Gå til innhold

'Xbox 360's Seriously Flawed DVD Playback'

Lolcat2016

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789
Skrevet

kan ikke si meg enig i dette...

DVD er helt grei, ikke 10.000kr klassen men fungere for vanlige mensker som ikke sitter og studere hver eneste piksel

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg anbefaler Denons DVD2930 for å få samme resultat i heimen som det 3910 produserte tidligere. Prisen ligger på 7498, men er du seriøs med filmtittinga er det definitivt verdt det.

For 7498 kroner... da jeg ville heller kjøpt Toshiba HD XE1, HD DVD flaggskipet til Toshiba, som har samme billedbehandlingsbrikke (Reon VX) som Denon 2930 og spiller av HD DVD også :) For skryt for å være en fantastisk oppskalerende spiller i USA (XA2=XE1).

Men seriøst... 360 er vel en spillkonsoll? Kjekt å kunne spille av filmer på den. Men hos mange er skjermen begrensende også i hva slags kvalitet du får. Så, hvorfor tenke for mye på det? I hvert fall hvis man synes den funker greit nok.

Endret av Dr.Peedee
Skrevet (endret)

Jeg bruker for tiden en modifisert Xbox til DVD-avspilling. Testet 360en på DVD(HDTV, Component), og det virker faktisk som gamle Xboxen gir bedre bilder. Stemmer dette?

Bare til opplysning: Den 3910'en som er brukt i testen, koster 12000 på hifi-klubben.

Endret av StaBBer
Skrevet
Jeg så over noen filmer som skal være umulig å se, har nå Monty Pythons Meaning of Life gående på min 360, og det ser helt fint ut.

Du får altså ikke de-interlacing problemer med denne filmen på din Xbox? Jeg har ikke denne filmen selv, så jeg får dermed ikke mulighet til å sjekke dette. Men det er interessant at du ikke har samme problem. Det kan kanskje skyldes at du bruker sone 2-versjonen eller en annen, nyere utgivelse (som er produsert på en bedre måte).

Syns det er synd at dvd spilleren ikke gjør det så bra, testen påpeker dog at mye av det på testen er det tv'n som har ansvaret for.

Det sier seg selv at dersom TV'en hadde vært årsaken til feilene på testene (som tross alt ikke dukket opp når Denon'en var tilkoplet), så ville hele grunnlaget for testen falle ut, siden dette er en test av Xbox'en, ikke TV'en.

Den viser til filmer, som hjemme hos meg iallefall, gir helt motsatt resultat. Og, når man først skal teste den "opp mot" noe, uavhengig av resultatet til hver enkelt, bør de teste opp mot noe i pris klasse. At en 360 ikke slår entusiast standalone dvd spiller var jo VIRKELIG sjokkerende  :nei:

Dette er ikke overraskende akkurat, men jeg har sett en god del slike skårer på ulike AV-forum og tester, og jeg kan ikke si jeg husker å ha sett noen spillere som har skåret såpass lavt. 35-60 er mer vanlig blant billigere (budsjett)spillere. De bedre og litt dyrere spillerne skårer som regel over 70, mens 3930 skårer 130/130 (ingen overraskelse der, siden 3930 bruker en Silicon Optix Realta-prosessor). 3910 skårer 80-100 på denne testen (avhengig av videomodus).

Skrevet (endret)

Personlig synes jeg Xbox 360 bråker for mye uansett til å kunne kalles "descent dvd player" slik som testen henviser til. Uansett billedkvalitet. De med interesse for film og hjemmekino vil neppe godta denne støyen. Jeg gjør det i hvert fall ikke under filmvisning. Til spillene mine så er det greit - jeg hører det som regel ikke da. Men under stille partier i filmer så blir det bare for mye.

Xbox 360 er bra til spill. Og takk for det. Det er ikke så mange, med unntak kanskje av enkelte studenter på lavt budsjett, som har Xbox 360 som eneste DVD spiller hvis de ser litt film. Pardon my french.

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
For min del ser det ut som 360'en kjører null noise-reduction (derfor jaggies) og dårlig til ikke-eksisterende deinterlacing.

