Gå til innhold

TEST: Prosessorer i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det *kan virke som* i slike diskusjoner at de fleste har en tendens til å kun vurdere SLI-hk.. eller generelt mer "high-end" hovedkort.

Det er vel ingen tvil om at hk for Intel/Core 2 duo da er tildels betraktelig dyrere.

 

I de mer rimelige prisklasser og for de som ikke "må ha SLI", eller kan se for seg andre chipset enn "versting-Intel".. eller nForce... så er det svært liten forskjell om noen mellom hk for S775(Core 2 Duo støtte) og AM2.

7660150[/snapback]

 

Ja, men fremdeles litt: http://www.komplett.no/k/kcp.asp?sku=317064&sku=328126

Lenke til kommentar

allright! :!: eneste er at mitt skjermkort kosta 4,8k :p

joda, det var snakk om en dell xps laptop til nermere 20 k :S

jåjå :) heh, satt inn en xtra vifte i natt foran nede i pcn :) festa'n med teip :p

 

post-116530-1168170295_thumb.jpg

 

kanskje ikke beste festeanordninga i verden, men pappeska under holder den oppe :p heh, kom borti cpuvifta ved en feil og den hakka opp fingern min :S blør jo :S

Endret av Miklysa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja, men fremdeles litt: http://www.komplett.no/k/kcp.asp?sku=317064&sku=328126

7663131[/snapback]

 

Dersom du bare er ute etter å kverulere synes jeg dette begynner å bli litt latterlig. :)

For det første støtter ikke det hk'et du viser til for S775 Core 2 Duo..

Det er en *forutsetning* i denne tråden (råd om kjøp av Core 2 Duo vs X2).

Og så er det snakk om 4 kr. i forskjell noe som er ca. 1% forskjell.

Det rimeligste hk'et som støtter Core 2 Duo hos komplett er dette.

ECS P4M890T-MPris. kr. 449.

Sånn sett har du jo rett i at det er en del dyrere.

 

Men jeg kan ta ett tilsvarende eksempel fra annen Netshop.

 

Her er de rimeligste hk'ene jeg vet om i øyeblikket(forutsatt kjøpt av "hoffleverandøren" min): :D

 

S775 for Core 2 Duo:

 

Asrock ASRock 775I65G Pris kr. 395.

Dette hk'et tar også DDR1 og er derfor et særdeles rimelig alternativ til de som har bra (og dyrt) DDR1-minne og ett kraftig AGP-skjermkort.

Dette bør i tilfelle sammenliknes med ett S939 hk, f.eks dette:

ECS NFORCE4-A939 nForce4 S939. Pris: kr.525. Det er da klart dyrere, dersom det er samme netshop som man skal handle fra (men koster kr.395 hos Multicom).

For ordens skyld det rimeligst AM2 hk'et fra Netshop:

MSI K9VGM-V Pris kr.465.

 

"Mind you".. Dette er bare eksempler.. Poenget mitt er at det ikke er allverden av kostnad å kjøpe inn hk til hverken Intel/Core 2 Duo eller AMD/X2 og ikke noe å lage ett stort nummer av.

SKal man "ha det beste" koster hk for begge CPU-produsenter *mye*. De for Intel/Core 2 Duo er dyrest ja, men det blåser de som er ute etter det beste en lang marsj i.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp alle innleggene i denne tråden og må bare si et ord til dere som krangler og krangler og krangler.... LOL! Alle de "quetes" og meninger og...

 

Dere skaper bare dårlig stemning på forumet syns jeg.

 

Jeg er som de fleste besøkende på HW en vanlig ”end-consumer” bruker som besøker Hardware.no for å finne informasjon om ulikt hardware som er tilgjengelig. Hva som er bra og hva som er ikke bra, hva som anbefales mer enn annet etc.

(Med ”end-consumer” mener jeg person som bruker datamaskinen og OS til det som de er laget til, IKKE å bruke titals timer med pointless overklokking, tweaking, ditt og datt etc….)

 

 

Tips:

- Dem som ønsker å hjelpe andre med sine meninger, skriv om ting som vanlige folk ønsker og slutt å dasse rundt med anbefalinger til "spesielle" setup som de fleste ikke gidder engang å prøve seg på.

- Hvis du vil hjelpe "hardcore" folka, da skriver du TYDELIG om hvem du sikter til.

- Slutt å skryte av det du får til hvis du vil være hjelpsom, hvis ikke det å skryte er noe du gjør bare pga din dårlige selvtillit.

- Hvis ditt virkelige mål er å hjelpe andre, TENK DA LITT FØRST! TENK OM HVEM DU SKRIVER TIL. Tenk på hva slags målgruppe du sikter til før du begynner...

