Gå til innhold

Vista-trøbbel for en rekke programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forventer folk at de kan ta med seg airbag-en, setebeltene og stereoanlegget fra bil til bil? Stereoanlegget er vel mest nærliggende som eksempel, da det til en viss grad er kompatiblet, men langt fra bestandig.

 

Men så er ikke airbag'en og setebeltene ekstra utstyr fra andre produsenter som jeg har kjøpt i ettertid fordi jeg trengte slikt på bilen min, og de var kompatible med min bilversjon.

 

Bilstereoen, derimot, er ALLTID kompatibel. Du skal skaffe noe veldig rart noe om du ikke kan bruke denne i din nye bil. En bilstereo trenger strøm og høyttalere, og det er det.

Lenke til kommentar

I tillegg til at Microsoft sikkert har noen bugs relatert til bakoverkompatibilitet, vil jeg tro mye av skylden til at programmer ikke fungerer kan gis utviklerne av disse programmene.

 

Ofte gjøres det antagelser relatert til plattformen det utvikles for, og ved bytte av plattform vil gjerne endel av disse antagelsene ikke lenger være korrekte -og programmet feiler.

 

Antivirus o.l. er jo typiske applikasjoner som går litt "dypere" i OSet, og hvor det er lettere å falle utenfor domenet/miljøet definert av Microsoft. Å bevege seg utenfor dette domenet/miljøet fordi det ikke er dokumentert el.l. av Microsoft vil da få konsekvenser som denne artikkelen forteller om.

Lenke til kommentar

Dette kom ikke akkurat som noen bombe :!: Programvare-leverandører er generelt svært trege med å levere oppdateringer for nye Windows- og Office-utgaver.

Nok en grunn til ikke løpe og kjøpe Vista med en gang. Typisk for alle nye MS OS er jo at en kanskje må vente et halvår før en oppgraderer...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Akkurat her synes jeg det er på kanten å legge skylden på MS, tredjepartsprogramvarehus har tross alt hatt en stund på seg til å utvikle programvare for Vista. De hatt mulighet for tilgang til ferdig versjonen siden november og Beta/RC versjoner enda lengre, så at de ikke har klart å patche/komme med oppdateringer av programvaren er egentlig sløvhet fra deres side og ikke MS. Mitt synspunkt er at dette er god nok grunn til å ikke bruke programvare fra disse selskapene, jeg ville hvertfall ikke overlatt sikkerheten til dem....

7889294[/snapback]

De fleste softwareselskapene venter med å utvikle spesifikt til Vista inntil APIene er stabile. Så lenge OSet er under utvikling/i beta-status kan de ikke forventes å være stabile. MS kan selv bestemme seg å forandre dem, eller MS kan bli tvunget til å forandre dem etter press fra eksterne krefter (les:EU).

 

At softwareselskaper avventer situasjonen er fullt forståelig. Det går tross alt en del arbeidstimer vekk om MS plutselig bestemmer seg for mer eller mindre radikale endring av deler av OSet. Å begynne å boikotte selskaper som ikke har en versjon ferdig fra "Vista - dag 1" ... vel ... deg om det. Tror MS i en tilsvarende situasjon hadde sittet på gjerdet til en endelig versjon var klar også ;-)

Lenke til kommentar

Det er naturlig at mye ikke vil fungere i et nytt OS, men det betyr bare en ting: Vent med å bruke Vista inntil det har blitt modent nok.

Personlig synes jeg det er teit at de i det hele tatt lagde en 32bits versjon av Vista. Dette hadde jo vært en glimrende sjanse til å komme fremover mot 64bit og bli kvitt det gamle 32bits åket for godt.

Lenke til kommentar

Vista kan kjøre programmer i kompabilitetsmodus, som XP. Bare høyreklikk programmet og velg XP eller et tidligere OS, eller scan PCen for ikke-kompatible programmer og definer kompabilitet og sikkerhetsnivå. Ikke akkurat noen løsning for anti-virus programmer, men kan få mindre dyptpløyende programmer til å funke til det kommer en oppdatering.

Lenke til kommentar

For dere som ikke tror på bakoverkompatibilitet:

Er dere klar over at den CPUen du bruker for å lese dette innlegget er bakoverkompatibel helt til 8086 som kom i 1976 og 8088 som IBM brukte til IBM PC i 1981? Og disse igjen var assembler-kompatible, men ikke binærkompatible, med 8080 som var i bruk i Altair 8800, som vel er den første hjemmedatamaskinen som fantes.

 

Mangelen på bakoverkompatibilitet er nettopp det som torpederte Itanium prosessoren.

Lenke til kommentar
Akkurat her synes jeg det er på kanten å legge skylden på MS, tredjepartsprogramvarehus har tross alt hatt en stund på seg til å utvikle programvare for Vista. De hatt mulighet for tilgang til ferdig versjonen siden november og Beta/RC versjoner enda lengre, så at de ikke har klart å patche/komme med oppdateringer av programvaren er egentlig sløvhet fra deres side og ikke MS. Mitt synspunkt er at dette er god nok grunn til å ikke bruke programvare fra disse selskapene, jeg ville hvertfall ikke overlatt sikkerheten til dem....

7889294[/snapback]

De fleste softwareselskapene venter med å utvikle spesifikt til Vista inntil APIene er stabile. Så lenge OSet er under utvikling/i beta-status kan de ikke forventes å være stabile. MS kan selv bestemme seg å forandre dem, eller MS kan bli tvunget til å forandre dem etter press fra eksterne krefter (les:EU).