Jaggies skyldes ikke støyreduksjon, men dårlig de-interlacing/inverse telecine. Dersom Xbox 360 ikke hadde hatt noen form for de-interlacing ville den heller ikke kunnet sende ut progressive signaler, noe den faktisk kan.

Fra de faktiske filmbildene har 360'en et mye hardere og skarpere bilde enn denon-spilleren og denon spilleren har litt blassere farger, men nok et mer behagelig bilde å se på.

En skal ikke legge for mye vekt på skarpheten eller fargegjengivelsen her, ettersom vi tross alt snakker om stillbilder tatt med et digitalkamera. Når det er sagt så er fargegjengivelsen og billedskarpheten til 3910 svært god, og inntil Pioneer 989 og Denons 5910/3930/2930 kom på banen med sine Silicon Optix-prosessorer, var den betraktet som referansespiller nesten uansett prisklasse.

Det jeg liker med den som dvd-spiller er det veldig skarpe bildet jeg får ut og de flotte (kanskje litt overdrevne?) fargene.

Dersom du ikke har kalibrert TV'en din så er nok fargene sannsynligvis gale, ja. De aller fleste TV-apparater er med hensikt galt stilt inn fra fabrikk (!) og gir et unaturlig bilde: De er 'optimalisert' for å fange oppmerksomheten din i butikken (masse kontrast, skarphet, mettede farger osv.) ikke for filmvisning. Mange kjøpere er ikke klar over dette (eller de ser ikke at bildet er unaturlig) og tar seg ikke tid til å kalibrere TV'en når den er plassert hjemme i stuen.

At mannen i gata hadde merket særlig til forskjell under en filmvisning... Vel, det tviler jeg på.

Kildematerialet har nok en del å si her: De fleste ville nok lagt merke til den elendige IVTC-prosesseringen av Monty Python-filmen som ble demonstrert i testen. Spørsmålet er: Hvor ofte skjer egentlig dette? Hvor bra yter en spiller med 20/130 på HQV-testen i praksis? Er du ganske uheldig har du en rekke slike filmer som Xbox'en din ikke klarer å spille av ordentlig. Er du mer heldig så har du få eller ingen slike. Jeg vil tro at dersom du har en større filmsamling (flere hundre filmer) så er sjansen større for at du vil oppleve problemer med enkelte filmer.

mbiof: Etter det du skriver så antar jeg at du har HD DVD-add on til Xbox 360? Hvis så, kan dette drevet brukes til å spille av DVD'er og er det noe forskjell i det hele tatt?

Denne spilleren støtter DVD-avspilling, ja. Bakoverkompatibilitet med DVD er en del av HD DVD-standarden

Skrevet

Siden vi først snakker om xboxen og dets bildekvaliteter så lurer jeg på om Dr.Peedee har hatt muligheten til å sammenligne hd dvd avspillingen til 360 med toshiba spilleren(e)?

Xbox hd dvd virker god som gull for meg, men jeg har ikke sett verken dedikert blu-ray eller hd dvd spillere.

Skrevet
Nå har Xbox 360-en andre problemer med DVD-avspilling (PAL50 vs PAL60 comes to mind), men det er vel noe naivt å forvente at en spillkonsoll som har fått DVD-playback "kastet på" som en ekstrafeature skal være i nærheten av en dedikert DVD-spiller i 8-10k-klassen.

I artikkelen fremgår det at det ikke bare dreide seg om en sammenligning med 3910, men også med langt rimeligere DVD-spillere som hadde skåret bedre enn Xbox 360. Jeg tror de aller fleste av oss er enige i at man ikke kan forvente samme kvalitet fra en spillmaskin som fra en langt dyrere DVD-spiller.

Skrevet
For 7498 kroner... da jeg ville heller kjøpt Toshiba HD XE1

Problemet har vært å skaffe denne her til lands, hvis man da ikke har valgt å kjøpe den i utlandet. Jeg har selv en Toshiba HD E1, men vil oppgradere til XE1 når den kommer. Etter planen skal denne være til salgs iløpet av denne måneden, men det har vært en rekke forsinkelser så jeg tar ikke det for gitt.

