Gå til innhold

TEST: Prosessorer i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvor du vil med den tråden du linket til? Skummet igjennom den og fant lite intressant egentlig.. Er ikke et hk jeg ville ha anbefalt dog..

 

På hvilken måte skulle det hjelpe leserne. Hovedkortet var testet, anbefalt, og overklokket som bare det her på hardware.no. Men hvis det hadde stått på vr-zone derimot, da hadde det vært greit. Skjønner du hvor idiotisk dine første helt generelle uttalelser blir, når du etterpå må legge opp den hinderløypa som forutsetning. Husk at mange leser disse trådene, og tror at du sitter inne med mye kunnskap, de ser sikkert også opp til deg. Dette medfører et ansvar, på tide du begynner å ta det litt innover deg.

 

Din påstand synes jeg er feil. Jeg kjører nå på 3.4ghz til dagelig med en e6300, den ytelsen får man ikke kjøpt i dag. For et år siden kjørte jeg på 2.9ghz med en opty146 og da var heller ikke den ytelsen innenfor rekkevidde med en standard cpu.

 

Få nå dette inn i hodet ditt med en gang: Dette handler ikke om hva du får til med din hardware, hvis det hadde gjort det, og du hadde vært tydelig på det, så hadde jeg aldri reagert.

 

Intel har dog akilleshæælen pris på hk og minnebrikker. Spesielt minne kan bli litt dyrt om man velger laveste modell.. Å kjøpe e6400 foran e6300 kan forsvares ved at man legger mindre penger i minnebrikkene..[\QUOTE]

 

Og mindre på HK, og dropper den arctic saken du slang på, og sikkert noen andre godsaker som en annen gjøk har sagt er essensielt for å nå klokken som "alle" får.

 

edit: tråden du linker til handler vel litt om hva overklokking ikke går ut på, det er snakk om å ta billig hw og tyne maks utav det. Det kortet var jo grisedyrt og dårlig(typisk hype). Hadde man tatt seg litt tid til å lese noen tråder om kortet før man hadde gått til innkjøp hadde man unngått både økonomiske tap og ergrelse..

 

Du mener hvis de som lagde tråden hadde tatt seg tid til å lese den først? Jeg skjønner at det begynner å bli en meget tidkrevende sak, og meget komplisert å vite nøyaktig hva man skal ha, også jeg som trodde at det var bare idiotene som ikke hadde filla peiling på overklokking som ikke fikk det til.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Må si meg enig med un0kai sine påstander her.

Har selv klokket et par C2D systemer. Alfa og omega er kunnskap for å makse ut disse. Jeg hadde "litt" kunskap om klokking. Det meste på AMD systemer noen år tilbake i tid.

 

Før jeg gikk til innkjøp av komponenter hadde jeg lest det jeg kom over av brukererfaringer både her og på andre forum om klokking. Dette ga meg nyttig info om hvilke komponenter som passet sammen og klokket bra. Jeg fikk også et realistisk syn på hva som kan forventes av min prosessor (E6400), og jeg var kjempefornøyd med alt over 3GHz. Vel. jeg kjører nå på 3,32GHz 24/7, men har vært oppe i over 3,6.

 

Dersom man leser overklokkingsdelen av forumet her så er det nok av eksempler på folk som har urealistiske målsettinger og folk som mangler kunnskap om hva/hvordan.

Lenke til kommentar

vr-zone har meget gode overklokkingstester og en mann ved roret som er en av verdens beste på feltet så det sier seg selv at det er en grei plass å finne info. Ang hket så har jeg ikke så mye jeg vil si om det siden jeg aldri har kommentert det før eller har noen erfaring med det. Det eneste jeg kan nevne er at jeg har holdt meg unna det og det har vert en grunn til det. På k8 så var det dfi som hadde de beste korta, og derfor holdt jeg meg til det lenge

 

Når det kommer til ansvar overfor de som leser det jeg skriver så er jeg meget oppmerksom på det. Jeg står for allt jeg sier og hadde jeg ikke trodd på det selv så hadde jeg aldri nevnt det.