 

 

 

Det var mine two cens... ^^

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ser at noken syter over hovedkort prisene på intel systemet.

Kvifor ikkje finne eit som er billigere da: hk  1165 kr + cpu 1550 = 2315 for cpu og hk.  (komplett's priser)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321781

Det kortet klokker ganske godt også.

 

 

Og Core 2 Duoene klokker bra... alle dei eg har satt i sammen har klokka bra.

7654473[/snapback]

Mener man får et dual-gpu hovedkort til ca samme pris med ATI/AMD...?

Lenke til kommentar
Litt overraskende tall for idle-forbruk, mener å huske de fleste tester jeg har sett tyder på at AMD er bedre på det i med de CPUene som er testet her.

7649415[/snapback]

Jeg stusset også litt over de tallene som ble presentert, og misstenker at det Asus M2N32-SLI Deluxe-hovedkortet som ble brukt i testen ikke har satt PST (Power State Transitions) riktig ihht. AMDs spesifikasjoner for Athlon 64-X2 4200+ EE iallefall. Det hadde vært interessant å vite hva som var Vcore ved idle, altså når prosessoren kjører på 1GHz (5x multiplikator). Noen som vet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg stusset også litt over de tallene som ble presentert, og misstenker at det Asus M2N32-SLI Deluxe-hovedkortet som ble brukt i testen ikke har satt PST (Power State Transitions) riktig ihht. AMDs spesifikasjoner for Athlon 64-X2 4200+ EE iallefall.  Det hadde vært interessant å vite hva som var Vcore ved idle, altså når prosessoren kjører på 1GHz (5x multiplikator). Noen som vet?

7664755[/snapback]

 

Iføge Bios/AMD Powermonitor kjører min 3800+ EE på 1.1 ved idle/"minimum power management".

Det stusset jeg litt over, da en "vanlig" X2 senker VCore mer, dvs. -0.3 mot -0.15 i dette tilfelle (for min EE).

Jeg støtter din minstanke om at de fleste? hk ikke har bios tilpasset til EE-utgavene.

Regner med at du er den rette til å finne ut av det.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg leste nettopp alle innleggene i denne tråden og må bare si et ord til dere som krangler og krangler og krangler.... LOL! Alle de "quetes" og meninger og...

 

Dere skaper bare dårlig stemning på forumet syns jeg.

 

Jeg er som de fleste besøkende på HW en vanlig ”end-consumer” bruker som besøker Hardware.no for å finne informasjon om ulikt hardware som er tilgjengelig. Hva som er bra og hva som er ikke bra, hva som anbefales mer enn annet etc.

(Med ”end-consumer” mener jeg person som bruker datamaskinen og OS til det som de er laget til, IKKE å bruke titals timer med pointless overklokking, tweaking, ditt og datt etc….)

 

7664282[/snapback]

 

Dersom du ikke har lurket lenger enn postcount kan antyde foreslår jeg at du gjør det.

Da vil du kanskje få med deg litt historie i forumet.

Du kan nok heller ikke regne med å kun få objektive svar vedrørende anbefaling av hardware når du lurker rundt i forumkategoriene. Du bør være istand til å luke ut dette.

Dersom du ikke er interessert i poster fra de som er opptatt av tweaks/overklokk er du også på feil sted.

Men du har selvsagt mulighet til å påvirke forumet i den retning du ønsker.

Med dine ord:

"Lykke til".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg stusset også litt over de tallene som ble presentert, og misstenker at det Asus M2N32-SLI Deluxe-hovedkortet som ble brukt i testen ikke har satt PST (Power State Transitions) riktig ihht. AMDs spesifikasjoner for Athlon 64-X2 4200+ EE iallefall.  Det hadde vært interessant å vite hva som var Vcore ved idle, altså når prosessoren kjører på 1GHz (5x multiplikator). Noen som vet?

7664755[/snapback]

 

Iføge Bios/AMD Powermonitor kjører min 3800+ EE på 1.1 ved idle/"minimum power management".

Det stusset jeg litt over, da en "vanlig" X2 senker VCore mer, dvs. -0.3 mot -0.15 i dette tilfelle (for min EE).

Jeg støtter din minstanke om at de fleste? hk ikke har bios tilpasset til EE-utgavene.