HD DVD flaggskipet til Toshiba, som har samme billedbehandlingsbrikke (Reon VX) som Denon 2930 og spiller av HD DVD også :) For skryt for å være en fantastisk oppskalerende spiller i USA (XA2=XE1).

Lyd og Bilde synes 3930 er bedre på SD-materiell enn Samsungs BD-P1000 Blu-Ray spiller. Min 3910 er også bedre enn Toshiba HD-E1 på SD. Men når det gjelder XE1 med Reon-chip (fra Silicon Optix, som også produserer Realta-chip'en), så tror jeg både 3910 og 3930 får tøffere konkurranse.

Men hos mange er skjermen begrensende også i hva slags kvalitet du får. Så, hvorfor tenke for mye på det? I hvert fall hvis man synes den funker greit nok.

Hos mange med billigere TV-apparater så vil nok skjermen være et svakt ledd, ja. Da vil svakhetene til Xbox'en 'kamufleres' i større grad enn på en TV/projektor av god kvalitet.

Skrevet (endret)
Siden vi først snakker om xboxen og dets bildekvaliteter så lurer jeg på om Dr.Peedee har hatt muligheten til å sammenligne hd dvd avspillingen til 360 med toshiba spilleren(e)?

Xbox hd dvd virker god som gull for meg, men jeg har ikke sett verken dedikert blu-ray eller hd dvd spillere.

Jeg har ikke Xbox med HD DVD-spiller, men jeg vil tro at billedkvaliteten (når spilleren tilkobles en Xbox) er omtrent like god som på Toshiba HD-E1. Billedkvaliteten til HD-materiale på E1 er ganske bra, synes jeg (XE1 er nok enda bedre). Men en forutsetning her er naturligvis at du har en TV som støtter 720p eller høyere.

Fordelen som E1 har i forhold til Xbox 360 med addon er at den støtter HDMI, hvilket gir et skarpere bilde. De negative kommentarene vedrørende Xbox HD DVD-addon'en har stort sett konsentrert seg omkring mangel på tilkoblinger og ikke selve billedkvaliteten. Men tar en prisen i betraktning så virker det som et godt kjøp (mange velger jo å bruke den sammen med en PC istedet).

EDIT: Glemte forresten å nevne at Toshiba'en er Linux-basert (vel, A1 var ihvertfall det, og jeg er nesten sikker på at det samme gjelder for A2). Den er utstyrt med en Intel Core 2-prosessor og HD DVD-ROM spiller fra Samsung eller Toshiba (husker ikke helt hvilken. Men denne kan tas ut og settes inn i en PC). Innmaten er med andre ord sterkt 'PC-inspirert'.

Endret av hal9k
Skrevet (endret)

De som ønsker en faglig vurdering av HD DVD-spilleren til Xbox (lyd og billedkvalitet), bør lese denne testen i tyske AreaDVD.de (Google-oversatt til engelsk):

Xbox 360 HD DVD-Addon test

(I omtalen av Toshiba-spilleren på samme sted så skriver de at Xbox + HD DVD addon produserer nesten like bra billedkvalitet i HD)

Konklusjon:

SEHR GUT (10/10 Price/performance)

Per:

* Very good HD DVD image quality

* Short access times

* Outstanding price achievement relationship

Versus:

* In the hp DVD enterprise clearly audible exhaust noises of the Xbox 360-Konsole

* Easy dynamic restriction during the rendition of Dolby digitally plus audio TRACKs

* Dolby TrueHD and DTS HP rendition only by internal signal conversion possible

EDIT: Fikset link...

Endret av hal9k
Skrevet
Det jeg liker med den som dvd-spiller er det veldig skarpe bildet jeg får ut og de flotte (kanskje litt overdrevne?) fargene.

Dersom du ikke har kalibrert TV'en din så er nok fargene sannsynligvis gale, ja. De aller fleste TV-apparater er med hensikt galt stilt inn fra fabrikk (!) og gir et unaturlig bilde: De er 'optimalisert' for å fange oppmerksomheten din i butikken (masse kontrast, skarphet, mettede farger osv.) ikke for filmvisning. Mange kjøpere er ikke klar over dette (eller de ser ikke at bildet er unaturlig) og tar seg ikke tid til å kalibrere TV'en når den er plassert hjemme i stuen.

