Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg våkner ikke


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er for sene leggetider og manglende motivasjon som er de største faktorene. Men jeg skal skaffe meg en vekkerklokke jeg kan sette vekk fra senga, inn i klesskapet eller noe slikt. Så får jeg nekte meg selv å gå i senga igjen når jeg først har stått opp. Jeg får vel bare tenke at om jeg klarer meg ut året, er jeg ferdig med skole.

Har slitt med det å forsove meg siden sjuendeklasse, da jeg ble mobbet (lettvint løsning å komme littegrann senere enn de andre), samt også på ungdomsskolen da skolen ble så kjip at jeg rett og slett ikke orket. Nå er skolen helt normal og umotiverende :p Dessuten har jeg en familie som ikke akkurat....kremt...er kometer om morran.

Jeg kan sove under alle slags forhold.. på buss, tog, bil, med hodet hengende forover/bakover/i vinkel til siden/, selv om det er bråkete og alt mulig. Så jeg har kanskje et omvendt søvnproblem :p

Lenke til kommentar

Kunsten er delvis å våkne eller bli vekket i lett REM søvn. Hvis Du befinner deg i de nederste delene av kurvene her på bildet, dvs dyp drømmeløs søvn, den livgivende fasen, får du som oftest en hard og ubehagelig start på dagen. Og et kan gå timer før du føler deg våken.

ssleep.gif

 

Denne er laget for å hjelpe på problemet. Den vekker deg bare på det nærmeste ideelle tidspunktet.:

http://www.amazon.com/Sleeptracker-Wake-Up...r/dp/B000E8FG20

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Jeg har også tungt for å stå opp om morran. Desverre finnes ingen lettvint løsning, det er som å slutte å røyke, eller slanking. Her er min løsning, som garantert fungerer hvis du virkelig _vil_. Hvis det ikke fungerer så er det din egen feil, fordi du ikke er motivert nok og dermed ikke gidder (sånn som de fleste av oss som sliter på morran).

 

1. Som nevnt: Bestem deg for at nå _skal_ du sove på natta, og komme deg opp om morgenen.

2. Minimum 3-4 ganger i uka tar du deg en joggetur eller annen trening, og samtlige dager er du utenfor boligen i minst noen timer.

3. Spis sunt og variert, særlig på kvelden. Unngå søtsaker og snacks etter klokka 1800, og ikke rør kaffe eller annet med koffein heller etter denne tid. Drikk vann, ikke brus e.l. Spis et lett, sunt brødmåltid kort tid før du skal legge deg, så du ikke holdes våken av sult. Husk: sukker er din fiende.

4. Legg deg slik at det er 8-9 timer til du skal stå opp, uansett om du er trøtt eller ikke. ALLTID. Pass på å ikke sove for lenge, 8 timer er nok.

5. Hvis du skal stå opp klokka 7, så står du opp klokka sju. Dersom du forsover deg er "straffen" at du skal opp en time før (klokka 6). Du skal stå opp klokka 6 så lenge du forsover deg, og går ikke tilbake til klokka 7 før du har klart det.

6. Stå opp tidlig også når du har fri-/helgedager. Sov maksimalt én time lengre disse dagene, ellers ødelegger du bare rytmen du driver og bygger opp.

7. Når du har kommet deg opp, kom deg i gang. Ikke sitt foran pc, tv, eller annet på morgenen. Gå på skole, jobb, gåtur osv.

 

Gjør du dette i en periode over flere uker og måneder bygger du deg opp en rytme, og det blir enklere og enklere helt til du knapt trenger vekkerklokke.

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har kommet inn i et utrolig genialt "sleeping pattern" nå :) Spretter opp av senga 06:30 og blir veldig trøtt fra 20:00 og utover. Er ikke lenge til jeg hopper til sengs nå. Dette liker jeg. Blir så mye mer uthvilt!!

7692440[/snapback]

 

Så du sover 10 timer natten, og legger deg to-tre timer etter du kommer hjem fra skole/arbeid? :hmm::ermm:

Lenke til kommentar

Kan aldri klare å legge meg før 23:00, føles ut som om jeg "mister" timene. Jeg er like trøtt selv om jeg legger meg 22:00 eller 01:00, så da velger jeg bare det siste.

 

Hver dag jeg står opp blir det to brødskiver med nugatti og melk, annet går ikke ned på denne tiden av døgnet. Våkner svært bra av å spise det mens jeg ser på TV.

Lenke til kommentar
Kan aldri klare å legge meg før 23:00, føles ut som om jeg "mister" timene. Jeg er like trøtt selv om jeg legger meg 22:00 eller 01:00, så da velger jeg bare det siste.

7694898[/snapback]

 

Det er ikke lurt å velge det siste alternativet. Jeg vet med meg selv at dersom jeg har lagt meg sent for eksempel på mandag og lagt med tidlig på tirsdag, vil jeg fortsatt være trøtt om morgenen på onsdag. Det kommer av at jeg la meg sent to dager før. Hvis du veksler mellom å legge deg 23:00 og 01:00, vil du få en ujevn døgnrytme, og bli trøtt av den grunn. Prøv å legge deg 23:00 hver dag en hel uke og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Kunsten er delvis å våkne eller bli vekket i lett REM søvn. Hvis Du befinner deg i de nederste delene av kurvene her på bildet, dvs dyp drømmeløs søvn, den livgivende fasen, får du som oftest en hard og ubehagelig start på dagen. Og et kan gå timer før du føler deg våken.

http://faculty.washington.edu/chudler/gif/ssleep.gif

 

Denne er laget for å hjelpe på problemet. Den vekker deg bare på det nærmeste ideelle tidspunktet.:

http://www.amazon.com/Sleeptracker-Wake-Up...r/dp/B000E8FG20

7684687[/snapback]

 

 

du vet ikke hvor man kan kjøpe dette i butikk i Norge?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
du vet ikke hvor man kan kjøpe dette i butikk i Norge?

7748783[/snapback]

 

Nei, vet ikke. Men jeg tror det er viktig å lære seg opp til å våkne på riktig tidspunkt. Regel nummer en er nok søvn. Da er det viktig å disiplinere seg til å komme seg i seng tidlig nok. Med alle stimuliene vi har rundt oss nå, kan det være en utfordring i seg selv å gire ned i tide. Spesielt for oss som har et indre ur som ikke stemmer med 24 timers klokken vi orienterer oss etter... Så er det og et triks å stå opp lenge nok før aktiviterer som krever litt skal begynne. Alt dette er jo selfølgelig bare teori. Mange av oss morgentrøttinger vet hvor vanskelig det er å gjennomføre dette. :yes:

Lenke til kommentar
Nei, vet ikke. Men jeg tror det er viktig å lære seg opp til å våkne på riktig tidspunkt. Regel nummer en er nok søvn. Da er det viktig å disiplinere seg til å komme seg i seng tidlig nok. Med alle stimuliene vi har rundt oss nå, kan det være en utfordring i seg selv å gire ned i tide. Spesielt for oss som har et indre ur som ikke stemmer med 24 timers klokken vi orienterer oss etter... Så er det og et triks å stå opp lenge nok før aktiviterer som krever litt skal begynne. Alt dette er jo selfølgelig bare teori. Mange av oss morgentrøttinger vet hvor vanskelig det er å gjennomføre dette.  :yes:

7753687[/snapback]

 

 

om jeg legger meg 20:00 eller 01:00 er likegyldig, er like hardt å stå opp dagen etterpå...

 

er en grunn til at jeg har 4 vekkerklokker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...