Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

stjeling nor du er mindre årnig til..


Sersten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.

 

Ved mer alvorlige forbrytelser (drap, voldtekt osv) er jeg usikker, da barnevernet ofte kobles inn i saken.

Lenke til kommentar
Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.

7724765[/snapback]

Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert.
Lenke til kommentar
Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.

7724765[/snapback]

Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert.

7731899[/snapback]

Nå vet ikke jeg hvem du prater om, men kan det tenkes at han var under den kriminelle lavalder når han utførte handlingen? At rettssaken er nå spiller ingen rolle dersom det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Viss ein steler i ein butikk nor ein er 14 og kamarao får øye på det og det går 1-2 år så blir du ringt hjem fra politiet og dei sier at du har stjålet brus, snop "what ever" - kass straff får du da? :hmm:

7722902[/snapback]

 

Jeg hadde trodd at en slik sak ville være foreldet uten at jeg skal si det sikkert. Er dette noe som har skjedd med noen eller er det en hypotetisk situasjon? Høres veldig rart ut at det har tatt 2 år å ta kontakt med noen.

Lenke til kommentar
Når du er under den kriminelle lavalderen, som er 15 år i Norge, står dine foreldre ansvarlige for kriminelle handlinger utført av sine barn. Det vil si at de er økonomisk ansvarlige for tilbakebetaling av herverk, erstatning osv.

7724765[/snapback]

Jeg trodde at foreldre/foresatte er økonomisk ansvarlig helt til man er myndig, altså 18 år. Les bare hvordan media påstår at foreldrene til han 16 år gamle piratkongen fra Stavanger kommer til å bli økonomisk ruinert.

7731899[/snapback]

 

Det spørs helt hvor gammel han var når handlingen ble utført. Det kan hende at det økonomiske ansvaret oversendes til foreldrene ved veldig alvorlige saker.

 

Dog, antipiratene opererer med helt urealistiske tall. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

For at foreldre skal stå ansvarlig økonomisk som nevnt tidligere her så er det bestemmelsene i skadeerstatningsloven § 1-2 som må komme til anvendelse.

 

§ 1-2 lyder som følger:

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

 

Videre hva gjelder denne konkrete saken kan jeg vanskelig se at det vil komme til å medføre noen reell straff for trådstarter. Om det var seg selv han beskrev i åpningsinnlegget. I verste fall må vel foreldrene eller han selv betale for brusen og snopet.

Lenke til kommentar
For at foreldre skal stå ansvarlig økonomisk som nevnt tidligere her så er det bestemmelsene i skadeerstatningsloven § 1-2 som må komme til anvendelse.

 

§ 1-2 lyder som følger:

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

 

Videre hva gjelder denne konkrete saken kan jeg vanskelig se at det vil komme til å medføre noen reell straff for trådstarter. Om det var seg selv han beskrev i åpningsinnlegget. I verste fall må vel foreldrene eller han selv betale for brusen og snopet.

7732786[/snapback]

 

Da var det jeg som tok feil. Takk for informasjonen. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Jeg kan ta veldig feil, men du kan vel bli anmeldt og få en "prikk" på rullebladet?

7974171[/snapback]

 

Uten at jeg gidder å lete på lovdata midt på natta så heter det vel i straffeloven at man ikke kan gjøre noe kriminelt når man er under 16år. Bare ellers kriminelle handlinger. Siden man ikke har gjort noe kriminelt kan man vel heller ikke straffes, som en prikk på rullebladet må ansess å være?

 

NB! Må understrekke at dette innleget bare er et resultat av min hukomelse og mine antagelser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...