[

7856863[/snapback]

Hehe har nok kalibrert tv'en, og på VGA-inngangen jeg bruker til 360'en har jeg kalibrert den til spill og ikke til film, det kan jo være forskjell der. Jeg mente i forhold til andre dvd-spillere som er blitt prøvd på samme tv'en

Skrevet

Noen er fornøyd med lyden på MP3 i 128kbit/s, noen er fornøyd med bildet med komposittkabler, noen synes kvaliteten på mobilkameraer er "bra nok" og noen opplever ikke at det hakker på 20fps. Dette kommer av at de enten ikke har opplevd bedre, eller at de rett og slett ikke er så sensitive på det.

Da jeg skulle bruke min 360 som DVDspiller for en stund tilbake ble jeg med en gang plaget av de dårlige graderingene, og andre ting som gjorde den ubrukelig som dvdspiller. Kjøpte en DVD-spiller til 1500kr som for meg er et hav av forskjell. Kunne ALDRI hatt 360 som fast DVD-spiller.

Skrevet (endret)
Noen er fornøyd med lyden på MP3 i 128kbit/s, noen er fornøyd med bildet med komposittkabler, noen synes kvaliteten på mobilkameraer er "bra nok" og noen opplever ikke at det hakker på 20fps.  Dette kommer av at de enten ikke har opplevd bedre, eller at de rett og slett ikke er så sensitive på det.

Da jeg skulle bruke min 360 som DVDspiller for en stund tilbake ble jeg med en gang plaget av de dårlige graderingene, og andre ting som gjorde den ubrukelig som dvdspiller. Kjøpte en DVD-spiller til 1500kr som for meg er et hav av forskjell. Kunne ALDRI hatt 360 som fast DVD-spiller.

7858843[/snapback]

Som du sier så er vel noen folk mer sensitive på det... Her jeg bor nå bruker jeg 360 som DVD-spiller og et billig sony surroundannlegg for lyd, overlever helt fint. Hos mine foreldre har jeg stående en DVD-spiller til 2500kr og et surroundannlegg til 15-20 000 som jeg ikke gadd å ta med. Kan ikke si jeg savner det så voldsomt. Kan godt være jeg ikke er så veldig sensitiv på det. Jeg blir fort lurt av høy, dårlig lyd og sterke farger :p

Endret av SBS
Skrevet
For 7498 kroner... da jeg ville heller kjøpt Toshiba HD XE1

Problemet har vært å skaffe denne her til lands, hvis man da ikke har valgt å kjøpe den i utlandet. Jeg har selv en Toshiba HD E1, men vil oppgradere til XE1 når den kommer. Etter planen skal denne være til salgs iløpet av denne måneden, men det har vært en rekke forsinkelser så jeg tar ikke det for gitt.

HD DVD flaggskipet til Toshiba, som har samme billedbehandlingsbrikke (Reon VX) som Denon 2930 og spiller av HD DVD også :) For skryt for å være en fantastisk oppskalerende spiller i USA (XA2=XE1).

Lyd og Bilde synes 3930 er bedre på SD-materiell enn Samsungs BD-P1000 Blu-Ray spiller. Min 3910 er også bedre enn Toshiba HD-E1 på SD. Men når det gjelder XE1 med Reon-chip (fra Silicon Optix, som også produserer Realta-chip'en), så tror jeg både 3910 og 3930 får tøffere konkurranse.

Men hos mange er skjermen begrensende også i hva slags kvalitet du får. Så, hvorfor tenke for mye på det? I hvert fall hvis man synes den funker greit nok.

Hos mange med billigere TV-apparater så vil nok skjermen være et svakt ledd, ja. Da vil svakhetene til Xbox'en 'kamufleres' i større grad enn på en TV/projektor av god kvalitet.

