Gå til innhold

Hva mener dere om Nokas dommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan være enig i at norge generellt har for lave dommer. Men det er mer i saker der man har pedofile, brutale voldsmenn, voldtektsmenn etc ... de ender jo ofte opp med dommer der de knapt er i fengsel.

 

Her får man 3/4 år for å levere noen småtjenester de ikke visste størrelsen og konsekvensen av, 8år for å bare være med på ranet ... Et ran som egentlig maksimalt skulle sette en skikkelig støkk i noen bankfolk. Men altså selvfølgelig, de må jo stå til ansvar for det de faktisk gjorde.

 

Men syns DET er på trynet. Du kan banke opp en jævel, mer eller mindre nesten drepe en person, påføre de varige fysiske og psykiske men ... da får man latterlige dommer da.

Lenke til kommentar
3 strikes funker ikke i USA fordi man regner alle forbrytelser mot det, så folk som stjeler batterier i butikken havner bak burene i 25->life fordi de gjorde feil tidligere i livet.

 

implementasjonen deres er feil, selv om prinsippet om at vaneforbrytere må vekk ikke nødvendigvis er feil.

7953324[/snapback]

Det må selvsagt tenkes om hva som er gjort ja... er jo folk som sitter inne 3-4 år og ut igjen og tar ett ran eller smugler narko.. voldtar barn og andre ++++

Mente alvorlige saker... i usa er det ingen kjære mor.. det er unødvendig.. men du bør få raksjon viss du ikke slutter å stjele også da.. men langt fra livstid...

Lenke til kommentar

Straffen de tiltalte i NOKAS saken fikk var helt ok. Straffen samsvarte rett og slett med hva de gjorde! Hvis noen av dere har fulgt litt med tidligere så har dere kanskje fått med dere at dette er en dobling i straffen med tanke på tidligere straffeutmålinger i relativt lignende saker, og det er ganske drøyt selv om det er et grovt ran.

Og det blir etter mitt syn også feil at alle skal dømmes for drapet på Klungland. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

 

Til ettertanke så kan det nevnes at i onsdagens VG så leste jeg en liten sak om to menn som var dømt for gruppevoldtekt av en kvinne. Disse skulle anke dommen på 6 måneders fengsel fordi de syntes dommen var for streng... Etter mitt syn er dette like alvorlig som å rane en bank.

 

Og Toska fikk ikke "kjendisrabatt" han fikk strafferabatt fordi det var tilnærmet null sjangse for at en så kjent person som han er blitt ville ha mulighet til å gjennomføre noe lignende i framtiden. Mest sannsynlig er han nødt til å flytte utenlands.

 

Sett at du tar med deg hagla og går i nærmeste bank og raner denne, tilfeldigvis skyter du en person i foten mens ranet pågår. Du blir tatt av politiet til slutt. Hvor stor straff tror du at du får for dette grove ranet? 4 år, maks. Og dette tenkte ranet er også grovt.

 

Og som det ble nevnt på tv i kveld, den nye straffeutmålingen tyder på at folk har fått handlingen litt på avstand og at den samme hevnlysten som rådet i Stavanger tingrett har sluppet litt på taket. Og det er BRA

Personer skal dømmes ut fra deres handlinger, ikke ut i fra enkelte personer og organisasjoners hevnlyst.

Lenke til kommentar

dommene er bedre nå. men nå synes jeg faktisk politimorderen fikk litt for lav straff. men drap i Norge straffes jo ikke så hardt så det blir vel mer riktig slik det er. synes litt synd på havnå familien. faren opplevde for noen år siden

den ene sønnen drukne. og så at den andre må sone lang straff i fenglsel og i tillegg har en datter. som sikkert er helt fra seg.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Straffen var mer enn hard nok. Alle kan gjøre feil her i livet, men det må ikke bety at de må tilbringe resten av livet i en celle. Nå har gutta fått straffen, av en mer upartisk og mindre hevngjerrig domstol og dommen er likevel fortsatt ganske streng. Nå skal gutta gjøre opp for seg og begynner på nytt med rene ark om noen år.

