine medspillere går rett inn i fiendens skyting, plagsomt når du mister halve laget fordi de ikke fattet at den skyttergraven er for å skjule seg i og ikke en uttørket elv som bare tilfeldigvis ligger der. (må skrive mer senere, må stikke)

 

det er vel noe som jeg hvert fall synes forklarer hva som trengs i et spill for å lage det realistisk (kan hende jeg skriver mer senere, men nå har jeg ikke tid)

 

_________________

AMD Athlon XP 2100+ :grin:

ASUS A7V333 RAID :grin:

512MB DDR PC2700 TwinMos :grin:

GeForce 256 PRO :sad:

80 GB WD disk :smile:

Cheiftec Dragon Medium Tower m/dør sølv

Memorex DVD

logitech cordless desktop optical

SB Live 5.1 Digital

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gecco på 2002-12-14 00:23 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: GeCcO på 2002-12-14 00:26 ]

Lenke til kommentar

et punkt til, kanskje litt seint, men det er ett punkt som burde være med:

*å kunne få tak i motorsag og løpe som en gæren runt på banen å leke motorsagmasakeren:-p

 

' skrev sikkert ikke motorsagmasakeren riktig, gidder ikke skjekke det opp i orbok nå:p

Lenke til kommentar

et punkt til, kanskje litt seint, men det er ett punkt som burde være med:

*å kunne få tak i motorsag og løpe som en gæren runt på banen å leke motorsagmasakeren:-p

 

' skrev sikkert ikke motorsagmasakeren riktig, gidder ikke skjekke det opp i orbok nå:p

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 15:30, skrev Jellyfisk:

Dette med å bli fratatt alle våpnene:

Jeg husker ikke å oppleve det i Duke Nukem, men så spilte jeg ikke gjennom det mer enn en gang med en gang det kom ut.


Uansett: i spillet "Outlaws" fra lucasarts opplever man dette. (...)


Da Duke unnslipper fra den elektriske stolen til romvesenene, tror jeg han er blitt fratatt våpnene. PS: Outlaws rocker.

Quote:


Den 2002-12-06 17:08, skrev Darth Kjell:

(...) Jeg må bare få si at Outlaws var genialt. første FPS med kikkertsikte?


Nei. MDK, så vidt jeg vet.

Quote:


Den 2002-12-06 10:22, skrev Vice:

Quote:


Den 2002-12-06 09:30, skrev oerhört:

Tøv. Trespasser var ikke bare en visjonær uten sidestykke, med fysikk og KI andre spill ikke var (eller er) i nærheten av, det var også en spennende opplevelse. Selvsagt var det en del aspekter som kunne vært utbedret, men Trespasser fortjener en spesiell plass i enhver gamers hjerte for å ha sett
framover
.


Ja, spillet BURDE ha vært bra. Realiteten var jo en helt annen, og så og si alle aspekter kunne vært utbedret MYE. ...featuring the revolutionary "wacky-physics engine"
:lol:

Interessant; hvilke aspekter var du misfornøyd med?

Lenke til kommentar

Åh, åh.. åh!! Noen sa OUTLAWS!!! :grin:

 

Dæggern for et underholdende spill! Har inkludert en oppfølger i aftenbønnen uten resultat :sad:

 

Lucasart laget t.o.m. en patch til det for rundt ett år siden, kom som et passe sjokk på de som hadde spilt det ferdig og lagt det i hylla for leenge siden, men det er virkelig bra når noen gjør slikt.

 

Outlaws 2 pleeease. Med fet MP :grin: :grin: Vi skulle hatt frekke taunts som hadde noe med å utvide kjønnsåpningen på høner, stell av hester og slikt. Og ingen sci-fi våpen (helst), bare de gode gamle wild west våpnene.

 

Men tenk om noen lager et Wild West MMORPG med hester og hele røkla.. og legger til en dose humor. Det ville solgt i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...