Gå til innhold

hva har du lært av å bo alene?


Musty

Anbefalte innlegg

- Besøk på en time har en stygg uvane til og rote mer enn du gjør på en måned

7666406[/snapback]

word

 

Det at klær ikke blir rene av seg selv med jevne mellomrom var i grunnen en stor overraskelse ...

7760871[/snapback]

Sitter igjen med samme følelsen.

Mest fordi jeg er for lat til og få tak i en vaskmaskin og må til mamma for og vaske klær XD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Offtopic: bor ikke alene ennå jeg :S bor gratis i hybelen som dekker halve underetasjen her hjemme jeg...mat og det meste jeg trenger oppe også min egen verden så og si her nede :D tror jeg skal greie det en stund til med 10k+++ i månden :)

 

men siden jeg halvveis bor alene(i mine øyne)

 

- man må faktisk vaske og rydde av og til ....

Lenke til kommentar

Jeg har lært følgende av å bo snart to skoleår på hybel pluss en sommer;

 

- Uansett hvor godt man kjenner (og tror man liker) en eventuell roommate tar man feil. Når juni kommer er man så lei av hverandre at man vurderer å ta en battle royal bare for å få fred den siste tiden.

 

- Oppvask er generelt sett aldri kjedelig. Skaff deg derfor en roommate som ikke kan lage mat for 5 øre (har han/hun litt samvittighet ender det med at du lager mat og at han/hun vasker koppene). Du må selvfølgelig da støvsuge og vaske fellesarealet, men det går greit siden en hybel ikke er så stor.

 

- Bo ikke på hybel med trådløst internett (spesielt ikke når routern er plasert en etasje over deg).

 

- Hybel med vegg til vegg teppe bor for all del unngås. Søler du øl, brennvin eller andre ting som lukter eller er klissete kommer du til å plages.

 

- Grandiosa frister. Men la deg ikke lede inn i fristelse. Det finnes mye annet som er bedre og veldig enkelt å lage, til en konkuranse dyktig pris (les: spagetti). Spesielt hvis man deler hybel.

 

- Liker du datamskinen din godt er det ofte unødvendig å drasse med seg en stor tv. Den kommer ikke til å bli utslitt for å si det slik.

 

- Ta med deg mat når du er hjemme. Det sparer deg for en del utgifter.

 

- Ikke få "brakkesyka". Vær sosial og vær på besøk hos andre. Da blir du ikke så lei av å bo alene.

 

- Rydd og vask ofte. Da slipper du å grue deg til neste gang du må vaske fordi at der så mye du må vaske. Bruk 5-10 minutter om dagen (eventuelt annenhver dag) i stedet for å bruke 1 time hver 14. dag.

 

- Ikke bo i en hybel som er under jorden. Spesielt ikke i skogsaktige strøk. Det kommer maur inn. Og tro meg, du kommer til å få noia når du skal sove. Dessuten slipper deg ikke så mye lys inn, og det blir problematisk å lufte om vinteren hvis det er mye snø der du bor.

 

- Ikke bruk "snooze" knappen på vekkeklokka. Du kommer deg aldri i tide på skolen / jobb hvis du skal vente 5 minutter i slengen i en time. her gjelder det å være bestemt.

 

- Ta deg tid til å smøre matpakke til skolen. Det er ufattelig mye penger å sprare på å la være å handle mat på skolen.

 

- Når du er på jakt etter hybel så ikke ta den første du finner. Meld heller din interesse, også fortsetter du å lete litt. Da kan du bare enkelt å greit takke nei til de dårligste. Er du heldig finner du en som er større, bedre og billigere enn den første. Møt opp for å se på hybelen før du eventuelt takker ja. Enkelte hybelverter har en tendens til å glorofisere hybelen litt i overkant, du kan fort ende opp med et rotterede for alt du vet. Vær obs på at enkelte hybelverter har barn. Barn liker å leke og være bråkete, noe som kan vøre ugunstig hvis du liker å sove litt om ettermidagen eller langt ut på dagen i helgene du er på hybelen.

