Vokteren Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Fastlegene mottar store summer fra legemiddelfirmaer, noe som er svært betenkelig. Da er det ikke merkelig at enkelte slankemedisiner får mye positiv omtale. https://www.tv2.no/nyheter/fastlegene-gir-rad-om-vekt-samtidig-far-de-penger-fra-slankegigant/18457659/ Dette stinker korrupsjon og konkurransevridning. På tide å kriminalisere uvesenet ? 1
ilpostino Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar På apotek får man ofte spørsmålet om hvilken medisin man vil ha. Selv om leger ofte skriver ut et bestemt merke så er legemiddelfirmaene flinke til å kopiere hverandre når patenter går ut, så det blir litt som å sammenligne Pepsi cola og Coca Cola.
koots Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Gjerne er de "uoriginale" legemiddelene også rimeligere enn det kjente. Kjapp stikkprøve på et apotek så er Paracet det dyreste alternative om man skal ha 20stk 500mg tabletter. Pinex, Panodil og Norfri er alle billigere for det som er mer eller mindre akkurat det samme som den oransje Paracet som folk flest kjenner
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars (endret) Noen som ble overrasket ? https://www.tv2.no/nyheter/helsedirektoren-med-sterk-reaksjon-det-gar-pa-tilliten-los/18662295/ Sitat: Legene har jobbet som fastlege eller på legevakt rundt i landet. Flesteparten av legene har utenlandsk eller dobbelt statsborgerskap. Endret 17. mars av Vokteren 2
Salvesen. Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (36 minutter siden): Noen som ble overrasket ? https://www.tv2.no/nyheter/helsedirektoren-med-sterk-reaksjon-det-gar-pa-tilliten-los/18662295/ Sitat: Legene har jobbet som fastlege eller på legevakt rundt i landet. Flesteparten av legene har utenlandsk eller dobbelt statsborgerskap. Leger er mennesker de også, naturligvis er noen kjeltringer også. 1
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars Når 20% av fastlegene har dobbelt statsborgerskap eller utenlandsk opprinnelse og når man ber inn disse i et naivt, norsk og tillitsbasert-basert økonomisk svart hull, innbyr man også til å utnytte systemet. Leger er i realiteten offentlig ansatte, men har fått en kunstig høy status som utilnærmelige. Begrepet «landet som ble for rikt» er fortsatt svært relevant 1
Salvesen. Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (3 minutter siden): Når 20% av fastlegene har dobbelt statsborgerskap eller utenlandsk opprinnelse og når man ber inn disse i et naivt, norsk og tillitsbasert-basert økonomisk svart hull, innbyr man også til å utnytte systemet. Leger er i realiteten offentlig ansatte, men har fått en kunstig høy status som utilnærmelige. Begrepet «landet som ble for rikt» er fortsatt svært relevant Er det ikke flere? Min opplevelse i helsevesenet er at majoriteten kan virke å være fra utlandet, evt andre++ generasjon. Vi hadde ikke klart oss uten. Det er flust av norske leger som driver med snusk også... 1
Gavekort Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (6 minutter siden): Når 20% av fastlegene har dobbelt statsborgerskap eller utenlandsk opprinnelse og når man ber inn disse i et naivt, norsk og tillitsbasert-basert økonomisk svart hull, innbyr man også til å utnytte systemet. Leger er i realiteten offentlig ansatte, men har fått en kunstig høy status som utilnærmelige. Begrepet «landet som ble for rikt» er fortsatt svært relevant Høres ut som god gammeldags rasisme 5 2
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars Gavekort skrev (1 minutt siden): Høres ut som god gammeldags rasisme Når man setter likhetstegn mellom innarbeidet svindelkultur og rasisme, har man misforstått noe vesentlig…. 1
Populært innlegg Gavekort Skrevet 17. mars Populært innlegg Skrevet 17. mars Vokteren skrev (10 minutter siden): Når man setter likhetstegn mellom innarbeidet svindelkultur og rasisme, har man misforstått noe vesentlig…. Jeg tror du har vesentlig misforstått påstanden min her, fordi det å peke på dobbelt statsborgerskap som gyldig grunn til å anta at man har innarbeidet en svindelkultur er akkurat like rasistisk. Du kan like godt tatovere "innvandrere er kriminelle" i pannen din og det ville ikke gjort ytringene dine mindre rasistiske. 7 3
mandodiao Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (14 minutter siden): Når 20% av fastlegene har dobbelt statsborgerskap eller utenlandsk opprinnelse og når man ber inn disse i et naivt, norsk og tillitsbasert-basert økonomisk svart hull, innbyr man også til å utnytte systemet. Leger er i realiteten offentlig ansatte, men har fått en kunstig høy status som utilnærmelige. Begrepet «landet som ble for rikt» er fortsatt svært relevant Bra det blir tatt tak i, men mener du dette er unikt for Norge? De legekontorene jeg kjenner best til har vært notorisk dårlig på å føre opp reknskap og kreve refusjon. Ellers har det vært en del av hverdagen til en f.eks. amerikansk lege, å gå på gratis lunsj der det blir pushet legemidler fra medisinprodusenter. 1
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars mandodiao skrev (4 minutter siden): Bra det blir tatt tak i, men mener du dette er unikt for Norge? De legekontorene jeg kjenner best til har vært notorisk dårlig på å føre opp reknskap og kreve refusjon. Jeg har erfart det motsatte, nemlig en utpreget kreativitet for å få mest mulig refusjon ut av enkle konsultasjoner. Fastleger klager på stort arbeidspress, men sannheten er at bukken passer på havresekken.
