Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OSE påvirkes i hovedsak av oljepris og USA og litt av resten av børsene i europa. Ikke alltid like mye av USA, mest av oljeprisen. Når OSE stengte kl. 16:30 i dag var Brent olja ca. 54,- USD/fat. Nå er den 52,88. Mao vil tungvektere som STL og NHY trekke børsen ned i starten.

Når i tillegg USA er ganske kraftig ned (til der å være) får vi garantert en rød åpning. Hva som skjer videre avhenger bla. av oljeprisen siden handelen å børsene i USA ikke starter før kl. 15:30 norsk tid.

 

Selv om de fleste aksjer i norge ikke påvirkes direkte av oljeprisen følger de likevel svingningene i indeksen. STL + NHY utgjør alene ca. 35% av OBX-indeksen (de 25 mest omsatte aksjene). Det er helt ulogisk at f.eks. DnBNor skal falle hvis oljeprisen gjør det, men slik er det bare på en oljebørs. Det er selvsagt nyanser og avvik, men hovedregelen er olja ned=OSE ned, olja opp=OSE opp.

 

Så ved å følge oljeprisen og USA får man en god indikasjon på retningen. Skjer det dramatiske ting på børsene i Asia i løpet av natten vil det også kunne bety noe for de europeiske børsene kommende dag.

 

Oljeprisen er nå rundt det laveste på 20 mnd. Fredag duppet lettoljen (Light Crude aka Light Sweet) faktiske under 50 dollar en liten stund. Det sies at fallet skyldes press fra store aktører med shortposisjoner som vil ha dekke seg inn under 50 dollar. Ikke vet jeg, andre ting som spiller inn er den sene/milde vinteren på øskysten av USA der de store befolkningskonsentrasjonene er. Selv om fyring bare utgjør en liten del av totalforbruket har det nok en viss psykologisk virkning.

 

I tillegg hevdes det å være bra tilførsel av olje i markedet bla. for de OPEC ikke har gjennomført kuttene de skulle.

 

Lagertallene som offentliggjøres kl 16:30 hver onsdag i USA har også stor påvirkning på oljeprisen i det korte bildet. I tillegg kommer selvsagt utenrikspolitiske forhold, Midtøsten, atomvåpen-Nord Korea, atomvåpen-Iran, Orkaner i Mexicogulfen, terror osv. inn som prispåvirkere.

 

Så vil du vite noe om retningen til OSE generelt og STL og NHY spesielt er det bare å følge oljeprisen og alt som påvirker denne samt børsene ellers i verden. Først og fremst USA.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er også helt blank på aksjehandel, men har en VPS-konto i Skandiabanken. Jeg har ikke så alt for mye penger å gå inn med nå med en gang, men kunne tenke meg å bygge meg opp over tid. Jeg har derimot forstått det slik at det koster 79 kr pr ordre man gjør, ergo vil det jo nesten være et garantert tapsprosjekt å kjøpe meg inn for 500 kr i mnd f.eks.?

Lenke til kommentar

Etter å ha vært ned drøyt 0,4% er hovedindeksen nå i pluss. Brent er over 53,- og stigende, men Statoil sliter fortsatt i rødt (160,50)

 

Starks: En børspost er ca. 10000,- kr. Aksjefond er nok heller tingen hvis du vil inn med et fast månedlig beløp. Ville uansett være forsiktig med aksjemarkedet nå med OSE på ATH samtidig med usikkerhet rundt oljeprisen og økonomien i USA.

Lenke til kommentar

Aksjehandel for 500 kr tviler jeg desverre på at noen av meglerene gidder å formidle, se tidligere meldinger om børsposter. Uansett er Skandiabanken altfor dyre på aksjehandel, bruk heller f.eks. Netfonds eller Stocknet. Begge har veldig gode introduksjonstilbud de første 3 månedene (hhv 0,05% og 9 kr pr handel). Vent til du har nok penger, opprett en konto i den ene, og tre måneder senere en i den andre. Da får du prøvd begge, og maksimert utnyttelsen av tilbudene.

