Gå til innhold

Trekker seg fra CD-/DVD-markedet?


Anbefalte innlegg

Sier som andylove og tar av meg hatten og takker for mange år med plextor. Har hatt Plextor siden 32X CD-ROM og 8X CD-Brenner comboen jeg hadde for en god stund tilbake. Så gikk det i 712A og 755A (som jeg har enda) i nyere tid.

 

Litt synd at et så godt firma som Plextor kutter ned, ingen kan måle seg med Plextor sin garanti når en av rommene deres kvelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn går det når røkla foretrekker å kjøpe middelmådige produkter  :cry:

7779826[/snapback]

Det ahr vell ganske mye å si hva PC produsentene bruker, og det er ikke mange av de som er ute etter kvalitet, men pris...

7779836[/snapback]

Har disse PC-produsentene noen gang brukt plextor før?

 

AtW

7779941[/snapback]

Uten å kjenne til omfang så ja. Dell f.eks.

Lenke til kommentar

Legge meg på bølgen og takke for Plextor sine dager.

 

Hadde en 708A-brenner og det var ikke bare lykke med den, måtte bl.a. få ny 2 ganger.

 

AtW: hva er dette du mener om overread?

 

Mener plextor fortsatt er en av de som tilbyr slik som plextools, uten at jeg helt husker hva det innebærer lenger :S

Lenke til kommentar
Legge meg på bølgen og takke for Plextor sine dager.

 

Hadde en 708A-brenner og det var ikke bare lykke med den, måtte bl.a. få ny 2 ganger.

 

AtW: hva er dette du mener om overread?

 

Mener plextor fortsatt er en av de som tilbyr slik som plextools, uten at jeg helt husker hva det innebærer lenger :S

7780222[/snapback]

 

Overread er at spilleren leser inn i det som er antatt å være lead-out/in, uten det får man ikke en bitperfekt kopi av Audio-CDer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leit for en som meg, som kun sverger til Plextor.

Husker min gamle 4x cd-brenner som jeg ga nesten 7000,- for :roll:

 

Fatter ikke at folk synes at Plextor sine produkter er dyre.

Folk kan gi 5000,- for et skjermkort som går ut av markedet om 3-4måneder, men 900,- for en brenner som sannsynligvis har en lenger levetid enn deg selv er dyrt.

Lenke til kommentar

Før dvd-brennere kom i salg kjøpte jeg utelukkende plextor sine produkter. Synes prisforskjellen på dvd-brennere ble for stor til at jeg tok med råd til å gå for plextor, mens på cd-brennere var ikke forskjellen så veldig stor.

 

Har fortsatt flere brennere med plextor merket på liggende, alt fra 8x brennere og oppover.

 

Da den ene brenneren min sluttet å virke kom de på døren med ny og tok med seg den gamle. Finner vel ikke lignende service fra andre merker.

Lenke til kommentar
Overread er at spilleren leser inn i det som er antatt å være lead-out/in, uten det får man ikke en bitperfekt kopi av Audio-CDer.

 

AtW

7780234[/snapback]

 

Hmm, dette visste jeg ikke. Kanskje jeg skal slå til med en Plextor før det er for seint? Vil overread da gi bedre kvalitet på f.eks. CD-ripping også?

7780323[/snapback]

 

Plextor er relativ bra til å lese ripede CDer (men ikke fult så bra som feks BenQ), og komme igjennom kopibeskyttelse. Overread gjør at man kan ha en bitperfekt lesing, men det er snakk om et millisekund eller to, det er ikke noe man kommer til å merke med øret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var triste nyheter. Siden jeg kjøpte min første Plextor-brenner for 6 år siden har jeg alltid sverget til Plextor. De har alltid hatt høyest kvalitet, lengst levetid og flest funksjoner i tillegg til best kompatibilitet med brenner-programvare og plater (både lesing og skriving). Helt klart helt best på alle områder, bortsett fra pris. Men jeg betaler gjerne litt mer for å få et produkt som "bare virker". Bundlene til Plextor har også pleid å være gode. Med brenneren jeg har nå fikk jeg med 3 spill, Nero 6 og en haug med nytteprogramvare.

 

Plextor er død, lenge leve Plextor!

Lenke til kommentar
Fatter ikke at folk synes at Plextor sine produkter er dyre.

Folk kan gi 5000,- for et skjermkort som går ut av markedet om 3-4måneder, men 900,- for en brenner som sannsynligvis har en lenger levetid enn deg selv er dyrt.

7780333[/snapback]

 

Pris er alltid avhengig av sammenligning. Er du dyrere enn resten må du tilby mere, samtidig som man ikke kan sammenligne motorsykler og kaffetraktere. Nå vil nok mange av de som har et skjermkort til 5000 også ha en dyr brenner, men på den annen side er det nok flere som etterspør ekstrem funksjonalitet i skjermkort enn i brennere. Folk flest vil ha noe som brenner mp3 og CD, samt en og annen film, og som leser tilsvarende. De er fornøyd med Nero Express, men vil ha 1980*1020(eller hva det nå er) 4xAA, 16xBB og alle settinger.

Lenke til kommentar
Overread gjør at man kan ha en bitperfekt lesing, men det er snakk om et millisekund eller to, det er ikke noe man kommer til å merke med øret.

7780360[/snapback]

Jeg er på utkikk etter et drev som er best mulig til å rippe musikk fra plater i form av å hente ut lyden mest mulig nøyaktig, og det optimale er jo da å få det ut i bitperfekt form.