 

Jeg ønsker ikke andre mennesker vondt. NOKAS ranerne er våre medmennesker og skal bli behandlet humant og med respekt. De burde fått straffereduskjon siden de ble tvunget til å gå med fotlenker. Fotlenker er skammelig og Norge har høstet kritikk av eu og amnesty.

 

Er dere klar over hvor lang tid ett år er? Å være innesperret så lenge er ikke gøy.. ta å gang det med 13.. det er jævlig. Nei straffen til nokas folkene var mer enn streng nok! Synd jeg ikke ble trukket ut til jury tjeneste i denne saken, da hadde straffen blitt enda mer redusert.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Straffen de tiltalte i NOKAS saken fikk var helt ok. Straffen samsvarte rett og slett med hva de gjorde! Hvis noen av dere har fulgt litt med tidligere så har dere kanskje fått med dere at dette er en dobling i straffen med tanke på tidligere straffeutmålinger i relativt lignende saker, og det er ganske drøyt selv om det er et grovt ran.

Og det blir etter mitt syn også feil at alle skal dømmes for drapet på Klungland. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

 

Til ettertanke så kan det nevnes at i onsdagens VG så leste jeg en liten sak om to menn som var dømt for gruppevoldtekt av en kvinne. Disse skulle anke dommen på 6 måneders fengsel fordi de syntes dommen var for streng... Etter mitt syn er dette like alvorlig som å rane en bank.

 

BINGO! Alle snakker om at "jammen det er Mye strengere straffer enn andre har fått tidligere"... ja men hva om hele praksisen er feil da? DET er det jeg mener iallefall. Det er alt for milde straffer her i landet til å begynne med. De folka har sittet i varetekt i neste 4 år. Det betyr at de kan komme ut på PERM neste år (i teorien iallefall).

 

Det er noe fundamentalt galt med systemet vårt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Og det blir etter mitt syn også feil at alle skal dømmes for drapet på Klungland. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

7954109[/snapback]

Ja, det er jo fullstendig analogt med å delta i et godt planlagt kommandoran iført full stridsutrustning og automatvåpen... :ermm:

Lenke til kommentar
De nokas tiltalte har jo sagt at de verken planla eller forventet å bli skutt på. Alle vet jo at purken er redd for å trekke våpen i dette landet ... bare ikke i stavanger, men hvem skulle vite det i en by hvor det knapt er kriminalitet.

7952049[/snapback]

Godt poeng... det var jo bare skøyerstreker de drev med... og det var bare tilfeldig at det lå et ladet magasin akkurat der det lå slik at de fikk avliva han purken.

Det er ikke frelsesarmegutter du omtaler her... du er klar over at dette er hardbarkede yrkeskriminelle som antagelig kvester deg stygt dersom du kommer på kant med de.

Jeez... når jeg leste det der så jeg for meg Toska som speidergutt og kaker til salgs...

 

Straffen de tiltalte i NOKAS saken fikk var helt ok. Straffen samsvarte rett og slett med hva de gjorde!

Og det blir etter mitt syn også feil at alle skal dømmes for drapet på Klungland. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

7954109[/snapback]

Nok et godt poeng. Men straffen samsvarte kun dersom de bare stjal noe penger og ellers var ubevæpnet... eller i groveste tilfelle at de bare hadde skutt i lufta for å skremme og dermed ikke skadd noen.

 

Straffen var mer enn hard nok. Alle kan gjøre feil her i livet, men det må ikke bety at de må tilbringe resten av livet i en celle. Nå har gutta fått straffen, av en mer upartisk og mindre hevngjerrig domstol og dommen er likevel fortsatt ganske streng. Nå skal gutta gjøre opp for seg og begynner på nytt med rene ark om noen år.

De burde fått straffereduskjon siden de ble tvunget til å gå med fotlenker. Fotlenker er skammelig og Norge har høstet kritikk av eu og amnesty.

