Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at NRK har lov til å vise hvem som sponser idrettsarrangement o.l. er at det ikke er produktreklame. F.eks. har de lov til å vise at Sparebank1 har sponset en fotballkamp, men ikke at Sparebank1 Forsikring har gjort det, for det er et produkt som firmaet Sparebank1 selger. Eller eksempelet læreren min brukte: Toyota som firma kan vises som sponsor, men ikke Toyota Corolla.

 

Ellers er det faktisk ikke billigere å ha kanaler med reklame, så lenge vi mennesker er svake og påvirkes (om enn underbevisst) av reklame vi ser, og dermed kjøper produkter vi ellers ikke ville ha kjøpt. Jeg er forholdsvis sikker på at jeg får pes for at jeg har sagt dette, men det får så være.. ;p

 

Edit: I tilfelle det skulle være noe tvil: Ja, jeg støtter TV-lisensen, så lenge NRK klarer å holde sendeplanen sin såpass interessant som den er nå. =)

7953596[/snapback]

 

 

Dette er bare en finformulering for å få lov til å drive reklame på en reklamefri kanal, intet mindre.

 

Hvorfor skal jeg betale for at DU vil se på NRK? Jeg ønsker ikke å se på NRK og vil følgelig ikke betale for produktet de leverer heller.

 

Lisensen er for å eie utstyr som inneholder tvmottaker, den er grei. Dette prinsippet ble innført da NRK var det eneste som ble sendt i dette landet. Disse broadcastsignalene var fri for alle og derfor måtte selvsagt alle betale lisens. Nå er det teknologisk mulig å hindre dette og derfor er det ikke lenger noen unnskyldning for å tvinge alle innbyggere i Norge til å betale for å inneha tvmottaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett blir det ikke noe problem å få det sendt til min adresse, som er en ganske annen enn min fars?

8420165[/snapback]

 

NRK kan vel ikke sjekke hvem som betaler eller hvor tv'en leveres, det de får info om er navn og adresse som oppgis som kjøper.

Fra webshop kan du som regel ha forskjellig faktura navn/adresse og leverings navn/adresse.

 

Jeg kjøpte tv fra elkjøp i trondheim og ga først mitt eget navn og adresse da jeg først ville ha den levert, endte opp med at jeg tok tven med selv..

Dagen etter husket jeg lisensen og dro tilbake for å få skiftet navn og adresse sånn at lisensen kom på min far :p

Har ennå ikke hørt noe fra lisensavdelingen selv om det er et par år siden kjøpet.

Lenke til kommentar
Og det går heller aldri noe bra på NRK.

8464161[/snapback]

Nja, det er vel like individuelt som hva man setter pris på. Ser man utelukkende på amerikanske drama- og actionserier ser jeg at andre kanaler kan fremstå som langt mer innbydende.

 

For min egen del er Løvebakken, Nytt på nytt, Lydverket både på radio og tv, Harald Are Lund, DJ Friendly og radiokanalen Alltid Nyheter verdt lisensen alene. Nå er jeg som NRK-medarbeider kanskje ikke helt nøytral, men... :innocent:

Lenke til kommentar
NRK har ingen bra serier for tiden, det er ingen av de kjente tv-seriene som går på nrk. Det var en serie jeg fulgte med på som het Ravens eller noe sånt. Det må ha vært den beste serien de har sendt. FOr å se den serien så lønner det seg jo faktisk å KJØPE serien på DVD. Det ville koste deg 300-700kr som er mye billigere enn å se på TV. Men så må man jeg betale bare man har skjermen i huset.

8045715[/snapback]

Sier House, Six Feet Under, Sopranos, Curb Your Enthusiasm, Battlestar Galactica, Monty Python and the Flying Circus, Law & Order, Little Britain og Miami Vice deg noe?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp ny TV, den gamle sto i fatterns navn, men den nye var jeg så dum å sette i mitt eget navn. Men siden jeg fortsatt bor hjemme skal jeg ikke da slippe unna lisensen? Er jo merkelig om man må betale to lisenser i samme hus.