Regner med at du er den rette til å finne ut av det.. :)

7665683[/snapback]

Jeg vet dessverre ikke hva som er riktig volt for Min P-State til EE-versjonene (35W og 65W) av X2, men for "vanlig" X2 så skal Min P-State være 1.1V. Min P-State er det som benyttes under idle, og jeg regner med at EE-versjonene av X2 benytter en lavere volt for Min P-State enn "vanlig" X2. Max P-State er det som benyttes under full belastning, og under slike forhold så benytter en "vanlig" X2 1.3V mens EE-versjonene av X2 benytter 1.2V (65W) og 1.025V (35W) henholdsvis såvidt jeg vet. Hva benytter din X2 3800+ EE under full belastning?

 

Det ville ikke overraske meg om BIOSen til en rekke hovedkort ikke setter Vcore riktig for EE-versjonene av X2, men da bør man isåfall unngå disse når man foretar tester av effektforbruket til disse prosessorene etter min mening. Det å sette feil Vcore kan på lik linje med overklokking føre til at prosessoren kjører ustabilt. Dersom BIOSen mangler opsjoner for å sette riktig Vcore så kan man istedet benytte verktøy som f.eks. RightMark CPU Clock Utility (RMClock) til å gjøre dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dersom du ikke er interessert i poster fra de som er opptatt av tweaks/overklokk er du også på feil sted.

7665717[/snapback]

På dette punktet tror jeg du tar feil. Jeg tror nicholas er nærmere sannheten på andelen brukere her som klokker sitt system enn hva du er.

Lenke til kommentar
Ja, men fremdeles litt: http://www.komplett.no/k/kcp.asp?sku=317064&sku=328126

7663131[/snapback]

 

Dersom du bare er ute etter å kverulere synes jeg dette begynner å bli litt latterlig. :)

For det første støtter ikke det hk'et du viser til for S775 Core 2 Duo..

Det er en *forutsetning* i denne tråden (råd om kjøp av Core 2 Duo vs X2).

Og så er det snakk om 4 kr. i forskjell noe som er ca. 1% forskjell.

Det rimeligste hk'et som støtter Core 2 Duo hos komplett er dette.

ECS P4M890T-MPris. kr. 449.

Sånn sett har du jo rett i at det er en del dyrere.

 

Men jeg kan ta ett tilsvarende eksempel fra annen Netshop.

 

Her er de rimeligste hk'ene jeg vet om i øyeblikket(forutsatt kjøpt av "hoffleverandøren" min): :D

 

S775 for Core 2 Duo:

 

Asrock ASRock 775I65G Pris kr. 395.

Dette hk'et tar også DDR1 og er derfor et særdeles rimelig alternativ til de som har bra (og dyrt) DDR1-minne og ett kraftig AGP-skjermkort.

Dette bør i tilfelle sammenliknes med ett S939 hk, f.eks dette:

ECS NFORCE4-A939 nForce4 S939. Pris: kr.525. Det er da klart dyrere, dersom det er samme netshop som man skal handle fra (men koster kr.395 hos Multicom).

For ordens skyld det rimeligst AM2 hk'et fra Netshop:

MSI K9VGM-V Pris kr.465.

 

"Mind you".. Dette er bare eksempler.. Poenget mitt er at det ikke er allverden av kostnad å kjøpe inn hk til hverken Intel/Core 2 Duo eller AMD/X2 og ikke noe å lage ett stort nummer av.

SKal man "ha det beste" koster hk for begge CPU-produsenter *mye*. De for Intel/Core 2 Duo er dyrest ja, men det blåser de som er ute etter det beste en lang marsj i.

7663787[/snapback]

 

Jaja... prøver du å hisse på deg flere :D

 

Vis meg gjerne hvor jeg kverulerer. Selv mener jeg at jeg gjør et forsøk på å dokumentere at Intel hovedkort er generellt dyrere enn AMD - noe jeg føler jeg gjør ved å sette opp to forskjellige sammenlikninger; et for billig og et for dyrere hovedkort - som er omtrent identiske.

 

Tror du bør ta deg en cola og lese postene på ny; min påstand er at man må teste systemer eller i hvertfall ta det med prisen på andre komponenter med i betraktningen.

 

Hypotetsik: Hjelper ikke om en SCSI-disk yter bedre enn en IDE-disk til samme prisen dersom kontrolleren er mye dyrere. Da sammenlikner man ikke to pris-like gjenstander. (dårlig eksempel, I know, men det viser i hverfall hva jeg mener).

 

Håper du klarer å se dette.

 

Foresten: å sammenlikne ulike merker og chipsett, samt priser fra forskjellige webshopper "beviser" lite. Skal du føre statistikk på sånnt må du virkelig ha store analyser og stort tallmateriale :green:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jaja... prøver du å hisse på deg flere  :D

Nei.