7954216[/snapback]

En feil... det var ikke et forsøk på et litt mer spennende karrierevalg enn den vanlige kontorjobben vi snakker om her... vi snakker om yrkeskriminelle.

Og med rene ark? De arkene blir antagelig benyttet på å planlegge andre brekk...

 

Hittil har jeg kun kommentert hva jeg er uenig i og kan akseptere at folk har forskjellige meninger om dommene...

Men hør på dette her: Straffereduksjon fordi de måtte bruke fotlenker?

Dette er vås... kanskje de skal få straffereduksjon for at de ikke fikk spasere selv uten vakt fra fengselet til rettsalen? Måtte kjøre i politikolonne forbi tusenvis av nysgjerrige blikk?

Amnesty kalte faktisk disse lenkene for tortur, noe jeg synes fratar de noe autoritet. Kanskje, bare muligens burde de lest litt om divserse torturmetoder.

Strenge sikkerhetstiltak som følge av at de er noen av de største kriminelle personene vi har er ikke tortur... det er common sense... sunt bondevett.

 

Kanskje vanlige borgere som slår seg litt krakilsk og blir påsatt håndjern når politiet henter dem bør få erstatning i stedet bot. Tenk deg det grusomme de blir utsatt for... helt urettmessig...

 

Tror folka i Amnesty skal bevilge litt mer penger til reising jeg... :thumbup:

Lenke til kommentar
3 strikes funker ikke i USA fordi man regner alle forbrytelser mot det, så folk som stjeler batterier i butikken havner bak burene i 25->life fordi de gjorde feil tidligere i livet.

7953324[/snapback]

3 strikes er i utgangspunktet et bra prinsipp synes jeg; men måten det gjennomføres på i USA er veldig feil. Hvis det hadde vært 3 strikes over et visst 'alvorlighetsnivå' på forbrytelsen synes jeg man gjerne kunne innført det i Norge. Det er masse mennesker som gjør relativt grove forbrytelser gang på gang uten at det får noen ekstra konsekvens her i landet dessverre. Og tillegg innrømmes de jo strafferabatt hvis flere ting samles opp. Utrolig.

Lenke til kommentar

Griffin: NEI, straffen samsvarte ikke med at de bare stjal noen penger. Straffen de fikk var en god dobling av lignende straffer for grove ran. Altså fikk de en relativt sett streng straff.

Hevngjerrighet har aldri ført noe godt med seg...og heldigvis har denne blitt lagt litt igjen i denne behandlingen.

Og hva med å få med hele mitt innlegg og ikke bare kommentere det som passer deg selv best?

 

Og så vidt jeg vet så er det bedre å være saklig i sine innlegg i stedet for å bruke overdreven ironi. Som for eksempel din kommentar om Amnesty. Det er en vesentlig forskjell mellom fotlenker og håndjern, det må vel til og med du forstå. Fotlenker er faktisk ikke lov å bruke og regnes som et mildt torturmiddel.

Og hvilken kilde har du på at samtlige i Nokas saken er yrkeskriminelle?

 

 

 

Jeg sier ikke at jeg mener de er godgutter som fortjener en lav straff, men jeg sier at det skal være rom for å gi strengere straffer i framtiden. Sett at noen gjennomfører et nytt kommandoran, bare at denne gangen blir 5stk drept. Hvilken straff bør disse få da? Jo nærmere 21 år.

Derfor kan du ikke gi de første som gjennomfører denne typen kriminalitet maks straff for da har du ikke noe å gå på hvis det i framtiden skulle komme lignende, men groverer, handlinger.

Og straffen i Norge for ett drap er ca 6 år. Da er det ikke rettferdig at ranere skal dømmes til godt over det dobbelte av dette.

 

Det generelle straffenivået bør heves, ja det kan godt være. Men det bør ikke starte i en sak der hevn er det største straffemotivet.

 

Og jo det er rett å sammenligne min tidligere nevnte tenkte hendelse på Karl Johan og ranet i Stavanger. Det var bare en person som drepte, ikke alle sammen. Hvorfor skal da alle sammen dømmes for drapet?

