Gå til innhold

Hjelp med Macromedia Flash 8?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hvordan har du rukket til butikken å kjøpt dette, på så kort tid da  :ph34r:  :p

7863602[/snapback]

Adobe.com kanskje? ;P

Men jeg skal prøve å få til litt ting og tang som står på den sida jeg la her. Hadde vært bra og kunne dette og...noen som ansetter hvis du kan det vett ;)

Skrevet

Men jeg har et kjapt spørsmål...er det noen som vet om hele websider i Flash som er nedlastbare? *gratis*

Har lyst til å se hvordan de har lagd de og slik. Så kan jeg gå gjennom action scriptene å se hvordan de gjør forskjellige ting. Gjerne spill og, for der bruker de vel veldig mye actionscripting, gjør de ikke?

Fant en tutorial til å lage ping pong spill, men jeg klarte det ikke :blush:

Skrevet

Selv om du laster ned en komplett flash-applikasjon vil du ikke kunne se den underliggende koden, uansett om den er laget med actionscript eller andre metoder.

Bruk sidene til Adobe, der ligger det masse eksempler og tutorials.

Skrevet (endret)

Jo det gjør han. Om han finner den i .fla format, som er arbeidsfilen. Akkurat som .psd for photoshop. De fleste tutorials legger ved .fla filen, slik at du selv kan laste den ned og se oppbygningen. Og selv om du kun har .swf-filen finnes det programmer som "oversetter" den tilbake til .fla.

Angående ActionScript så er det et helt språk, og ikke noe du bare lærer ved å se på andre koder. Da lærer du kun bruddstykker, og jeg anbefaler da heller å lære det fra bunn av. Det er en bit komplisert, for et layer kan ha AS, et object kan ha AS, en frame kan ha AS, en frame inni et movieclip og et object inni der igjen osv. :p

Men hva mener dere med å rekke å kjøpe det på så kort tid?

Endret av Matsemann
Skrevet

Han spurte etter hele websider laget i flash, altså swf-filer. Da får han ikke med noen fla-fil og får heller ikke tilgang til underliggende kode. Han har tidligere fått pekere til sider med tutorials.

Programmer som "oversetter" swf-filer til fla-filer fungerer ikke særlig godt. Det blir som å lage egg av en omelett. Du kan få tilgang til enkeltelementer av koden og kanskje kunne se noe fornuftig av det men det er sjelden verdt bryet.

Skrevet

Gjorde vel det, men jeg mente både .swf filer og .fla filer (er det ikke det det heter når man får med alle actionscript kodene og sånn?)

Mente i hvertfall .swf og den andre typen. Har sett under Flash på freewebtemplates.com, men der er det bare deler av sidene som er i Flash.

Skrevet (endret)

Et kjapt spørsmål:

Har funnet en kode som linker til en ny scene, men jeg lurer på hvordan man linker til ny frame/keyframe?

Her er koden jeg fant til ny scene:

on (release) {
    gotoAndPlay(1);       // Eller gotoAndStop(1);
}

Edit: glemte å sette på [/code] til slutt

Endret av Andy-Pandy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...