Lenke til kommentar

En ting med gevinstsikring er forresten når en eller annen analyst har satt et kursmål for en aksje. Aksjen vil i teorien ikke nå det målet og så stoppe og flate, ut, siden ingen vil kjøpe eller beholde en aksje som man tror har nådd toppen. Folk vil derfor begynne å selge seg ut (ta gevinst) før den når målet, og mens det fortsatt finnes noen som tror den vil gå høyere.

Lenke til kommentar
Heisann! Vil du fortelle hvor mye penger du har invistert til sammen? (Hvor stor portefølje du har, er det det det heter?)

 

Vurderer å prøve dette litt selv, da jeg akkurat har solgt ut fonda jeg hadde gjennom acta..

7778857[/snapback]

 

Jeg satt inn 30k hos Nordnet 9 januar. Verdi akkurat nå er 31100. Da er 20k i aksjer, som noen nevner, er som oftest aksjepostene på 10k, så jeg ser etter noe artig. Noen tips anyone?

Lenke til kommentar

Selv om jeg er realativt ny i dette gamet vil jeg ikke anbefale noen å legge inn langsiktige invisteringer i kun ett selskap hvis man ikke har grunndig opparbeidet seg informasjon om markedet og om selskapet.

 

Man vet aldri når et evt. krakk vil komme, og jeg personlig stoler ikke på at oljen vil holde oslo børs så høyt som den er i dag særlig lenge uten at noe galt skjer.

 

Det som kan skje er at folk som meg mister troen på framtiden og folk trekker seg ut, dette fører til at prisene synker og vi har satt igang en dominoeffekt.

 

Men for all del, NHY virker kjempebra nå i noen måneder fremover. Prisene kan skyte i været så snart det kommer mer informasjon om fusjonen mellom hydro go statoil. Selv så har jeg jo satt pengene i statoil, så helt uten tiltro er jeg ikke. Men, jeg ville ikke regnet med å ha pengene der i mer enn et par-tre måneder. Så hva du legger i ordet langvarig invistering.

 

Gå for NHY hvis du planlegger å følge litt med sånn innimellom og ha mulighet til å selge på dagen når den ligger på topp. Hvis du vil gjemme bort pengene vil jeg anbefale deg fond. Kanskje ikke akuratt i dag, men mange jeg kjenner har tjent opp i mot 50% det siste året.

 

Det var mine tanker. Aksje er kjempespennende :)

 

Edit: Broderns konto. Dette er "Daehli".

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
Hoi! Tenker å sette 10k ekstra inn i NHY som en ganske langvarig investering.. Hva tror dere om dette? :)

7783194[/snapback]

Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt i morgen da Bush sendte oljeprisen opp noen dollar i kveld noe som sender STL og NHY opp fra starten i morgen. Det kommer nok en dupp ned i gjenn så jeg ville sett det litt an å prøvd å time "duppen" hvis jeg likevel skulle inn.

Generelt er sikkert "tanteaksjer" som Hydro greie som en langsiktig investering, mange analytikere har kursmål på godt over 200,- nå etter at fusjonsplanene med STL ble kjent. Selv er jeg litt mer skeptisk til hele markedet fremover. Spørs litt hvor langt tidsperspektiv du har.

 

Analytiker: Det røyner på for Statoil og Hydro

- Det begynner å røyne på, sier oljeanalytiker Bjørn Inge Tønnessen i DnB Nor Markets om hva fallet i oljeprisen vil bety for Statoil og Hydro. 

 

Oljeprisen har denne uken vært under 50 dollar fatet, før den steg kratig i USA i går. Finansavisen omtaler i dag hva en oljepris på 50 dollar betyr for Statoil/Hydro.

- Det begynner å røyne på hvis oljeprisen holder seg på 50 dollar, sier oljeanalytiker Bjørn Inge Tønnessen i DnB Nor Markets.

- Blir den liggende på 50, og ikke 59 dollar, blir inntjeningen per aksje redusert fra 16,1 til 13 kroner per Statoil-aksje, mens Hydro-estimatet tas ned fra 16 til 14 kroner per aksje, legger han til.

 

Ifølge avisen vil dette i så fall innebære en reduksjon i nettoinntjeningen på 6,7 og 2,5 milliarder for hhv. Statoil og Hydro

 

Nå skal det sies at meningene er delte om olja skal opp eller ned. Det som er sikkert er at flere analytikere har senket estimatene for oljeprisen for 2007 og flere kommer nok etter hvert.