 

EDIT: I mange delstater i USA så blir bare "1 strike" registrert hvis verdien av den ugjerningen du har gjort er over et visst nivå (mange steder 1000 dollar).

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar
Griffin: NEI, straffen samsvarte ikke med at de bare stjal noen penger. Straffen de fikk var en god dobling av lignende straffer for grove ran. Altså fikk de en relativt sett streng straff.

Hevngjerrighet har aldri ført noe godt med seg...og heldigvis har denne blitt lagt litt igjen i denne behandlingen.

Og hva med å få med hele mitt innlegg og ikke bare kommentere det som passer deg selv best?

 

Og så vidt jeg vet så er det bedre å være saklig i sine innlegg i stedet for å bruke overdreven ironi. Som for eksempel din kommentar om Amnesty. Det er en vesentlig forskjell mellom fotlenker og håndjern, det må vel til og med du forstå. Fotlenker er faktisk ikke lov å bruke og regnes som et mildt torturmiddel.

Og hvilken kilde har du på at samtlige i Nokas saken er yrkeskriminelle?

 

 

 

Jeg sier ikke at jeg mener de er godgutter som fortjener en lav straff, men jeg sier at det skal være rom for å gi strengere straffer i framtiden. Sett at noen gjennomfører et nytt kommandoran, bare at denne gangen blir 5stk drept. Hvilken straff bør disse få da? Jo nærmere 21 år.

Derfor kan du ikke gi de første som gjennomfører denne typen kriminalitet maks straff for da har du ikke noe å gå på hvis det i framtiden skulle komme lignende, men groverer, handlinger.

Og straffen i Norge for ett drap er ca 6 år. Da er det ikke rettferdig at ranere skal dømmes til godt over det dobbelte av dette.

 

Det generelle straffenivået bør heves, ja det kan godt være. Men det bør ikke starte i en sak der hevn er det største straffemotivet.

 

Og jo det er rett å sammenligne min tidligere nevnte tenkte hendelse på Karl Johan og ranet i Stavanger. Det var bare en person som drepte, ikke alle sammen. Hvorfor skal da alle sammen dømmes for drapet?

 

7957676[/snapback]

Så hvis straffene tidligere har vært på en uke, så hadde to uker vært greit... Jeg er klar over at strafferammene er latterlig lave her til lands, desto mindre samsvar... du resonerer med utgangspunkt i at loven er den det er, mens jeg resonerer i forhold til det jeg mener den bør være.

 

Og hvor er jeg usaklig? Hva er så utrolig grusomt med fotlenker? Setter de dem på utrolig stramt? Eller er det bare at de føler seg behandlet som kriminelle?

 

Hvis jeg tar med meg noen kompiser for å gjøre noen brekk og gir en av de noen granater og et automatgevær slik at han kan holde vakt og holde purken unna, så er jeg strengt tatt like mye en morder som han dersom han skyter noen...

 

En siste ting... jeg tok med det i innlegget ditt jeg følte for å kommentere... siterer det for å gjøre det enkelt for andre å se hva jeg svarer på...

Jeg trenger ikke sitere ting det jeg ikke føler for å kommentere... :thumbup:

Det var ikke slik at jeg synes resten av innleggene dine gir det jeg kommenterer noe bedre mening...

Lenke til kommentar
. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

 

Riktig, det at du planlegger et væpnet ran, er med på ranet og det går galt, slik at en politimann blir drept, er HELT sammenlignbart med at du er i nærheten av et drap på Karl Johan.. Fantastisk sammenligning! *applaus*

Lenke til kommentar
Så hvis straffene tidligere har vært på en uke, så hadde to uker vært greit... Jeg er klar over at strafferammene er latterlig lave her til lands, desto mindre samsvar... du resonerer med utgangspunkt i at loven er den det er, mens jeg resonerer i forhold til det jeg mener den bør være.

 

Og hvor er jeg usaklig? Hva er så utrolig grusomt med fotlenker? Setter de dem på utrolig stramt? Eller er det bare at de føler seg behandlet som kriminelle?

