Gå til innhold

TEST: Prosessorer i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Ikke bare jeg som stusser på effektforbruket og temperaturene her ser jeg.

 

X2 4200 har jo maks effekforbruk på 65W

 

Og det samme har jo både e6600 og e6300 og det ser ut som om det er nesten likt maks forbruk på disse 2 Intel CPUene ifølge denne teste.

Intel sin TDP har som regel vært mye mer moderat enn AMD sin. Kan det stemme at Intel oppgir 75% eller noe slikt av maksimalt forbruk? Mener det var det som ble oppgitt før ivertfall. AMD har som regel vært ganske nøyaktige tidligere og har oppgitt maks TDP som det CPUen forbruker på absolutt maks forbruk.

 

Det som er rart da er at X2 4200 forbruker mer enn begge Intel sine CPUer. Er det resten av systemet som trekker mye mer watt da? Forbruker virkelig nforce 5 serie hovedkortene så mye mer enn hovedkort basert på Intel 975 chipset? (Simen1 har du noen tall her?)

 

Men hvis vi ser på temperaturene på de forskjellige CPUene så ser det ut til å stemme at C2D bruker mer enn X2 4200 som igjen ville stemt med oppgitt TDP.

 

Det står vel heller ingenting om hva slags kjøler som ble brukt på de forskjellige CPUene. Er det stock kjøleren som ble brukt eller er det samme kjøler på alle CPUene? Isåfall ville jo det forklart overklokkingsresultatene til C2D CPUene endel.

 

Og til slutt hva slags instrument/innrettning ble brukt til å måle effektforbruket?

 

Ellers en finfin test :thumbup:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er rart da er at X2 4200 forbruker mer enn begge Intel sine CPUer. Er det resten av systemet som trekker mye mer watt da? Forbruker virkelig nforce 5 serie hovedkortene så mye mer enn hovedkort basert på Intel 975 chipset? (Simen1 har du noen tall her?)

 

Nforce bruker mer enn intel-chipsettene, men såvidt jeg husker er det snakk om forskjeller i 10-wattsstørrelsen eller liknende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Aspstein

Det ble brukt samme kjøler på alle 4.

"Nytt testoppsett

Testoppsettet for prosessorer er endret kraftig siden forrige prosessortest. Nå har vi satt opp testbenken med 2 GB systemminne og et GeForce 8800 GTX-basert skjermkort. I tillegg har vi byttet kjøler til Scythe Ninja Plus.

 

 

Ihvertfall sånn som jeg forsto det....

Endret av LordPalo
Lenke til kommentar
Konklusjonen av testen var avgjort på forhånd.

'Alle' vet at c2d 'gruser' AMD p.t.

 

plz, ikke bruk tid og ressurser på å teste slike åpenbare forhold.

 

mvh r.-

7652399[/snapback]

 

I lavere mellomklasse og ned, så er ikke det noe alle vet. Tvert imot er det ting som tyder på at folk ikke vet nok om dette, siden de kommer med slike unyanserte teppeuttalelser.

 

Når det er sagt er det ingen tvil om at C2dD er en super CPU, og høyere opp har AMD lite å stille med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Konklusjonen av testen var avgjort på forhånd.

'Alle' vet at c2d 'gruser' AMD p.t.

 

plz, ikke bruk tid og ressurser på å teste slike åpenbare forhold.

 

mvh r.-

7652399[/snapback]

Enig i at det blir mye Intel-glorifisering om dagen...

Det blir fokusert lite på AMDs fordeler (les:minnebåndbredde). Da også hovedkort+prosessor blir billigere ved valg av AMD, samt at sokkel AM2 har mye potensiale for oppgradering, vil jeg tro at pr.dags dato er faktisk AMD det beste kjøpet.

 

EDIT: beste kjøpet, med tanke på pris/ytelse og oppgraderingsmuligheter. Ikke hvis man skal ha det råeste og beste, igår.

 

Men må si jeg likte det jeg så allikevel. Har en 4200EE incoming, og gleder meg til 38 grader på full load :)

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Jo. Det var vel ett par overraskelser.

Simen1 m/flere har vel i en del tråder/poster hevdet at X2 kontra Core 2 Duo er i favør av X2 med tanke på "performance vs. value", noe denne testen ser ut til å imøtegå.

Og måling av effektforbruk er vel heller ikke i tråd med andre tester når det gjelder EE-utgavene av X2.

7649669[/snapback]

Siden jeg regner med det var klar adresse til meg på m/flere biten, så skal du få svar. Nå har det allerede blitt kommentert at man sammenlignet 4200+ med en dyrere E6300, systempris ville vel heller foreslått en 4600+ for jevnere sammenligning. Hvis man da att på til klasker inn 64-bit OS, og har litt bredere spekter av spilltester, så kan vel pris/ytelse være så som så, eller valget vid åpent som jeg vel har hevdet ved noen aledninger.

 

Derimot har det hardnakket vært påstått at "alle" C2D overklokker dit peppern gror, mens jeg har sagt at overklokking er gambling, dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

 

Ellers, bra test!

Lenke til kommentar
PCmark05s prosessortest kjører prosessoren gjennom en rekke ulike tester, blant annet en som kjører hele fire ulike tråder. Vi ser at samtlige prosessorer i testen kommer på rekke og rad her.