 

Kan skjønne det handler om hva jeg får til med min hw, hvis jeg ikke hadde fått det til så kunne jeg heller ikke ha anbefalt oppsettet. Og når jeg får det til med relativt enkle grep så har jeg ingen problemer med å anbefale det. Jeg er overbevist at alle kan få dette til med relativt lite tid brukt på det.

 

Du vil ikke finne en eneste tråd der jeg har anbefalt noen som ikke skal klokke et dyrt hk eller dyre minnebrikker, her er jeg helt på nett med deg. Når det kommer til overklokking så er det mange som tar for hardt i der også. Bedre kjøling hadde jeg kjøpt uansett selv da jeg liker en pc som ikke bråker. Men som sagt skal man ikke overklokke så er det bare til å kjøpe det billigste hket man finner som støtter det man trenger og kjøpe så mye minne man trenger. Men det er etter min mening helt klart verdt det å overklokke :thumbup:

 

Jeg mener ikke den som lagde tråden må ta seg tid til å lese, men jeg venter derimot 1måned ekstra sånn at andre rekker og teste det ut, leser gjennom forum her og der og danner meg et bilde. Jeg skal ikke påstå at detta ikke tar mye tid, og jeg har heller aldri ytret at det bare er til å kjøpe en cpu og overklokke i vei, selvsagt må man ha kunnskap, og det er jo akkuratt det som er poenget mitt her. Derfor bør man være forsiktig med hvem man tar tips ifra og ikke løpe og kjøpe det første og beste fra "OCZ sin extreme stup1dity gamer edition"

Lenke til kommentar
Noen her sa noe sånt som: Det er kanskje bare suksesshistoriene som kommer på nett.

 

Det er jeg noe uenig i. For jeg vil tro at de som kjøper og overklokker en cpu, poster det her på hw uansett om det er en suksess eller ikke (såfremt de er aktive her fra før).

7655591[/snapback]

Når de som ikke når overklokken blir konfrontert med: Klarer man ikke å oppnå en god overklokk er det nesten alltid kunnskapsløshet. Så tror du at de som ikke klarer det poster? Dream on. Skjønner at noen gjerne vil trå støttende til, men tåpelige innspill hjelper lite. Tråden jeg linker til er et av unntakene, kanskje nettopp siden det er mange kunnskapsrike som poster, og som driter i om un0kai prøver å gjøre narr av dem.

 

vr-zone har meget gode overklokkingstester og en mann ved roret som er en av verdens beste på feltet så det sier seg selv at det er en grei plass å finne info. Ang hket så har jeg ikke så mye jeg vil si om det siden jeg aldri har kommentert det før eller har noen erfaring med det. Det eneste jeg kan nevne er at jeg har holdt meg unna det og det har vert en grunn til det. På k8 så var det dfi som hadde de beste korta, og derfor holdt jeg meg til det lenge

Og hvilken relevans har det til temaet sa du?

 

Kan skjønne det handler om hva jeg får til med min hw, hvis jeg ikke hadde fått det til så kunne jeg heller ikke ha anbefalt oppsettet. Og når jeg får det til med relativt enkle grep så har jeg ingen problemer med å anbefale det. Jeg er overbevist at alle kan få dette til med relativt lite tid brukt på det.

Jeg har jo forstatt at eksprimentell statistikk er noe du vet overhodet ingenting om, så jeg får vel bare overse dette.

