Gå til innhold

Vista-trøbbel for en rekke programmer


Anbefalte innlegg

*nix brukere oversvømmer tråder som tar for seg Microsoft programvare så fort de har muligheten. Det er dere natur å prøve å spre slike gleder som kernelkompilering og dårlig driverstøtte til resten av verden. Lurer på hvor ofte du ser Microsoft "fanatikere" som sprer MS gleder til *nix tråder på forum :whistle:

 

La oss holde tråden til emnet (Svensker som ikke klarer å kjøre programmer i Vista).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de programmene svenskene har testet, så er det faktisk ingen av de som er noe stort savn for meg om de ikke virker.

 

Jeg tar det nesten som en selvfølge at alle som utvikler programmer vil komme med en oppgradering eller en ny versjon som er kompatibel med Vista. Om de ikke gjør det, så får brukerne velge om de vil ha vista sammen med et alternativ til det valgte programmet, eller de får holde seg til xp videre.

 

Mannen/damen i gaten vil bare ha en ferdig pc som virker med de mest nødvendige programmene. De surfer nett, leser mail, bruker office og ungene i huset spiller. Så lenge disse funksjonene virker er vel de fleste fornøyd med pcen.

Lenke til kommentar
Mannen/damen i gaten vil bare ha en ferdig pc som virker med de mest nødvendige programmene. De surfer nett, leser mail, bruker office og ungene i huset spiller. Så lenge disse funksjonene virker er vel de fleste fornøyd med pcen.

7897388[/snapback]

Men spørsmålet da er blir jo: Hva i all verden skal da mannen/dama i gata med et stort tungt OS som Vista dersom men kun er ute etter helt "vanlig" bruk!??

Lenke til kommentar
Men spørsmålet da er blir jo: Hva i all verden skal da mannen/dama i gata med et stort tungt OS som Vista dersom men kun er ute etter helt "vanlig" bruk!??

7897421[/snapback]

Mail, "office", spill ....

 

Dårlig med spill på andre PC-plattformer enn Windows.

Dårlig med "office"-applikasjoner på typiske game-rigger.

 

Da blir det nok en Windows-basert PC på familien, tipper jeg, og de PC'ene som selges fra nå av, vil i stor grad kjøre Vista.

 

Mannen i gata kommer neppe til å oppgradere sin XP-baserte maskin til Vista. Han har vel ikke vært så aktiv på HW-oppgraderingsfronten heller.

Lenke til kommentar
Jeg ser igrunnen ikke poenget med reklametrådene for *nix her inne, ei heller påstandene om rotete kode i Vista, noe det uansett ikke er dokumentasjon for. Det har lite å gjøre med programkompatibilitet i Vista.

7896996[/snapback]

 

Helt enig. Men bare så det er sagt: grunnen til at man ikke har samme tilgang til kjernen som før, er nettopp for å gjøre det mer stabilt. For de som ikke visste det: mesteparten av alle blåskjermer som kommer i XP er pga driverproblemer, og ikke XP selv.

 

For utviklere eller andre folk som er interessert, ta en titt her.

Lenke til kommentar
Et poeng er vel at det ligger titusenvis av eldre OEM-plater fra Nero rundt i de tusen hjem, mens svært få har tatt seg råd til å kjøpe retailversjonen. Ikke-pirater bruker faktisk ikke nyeste versjon av Nero, på grunn av deres restriktive oppgraderingspolitikk.

7890393[/snapback]

 

(...)

 

Jeg snakker om lite datainteresserte folk som har (som du påpeker) fått med diverse OEM-varer på kjøpet - produkter det kanskje ikke alltid er like enkelt å oppgradere (uten fornyelse av lisene o.l.).

 

(...)

 

Mer datainteressert og/eller datakyndige brukere kan tenke seg å oppgradere til vista, men dette er brukere som i større grad klarer å fikse eventuelle problemer på egenhånd. F.eks. vanskeligheten med å laste ned nyeste versjon framfor den tre år gamle versjonen, klarer denne brukergruppen godt...!

 

7893592[/snapback]

 

Du setter feilaktig et likhetstegn her mellom å ha datakunnskaper og å kjøre nyeste versjon av Nero.

 

Det ble satt spørsmålstegn ved hvorfor testen tar for seg eldre versjoner av Nero. Og forklaringen er som jeg sa, Nero har restriktiv oppgraderingspolitikk. Du kan ikke lovlig oppdatere en Nero 5 eller Nero 6 OEM versjon - som jeg har, og jeg er ikke "lite datainteresserte folk" - til en versjon av Nero 7 som virker i Vista. Ikke uten ny lisens.

 

Noen datakyndige ønsker å ha programvare fra lovlige kilder. Min erfaring er at desto mer fartstid man har med IT, desto sterkere ønske har man om å ha gyldige lisenser, enten det er betalingsvare eller Open Source. Dermed er det også for store grupper høyst datainteresserte interessant å se at den Neroen de har ikke vil virke på Windows Vista, og heller ikke den Nero 6'en de får med mange DVD-brennere som fortsatt er i salg.

 

Det er ikke noe problem å få bestilt en Nero 7 OEM (og hardware for å overholde OEM-lisensen) men dette er faktisk noe man kan bli nødt til å gjøre, og mens posten bruker ei lita uke nordover så virker ikke det programmet man har lovlig lisens på. Er dette uinteressant? For pirater er det uinteressant. For folk som foretrekker andre programmer enn Nero er det uinteressant. For folk som ikke skal installere Vista er det uinteressant.

 

Men for meg er det ikke bare interessant, men det er noe jeg må ta hensyn til neste gang jeg skal bestille noe fra en nettbutikk. Og siden det er flere enn meg som bruker Nero, er det definitivt en grunn til at denne testen skal ta høyde for det.

 

Jeg representerer faktisk de fleste lovlige brukere av Nero i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...