 

Men siden det er under 30 dager siden jeg kjøpte TV'en så vurderer jeg å bytte den (Elkjøp) og heller kjøpe meg en PV70 (Jeg vil da sette denne på fattern igjen). Om jeg leverer inn TV'en må jeg da fotsatt betale lisensen?

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Pokker dette tenkte eg ikkje på når eg for noen dager siden bestilte meg LCD-TV på netonnet. Noen som har erfaring med de og lisens?

8511452[/snapback]

 

Alle forhandlere av lisenspliktig utstyr forplikter seg til å rapportere salgsinformasjon til lisenskontoret .

Tror ikke du slipper unna.

Lenke til kommentar
Pokker dette tenkte eg ikkje på når eg for noen dager siden bestilte meg LCD-TV på netonnet. Noen som har erfaring med de og lisens?

8511452[/snapback]

 

Alle forhandlere av lisenspliktig utstyr forplikter seg til å rapportere salgsinformasjon til lisenskontoret .

Tror ikke du slipper unna.

8526352[/snapback]

 

Men kan eg ikkje ringe til NRK da for eksempel og si at eg har solgt tven til fattern da for eksempel. De kan ikkje kreve lisens for noe eg ikkje eier.

Lenke til kommentar

Snakket med en i går om at når det digitale bakkenettet kommer, vil NRK være betal kanal. Noe jeg mener er riktig, så kan de som vil se på betale for det, også kan vi som har parabol slippe å betale ekstra for et bakkenett vi ikke bruker.

 

Skal prøve å finne noen kilder på hvordan det blir med det nye bakkenettet. BRB.

Lenke til kommentar
Pokker dette tenkte eg ikkje på når eg for noen dager siden bestilte meg LCD-TV på netonnet. Noen som har erfaring med de og lisens?

8511452[/snapback]

 

Alle forhandlere av lisenspliktig utstyr forplikter seg til å rapportere salgsinformasjon til lisenskontoret .

Tror ikke du slipper unna.

8526352[/snapback]

 

Men kan eg ikkje ringe til NRK da for eksempel og si at eg har solgt tven til fattern da for eksempel. De kan ikkje kreve lisens for noe eg ikkje eier.

8526995[/snapback]

 

Du kan gjøre det på den måten.

Men lisenskontoret krever dette skriftlig, email eller brev.

Lenke til kommentar
Hvis jeg bestiller meg fiber som har tv via fiber, er det en tv-tuner med i pakken som gjør jeg får denne lisensregningen?

 

Kommer ikke til å ha tv frem til fiber kommer(eurochannels og torrents er greit da).

8527398[/snapback]

 

I teorien i dag, skal du betale lisens om du har tuner som kan ta imot tv signaler.

Om du får lisens krav eller ikke, kommer an på firmaet du får pakken ifra, om de rapporterer dette inn til nrk.

 

En ting jeg kom til å tenke på, om man har parabol, med dekoder som ikek har tuner for vanlig antenne, og en lcd skjerm (også uten tuner) til å vise bildet på, burde man ikke da slippe å betale lisens? Jeg kan jo ikke ta imot noe signal fra bakkenettet, så da burde jeg jo heller ikke være nødt til å betale noe for vedlikehold av det.

Lenke til kommentar
Hvis jeg bestiller meg fiber som har tv via fiber, er det en tv-tuner med i pakken som gjør jeg får denne lisensregningen?

 

Kommer ikke til å ha tv frem til fiber kommer(eurochannels og torrents er greit da).

8527398[/snapback]

 

I teorien i dag, skal du betale lisens om du har tuner som kan ta imot tv signaler.

Om du får lisens krav eller ikke, kommer an på firmaet du får pakken ifra, om de rapporterer dette inn til nrk.

8528038[/snapback]

 

Burde sikkert ha lagd en egen tråd om dette.

Det jeg lurte på, er om man trenger tv-tuner hvis man har tv-signaler gjennom fiberen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...