 

Du vil ikke finne en eneste tråd der jeg har anbefalt noen som ikke skal klokke et dyrt hk eller dyre minnebrikker, her er jeg helt på nett med deg. Når det kommer til overklokking så er det mange som tar for hardt i der også. Bedre kjøling hadde jeg kjøpt uansett selv da jeg liker en pc som ikke bråker. Men som sagt skal man ikke overklokke så er det bare til å kjøpe det billigste hket man finner som støtter det man trenger og kjøpe så mye minne man trenger. Men det er etter min mening helt klart verdt det å overklokke :thumbup:

 

Jeg mener ikke den som lagde tråden må ta seg tid til å lese, men jeg venter derimot 1måned ekstra sånn at andre rekker og teste det ut, leser gjennom forum her og der og danner meg et bilde. Jeg skal ikke påstå at detta ikke tar mye tid, og jeg har heller aldri ytret at det bare er til å kjøpe en cpu og overklokke i vei, selvsagt må man ha kunnskap, og det er jo akkuratt det som er poenget mitt her. Derfor bør man være forsiktig med hvem man tar tips ifra og ikke løpe og kjøpe det første og beste fra "OCZ sin extreme stup1dity gamer edition"

7655647[/snapback]

Det var mer nyansert, og du burde kanskje føye til dette i stedet for å kalle folk kunnskapsløse.

Lenke til kommentar

Kan du vise meg hvor jeg har prøvd å gjøre narr av noen? I så fall vil jeg gjerne si unnskyld for det er ikke mitt mål å hakke på andre. Tvertimot så prøver jeg å hjelpe til når jeg har tid. Jeg lurer litt på hva du vil jeg skal kalle det for hvis jeg ikke kan bruke kunnskapsløshet..?

 

Hva andre svarer i tråder kan ikke jeg måtte svare for, men de trådene jeg har vert aktiv i føler jeg ikke at jeg har vert nedlatende om noen. Det er dog mange som poster svar på ting de ikke vet noenting om og irriterer meg titt og ofte.

 

Eksperimentell statistikk eller metode går ikke ann å få til på egenhånd da man ikke har råd eller tid til å kjøpe nok cpuer og variablene er tallrike og vanskelige å kontrollere, samtidig som resultatene vil være verdiløse i og med at det hele tiden er forandringer i produksjonsprosessen. Men det går ann å danne seg et bilde som stemmer ganske godt utifra hva en ser andre poster. For å støtte dette vil jeg selvsagt gjerne ha erfaring med ett lignende oppsett selv. Det vil alltid være en viss usikkerthet og man kan ha ekstremt uflaks, poenget mitt er at dette skjer svært skjeldent, og når det skjer så er det like sannsynlig at det gjelder i like stor grad for amd som intel, så utifra det jeg forsvarer så mener jeg det har liten relevanse.

 

Ang. det siste så må jo de som ikke gjør den nødvendige jobben kalles kunnskapsløse? Og da må det være greit at det finnes noen som har tatt seg tid til dette som man kan spørre om råd fra? Jeg kan ikke forstå hvordan du klarer å vri det til at jeg gjør narr av folk, jeg er kunnskapsløs på mange områder selv og hvis jeg ikke vet hva jeg snakker om så spør jeg heller enn å gjøre en feil som andre har gjort før meg..

 

Uansett så vil jeg gjerne beklage om noen har følt seg truffet av kommentarene mine, det var ikke meningen. Og nå tror jeg at jeg ikke gidder å diskutere mer, jeg har fått sagt mitt og du har fått sagt ditt, så da får folk gjøre seg opp sine egne meninger om hvem som har "rett" for jeg tviler på at vi kommer til å bli enige med det første ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uansett så vil jeg gjerne beklage om noen har følt seg truffet av kommentarene mine, det var ikke meningen. Og nå tror jeg at jeg ikke gidder å diskutere mer, jeg har fått sagt mitt og du har fått sagt ditt, så da får folk gjøre seg opp sine egne meninger om hvem som har "rett" for jeg tviler på at vi kommer til å bli enige med det første ;)

7656136[/snapback]

 

Jeg kan ikke se noe feil eller "slemt" i det du har kommentert.

 

Jeg har sagt det før:

Heller innlegg som Hagr som utilslørt... til tross for fakta.. argumenterer for en gitt produsent, enn de som påstår at de begrunner "livssyn" med fakta eller kverulerer/angriper innlegg de ikke liker.

Svar heller forståelsesfullt og hyggelig tilbake enn å gi deg inn på en ufruktbar personstrid.