 

Jeg har tidligere lest at Plextor er ekstremt velegnet på dette området, men da er det snakk om gamle artikler jeg fant på nettet. Er det fortsatt Plextor som er best på dette området, eller har noen av konkurrentene like velegnede (eller bedre) produkter sånn sett? Noen som har noen tips til hva det kan lønne seg å kjøpe enten fra Plextor eller andre produsenter med tanke på dette?

 

Jeg har planer om å rippe musikken fra hele CD-samlingen min med best mulig lydkvalitet for deretter å lagre den i et eller annet lossless format på en diger harddisk, så da kan det jo være lurt å sørge for å ha et best mulig utgangspunkt før jeg begynner. :)

 

Edit: Føyde til litt i avsnitt 2.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Overread gjør at man kan ha en bitperfekt lesing, men det er snakk om et millisekund eller to, det er ikke noe man kommer til å merke med øret.

7780360[/snapback]

Jeg er på utkikk etter et drev som er best mulig til å rippe musikk fra plater i form av å hente ut lyden mest mulig nøyaktig, og det optimale er jo da å få det ut i bitperfekt form.

 

Jeg har tidligere lest at Plextor er ekstremt velegnet på dette området, men da er det snakk om gamle artikler jeg fant på nettet. Er det fortsatt Plextor som er best på dette området, eller har noen av konkurrentene like velegnede (eller bedre) produkter sånn sett? Noen som har noen tips til hva det kan lønne seg å kjøpe enten fra Plextor eller andre produsenter med tanke på dette?

 

Jeg har planer om å rippe musikken fra hele CD-samlingen min med best mulig lydkvalitet for deretter å lagre den i et eller annet lossless format på en diger harddisk, så da kan det jo være lurt å sørge for å ha et best mulig utgangspunkt før jeg begynner. :)

 

Edit: Føyde til litt i avsnitt 2.

7780628[/snapback]

 

Ja, Plextor er best egnet til dette, såvidt meg bekjent er det kun none gamle Lite-On-drev som har overread i tillegg til plextor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, Plextor er best egnet til dette, såvidt meg bekjent er det kun none gamle Lite-On-drev som har overread i tillegg til plextor.

 

AtW

7780798[/snapback]

OK, takk for infoen. Da kommer jeg nok til å sikre meg et Plextor-drev ganske snart, mens jeg fortsatt har muligheten. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er mange her som virkelig har blitt hjernevasket av plextors "king of quality" merke, og hyler "Kvalitet" uten å tenke videre over hva det egentlig er de snakker om.

 

På CD-brennere i gode gamle dager, var plextor uten tvil king of quality. Min første plextor brenner var en 8x SCSI sak som virkelig gjorde jobben. Deretter oppgraderte jeg til en 24x IDE, og til slutt en 52x premium.

 

Kan også fortelle at jeg er/var eier av Plextor 708, 712, 716 og 755. Dette hovedsakelig fordi jeg har testet en del brennere. Det har vært mye trøbbel med disse modellene, spesielt de 2 første, og de fortjener på langt nær noe "king of quality" stempel. Se gjerne min artikkel under "lagringsmedier" om 755.

Videre har det også dukket opp en del rebadges som feks 740 (benq1640) og 750 (teac) som ikke var annet enn, vel, overprisede rebadges. Faktisk hadde 740 MINDRE finesser enn benq1640 pga custom plextorbios, men kostet fortsatt 2-3x så mye som selve benq-brenneren.

 

De har riktignok en del del fine finesser, men de fleste av disse finnes også på brennere til 1/3 av prisen og da gjerne med bedre brennekvalitet (benq 1640/165x).

 

Når det er sagt, må jeg si at jeg også synes det er synd at plextor forsvinner fra cd/dvd markedet. Plextor var ofte de første ute med nye teknologier som feks 8 og 12x-brenning, og var derfor gjerne en drivkraft for andre merker.

Lenke til kommentar

Helt enig med gammalost. Plextor var (for lenge lenge siden) det desidert beste merke på CD-R-fronten, men de ble fristet til å senke kvaliteten uten å senke prisen. Når da andre merker gjør det motsatte, hever kvalitet men beholder den lave prisen, går det rett i grøfta for Plextor.

 

Det eneste de har hatt de siste årene (og all ære til Plextor for det), er SATA DVD-brennere. Nå har derimot andre, som bl.a. Samsung også kommet med det, og det til en betydelig lavere pris.

 

Plextor har gjort det samme som 3dfx, Matrox, Intel og mange andre har gjort. De fulgte ikke med i timen, men håpet i stedet at navnet skulle være nok til å selge uansett.

Lenke til kommentar

Men hva med Plextors evne til å brenne DVD+R som DVD-ROM? Er det noen andre som tilbyr dette? Dette for å gjøre DVD+ plater med film maken til ferdigkjøpte filmer, dvs. slik at samtlige DVD-spillere kan lese dem (og nei, jeg snakker ikke om å piratkopiere DVD-filmer, men derimot egne filmopptak). Denne innstillingen settes i Plextools.

Endret av filthyhabits
Lenke til kommentar
Men hva med Plextors evne til å brenne DVD+R som DVD-ROM? Er det noen andre som tilbyr dette? Dette for å gjøre DVD+ plater med film maken til ferdigkjøpte filmer, dvs. slik at samtlige DVD-spillere kan lese dem (og nei, jeg snakker ikke om å piratkopiere DVD-filmer, men derimot egne filmopptak).

7781778[/snapback]

 

Å sette booktype mener du? Det er lett å få tak i brennere som gjør det (som ikke er plextor).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...