Gå til innhold

Dummeste pc spørsmål du har fått?


johna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fur noen uker siden hadde vi en spørreubdersøkele på dataen for å vise hva vi kunne om data. Så fikk jeg spørsmålet:

"Hva er en fil og hva bestemmer størrelsen på en fil?"

 

Var nok ikke langt unna før jeg lo som faen, så jeg kom med følgende svar:

 

En fil er en pakke med masse data. Jo mer data som er i den, jo større er den. Ikke spør så jævlig dumt spørsmål!

 

Hva er en elefant, og hva bestemmer størrelsen på en elefant?

 

Fikk også spørsmål om hva en datamakin kan brukes til, så jeg ramsa opp en omtrent uendelig lang liste med alt som falt inn i huet

 

server

laste ned

spille

slå i hjel

jobbe med

ta med seg

mekke i

lan'e

høre på musikk

se film

osv...

osv...

osv...

Lenke til kommentar
Plasma suger jo

6972037[/snapback]

Hvorfor det? LCD kan være bedre, men plasma har bedre svartnivå, litt høyere strømforbruk og bedre innsynsvinkel, selv om LCD har blitt bedre på det.

Om han er fornøyd med sin plasma, hvorfor klage på den da?

6972319[/snapback]

 

Jada. Bare så mange raringer her som klarer å hate folk som mener andre ting enn en, og ser ned på folk som ikke kan like mye data.. Never mind :p

 

Edit: matsemann, kritikken var ikke rettet mot deg. Ser at det var litt kortenkt, men det jeg reagerte på var denne:

 

Det var faen meg like før jeg slo han rett i asfalten. Jeg blir så helvettes irritert av sånt.

 

Altså, det er skjermtype vi diskuterer her, ikke rart det er krig i verden :) Men jeg foreslår EOD, beklager hvis noen følte seg støtt av mitt innlegg.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

for en stund siden fikk en kompis sv mag som jobber på elkjøp en helt idiotisk henvendelse:

 

Kunde - Hei, jeg er helt ny med internett og slike greier, og jeg skal ha internett hjemme!?

 

Min kompis - Ok, vi har denne data'en på tilbud denne uken, den koster bare xxx. og med dette abonementet skulle det ikke være noe problem.

 

Kunde - Hva? trenger jeg en data?

Lenke til kommentar

Tja, det finnes jo også kjøleskap med innebygd internett (riktignok via en innebygget PC), videoovervåkningsutstyr for bruk rett på internett, IP-telefoner, internettradioer, mobiltelefoner med WLAN osv.

 

Ellers så kan det hende kunden mente noe slikt: "Hva? trenger jeg en ny datamaskin for å bruke internett? Kan jeg ikke bruke den gamle?"

Lenke til kommentar

Jeg har nok til å fortelle en kveld... tror jeg, dog jeg vil bare nevne et par av de som faktiskt fortsatt sitter for øyeblikket.

 

Søstern: Mattia (det er meg), pcen starter ikke.

Meg: Har du prøvd å trykke ordentlig på oppstartsknappen?

Søstern: Jada!

Så er det ca fem sekunders stillhet, før jeg hører jubel ifra nedenifra, og jeg hører søstern takke.

 

En kompis av meg, som er din gjenomsnittslige bondelands-tulling hadde nylig skaffet seg ny PC, antagligvis anbefalt av noen andre siden spesifikasjonene (på den tiden) var av ypperste sort for en hjemmepc, og fortsatt ganske god)

Jeg: Wo... (slags avsluttet woah-lyd) du tullet ikke med det at det er et ordentlig stykke du har skaffet deg.

Han: Såklart... jeg vet mer om pc enn du tror. Bare fordi jeg brukte en gammel maskin og ikke skjønte den helt betyr ikke at jeg er helt dum.

Jeg: Nei, du kan ha rett... hmm... Gigabit ethernet på kortet også a gitt.

Han: Såklart

Jeg: Har du da ei linje som kan utnytte det da? Trodde du satt på ei 56k-linje.

Han: Jeg vet... dog jeg tenkte at jeg skulle oppgradere til ISDN nå som jeg har det nye kortet.

Jeg: Aha... (i sånn avskremmende tone) du har ikke vurdert å bare ta ADSL snart, siden det er en smerte å måtte komme menneskelig når jeg skal levere av noe hos deg?

Han: Næh, ADSL er da litt vel overdrevent... det er jo alt nytt og det her (og husk, vi snakker midten 2005 nå)... er jo pga det nye kortet jeg tar ISDN.

Jeg: Selv med det gamle kortet ditt kunne du tatt ISDN (noe jeg visste var et 10/100mbit-kort).

Jeg: Jaha... ja.

Han: Og med ISDN så går det over doppelt så raskt som før. Med den linja di kan jo du sende sanger og filmer kjempefort.

Jeg: Ikke egentlig... men uansett nok om det, det står ikke noe om skjermkort her på lista over ting (jeg hadde foresten bestillingslapp i hendene).

Han: Jo, det er sånn integralt skjermkort.

Jeg: Integrert?

Han: Jeg sa jo det, integrelt.

Jeg: Aha... kan jeg spørre hva du skal bruke all denne pcen hovedsakelig til?

Han: Jeg skal vel mest spille og denslags.

Jeg: Så du påstår at du vet mye om PC, allikevel har du et integrert Intel-kort, antagligvis en skrotete Intel Graphics Controller som såvidt greier å vise spill. Din primærbruk av PCen er spill, antagligvis mine som krever en del på diverse fronter, og du har neglisjert grafikk-kort? Du fikk vel noen til å sette sammen pcen for deg, og deretter når du spør ham om grafikken, så sier han du har integrert, og du sier at du ikke trenger to kort?

Han: Ja.

Jeg: Jasså... uh...

Han: Ser du, jeg vet litt om dem.

Jeg: Jada, det vet du inntil du spiller noe.

Og så gikk jeg hjem på kvelden, og plutselig ringer en viss person og lurer på hvorfor grafikken ser så forferdelig ut iforhold til min gamle PC og lurer på om det har noe med driverne å gjøre.

 

Og såklart har vi "som søster, så mor"-prinsippet.

 

Modern: Mattia, PCen starter ikke.

Jeg: Trykk ordentlig på knappen.

Modern: Den starter fortsatt ikke.

Etter å ha løpt ned, og tatt en titt på PCen både ser jeg at lys er på, og at vifta går.

Jeg strekker ut fingern, trykker på "på-knappen" til skjermen, før jeg rusler min vei igjen.

Lenke til kommentar

her var det faktisk noen godbiter men også mye bortkasta serverbruk.

(vi ler av ulike ting seff så.)

 

likte best den med salamipølsa.

(da gråt jeg av latter og trur naboene vurderte å tilkalle "hvitfrakker")

 

 

har en artig histories selv. (jeg syntest det var artig iallefall :p )

 

fikk en sms, (et par/tre år tilbake).

en bekjent har fortvilt slitt med noen greier og skriver følgende:

 

jeg får opp en feilmelding på skjermen her,

det står "sett inn windows 98 cd'n og følg instruksjonene",

hva skal jeg gjøre? :dribble:

tror jeg fikk forlenga livslengda min med noen måneder da. (god latter forlenger livet..)

Lenke til kommentar

Det er iaffall ikke mi mor, jeg har sagt til henne flere ganger at hun skal lese feilmeldingene å svare, men neida, hun bare trykker dem vekk, gjør ikke noe om man svarer ja eller nei til noe viktig, bare trykke på en av dem så forsvinner den. ^_^

så kommer hun etterpå å whiner hvorfor det ikke funker slik hun vil :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...