 

Kan også nevne at DnB Nor Markeds i sin siste strategianalyse like god nedgraderer hele det norske aksjemarkedet fra overvekt til nøytral. De mener at den siste oppgangen (fra i fjor høst) "i stor grad har vært en reprising med liten støtte i inntjeningsvekst" og anbefaler investorer heller å investere i utlandet og vente med å investere i norge til "vi ser en stabilisering i oljeprisen".

Lenke til kommentar

I morgen blir det trangt i døra på Oslo børs. Det blir spennende å følge utviklingen utover dagen, tenker da på oljerelaterte aksjer. Statoil kommer vel opp på rundt 165kr iløpet av dagen, det betyr at jeg seriøst kommer til å vurdere et salg. Det eneste problemet er lagertallene som kommer. Hadde en bare vært litt synsk, tror jeg ringer til Synske tanta Olga som reklamerer i Dagbladet :)

 

jammi: Hadde du bare kjøpt NHY aksjer i går. De stiger et par prosent i dag ;)

Lenke til kommentar

Det var litt surt at jeg var opptatt de siste dagene. Hadde lagt ut salgsorde på statoil med gyldighet til i morgen på 163kroner.

 

Jeg hadde tenkt å selge på 160, men siden stocknet enda ikke har kommet med opplysningene jeg trenger så hang jeg i litt til.

 

Nå ligger i allefall statoil på 165, så jeg tapte 200, men jeg tjente forsatt litt.

 

Kjøp på 154 salg på 163 på noen dager. Første kjøp/salg i boks og jeg er fornøyd.

 

Hadde jeg hatt litt mer tid til å følge med så hadde jeg solgt på 165 i dag tidlig, men skole er skole. Gå på skole folkens!

 

(Ikke sitt hjemme og spill world of warcraft/aksje - begge er avhengihetsskapende)

Lenke til kommentar

Huffameg, ser ut som jeg blingset litt. Lagertallene kommer vel imorgen, men utenom det så traff jeg ganske så bra på statoil aksjen i dag. Spørsmålet er bare om det holder til børsen stenger her i Oslo. Og ikke minst, hva skjer når NYSE åpner? Nei, tror ikke jeg selger til 165kr. De skal ihvertfall få godgjøre seg 1 uke til :)

Lenke til kommentar
Det er grunnen til at jeg sluttet å handle i aksjer, og nå bare har pengene i fonds. Det er altfor tidkrevende og vanskelig å følge med.

7787896[/snapback]

 

Det kommer jo helt an på hvordan man handler med aksjer. En langsiktig investering i enkeltaksjer trenger ikke mer oppfølging enn et fond.

Endret av KurtM
Lenke til kommentar
Det er grunnen til at jeg sluttet å handle i aksjer, og nå bare har pengene i fonds. Det er altfor tidkrevende og vanskelig å følge med.

7787896[/snapback]

 

Det kommer jo helt an på hvordan man handler med aksjer. En langsiktig investering i enkeltaksjer trenger ikke mer oppfølging enn et fond.

7788176[/snapback]

 

En sannhet med modifikasjoner. Sitter du long i en aksje så bruker du en del tid daglig på å oppdatere deg om kursen, det blir en sykdom. Snakker her av erfaring :)

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Etter en lang tenkepause så solgte jeg mine 1000 aksjer i statoil til en kurs på 165.25kr. Jeg satser å få kjøpe de igjen til rundt 160kr innen mandag/tirsdag (med min flaks så stiger de vel voldsomt resten av uken, det gjennstår å se).

 

Gjennomsnittsinngang: 153,55 (ink kurtasje)

Gjennomsnittsutgang: 165,05 (ink kurtasje)

Gevinst fom 05.01.07 tom 24.01.07: 11500kr (8280kr etter 28%skatt)

 

Jeg tror oppgangen på 2 USD fatet som kom pga Bush sine uttalelser om å øke oljelagrene kommer til å falle sakte ned mot 52USD igjen. Tar jeg feil så blir det en dyr lærepenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...