 

 

Det var alt jeg kom på i øyeblikket. Men jeg tror det dekker omtrendt det meste jeg har lært av å bo på hybel.

 

Edit: Kom et noen punkter til.

 

- Bor du hos en hybelvert som nettop har fikset seg internett og hele sulamitten, men har ikke peiling på data. Hjelp han / hun. Du kan lett spare deg for eventuelle ekstra utgifter for bruk av det. ;)

 

- Du kan ikke bli din egen mor. Mamma kan alt. Det kan ikke du.

 

- Bor du ilamme noen som lager hjembrent, kjører bil uten skilt (og ikke har lappen) og som har blitt tatt for fyllakøring er det ikke å utelukke at politiet kommer på besøk før eller siden. (Dette skjedde med naboen min da jeg gikk grunnkurs, er glad jeg bodde ilamme en jeg kjente fra før).

 

- Det er godt med røyk og snus. Men det er ikke godt når du kjøpte en boks snus istedet for mat.

 

- Det er dyrt å bli full på utesteder.

 

- Brus er ikke et godt alternativ til vann og melk.

 

- Å besøke frisøren er heller ikke så utrolig dumt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Først og fremst, ALDRI TILBAKE!

 

Selv flytta jeg ut for 3 mnd siden 2 år for sent, men hey.. det er jo mye billigere å bo hos muttern og fattern.

 

* Har lært at alt det som bare ble fiksa ikke lenger bare blir fikset, og at det faktisk lønner seg å være strukturert!

* Hagen må faktisk pleies, spes når du bor i eget hus.

* Eget hus er derimot ekstremt godt når naboene stort sett er gamle døvhørte folk som hverken hører deg eller bryr seg om du fester og spiller alt anlegget klarer kl 3 om natta.

* Å lage mat er morsomt! Og mye bedre enn å sitte her å skrive innlegg på forum :p Det er enda lettere å lage mat om det er to som bor sammen, bor med bruttern nå, og heller det enn en kamerat! Mye lettere å mase på bruttern og bli så sint at gnistene slår mellom hverandre. Det er over dagen etter uansett^^

* Klesvask og oppvask er en nødvendighet, og vaskemaskin er en menneskerett! Samme med oppvaskmaskin selv om jeg hadde valgt vaskemaskin om jeg måtte velge.

* Det er faktisk bedre å vaske kniver, stekespader, panner o.l. i oppvaskkummen da du uansett tar det ut igjen av maskina og skyller av det for å bruke det dagen etter uansett.

* Det er digg å kunne gjøre akkurat som en vil selv, og med bruttern som "samboer" er det enda lettere å gi faen hva han måtte mene om det du hører på nå og hvor høyt du spiller. (Nå er begge to glad i mye lyd og sånn sett er det greit nok)

* Det er mye morsommere å ha fest når en bor alene, og det er absolutt ingen umulighet lengre å bare ta en skikkelig fest på sparket. Det er heller ingen som klager om en drar et nach til mårran etter.

* Det er enda lettere å skulke høgskolen, og dermed komme på etterskudd.

* Muttern lager knall mat, men det kan du også om du legger litt sjel i det! Her har det vært 2x bigone på 3 mnd, og det har vært på kvelden når brødet har vært fra dagen før eller tidligere.

* Oppvasken kan være slit, men den som lager mat slipper oppvasken, så da blir det førstemann til å lage mat. Fungerer greit.

* Grill er SJEF. All mat (Les: kjøtt) blir stort sett perfekt på grill med litt marinade og div krydder. Og det er mindre oppvask.

* Gulvene må vaskes, men det er ikke så ille som det virket som de gangene muttern sto med kniven i handa og så på du vaska rommet ditt hjemme.

 

Det var litt av det jeg kom på nå :)

 

EDIT: Satte på * så det ble ryddigere :)

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tips:

- de tingene som går først ut på dato plasserer du lengst ut i kjøleskapet

- skaff to skittentøykurver, altså til 60 og 40 grader

- ting kan virke jævla dyrt i starten, invisteringer lønner seg

- skriv en handleliste før du går på butikken (måtte kaste en urørt pakke kyllingfilet i dag siden den luktet skræv)

- ivareta personlig hygiene (ellers risikerer du å lukte skræv)

- ikke vær for streng med deg selv, heller ikke for avslappet

- husk at trening og motion gir overskudd

- "brakkesyke" er en dødelig sykdom

- kiosker er djevelens verk, om du er litt lur så trenger du faktisk aldri å besøke den

- statoil er ikke billig på noen områder

- få tilstrekkelig med søvn (voksne minst 6t. i ukedagene, ungdom minst 8t.)

- pengebok, nøkler og mobiltelefon måååååå du ha en viss oversikt over hvor de befinner seg

- en time med "Lars Monsen krysser Canada" på nrk nett-tv gjør slik at du kommer til å skjemmes over å synes synd på deg selv. Bare se selv

- hermetikk er bra

- ferskvarer har en tendens til å stikke av til fots om du ikke holder kontroll over hvor lenge de har ligget på benken

- snuser du? Bare glemme å slutte. Det funker faen ikke. Uoppnåelig mål.

- man kan finne på mye med en limpistol, tannpirkere og flatbrød (ingen kommentar)

- vær spontan, det lønner seg i det lange løp

- det er bare tull at sunn mat er dyrt

- bibliotek er kult, det finner du ut når internett plutselig forsvinner

- slurver du med oppvasken.. ja da slurver du de neste tre årene med oppvasken

Lenke til kommentar

Kan legge på et punkt..

 

*Når du endelig finner ut at du skal gjøre noe, så gjør en hel haug. Ikke bare en klesvask, men kanskje 3 på rappen, og let etter alt oppvask så du er sikker på at alt blir tatt så det ser litt fint ut, hvertfall en liten stund. Veldig godt å vite etterpå at nå har jeg vært flink, og nå er det en stund til neste gang :)

Lenke til kommentar

-Ikke kjør en basstest, for så å glemme den av å gå på jobb. grinete naboer.

-Ikke kjøp mel, du vil aldri trenge det sånn helt plutselig. Gjelder forsåvidt sukker og melis også.

-Erklær krig mot edderkoppene i vinduet pronto. Bekjempes med Radar og støvsuger.

-Ikke ha Nachspiel hos deg selv

-Ikke ha Vorspiel hos deg selv

-Rett og slett hold alle som drikker unna kåken din, med unntak av jomfruer i nød.

-Hvis du gir faen i oppvasken vil muget gjøre slik at du bare kan skylle driten av til slutt. Kjekt å låne vekk leiligheten til folk som ikke tar oppvasken mens du er borte i en måned. :roll:

Lenke til kommentar
-Ikke ha Nachspiel hos deg selv

-Ikke ha Vorspiel hos deg selv

-Rett og slett hold alle som drikker unna kåken din, med unntak av jomfruer i nød.

9128555[/snapback]

 

Wisest words spoken.

 

Uansett hvor lurt det høres ut der og da, så tjener du -aldri- noe på å ha fulle mennesker hjemme hos deg, uavhengig av din egen situasjon. Ting -vil- bli ødelagt, naboene -vil- klage og tingene dine -vil- bli stjålet.

Lenke til kommentar

* Oppvask med matrester bør ikke stå på kjøkkenbenken i over en måned.

* ... det samme gjelder ferskvarer i kjøleskapet

* Konsentrert eddik fjerner vond lukt fra kjøleskap og kjøkken hvis du ikke har fulgt de to øverste punktene

* Snøen måker ikke seg selv på vinterstid

* Det blir varmt i en stue når du har 20-30 gjester der inne uten å lufte i frykt for å plage naboen med høy musikk

* Mannen som vil ha TV-lisens går sin vei hvis du sier at du ikke har TV, og at han ikke får lov til å komme inn

* Det kan lønne seg å ha relativt lik musikksmak hvis du deler leilighet med en kompis

* En av dere bør være veldig tålmodig hvis du deler leilighet med en kompis

* Gjester inviterer seg selv når de har vært hos deg ofte nok. Og de driter i om du har ryddet eller ikke

* Budsjett og utgiftsdeling er viktig når man deler leilighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...