 

@Unokai:

Aksepter at du nå er "stemplet" som en forhatt "Intel-lover" som bedriver villedende informasjon om klokkevilligheten til Core 2 Duo. :)

Klokkere over hele verden gjør feil i å bruke Core 2 Duo bygg i sin jakt på høyest mulig tall på ORB'en/HWBot.

 

@ATW:

Det er fullt mulig å få tak i rimelige hk for Core 2 Duo som koster akkurat like lite/mye som tilsvarende for AM2 (X2). Jeg har ihvertfall ikke noe problem med å finne/kjøpe inn dette for både Intel og AMD.

Det er også slik at AMD kommer billigst ut totalt sett gitt 2 sammenliknbare oppsett for X2 og Core 2 Duo.

For de som teller kroner er det ett faktum(nå).

 

Reprise(@alle):

Du vil ikke merke noen forskjell i vanlig bruk mellom AMD/Intel oppsett..

Intel(Core 2 Duo) vil i snitt klokke bedre (gitt ett hk som klarer opp mot FSB400), og vil yte bedre i de fleste benches.

Det er det testen til RBW/hw.no bekrefter i det vesentlige..

Ikke noe å ta på vei for eller bruke negativ energi på.

Kjøp system med de preferanser eller lommebok du har :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette med hovedkort-pris har jeg nevt før, og viste til to hovedkort som var så godt som dønn like (fabrikat og chipsett + stasj) - forskjellen var så godt som bare prisen; Intel HK'et var noen lapper dyrere (og hadde integrert minnekontroller selvf.).

 

Sa det samme da som nå: prisen er ikke DIREKTE sammenliknbar.

 

Fikk den gang bare svar som "integrert minnekontroller er bare en hype" *jataa, jatta* - istedenfor kommentarer på prisen.

 

EDIT: Leser over/under at diskusjonen er på ville veier; typisk aMD vs Intel-tråder.

 

For en sammenlikning av to "like" kort kilkk her

Intel kortet har WiFi er ellers 370 kr dyrere. Husker MSI's Neo2-kort (har det) - det som levertes med WiFi var typisk 50-70 kr dyrere

 

Hvis man antar dette så:

300,- ekstra i AMD CPU så kan man heller kjøpe AMD Athlon 64 X2 4600+

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
@Unokai:

Aksepter at du nå er "stemplet" som en forhatt "Intel-lover" som bedriver villedende informasjon om klokkevilligheten til Core 2 Duo. :)

Klokkere over hele verden gjør feil i å bruke Core 2 Duo bygg i sin jakt på høyest mulig tall på ORB'en/HWBot.

Også jeg som trodde du ikke likte tilslørte ting, og her tilslører du i aller høyeste grad ditt ønske om å bruke ordhuggeriet for å fremme en produsent. Les om igjen, så vil du se at min reaksjon mot un0kai har ingenting med intel/amd å gjøre, det er en helt annen ukultur jeg ville til livs. Jeg gidder ikke grave tilbake, men jeg har hatt tilsvarende diskusjoner rundt overklokking før C2D kom.

 

Ellers respekterer jeg hans ønske om å avslutte diskusjonen, så jeg synes det er ufint av deg å stikke en ny pinne inn i vepsebolet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ellers respekterer jeg hans ønske om å avslutte diskusjonen, så jeg synes det er ufint av deg å stikke en ny pinne inn i vepsebolet.

7658709[/snapback]

 

Feil.

Når du respekterer f.eks. Unokai's ønske.. kan du slenge dri** til f.eks. undertegnede på PM. Gjør gjerne det dersom det kan glede deg. Eller prøv å holde deg on-topic.

 

Jeg regner med at du forstår at "direkte meldinger" av typen

"Slutt og drit deg ut!"
best foretas på PM.

I tråder er det ikke akseptert.. dessverre vil jeg si.

