Gå til innhold

Hva mener dere om Nokas dommen?


Anbefalte innlegg

Her kan du uttale deg om hva du synest om dommen som ble avsagt,er den for mild,for streng eller synest du den er passe.

 

Fløy høyt etter redusert straff

 

http://www.vg.no/

 

Schumann kan få perm om tre år

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152455

 

Nå har kriminelle veldig lite å risikere

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152442

 

http://www.vg.no/nyheter/spesial/nokas/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til Norge, her kan du rane banker, drepe politimenn og stikke av fra PERM(!) fra fengsel etter kanskje 3 år om du er snill og grei i fengsel.

 

Helt hull i huet spør du meg.

 

Greit nok, landet fører en snilistisk kriminalpolitikk som ikke ligner grisen, men man skal tross alt også beskytte samfunnet.

 

Hva er det som feiler rettsystemet her i landet? Hvorfor er det ingen politikere som stiller til valg på at de skal føre en hardere linje mot tung kriminalitet?

 

 

Jeg er skuffet.... :no:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

En av de tingene jeg reagerer mest på er dette:

 

I dommen fra Gulating lagmannsrett beskrives skuddene slik:

 

 

«Som en kombinasjon av feilvurdering av sikteinnstillingen og betydningen av skytebanens endring på grunn av endring av innstillingen, gikk de følgende skudd betydelig lavere enn hva Schumann mente skulle skje. Ett av skuddene gikk gjennom frontruten og traff Klungland i hodet. Klungland mistet øyeblikkelig bevisstheten og døde kort etterpå».

 

http://www.vg.no/nyheter/spesial/nokas/

 

Så heretter kan enhver morder bare skylde på siktet :cry:

Beklager jeg skulle skyte han i foten,men siden siktet var feil traff jeg han i hjertet :cry:

 

Jeg hadde håpet at denne saken skulle vise at det overhode ikke lønner seg å være kriminell i Norge,desverre viser den nå det motsatte.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Eh... Det er slik at man faktisk skiller på en person som planlegger og med vitende og vilje går å henretter en person, og en som gjør noe dumt og kverker en person.

 

Argumentasjonen i dommen er jeg faktisk litt enig i. Han er 60 år når han har sonet ferdig.

 

En annen ting ... det er faktisk veldig svake beviser som knytter disse personene til gjerningen. Samtidig så skal det være en fordel å tilstå.

18 ... 20 ... 20 + forvaring ...

 

Forvaring er ment å brukes mot personer som man ikke kan slippe tilbake til samfunnet. Ingen av denne gjengen tilfredstiller dette kravet etter min mening. Spesielt ved så svake bevis.

 

Hevn har ikke noe i domssystemet å gjøre. Det å kreve 20 + forvaring er bare tull, og lukter hevn. Poenget er ikke å fjerne eller oppbevare folk i all evighet, det koster samfunnet penger. Poenget må være å rehabilitere disse tullingene så de kan puttes i arbeid. Vi mangler jo arbeidskraft. 1 kriminell koster penger, 1 arbeidstaker betaler penger.

 

Det er ikke bevist hvem som startet å skyte uttafor nokas. Mest sannsynlig så var det politiet. Slik vill skyting som fant sted er etter min mening resultatet av dårligt politiarbeid. Det er fryktelig lett å starte et mayhem, men det blir ikke bedre når purken fortsetter å skyte og tvinger de kriminelle til å flykte med å lage et kuleregn.

Bare se til usa, de kriminelle der har ALLTID våpen, og det ender ofte i ville skyteepisoder både fordi politiet medvirker og fordi de kriminelle forventer at politiet vil skyte.

De nokas tiltalte har jo sagt at de verken planla eller forventet å bli skutt på. Alle vet jo at purken er redd for å trekke våpen i dette landet ... bare ikke i stavanger, men hvem skulle vite det i en by hvor det knapt er kriminalitet.

Lenke til kommentar
Argumentasjonen i dommen er jeg faktisk litt enig i. Han er 60 år når han har sonet ferdig.

60 år? Fyren har ikke fylt 41 ennå og ble dømt til 13 år i fengsel. Normalt soner man bare 2/3 av tiden også. I tillegg har han sittet i varetekt i snart tre år. Han kan derfor være ute om 5 og et halvt år. Da har han akkurat fylt 46!

 

Samtidig så skal det være en fordel å tilstå.

Han tilsto først etter å ha blitt utpekt av andre. Burde ikke vært mye strafferabatt for det!

 

Hevn har ikke noe i domssystemet å gjøre. Det å kreve 20 + forvaring er bare tull, og lukter hevn. Poenget er ikke å fjerne eller oppbevare folk i all evighet, det koster samfunnet penger. Poenget må være å rehabilitere disse tullingene så de kan puttes i arbeid.