Skjønte ikke helt den siste setningen i dette avsnittet. Betyr det at prosessorene yter som forventet, eller er det snakk om en eller annen form for CPU-bukkake?

Lenke til kommentar
Derimot har det hardnakket vært påstått at "alle" C2D overklokker dit peppern gror, mens jeg har sagt at overklokking er gambling, dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

7652665[/snapback]

Klart det er gambling med overklokking. Men den dårligste CPUen jeg har testet er et knippe E6400er som jeg mener sugde og stoppet på 4,16ghz som er 95% overklokk.

 

Jeg har testet 3 E6600er, 3 E6300 og 2 eller 4 (husker ikke helt) E6400. Både E6600ene og E6300ene gjorde over alle over 100% overklokk. Det som derimot skiller alle CPUene er evnen til å like høy volt og høyfsb uten ekstremkjøling feks fase eller tørris. Men alle E6300ene gjorde over 100% på luft ;)

 

Og nå jobber jeg med oysfaergs QX6700. Noe sier meg at jeg ikke klarer 100% på den :p

 

At de ikke klarer å klokke lenger i denne testen aner jeg ikke. Men noe sier meg det kan være hovedkortet som bremser her.

Lenke til kommentar

For all del, kan godt være hovedkortene, uten at det gjør det mindre relevant såvidt jeg kan se.

 

Takk for at du deler datapunktene dine, det var jo et mer betydelig antall. Er disse et tilfeldig utvalg fra en butikk, eller var de silet på noen som helst måte?

Lenke til kommentar
Enig i at det blir mye Intel-glorifisering om dagen...

Det blir fokusert lite på AMDs fordeler (les:minnebåndbredde). Da også hovedkort+prosessor blir billigere ved valg av AMD, samt at sokkel AM2 har mye potensiale for oppgradering, vil jeg tro at pr.dags dato er faktisk AMD det beste kjøpet.

 

EDIT: beste kjøpet, med tanke på pris/ytelse og oppgraderingsmuligheter. Ikke hvis man skal ha det råeste og beste, igår.

 

Men må si jeg likte det jeg så allikevel. Har en 4200EE incoming, og gleder meg til 38 grader på full load :)

7652484[/snapback]

Uhm, man får da billige S775 hovedkort også?
Lenke til kommentar
For all del, kan godt være hovedkortene, uten at det gjør det mindre relevant såvidt jeg kan se.

 

Takk for at du deler datapunktene dine, det var jo et mer betydelig antall. Er disse et tilfeldig utvalg fra en butikk, eller var de silet på noen som helst måte?

7652995[/snapback]

Nei ingenting har blitt "silet", men det skal sies at det meste kommer fra samme butikk mener jeg. Det er både a og b steppinger blant disse så det er sagt.

 

Det som derimot er rart er at på luft skiller det ofte endel på hvor langt de klokker. Men får du de over på fase, tørris eller lignende så virker som om de fleste klokker rimelig langt.

 

Har ikke testet noen av disse med vann, men E6300ene kommer rimelig langt på luft. E6600ene måtte jeg over på fase før det ble ordentlig gøy (4ghz>).

 

Sorry for alt dette OT snakket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hm, man får da billige S775 hovedkort også?

7653190[/snapback]

 

Jo, jeg har hatt en del av de.. bla. for COre 2.

De klokker ikke slik mange mener er minumum, men de klarer da ett godt stykke over stock.. og så langt disse chipset er kjent for å klare "FSB-wise" :-)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jo. Det var vel ett par overraskelser.

Simen1 m/flere har vel i en del tråder/poster hevdet at X2 kontra Core 2 Duo er i favør av X2 med tanke på "performance vs. value", noe denne testen ser ut til å imøtegå.

Og måling av effektforbruk er vel heller ikke i tråd med andre tester når det gjelder EE-utgavene av X2.

7649669[/snapback]

Siden jeg regner med det var klar adresse til meg på m/flere biten, så skal du få svar. Nå har det allerede blitt kommentert at man sammenlignet 4200+ med en dyrere E6300, systempris ville vel heller foreslått en 4600+ for jevnere sammenligning. Hvis man da att på til klasker inn 64-bit OS, og har litt bredere spekter av spilltester, så kan vel pris/ytelse være så som så, eller valget vid åpent som jeg vel har hevdet ved noen aledninger.

 

Derimot har det hardnakket vært påstått at "alle" C2D overklokker dit peppern gror, mens jeg har sagt at overklokking er gambling, dessverre er det ofte bare suksesshistoriene som kommer på nett.

 

Ellers, bra test!

7652665[/snapback]

 

Du var ikke i mine tanker.

 

Overklokket noen Intel CPU'er i det siste? Regner med at du har noe praktisk erfaring i så måte? :D

 

For tiden er jeg litt lei av Core 2.. og "tukler" litt med ett par AMD-system.. samt ett Dothan-bygg.

 

Som sagt..

Det var litt overraskende resultater/konklusjoner i testen, mest det med effektforbruk.

Har ikke målt min AM2 X2 3800+ EE, men skal gjøre det ila. helgen (primitiv måling med strømmåler fra Claes.. Har jo tall fra andre system.. inkludert COre 2 å sammenlikne med).

I mitt tilfelle er/var AM2-system særdeles prisgunstig... og således en "vinner" med tanke på pris<->ytelse. (Feilprising av CPU i romjula.. Fikk den for kr. 825..dvs. prisen for en 3800+ single core). :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...