 

At softwareselskaper avventer situasjonen er fullt forståelig. Det går tross alt en del arbeidstimer vekk om MS plutselig bestemmer seg for mer eller mindre radikale endring av deler av OSet. Å begynne å boikotte selskaper som ikke har en versjon ferdig fra "Vista - dag 1" ... vel ... deg om det. Tror MS i en tilsvarende situasjon hadde sittet på gjerdet til en endelig versjon var klar også ;-)

7889505[/snapback]

 

Jeg kan tippe at Vista koden har vært mer eller mindre låst siden engang i sist år. Men uansett så blir det feil å skylde på både MS og softwarehusene. 1. man må vente seg en viss grad av utvikling når ett 5! år gammelt OS erstattes. Samt at man ikke kan forvente at alt funker 100% mindre enn 10 dager etter release.

 

Gjør som de smarte, vent 6mnd før du kjører vista... :roll:

Lenke til kommentar
De fleste softwareselskapene venter med å utvikle spesifikt til Vista inntil APIene er stabile. Så  lenge OSet er under utvikling/i beta-status kan de ikke forventes å være stabile. MS kan selv bestemme seg å forandre dem, eller MS kan bli tvunget til å forandre dem etter press fra eksterne krefter (les:EU).

 

At softwareselskaper avventer situasjonen er fullt forståelig. Det går tross alt en del arbeidstimer vekk om MS plutselig bestemmer seg for mer eller mindre radikale endring av deler av OSet. Å begynne å boikotte selskaper som ikke har en versjon ferdig fra "Vista - dag 1" ... vel ... deg om det.  Tror MS i en tilsvarende situasjon hadde sittet på gjerdet til en endelig versjon var klar også ;-)

7889505[/snapback]

Nå tviler jeg på at MS plutselig finner på at de skal endre på noe som vil ødelegge kompatibiliteten for 3dje parts programvare og jeg tror heller ikke at EU kan tvinge dem til å gjøre det. EU flekker litt tenner, men det tror jeg også er det. Det som sannsynlig skjer(dersom det skjer noe) er at EU tvinger MS til å lage en "strippet" versjon som ingen egentlig vil ha.

 

Nå boikotter jeg ikke programvare som ikke er klar til Vista dag 1 av den enkle grunn at jeg ikke bruker Vista enda(kjørte beta/rc versjoner en stund) :) Hadde jeg blitt tvunget til å finne alternativer og dermed indirekte "boikottet" dem. Trenden er at programvare vokser utav sitt gode skall, deriblant Nero(Winamp, Office, ACDSEE etc er andre eksempler), noe som irriterer meg.. hvorfor kan de ikke bare konsentrere seg om å lage ett best mulig brenneprogram og ikke alt det andre dillet, den siste versjonen jeg bruker må man jo lete i menyer for å finne "burning ROM".

Lenke til kommentar

Må bare nevne det

 

Merklig hvor inne i h... viktig det er for dere som hater windows og komme inn på slike tråder som dette for å fortelle at det er enda en grunn for at dere ikke bruker det.

 

Ja om dere ikke bruker det hva gjør dere på tråder som denne, det har jo null effekt på deres verden uansett :hmm:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Alle disse programmene funker for meg.

Dere nevner at Azereus ikke støttes men likevel bruker jeg det under 64bits Vista. Det er ikke programmet som er problemet men Java Virtual Machine som Azereus bruker. Du må laste ned riktig versjon og da funker det.

 

Winamp 5 støttes også.

Bare gi meg ett program dere ikke mener funker så skal jeg kjøre det ;)

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Blant programmene som ikke fungerer eller får store problemer finner vi blant annet tidligere versjoner av Nero, DivX5 og Azureus.

 

Merk bruken av tidligere versjoner her. Såvidt jeg vet har Nero og Azureus i hvert fall for lengst lansert gratisversjoner (gratis oppdatering for Nero-eiere) som støtter Vista. Fatter ikke poenget med denne artikkelen hvis det ikke går an å teste programmer som har fått Vista-oppgraderinger en gang!

Lenke til kommentar

Nå skal det jo sies at Symantec har ikke ligget på latsiden og kommet med en Vista versjon av sin Norton Antivirus. Men jeg syns det er helt utrolig at produsenter som Nvidia, ATI og Creative har vært så utrolig late som de har vært og ikke kommet med noen skikkelig drivere til release. Og det skal ikke Microsoft få pepper for!

Lenke til kommentar

NEI NEI NEI!!!

Ikke HW.no også da! Kan dere ikke prøve selv, i steden for å klage og syte over ting som noen dumme svensker ikke får til??

 

Hva med å prøve siste versjon som er laget for Vista?? Jeg kjører Vista uten noen problemer, selv med de som står i listen til svenskene!

 

Makkan til slett arbeid av avisene/nettstedene for tiden!

Lenke til kommentar
st[an,07/02-2007 : 11:41]
Blant programmene som ikke fungerer eller får store problemer finner vi blant annet tidligere versjoner av Nero, DivX5 og Azureus.

 

Merk bruken av tidligere versjoner her. Såvidt jeg vet har Nero og Azureus i hvert fall for lengst lansert gratisversjoner (gratis oppdatering for Nero-eiere) som støtter Vista. Fatter ikke poenget med denne artikkelen hvis det ikke går an å teste programmer som har fått Vista-oppgraderinger en gang!

7890073[/snapback]

 

Der sa du det. Lei av "tester" som prøver ut forskjellige tidligere programmer og drivere, isteden for å teste versjonene som er laget for Vista. Og skal jeg gjette, så tviler jeg på at de har forsøkt å kjøre programmene i compatibility mode.

Det er heller ikke unaturlig om antivirus-programmer ikke fungerer, i og med at de ikke har samme tilgang til kjernen som de hadde i XP.

 

Her har dere som er interessert litt og lese: Compatibility Issues.

Endret av andyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...