Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen gi meg en liten innføring i aksjehandel? Hva betyr f.eks ordredybde, og hva representerer grafene?

Jeg la som mange andre merke til USAs planer om dobling av oljelagrene, og la derfor inn en ordre på en aksje som jeg hadde litt tro på fra før (PAR) i går kl. 23 med en limit som lå på eller litt over siste kurs. Denne ble ikke utført. Hvorfor? For lav limit? Selvfølgelig steg PAR med ca. 3,5% i dag :ermm: Har ingen erfaring med aksjehandel, så hadde vært greit med en liten forklaring

Lenke til kommentar

Ordredybde viser bare hvor mange aksjer som ligger for salg og kjøp til ulike priser. Ofte fremstilles dette grafisk som for PAR sitt vedkommende her ved børsslutt.

 

Volum og ordredybde er en viktig faktor når en skal drive daytrading siden det sier hvor stort kjøps og salgspresset er til enhver tid. Derfor er ordredybde (volum) i sanntid et must for en aktiv daytrader, selvsagt sammen med realtidskurser. Selv bruker jeg ikke sanntids-ordredybde siden jeg for det meste har handlet i derivatmarkedet, dessuten koster det adskillig mer enn bare sanntidskurser.

 

De som driver aktivt har også en god føling med hva de ulike meglerhus handler, hvilke hus som er "hoffmeglere" for store investorer, om det legges ut "lureoposter" for å lokke kjøpere eller selgere og masse annet.

 

Når det gjelder PAR åpnet den på 56,- i dag, den ble lavest omsatt mellom kl. 10:12 og 11:03 på 54,75.

 

Når det gjelder planene om å øke de strategiske oljelagerne er ikke 100.000 fat pr.dag all verdens. USA forbruker drøyt 20 mill fat pr.dag hvorav snaut halvparten importeres. Vi snakker altså om ca. 1% av importen noe som objektivt sett ikke akkurat er egnet til å ryste markedet.

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg en liten innføring i aksjehandel? Hva betyr f.eks ordredybde, og hva representerer grafene?

Jeg la som mange andre merke til USAs planer om dobling av oljelagrene, og la derfor inn en ordre på en aksje som jeg hadde litt tro på fra før (PAR) i går kl. 23 med en limit som lå på eller litt over siste kurs. Denne ble ikke utført. Hvorfor? For lav limit? Selvfølgelig steg PAR med ca. 3,5% i dag  :ermm:  Har ingen erfaring med aksjehandel, så hadde vært greit med en liten forklaring

7791413[/snapback]

Bare ett enkelt spørsmål, la du inn limit med en full lot eller var det en oddlot? Hvis du legger inn oddlot ordrer, så beregn at du må litt høyere i pris en hvis du skal ha en lot.

Lenke til kommentar

Fyllte 18 for noen dager siden og har en liten interesse for aksjer. Har ikke så mye peil på dette, men er det sånn at man kan drive med sånn luske-kjøping også? Setter inn en tusenlapp for å selge aksjene noen dager etter for å tjene en femtilapp? Og hvordan foregår selve kjøpet? Er det så at man taster inn visa nummeret på oslobors.no så kan man kjøpe det hjertet ønsker? Og når man skal selge dem igjen, blir pengene overført tilbake til konto? Dette tar vel da evt. tid?

Lenke til kommentar

Jeg registrerte meg hos nordnet.no. Overførte 30k til en konto hos dem. Børspostene er på rundt 10k, så du bør minst plassere dette i hvert selskap. Husk at du må betale kurtasje, og da bør vel fortjeneste for hvert salg være såpass at kurtasjen kan forsvares. (9,- de tre første månedene hos Nordnet, 95,- etterpå.)

Lenke til kommentar

Det er ikke lønnsomt, meget enkelt fordi

1 : Du må inn på oddlot markedet

2 : Det koster en del å gjennomføre transaksjoner (kjøp og salg)

 

Enkelt forklart : Skal du ha oddlot, så må du gjerne gi mer for aksjen når du kjøper (litt over gjeldende kurs) og når du selger så må du selge for litt under kurs. Du må huske på at aksjer varierer mellom 3-6% pr. dag (sånn ca) på tusen kroner, så er dette 30-60kroner. Altså er det liten vits i å drive med beløp under 10k i det store og hele.

 

Du kan lese litt mer om dette selv hvis du er interesert.

Lenke til kommentar

Har fulgt RGT et par dager nå. Kjøpt meg inn på 1.46kr mandag. Er i skrivende stund på 1.66kr. Fortsetter denne aksjen i samme tempo ut uken så kan det være et godt kjøp også i morgen. Tror også REC vil synke i morgen. Onsdagsanbefalingene er Salg av REC og kjøp av RGT og STL.

 

Og til buskmann. Den grafen til OPC er et veldig godt eksempel på hvordan enkelte selskaper kan hausses opp i skyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...