Ikke noen motsetning fra min side der. :)

 

*On Topic*:

Jeg sjekket litt idag vedrørende (primitiv) måling av strømforbruk for min X3800+EE. Kan se ut som det ikke utgjør så mye i forhold til "vanlige" X2 og med tanke på totalt strømforbruk gitt ett (relativt) kraftig skjermkort. Tok med noen andre system jeg har tatt meg tid til å måle.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

805D-system har 6600GT, 930D-system har X800Pro

E6400-system har 7800GT

 

805D @ 3.8Ghz @ 1.425VCore - Idle: 185w - Load(dual): 290w

805D @ 3.6Ghz @ 1.375VCore - Idle: 170w - Load(dual): 255w

930D @ 4.0Ghz @ 1.475VCore - Idle: 165w - Load(dual): 260w

930D @ 3.8Ghz @ 1.400VCore - Idle: 145w - Load(dual): 230w

E6400 @ 3.2Ghz @ 1.475VCore - Idle: 145w - Load(dual): 195w

 

 

Ett par system med IGP (Integert grafikk):

 

X2 3800+ @ 2.6Ghz @ 1.45VCore - Idle: 71w - Load(dual): 130w

X2 3800+ @ 1.3Ghz @ 1.17VCore - Idle: 41w - (Q&Q)

 

E6300 @ 2.3Ghz @ 1.3VCore - Idle: 65w - Load(dual): 95w

E6300 @ 2.1Ghz @ 1.0VCore - Idle: 40w - "Speedstep"

 

Oppdatering (skjermkort er 7800GT):

 

X2 3800+EE @ 2.3Ghz @ 1.25VCore - Idle: 85w - Load(dual): 155w

X2 3800+EE @ 1.3Ghz @ 1.10VCore - Idle: 75w - (Q&Q)

 

 

Nå har jeg som man kan se ikke tall for "uvolted" E6400, men utifra mine tall bruker Intel-riggen (med samme skjermkort.. og innmat ellers) vesentlig mer strøm.

"Uvolted" og med integert grafikk bruker både X2 og Core 2 Duo lite strøm.

 

PS.

Når det gjelder temperaturer (ifølge Bios/EverestUltimate) er mitt siste AM2-system med EE-chip (65w TDP) det kjøligste dual core system jeg har hatt.

Går *aldri* over 35grader kjernetemp ved langvarig Orthos testing. Dette med AC 64 Freezer Pro. (Idle temp er under 20 grader..dvs. romtemp på *kjerne*). Sånn sett ser det ut til at AMD har "taket" på kjøling/effektforbruk.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ellers respekterer jeg hans ønske om å avslutte diskusjonen, så jeg synes det er ufint av deg å stikke en ny pinne inn i vepsebolet.

7658709[/snapback]

 

Feil.

Når du respekterer f.eks. Unokai's ønske.. kan du slenge dri** til f.eks. undertegnede på PM. Gjør gjerne det dersom det kan glede deg. Eller prøv å holde deg on-topic.

 

Jeg regner med at du forstår at "direkte meldinger" av typen

"Slutt og drit deg ut!"
best foretas på PM.

I tråder er det ikke akseptert.. dessverre vil jeg si.

Ikke noen motsetning fra min side der. :)

7660074[/snapback]

og tatt fra deg gleden av å kommentere det?

 

Ellers, takk for målingene, alltid interessant med noen flere datapunkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For en sammenlikning av to "like" kort kilkk her

Intel kortet har WiFi er ellers 370 kr dyrere. Husker MSI's Neo2-kort (har det) - det som levertes med WiFi var typisk 50-70 kr dyrere

 

Hvis man antar dette så:

300,- ekstra i AMD CPU så kan man heller kjøpe AMD Athlon 64 X2 4600+

7658565[/snapback]

Det *kan virke som* i slike diskusjoner at de fleste har en tendens til å kun vurdere SLI-hk.. eller generelt mer "high-end" hovedkort.

Det er vel ingen tvil om at hk for Intel/Core 2 duo da er tildels betraktelig dyrere.

