Gå til innhold

Bad sectors på eksterndisk - ..Eller?


prz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte meg en Seagate Barracuda 750GB (ST3750640AS kjøpt av Komplett) som jeg bruker i et Akasa Integral P2 harddiskkabinett (Også fra Komplett) til meg selv i julegave i år :innocent:

 

Jeg puttet disken inn i diskkabinettet og koblet til via USB. Når jeg så skulle formate disken i Disk Manager kom den til 99% hvor jeg fikk en feilmeldingen "The format did not complete successfully". Prøvde flere ganger uten hell (Dette tar forresten sånn ca. 3 timer :hrm:) Jeg burde jo selvfølgelig allerede luktet lunta her, men jeg knotet litt, og fikk formatert den i FAT32 med en bootcd (Husker ikke programmet som ble brukt i farten). Deretter konverterte jeg den nyformaterte disken over til NTFS og disken fungerte tilsynelatende som den skulle.

I løpet av romjulen har denne disken blitt fyllt opp en del og jeg flyttet det jeg hadde på den andre eksterndisken min over til denne ettersom jeg finner det mer praktisk med én eksterndisk til laptopen min.

 

Så, for et par dager siden, skulle jeg pakke opp noen filer, og fikk CRC-feil. Disse filene hadde jeg sfv-testet før jeg dro hjemmefra når den var koblet til den stasjonære maskinen min, så jeg var sikker på at filene i seg selv var orden. Jeg kjørte derfor CHKDSK H: /X /F og vips, filene fungerte. Allerede noen timer senere oppstod det samme problemet med noen andre filer, hvor jeg da kjører sfv-testing flere ganger. Til min store forskrekkelse ser jeg at det plutselig dukker opp et par filer til på listen over korrupte filer. Kjørte chkdsk igjen, og filene var i orden for en liten stund. En liten stund senere prøvde jeg igjen, og denne gangen var det noen andre filer som var korrupte.

 

Deretter prøvde jeg å kjøre CHKDSK H: /X /F kontinuerlig og fikk se at det var samme indexen det var feil på. Når jeg i skrivende stund prøver om igjen får jeg dette:

 

The type of the file system is NTFS.

Volume label is External Disk.

 

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...

Deleting corrupt attribute record (48, "")

from file record segment 24.

Deleting corrupt attribute record (48, "")

from file record segment 36.

Deleting corrupt attribute record (48, "")

from file record segment 64

 

Dette har ikke forandret seg etter at jeg har skrudd disken av og på eller startet maskinen på nytt.

 

Jeg trodde først at dette hadde noe med maskinen å gjøre ettersom jeg fikk plutselig noen blåskjermer her og der i det siste. Har formatert nå, men får fortsatt blåskjerm innimellom. Vet ikke hva dette kan komme av.

 

Jeg sitter egentlig igjen med fire spørsmål.

 

1. Hva er egentlig forskjellen på ST3750640AS (Komplett) og ST3750640NS (Komplett). Jeg finner ikke noen store forskjeller på diskene til den prisforskjellen :hmm:

 

2. Kan problemet ha noe med maskinen å gjøre?

Maskinen er en Aopen 1557-G, trengs det mer spesifikasjoner kan disse listes opp etter forespørsel.

 

3. Er det mulig å lese SMART fra en disk som kjører på løsningen jeg bruker?

 

4. Kan problemet fikses? :ermm:

 

Beklager at dette ble mye å lese... jeg prøvde å fatte meg i korthet, men det var visst ikke så lett! Takk til dere som gadd å lese :) Håper på å få tilbakemelding på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å kjøre chkdsk x: /r (i Windows)?

 

For å luke ut bad sectors må du kjøre med /r.

7723289[/snapback]

 

Får akkurat det samme som sitert ovenfor desverre. :\

 

Edit, får noe av det lignende:

 

The type of the file system is NTFS.

Volume label is External Disk.

 

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 5)...

Deleting corrupt attribute record (48, "")

from file record segment 96.

Deleting corrupt attribute record (48, "")

from file record segment 100.

Endret av ProoZ
Lenke til kommentar

Hmm. Hvis problemet er usb-kontrolleren, vil disken da fungere fint i en annen maskin nå? Har faktisk ikke prøvd dette... tok det på en måte gitt at disken var korrupt. Kan det være kontrolleren i selve diskkabinettet?

 

Men uansett, hva sier du til det at jeg ikke fikk formatert den da den var ny?

 

Edit:

Prøvde å koble disken til en stasjonær pc, fikk noen småproblemer med noen filer i "index $130". Prøvde å sfv-teste noen mapper her og der - gikk smertefritt. Deretter prøvde jeg på noen andre, men fikk crc-feil. Så slo det meg! De som ikke fungerte er mapper jeg har flyttet fra denne maskinen (laptopen) og over til eksterndisken. Prøvde å koble disken tilbake i laptopen nå, men da fikk jeg crc-feil på de som fungerte i den stasjonære, og selvfølgelig også de som ikke fungerte. Merkelig. :dontgetit:

Endret av ProoZ
Lenke til kommentar

Jeg siterer produsenten av kabinettets produktbeskrivelse:

"The Integral is designed for 3.5 inch IDE PATA and SATA HDD drives up to 400GB"

 

Betyr dette at den ikke vil fungere med en disk på 750gb? Finnes det eventuelt noen løsning på dette? :ohmy:

 

Finner ingen andre kabinetter som støtter over 400gb heller ser det ut som. Eller er det noen som vet om noe?

Lenke til kommentar

Har det samme kabinettet som deg, og har ikke merket noen problemer med disken på 500 GB som står i. Det ville være rart om dette skulle være noe problem da det ikke går noen "offisiell" grense mellom 127 GB og 2 TB, hvis jeg husker riktig.

 

Synes du skal kjøre en full sjekk med Seagates SeaTools og reklamere på disken (sende den inn til komplett og be om ny) hvis denne rapporterer feil på disken. Da ser det omtrent sånn ut.

Lenke til kommentar

Det burde vel være mulig å lage 2-3 partisjoner på den og prøve?

Prøve format både fra diskbehandling /explorer.

 

Og en så stor disk som den, bruker du den til filmer eller større filer velg noe annet enn 4k clusters.

Disable optimalisering på den, og være obs med noe strømsparing funksjoner eller noe sånt.

Usbkabel type?, viktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...