7857001[/snapback]

Jeg hadde bestilling inne på HD XE1 jeg også, men greide bare ikke vente lenger. Og fordi projektoren min har samme videochip - Reon VX - som XE1 så så jeg ingen grunn til å vente. Jeg kan fint fore den med 1080i fra HD E1 og ikke gå glipp av noe da. Men den fristet litt... ja. Men nå kan det være det samme. De analoge lydutgangne XE1 har betyr ikke all verden akkurat nå for meg. For oppgradere til receiver med HDMI inn senere.

Ellers har jeg aldri sett Denon 3910, men har lest forumposter der enkelte mener at deres HD E1/A2 er på linje eller bedre enn 3910 når det gjelder oppskalering. Dette blir jo særs subjektivt da. Så. Og du sier motsatt. Selv så lar jeg projektoren gjøre både scaling og de-interlacing via Reon VX den har - jeg forer den med 576i fra HD E1 ved vanlgi DVD og synes det blir det beste resultatet.

Leste siste lyd og bilde jeg også. Jeg synes det var en merkelig test, en av Denons siste dvd toppmodeller, 3930, mot Samsungs aller første Blu-ray spiller skulle sammenlignes på DVD resultat... Det overraskende var jo at Samsungen fikk såpass positiv omtale på det som den faktisk fikk.

Skrevet

7856937[/snapback]

Nei, har ikke sett 360's hd dvd addon i aksjon. Bare lest uttalige poster med inntrykk fra forsjellige folk. Inntrykket fra det er at Toshiban skal være hakket vassere, men ikke all verden. Andre ser nesten ikke forskjell. Men det er mange forhold ute og går, sånn som hva slags skjermer de så det på, kallibrert riktig eller ikke, skjermstørrelse, type TV/projektor osv... Dette gjelder billedkvalitet. Deretter må man se på lydmuligheter. F.eks Toshiba'n kan sende True HD lyd via HDMI hvis du har forsterker som har HDMI, 360'n kan ikke det. I tillegg er det mere støy fra 360'n.

Men ellers tror jeg også Xbox HD DVD er god som gull ut fra hva jeg har lest!

Skrevet

For min del så har nå eg visst dette lenge. Min gamle Pioneer DVD spelar lever mykje finare bilete enn Xbox 360'en og ikkje minst så er den heilt lydlaus. Det einaste eg bruker min Xbox 360 til er spel. Og det er det einaste den gjør bra.

Skrevet

Avspillingskvaliteten av DVD på XBox 360 over komponent er utrolig dårlig etter min mening, der bildet er plaget av "smudging", detaljmangler og uskarphet. Det verste eksemplet jeg har sett, var siste versjon av Harry Potter. Av en eller annen grunn produserte XBox'en et *fantastisk* dårlig bilde på denne filmen. Jeg klarte ikke engang å konsentrere meg om filmen, så dårlig var det (!)

Bruker du derimot VGA-kabel, så er situasjonen noe helt annet. Fargene er noe blassere, men bildet oppskaleres til 720p og fremstår som svært godt. Så om DVD-avspillingen er testet med komponent, så forstår jeg godt konklusjonen.

Bakdelen med VGA-kabelen er dessverre at XBox1-spill ikke fungerer lenger.

Skrevet (endret)
Bakdelen med VGA-kabelen er dessverre at XBox1-spill ikke fungerer lenger.

7861080[/snapback]

Hmm dette er jo litt off-topic, men hvorfor funker ikke Xbox1 spill på 360 hvis man bruker VGA-kabel? Det eneste Xbox1-spillet jeg har er Halo2, men det funker da utmerket.

edit:

I følge førsteposten benyttet de component for å teste og der kan jeg vel ikke uttale meg da jeg har brukt VGA-kabel hele veien.

Endret av SBS
Skrevet
Deretter må man se på lydmuligheter. F.eks Toshiba'n kan sende True HD lyd via HDMI hvis du har forsterker som har HDMI, 360'n kan ikke det.

En må i tillegg passe på at forsterkeren støtter multi-channel PCM, hvis en ønsker surround-lyd (jeg mener å huske at bl.a. H&Ks siste forsterkere ikke støtter MPCM, selv om de har HDMI-støtte). Når forsterkerne får direkte støtte for HDMI 1.3 (vil komme utover 2007) vil ikke dette være noe problem lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...