 

Hvis jeg tar med meg noen kompiser for å gjøre noen brekk og gir en av de noen granater og et automatgevær slik at han kan holde vakt og holde purken unna, så er jeg strengt tatt like mye en morder som han dersom han skyter noen...

 

En siste ting... jeg tok med det i innlegget ditt jeg følte for å kommentere... siterer det for å gjøre det enkelt for andre å se hva jeg svarer på...

Jeg trenger ikke sitere ting det jeg ikke føler for å kommentere... :thumbup:

Det var ikke slik at jeg synes resten av innleggene dine gir det jeg kommenterer noe bedre mening...

7957870[/snapback]

Bare for å ta det først, du "glemte" å ta med min uttalelse om at straffene er strenge i forhold til relativt sammenlignbare dommer.

 

Og du kan ikke ressonere ut i fra hvordan du selv mener straffenivået og lovene her i landet burde være. Når du diskuterer bør du ta utgangspunktet i realiteten som til en hver tid er gjeldende for å få til en saklig diskusjon. Hvor saklig er det for eksempel hvis jeg sier at jeg synes drap bør straffes med samfunnsstraff fordi det er min personlige mening om saken?

 

Ja, hvis straffen tidligere for lignende forbrytelse hadde vært 1 uke så ville 2 uker for denne forbrytelsen vært en passende straff. Det er om å gjøre å legge seg på et fornuftig nivå i forhold til sammenlignbare kriminelle handlinger. Det kommer aldri noe godt ut av å kreve maks straff. Å legge seg på et fornuftig nivå er det beste og det har denne saken vist. Å kreve 21 års forvaring for et grovt ran med døden til følge er hårreisende når andre sammenlignbare kriminelle handlinger straffes med 6-8 års fengsel!

 

Om straffene i Norge burde vært høyere kan godt være men jeg synes ikke det er passende å diskutere dette her. Og som tidligere nevnt så blir det feil at strafferammene skal økes i en sak der hevn fra politiet og til dels aktoratet er største drivkraft.

 

Sammenlignbart: Etter mitt syn så er den såkalte "lommemannen" den verste forbryteren dette landet har sett. Men hvor store ressurser brukes på å fange han? Tror dere virkelig at når han eventuelt blir tatt og dømt at det er brukt 400-500 millioner på han? Og straffen han får etter dagens strafferammer er ca 6 år...

Det er fryktelig lavt når ranere får mer en dobbel så streng straff.

I dette landet er det farligere å begå økonomisk kriminalitete enn å krenke enkeltpersoners liv, jmf. min tidligere uttalelser om gruppevoldtekt.

Så at straffenivået i Norge er litt rart og ute av proporsjoner er riktig.

Lenke til kommentar
. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

 

Riktig, det at du planlegger et væpnet ran, er med på ranet og det går galt, slik at en politimann blir drept, er HELT sammenlignbart med at du er i nærheten av et drap på Karl Johan.. Fantastisk sammenligning! *applaus*

7957921[/snapback]

Du skal huske på at andre personer som var involvert i ranet ikke bør dømmes for en enkeltpersons handlinger. Det er det som er sammenligningen.

Har aldri sagt, eller ment, at det er direkte sammenlignbart.

Lenke til kommentar
. Blir jo som om noen dreper en person på Karl Johan og så skal du dømmes for drapet bare fordi du tilfeldigvis var rett i nærheten av situasjonen.

 

Riktig, det at du planlegger et væpnet ran, er med på ranet og det går galt, slik at en politimann blir drept, er HELT sammenlignbart med at du er i nærheten av et drap på Karl Johan.. Fantastisk sammenligning! *applaus*

7957921[/snapback]

Du skal huske på at andre personer som var involvert i ranet ikke bør dømmes for en enkeltpersons handlinger. Det er det som er sammenligningen.

Har aldri sagt, eller ment, at det er direkte sammenlignbart.

7957979[/snapback]

 

Er man involvert i et væpnet ran med døden til følge bør man selvsagt få kjenne følgene av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...