7952049[/snapback]

Det er også et poeng at straffen skal virke avskrekkende på andre, noe denne dommen absolutt ikke gjør. Vil ikke forundre meg om dette kan føre til flere alvorlige ran. Det jo så mye å vinne, og så lite å tape!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hevn har ikke noe i domssystemet å gjøre. Det å kreve 20 + forvaring er bare tull, og lukter hevn. Poenget er ikke å fjerne eller oppbevare folk i all evighet, det koster samfunnet penger. Poenget må være å rehabilitere disse tullingene så de kan puttes i arbeid. Vi mangler jo arbeidskraft. 1 kriminell koster penger, 1 arbeidstaker betaler penger.

Yeah, rehabilitering av forbrytere har jo vært en ubetinget suksess. Det er vel nesten ingen i denne gjengen her som noensinne hatt ærlig arbeid. Dette er yrkeskrimminelle som det ikke er håp for, og jeg lar gjerne skattekronene mine gå til deres vann og brød bak murene (... og ikke deres sykepenger, jf. siste dagers skriverier) i uoverskuelig tid fremover.

 

Det er ikke bevist hvem som startet å skyte uttafor nokas. Mest sannsynlig så var det politiet. Slik vill skyting som fant sted er etter min mening resultatet av dårligt politiarbeid. Det er fryktelig lett å starte et mayhem, men det blir ikke bedre når purken fortsetter å skyte og tvinger de kriminelle til å flykte med å lage et kuleregn.

Bare se til usa, de kriminelle der har ALLTID våpen, og det ender ofte i ville skyteepisoder både fordi politiet medvirker og fordi de kriminelle forventer at politiet vil skyte.

De nokas tiltalte har jo sagt at de verken planla eller forventet å bli skutt på. Alle vet jo at purken er redd for å trekke våpen i dette landet ... bare ikke i stavanger, men hvem skulle vite det i en by hvor det knapt er kriminalitet.

7952049[/snapback]

Hehe, ansvaret ligger på politiet? Drøy ansvarsfraskrivelse - en lagmannsdommer verdig.

Lenke til kommentar

Hmm ok. Mente han Schumann fikk 18 ... men bare 13 ... min feil.

Nja 13 år er litt lav straff ja, spesielt når Toska fikk 15.

 

Men det med "hvem startet å skyte" og ansvar. Poenget mitt var at når politiet mest sannsynlig starter og hvertfall bidrar godt til et mayhem, så er det for meg meningsløst å gå inn for 21 år og forvaring. Det er ansvarsfraskrivelse fra purken. Se ting i litt perspektiv. Når man har en situasjon, så demper du den ikke med å delta på samme nivå. Greit, jeg er enig at purken oftest er pysete med våpen, men å leke rambo er ikke rette tingen alltid. Det å ha rett til å skyte er ikke det samme som at det er smart å skyte. Det her var i en gågate med masse folk.

 

Oslo er gærn plass i seg selv, ønsker ikke i tillegg å få bøttevis med kuler rundt øra grunnet triggerhappy purk, eller fordi den neste gruppen med "smarte" ranere forventer triggerhappy purk. Dette er jo essensen i grunnen til at norsk politi opptrer ubevæpnet, og at de benytter våpen så lite som de gjør.

Greit, kan være enig at de burde oftere blåse av en skalle eller to for å si hvor skapet skal stå, men det er ikke sikkert at det nødvendigvis har en god effekt.

Lenke til kommentar

Personelig syntes jeg rettsystemet i norge er ganske bra jeg, vi har jo en ganske bra statistikk på alvorlige forbrytelser i forhold til resten av verden, så noe korekt må vi jo gjøre. Ser en på USA som har helt sykt strenge straffer igjen så ser en jo att det ikke fungerer i det hele tett, mye mer dritt der borte. Helt perfekt er det ikke her helelr da, kunne vert noen små koreksjoner på enkelte ting.

Lenke til kommentar

Bankran gjør seg bra på film. Jeg tipper den som sliter med psykologiske traumer i lang tid etter ranet etter å ha fått munningen til en AG3 i fjeset synes det er så pop.

 

JEg argumenterer ikke for USA tilstander, men en middelvei mellom dem og norges altfor milde retssystem.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg syns dommene for tidligere felte i andre saker er for lav... I store deler av USA er det slik at etter det tredje lovbrudet er det ikke flere sjanser... og da blir du fort bura inne for evig... selvsagt er det forsjell på ran og nasking... slik alvorlige ting som til og med ente med at en ofentlig tjenestemann døde. I andre land havner man bak lås og slå bare av å snakke stykt, klaske til eller spytte på en politi ofiser...

 

Men første gangs forsømelse skal være mild, andre gang litt hardere, tredje gang er du ute å kjører... så hvorfor skal du da få fri etter noen år?

Lenke til kommentar

3 strikes funker ikke i USA fordi man regner alle forbrytelser mot det, så folk som stjeler batterier i butikken havner bak burene i 25->life fordi de gjorde feil tidligere i livet.

 

implementasjonen deres er feil, selv om prinsippet om at vaneforbrytere må vekk ikke nødvendigvis er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...