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars Gavekort skrev (12 minutter siden): Jeg tror du har vesentlig misforstått påstanden min her, fordi det å peke på dobbelt statsborgerskap som gyldig grunn til å anta at man har innarbeidet en svindelkultur er akkurat like rasistisk. Du kan like godt tatovere "innvandrere er kriminelle" i pannen din og det ville ikke gjort ytringene dine mindre rasistiske. Enda et eksempel på kompetanseløst misbruk av begrepet rasisme. Poenget mitt er at naiv, norsk tillit er ganske unikt for Norge, men relativt ukjent i resten av verden. Et poeng som er oversett hos hallelujakoret som helt ukritisk innbyr til arbeidsinnvandring.
mandodiao Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (17 minutter siden): Jeg har erfart det motsatte, nemlig en utpreget kreativitet for å få mest mulig refusjon ut av enkle konsultasjoner. Fastleger klager på stort arbeidspress, men sannheten er at bukken passer på havresekken. Kan du utdype hvordan du har erfart "en utpreget kreativitet for å få mest mulig refusjon ut av enkle konsultasjoner" ? Jeg også er klar over at noen utnytter systemet, bruker systemet feil etc. Og jeg er enig i at refusjonsystemet virker å være dårlig. Men jeg vet at leger ikke bare takster for mye, men heller takster for lite. At bukken passer på havresekken, kan sikkert være noe sannhet i. Men at Fastleger jobber mye for lønnen sin er en større sannhet. 2
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars mandodiao skrev (6 minutter siden): At bukken passer på havresekken, kan sikkert være noe sannhet i. Men at Fastleger jobber mye for lønnen sin er en større sannhet. Det er mange som jobber mye her i landet, men det er ikke like mange som kan bestemme sin egen lønn ved å fakturere med gaffel. Mange må ta ut dette som avspasering. I mitt område er det offentlig betalte leger som florerer i inntektsoversiktene.
Gavekort Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (27 minutter siden): Enda et eksempel på kompetanseløst misbruk av begrepet rasisme. Du demonstrer et godt eksempel på en manipulativ taktikk man kaller for semantisk uttynning. 2 1
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars mandodiao skrev (13 minutter siden): Kan du utdype hvordan du har erfart "en utpreget kreativitet for å få mest mulig refusjon ut av enkle konsultasjoner" ? Hva sier du om 2 legekonsultasjoner + egen registrering hos legesekretæren for å få satt en enkel stivkrampesprøyte ? I tillegg måtte jeg selv kjøpe sprøyten på et apotek. Mistet dessuten rundt regnet en hel arbeidsdag på henvendelser, venting og kjøring. Denne sammen med flere lignende hendelser medførte at jeg byttet fastlege.
Vokteren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars (endret) Gavekort skrev (12 minutter siden): Du demonstrer et godt eksempel på en manipulativ taktikk man kaller for semantisk uttynning. Tøv og forsøk på avsporing. Har jeg nevnt hvilke andre land eller verdensdeler disse legene kommer fra ? Endret 17. mars av Vokteren
Salvesen. Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Vokteren skrev (9 minutter siden): Det er mange som jobber mye her i landet, men det er ikke like mange som kan bestemme sin egen lønn ved å fakturere med gaffel. Mange må ta ut dette som avspasering. I mitt område er det offentlig betalte leger som florerer i inntektsoversiktene. Nå er det vell ikke slik at leger kan fakturere med gaffel, uten at jeg kan alle detaljene i hodet får de vell en sum for antall pasienter og en sum pr konsultasjon. I tillegg jobber de ofte veldig mye og har derfor god lønn. Noe de fleste hadde hatt med tilsvarende time antall. Det er også såklart ett yrke med høy grunnlønn. Ikke så rart med den innsatsen de har lagt ned samt mangel på leger i landet. Men ser ikke helt relevansen med dette og kjeltringer som du startet det hele med. Ikke svarer du på spørsmål om kilder heller.. 1
mandodiao Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Salvesen. skrev (8 minutter siden): Nå er det vell ikke slik at leger kan fakturere med gaffel, uten at jeg kan alle detaljene i hodet får de vell en sum for antall pasienter og en sum pr konsultasjon. I tillegg jobber de ofte veldig mye og har derfor god lønn. Noe de fleste hadde hatt med tilsvarende time antall. Det er også såklart ett yrke med høy grunnlønn. Ikke så rart med den innsatsen de har lagt ned samt mangel på leger i landet. Men ser ikke helt relevansen med dette og kjeltringer som du startet det hele med. Ikke svarer du på spørsmål om kilder heller.. De får ulike takster på ulike type konsultasjoner/behandlinger/inngrep/tid på døgn etc.. Og de får refusjon for type utstyr de bruker i behandling. Dette rapporterer fastlegene inn selv, og kan derfor føre opp behandling de ikke har gjennomført, for å heve satsen. Evt lage fiktive tilfeller. Evt. Doble den reelle bruken. En annen ting de kan gjøre er å sette opp oppfølgingstimer på behandlinger som egentlig ikke trenger det, og kunne vært løst med å bestille ny time om det ikke er bedring eller lignende. Som kan kalles utnytting da man får inn en pasient som sannsynligvis er helt fin, og man kan bruke 5min på å oppnå refusjon. Så det er mulig å jukse, og det har blitt jukset. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå