Gå til innhold

TEST: Prosessorer i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Faktisk en C2D jeg skriver dette på nå, standard klokk riktignok. Jeg har hatt mine skuffelser på overklokkfronten tidligere, så der snakker jeg forsåvidt av erfaring, uheldig med HK er nok. Men C2D har jeg ikke klokket, og har forøvrig ingen planer ennå, alt for tidkrevende saker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skuffende målinger av effektforbruk.

 

Det er ingen tvil om at Intel har gjort en solid jobb med Core 2 Duo, så AMD må jobbe hardt om de vil kjempe om ytelsetronen.

 

Men prisen på systemet har vært for lite vektlagt i denne testen. (som flere andre nevnte)

 

Selv om Intels modeller leder i de fleste testene, så er det bare noen fåtall av de der de "knuser" AMDs cpuer. Men enkelte liker å overdrive...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Del:

Ja.. klokking er tidkrevende.. når man "tar av".. :blush:

(Skulle jo heller bruke tid på å prooogrammere). :)

Du har helt rett i at mange tar en "megaklokk" for gitt.. ikke minst for Core 2.

Man må ha både ett godt eksemplar av både hk og CPU for å "lykkes", men da er det til gjengjeld gøy å klokke.. :D

Lenke til kommentar
Derimot har det hardnakket vært påstått at "alle" C2D overklokker dit peppern gror, mens jeg har sagt at overklokking er gambling, dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

 

Ellers, bra test!

7652665[/snapback]

Å kalle overklokking for gambling er fjas. Har man kunnskapen som skal er det ingen problem å få en C2D cpu til å gruse hvilken som helst AMD cpu når det kommer til overklokking, målt både %vis og ytelsesmessig. Klarer man ikke å oppnå en god overklokk er det nesten alltid kunnskapsløshet på ett eller annet vis som er årsaken.

 

Og nå snakker jeg ikke om ekstremoverklokking, men helt grei 24/7 klokking. Har selv klokket 2 stk e6300 og begge gikk greit opp til 3.4 og 3.5ghz på luft. Det beste jeg har oppnådd med AMD er nesten 3.1ghz med en 146opteron, når man i tillegg tenker på at det var en enkeltkjerne og at intel som core arkitektur yter bedre klokke for klokke så synes jeg at du iallefall ikke har noen grunn til å så tvil over hvilke system som er best for en som kan å overklokke.

 

Det er klart man må ha tunga rett i munnen og velge minnebrikker og hovedkort som er gode for å komme langt, sånn sett er det litt enklere med AMD. Jeg har eid 5 AMD cpuer i 2005 så jeg er godt kjent med systemet deres.

 

Når det kommer til valg av cpu i et budsjett system så har jeg ingen problemer med at man velger AMD, de er best på det området siden varmeutviklingen er lavere. Men fra og med e6400 så synes jeg at intel som regel er best, og e6300 er helt klart konkurransedyktig den også selv om forskjellene i pris/ytelse begynner å bli små..

Lenke til kommentar
hmm... imponerende av AMD dette her... 5200+ ble vel stort sett overkjørt av 6600 men 4200+ EE (som jeg har :D ) klarte seg imponerende bra i forhold til 6300 på mange tester... og AMD er en halv generasjon etter Intel... gleder meg til K8L jeg :dribble: watch out, alle Intel lovers ;)

7651119[/snapback]

I noen av testene gjorde +4200 det 3-4% bedre, sett bort fra Sciencemark da, men ligger langt etter i spill blandt annet. +4200 er også klokket 134MHz (nesten 7%) høyere enn 6300.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Å kalle overklokking for gambling er fjas. Har man kunnskapen som skal er det ingen problem å få en C2D cpu til å gruse hvilken som helst AMD cpu når det kommer til overklokking, målt både %vis og ytelsesmessig. Klarer man ikke å oppnå en god overklokk er det nesten alltid kunnskapsløshet på ett eller annet vis som er årsaken.

7653785[/snapback]

Et overraskende unyansert utspill, tør jeg påstå. Ikke for å stikke under en stol at kunnskap har betydning, men alle overklokkere bør kjenne til fenomenet "luck of the draw". Derfor vil det alltid være et element av gamling med i bildet, og å kalle det for "fjas" er en stor overdrivelse. For ikke å snakke om ditt utsagn om at alle Core2-prosessorer gruser enhver AMD-prosessor i prosentvis overklokking... :hmm:

 

Jeg tror en god del av bakgrunnen for disse oppfatningene ligger i hva Del sa her:

dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

7652665[/snapback]

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig ny PC, og da falt valget på Intel Core 2 Duo E6600. Valget var lett etter at samtlige tester jeg leste gikk i Intel sin favør. Desverre kan jeg ikke si det samme om grafikkortet. Radeon X1950 Pro er kanskje ikke det dårligste, men ærlig talt så ser jeg ikke så stor forskjell i Oblivion, Hitman 4 og Battlefield 2 selv om jeg nå kan sette opp oppløsningen et par hakk og skru på AF og AA.

 

Det som er litt surt er at som det står nå så dro min gamle pc, med Athlon 2500+ og Geforce 6600GT Oblivion med samme framerate som jeg gjør nå, minus oppløsning(1024x768 vs 1280x1024), AF og AA! Grafikkortet er kanskje flaskehalsen, men jeg kan ikke si at forskjellen ved multasking (typisk Opera med 10 tabs, en del vinduer og en del andre programmer) er særlig merkbar - og det er med dobbelt så mye RAM.

Lenke til kommentar
Ser at noken syter over hovedkort prisene på intel systemet.

Kvifor ikkje finne eit som er billigere da: hk  1165 kr + cpu 1550 = 2315 for cpu og hk.  (komplett's priser)

7654473[/snapback]

 

Syter og syter.... Bare merker meg det. Skulle jeg valgt et intel HK så hadde jeg gått for nvidia chipset(av vane, og fordi de ofte har med mye stæsj på hk), og det var jo da jeg la merke til en brutal prisforskjell.

Men som sagt, jeg fant ingen åpenbar grunn til hvorfor et nforce 680 var generellt 1000kr dyrere enn nforce 590 på AM2, heller ikke hva som er forskjellen på de.

 

Idag så må man huske på at de fleste system som bygges er generellt veldig kraftige og kan kjøre hva man vil på dem. Da blir pris, eller andre faktorer viktigere. Det er kun et fåtal høylytte entusiaster som fokuserer på 10% forskjell, for å finne beste system for å kjøre råeste spill.

Testen beviser også kraften, og det kommenteres også at den laveste cpu'en er mer en godt nok.

 

Jeg roter jo enda rundt i WinXP, WOW og MS Word....

Lenke til kommentar
Ser at noken syter over hovedkort prisene på intel systemet.

Kvifor ikkje finne eit som er billigere da: hk  1165 kr + cpu 1550 = 2315 for cpu og hk.  (komplett's priser)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321781

Det kortet klokker ganske godt også.

 

 

Og Core 2 Duoene klokker bra... alle dei eg har satt i sammen har klokka bra.

7654473[/snapback]

 

Man får vel også en god del billgere HK til AMD-systemet? Jeg har ihvertfall alltid hattt inntrykket at tilsvarende HK er billigere til AMD.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å kalle overklokking for gambling er fjas. Har man kunnskapen som skal er det ingen problem å få en C2D cpu til å gruse hvilken som helst AMD cpu når det kommer til overklokking, målt både %vis og ytelsesmessig. Klarer man ikke å oppnå en god overklokk er det nesten alltid kunnskapsløshet på ett eller annet vis som er årsaken.

7653785[/snapback]

Et overraskende unyansert utspill, tør jeg påstå. Ikke for å stikke under en stol at kunnskap har betydning, men alle overklokkere bør kjenne til fenomenet "luck of the draw". Derfor vil det alltid være et element av gamling med i bildet, og å kalle det for "fjas" er en stor overdrivelse. For ikke å snakke om ditt utsagn om at alle Core2-prosessorer gruser enhver AMD-prosessor i prosentvis overklokking... :hmm:

 

Jeg tror en god del av bakgrunnen for disse oppfatningene ligger i hva Del sa her:

dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

7652665[/snapback]

7654005[/snapback]

Luck of the draw er jeg kjent med ja, men i all min tid som overklokker har jeg bare fått en cpu som kan kalles for relativt dårlig. Det var ikke noe problem, jeg solgte den umiddelbart og kjøpte en ny cpu som klokket fantastisk. Slik jeg opplever det så overklokker alle c2d cpuer iallefall til godt over 3ghz, jeg har enda ikke sett noen som jeg vet kan overklokke ha problemer med å komme over 3ghz, tvertimot kommer de fleste mye lenger. Lykke i forhold til overklokking avgjør som regel om man får en super cpu eller om man får en grei cpu (forskjellene er gjerne ganske små).

 

Jeg kan kansje gå med på at AMd kan matche intel i %vis overklokk om man klokker en sempron som er lavt klokket i utgangspunktet, men ytelsen vil ikke kunne nerme seg iallefall..

 

Jeg skulle gjerne likt å se mange av disse historiene som ikke kommer på nett stamme fra en erfaren overklokker.

 

Men det kan hende jeg smører litt tjukt på, og jeg vet utsagnet mitt var lite nøyansert. Men jeg synes at nøyansene er ubetydelige i denne sammenheng, da de i stor grad gjelder for begge typer prosessorer og "gjennomsnittet", om man skal kalle det for det, gir en så tydelig indikasjon på hva som er det beste valget at det nesten ikke er noe vits i å diskutere. Derifra stammer min nå etterhvert ganske store frustrasjon overfor fanboys som tydeligvis ikke klarer å se klart lenger. Husk at jeg nå forsvarer overklokkingsegenskapene til C2D (som er legendariske etter min mening) og overhodet ikke er uenig i at AMD passer meget godt i budsjettsystemer (som nok forklarer hvorfor salget ikke har gått ned).

 

Og om noen skulle tvile på min objektivitet så inviterer jeg de gjerne til å gå igjennom historien min her på hw.no og lese poster fra ett år tilbake hvor jeg skjeller ut intel fanboys. ;)

 

@ATWindsor: jeg synes ikke hovedkortene er så forferdelig mye dyrere jeg, man får et hk som drar en e6300 langt over 3ghz for rundt 1200kr (600kr på psdata sitt demo salg :thumbup: ). Det som er mitt ankepunkt må isåfall være prisen på minnebrikker som gjerne kan bli noe høy om man skal klokke e6300.

Lenke til kommentar
Men det kan hende jeg smører litt tjukt på, og jeg vet utsagnet mitt var lite nøyansert. Men jeg synes at nøyansene er ubetydelige i denne sammenheng, da de i stor grad gjelder for begge typer prosessorer og "gjennomsnittet", om man skal kalle det for det, gir en så tydelig indikasjon på hva som er det beste valget at det nesten ikke er noe vits i å diskutere. Derifra stammer min nå etterhvert ganske store frustrasjon overfor fanboys som tydeligvis ikke klarer å se klart lenger. Husk at jeg nå forsvarer overklokkingsegenskapene til C2D (som er legendariske etter min mening) og overhodet ikke er uenig i at AMD passer meget godt i budsjettsystemer (som nok forklarer hvorfor salget ikke har gått ned).

 

Og om noen skulle tvile på min objektivitet så inviterer jeg de gjerne til å gå igjennom historien min her på hw.no og lese poster fra ett år tilbake hvor jeg skjeller ut intel fanboys. ;)

 

@ATWindsor: jeg synes ikke hovedkortene er så forferdelig mye dyrere jeg, man får et hk som drar en e6300 langt over 3ghz for rundt 1200kr (600kr på psdata sitt demo salg :thumbup: ). Det som er mitt ankepunkt må isåfall være prisen på minnebrikker som gjerne kan bli noe høy om man skal klokke e6300.

7655224[/snapback]

 

Nå var jo ikke AMD nevnt med et eneste ord i innleggget du svarte på, det ble bare sagt at ikke alle C2D klokker dit pepperen gror. Det ble ikke påstått at AMD klokket like bra eller at AMD er et like bra valg for klokkeren.

 

Hovedkortene er kanskje ikke så forferdelig dyre i "fast pris", og mulig det bare er meg, men jeg sitter igjen med følelsen at det alltid er noen hundrelapper ekstra for hovedkortet kontra AMD når jeg sitter å setter sammen C2D-systemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Un0kai, du minner meg om en god del lignende uttalelser i K8 sine glansdager, og før det med Barton, Northwod osv. Det var da opplest og vedtatt av enkelte at en 2500+ Barton klokket til 3200+, at alle K8 klokket til 2.6GHz osv. Nå kommer du med denne at alle C2D klokker til over 3GHz, når en test her på hardware.no viser deg et eksempel (men Rolf er vel helt inkompetent, er det det du mener?). På toppen av det hele påstår du at hvis noen ikke får til dette så er det de som ikke vet hva de driver på med. Dette vet du for du har hatt opp til flere CPU'er og et par HK, og de som ikke passer modellen din selger du. På hvilken måte mener du dette skal hjelpe 99% av brukerne her? Slutt å drit deg ut!

Lenke til kommentar
Un0kai, du minner meg om en god del lignende uttalelser i K8 sine glansdager, og før det med Barton, Northwod osv. Det var da opplest og vedtatt av enkelte at  en 2500+ Barton klokket til 3200+, at alle K8 klokket til 2.6GHz osv. Nå kommer du med denne at alle C2D klokker til over 3GHz, når en test her på hardware.no viser deg et eksempel (men Rolf er vel helt inkompetent, er det det du mener?). På toppen av det hele påstår du at hvis noen ikke får til dette så er det de som ikke vet hva de driver på med. Dette vet du for du har hatt opp til flere CPU'er og et par HK, og de som ikke passer modellen din selger du. På hvilken måte mener du dette skal hjelpe 99% av brukerne her? Slutt å drit deg ut!

7655270[/snapback]

Jeg sier ikke at dette hjelper 99% av brukerene her. Jeg sier det at med det rette hoverdkortet og de rette minnebrikkene så overklokker alle C2D meget langt. Om man ikke gjør litt research før man kjøper og bommer på hk og minne, så går det jo på kunnskap gjør det ikke?

 

Jeg kjenner ikke Rolf og vet ikke hva han er god for, så nei jeg tror ikke han har makset ut chippen..

 

Ja, jeg har få problemer med å hevde at winchester treffer 2.6ghz, venice treffer 2.8ghz, og venus treffer 3ghz. Med luftkjøling så er dette stort sett gjennomsnittet, noe avvik opp og ned eksisterer selvsagt, men man har en del ufleks om avviket er stort nedover. På samme måte så synes jeg det er greit å hevde at C2D vil klare 3ghz, noe som i mine øyne er et ekstremt forsiktig overslag i favør AMD. Men 3GHz er allikevel mer enn nok til å hevde seg mot en overklokka amd.

 

Skal man overklokke kan man selvsagt aldri være helt sikker på hva man får utav en chip før man prøver, men et overslag på hva de fleste er gode for har man alltids, og man prøver selvsagt å komme lenger enn dette. Neon ganger kan man ha ekstrem uflaks og få en dritt chip, da tar man et tap på noen hundrelapper og kjøper en ny en. Uansett så gjelder dette for cpuer av begge merker og er derfor ganske irrelevant å diskutere.

 

Edit: må bare kommentere det som jeg har uthevet litt:

 

Dette blir nok det jeg har størst problemer med å forsvare her ja. Og jeg ser det er ganske inkonsekvent fra min side. Men for min del er det ikke noe pes å selge cpuen og kjøpe ny, og basert på hva jeg ser andre klare så var dette tilfellet (en opteron 144 av beste stepping som bare traff 2.6ghz) et ganske ekstremt tilfelle. Og jeg kjøpte en opteron 146 som klokket som en drøm. Man kan selvsagt ha uflaks, men det skjer så skjeldent at jeg velger å se bort ifra det, hadde det skjedd ofte hadde jo ingen giddet å overklokke ;)

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at dette hjelper 99% av brukerene her. Jeg sier det at med det rette hoverdkortet og de rette minnebrikkene så overklokker alle C2D meget langt. Om man ikke gjør litt research før man kjøper og bommer på hk og minne, så går det jo på kunnskap gjør det ikke?

Så det er så enkelt? F.eks. lese en test av et HK som klokker langt på et nettsted du stoler på (f.eks. hardware.no), som koster skjorta, og blir markedsført som en god klokker for de kresne. Dyreste minne fra Corsair eller annen velkjent aktør, en CPU som du eller en annen idiot sier alltid klokker så langt.

 

Er det noe jeg har glømt nå da, kjøling kanskje? Du bedriver vel aldri voltmodding, så det er vel ikke med i bildet her?

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at dette hjelper 99% av brukerene her. Jeg sier det at med det rette hoverdkortet og de rette minnebrikkene så overklokker alle C2D meget langt. Om man ikke gjør litt research før man kjøper og bommer på hk og minne, så går det jo på kunnskap gjør det ikke?

Så det er så enkelt? F.eks. lese en test av et HK som klokker langt på et nettsted du stoler på (f.eks. hardware.no), som koster skjorta, og blir markedsført som en god klokker for de kresne. Dyreste minne fra Corsair eller annen velkjent aktør, en CPU som du eller en annen idiot sier alltid klokker så langt.

 

Er det noe jeg har glømt nå da, kjøling kanskje? Du bedriver vel aldri voltmodding, så det er vel ikke med i bildet her?

7655367[/snapback]

Jeg driver ikke med spenningsmodifikasjoner nei, man trenger heller ikke dyreste minne om man vet hva man skal se etter. Selv så har jeg minnebrikker fra 2003 kjøpt brukt for en slikk og ingenting. Men vanligvis må man jo investere litt ekstra i minnebrikker og det har jeg vel heller ikka lagt skjul på (det er snakk om 500kr ekstra kansje)? Hovedkortet finner man(som minnebrikker) ved å lese hva andre overklokkere får til med de forskjellige kortene. Tester av forskjellige nettsider kan gi en pekepinn, men da foretrekker jeg sider som vr-zone. Hket trenger ikke å være dyrt eller bli markedsført som et entusiastkort. P5B fra asus til 12-1300kr duger i lange baner.

 

Edit: kjøling må man jo ha. Arctic Cooling har noen greie til et par hundrelapper..

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en titt på tråden under, etter min mening burde du og de andre predikantene i anstendighetens navn betale tilbake diverse tusen som folk har lagt ut. Mulig det er enkelt for deg å kvitte seg med hardware, for menigmann er det nok vanskelig å få omsetning på et HK til 2000,-

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=372854&hl=

 

Min påstand: Forventet pris/ytelse er bedre ved å specke opp CPU noen hakk, fremfor å gå for råd fra dine meningsfeller.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor du vil med den tråden du linket til? Skummet igjennom den og fant lite intressant egentlig.. Er ikke et hk jeg ville ha anbefalt dog..

 

Din påstand synes jeg er feil. Jeg kjører nå på 3.4ghz til dagelig med en e6300, den ytelsen får man ikke kjøpt i dag. For et år siden kjørte jeg på 2.9ghz med en opty146 og da var heller ikke den ytelsen innenfor rekkevidde med en standard cpu. Intel har dog akilleshæælen pris på hk og minnebrikker. Spesielt minne kan bli litt dyrt om man velger laveste modell.. Å kjøpe e6400 foran e6300 kan forsvares ved at man legger mindre penger i minnebrikkene..

 

edit: tråden du linker til handler vel litt om hva overklokking ikke går ut på, det er snakk om å ta billig hw og tyne maks utav det. Det kortet var jo grisedyrt og dårlig(typisk hype). Hadde man tatt seg litt tid til å lese noen tråder om kortet før man hadde gått til innkjøp hadde man unngått både økonomiske tap og ergrelse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...