 

I de mer rimelige prisklasser og for de som ikke "må ha SLI", eller kan se for seg andre chipset enn "versting-Intel".. eller nForce... så er det svært liten forskjell om noen mellom hk for S775(Core 2 Duo støtte) og AM2.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

faen.. akkurat det jeg trodde..

 

oppsettet mitt er

amd 64x2 4600+ 2,4ghz

Gainward GeForce 7950gx2 1gb

4gb ram pc 5400

osv..

 

jeg er ikke noe serlig fornøyd med ytelsen på prosessoren, men har lurt lenge på om jeg kanskje trengte bedre ram-brikker eller noe sånt, men jeg trenger kanskje nytt motherboard og professor :(

 

uansett, noen som har noen anelse om jeg kan overklokke prosessoren min trygt, og hvordan jeg isåffal burde gjøre det? den holder normalt 40grader, og selve pcen holder 25 grader, så temperaturmessig er den kald. Men er det slik at om jeg overklokker prosessoren, så må noe annet "nedklokkes"?

 

www.miklysa.com

 

 

se på bildet hvor stort skjermkortet er ^^

 

post-116530-1168130081_thumb.jpg

Endret av Miklysa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
faen.. akkurat det jeg trodde..

<snip>

 

7661781[/snapback]

 

Hva er det du sikter til? Noe som er on-topic? :)

 

Hva spesifikt er du misfornøyd med mht. ytelse på din CPU?

 

Det burde ikke være noe som tilsier at du f.eks. får en fantastisk ytelsesøkning ved å "kaste alt" (unntatt skjermkort) og bytte til Core 2 Duo.

Minnebrikkene dine er mer enn bra nok for ditt AM2-system, men vil sette begrensinger dersom du skal klokke 1:1 over HTT(FSB)333++, mao. litt uegnet på alt av Core 2 Duo < E6600 (dersom det er overklokking som er ett "must").. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for svaret! :)

 

Jeg testa pcn min flere ganger i både 3dmark 05 og 06, og skjermkortet stod alene for nesten hele scoren, mens cpuen holdt på å stryke med når programmet kjørte cpu-test! :O Liksom 0-1 fps :S Så jeg lurte på om det kanskje var galt valg av prosessor når jeg ville ha en pc som ytet maksimalt til gaming.. Altså, alt jeg hittil har kjørt, har pcn tatt som om det var frokost, men når det kommer til anntal fps i f.eks F.E.A.R. , så blir jeg utkonka av en dell laptop :O Noe må jo være det svake leddet? hastigheten på de fire ram-brikkene er vel 600-og-noe mhz, og jeg har jo skrevet hvilken prosessor jeg har, såeh.. tusen takk for all hjelp forresten! :)

 

Men er ikke Intels Quad-core prosessor utrolig sterk? Man så i testen at den lå veldig høyt over de andre :) Jeg har ikke peiling på overklokking o.l, og var nyskjerrig på om det ville hjelpe meg.. Takk anyway! :)

Endret av Miklysa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Miklysa:

 

CPU-testene i 3DMark05 og 06 går som sirup uansett CPU, så det skal du ikke tenke på. :)

Når det gjelder F.E.A.R og ytelse der, må vi vite hva slags Dell laptop det er snakk om, og hvilken "mobile-GPU" som satt i denne.

F.E.A.R er vel også "ATI-territority"? Og dersom det satt en "high-end" Core Duo og "versting-ATI" i Dell'n så vil den nok "sparke fra" i F.E.A.R ja.

Var det en XPS2010 eller tilsvarende? Den vil i tilfelle fungere meget bra i spill.

 

Som demonstrert i testen vi diskuterer..:

 

Core 2 Duo har ett klart fortrinn foran AMD/X2 i spill.. på samme måte som AMD var overlegen tidligere utgaver av Intel CPU'er.

Uansett er det skjermkortet og hvilket spill man tester/kjører som teller mest.

 

Dual core, Quad core er ikke noe du (foreløpig) trenger legge så mye vekt på dersom det er spillytelse som er viktigst. Da er det oppgradering av skjermkortet en gang i halvåret som gjelder.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...