Du etterlyste (innstendig) faktisk kommentar på din første posting om ulike prisnivå på hk for S775 (Core 2 Duo) og AM2 (X2). Jeg fulgte din oppfordring

Vis meg gjerne hvor jeg kverulerer. Selv mener jeg at jeg gjør et forsøk på å dokumentere at Intel hovedkort er generellt dyrere enn AMD - noe jeg føler jeg gjør ved å sette opp to forskjellige sammenlikninger; et for billig og et for dyrere hovedkort - som er omtrent identiske.

Jeg synes du kverulerer.. Det er min oppfatning, og jeg vil tro andre menere det samme om meg i denne saken.

Vi er uenige.. "get over it".

Tror du bør ta deg en cola og lese postene på ny;  min påstand er at man må teste systemer eller i hvertfall ta det med prisen på andre komponenter med i betraktningen.

Ønsker du å utvide "diskusjonen"? Da foreslår jeg at du oppretter en egen tråd om det.

Hypotetsik: Hjelper ikke om en SCSI-disk yter bedre enn en IDE-disk til samme prisen dersom kontrolleren er mye dyrere. Da sammenlikner man ikke to pris-like gjenstander. (dårlig eksempel, I know, men det viser i hverfall hva jeg mener).

 

Håper du klarer å se dette.

 

Jeg ser bare bekreftelser på mitt første tilsvar.

 

Foresten: å sammenlikne ulike merker og chipsett, samt priser fra forskjellige webshopper "beviser" lite. Skal du føre statistikk på sånnt må du virkelig ha store analyser og stort tallmateriale :green:

 

Det er riktig.. og det hjelper også veldig å vite litt om hw.. som f.eks. å vite hvilket hk som støtter COre 2 Duo og ikke ved sammenlikninger. Ref. din sammenlikning fra komplett der det ene hk ikke støtter Core 2 Duo. Mao. du argumenter faktisk mot deg selv her.

 

Generelt kan det se ut som om hk for S775/COre 2 Duo er en del dyrere enn for AM2/X2 i "øvre prissjikt".

Men det er ikke store forskjeller i innkjøp av komponenter i den "lavere" prisklasse, inkludert hovedkort (Ram-brikker/skjermkort kommer på det samme).

Totalt sett vil ett AM2(X2) system bli noen kroner rimeligere.

Vi er ikke uenige om dette, det er det at det skal bli noe hovedtema ved valg av system som vi ikke er enige i... tilsynelatende.. :)

 

PS og edit:

 

Det kan godt være at jeg rett og slett har misforstått hva du vil fram til i denne tråden. :hmm:

 

Edit2.. (ikke nødvendig å "spamme" med enda ett tilsvar):

@Spragleknas:

Jeg betviler *ikke* din kompetanse.

Jeg er uenig i at det fokuseres på pris (isolert sett) for hk til CPU.

Det er uvesentlige forskjeller for de som er på budsjett.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@snorreh:

 

Takk for svar. :thumbup:

Mitt hk varierer mellom 1.25 og 1.1 (full load, idle/Q&Q).

Det tyder nok på en Bios som ikke fullt ut støtter alle(nye) P-states for EE utgaver av X2.

Rightmark CPU-utility vil jo kunne "overstyre" dette vil jeg tro.

Har dog ikke testet det ennå (har jo litt vel mange system å holde på med).. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Og hva legger du i begrepet "kverulere" - etterfølg med hvor du mener jeg gjør det. Jeg kommer med konstruktiv kritikk. Din oppfatning mener jeg, per definisjon, er feil.

 

Ang. Core2-komp.: viser bare at Intel hovedkort ER dyrere. Det er kun det jeg har påstått. Jeg sier heller ikke at AMD er et bedre kjøp. Ut fra testen er jeg enig i at Intel PROSESSOREN er et bedre kjøp. Er bare mer usikker på hvorvidt et Intel SYSTEM er et bedre kjøp. Utenom "vår krangel" :green: : En Intel 6300 @ SHG koster 1547 - en AMD X2 4200 (IKKE EE) koster 1290 (bulk).

 

Ønsker du å utvide "diskusjonen"? Da foreslår jeg at du oppretter en egen tråd om det.

Hvorfor? Så mye rart som diskuteres i denne tråden, så mener jeg en diskusjon rundt denne testen og metodene/grunnlaget bør postes her!

 

Det er riktig.. og det hjelper også veldig å vite litt om hw.. som f.eks. å vite hvilket hk som støtter COre 2 Duo og ikke ved sammenlikninger. Ref. din sammenlikning fra komplett der det ene hk ikke støtter Core 2 Duo. Mao. du argumenter faktisk mot deg selv her.

Dette er fjas og piss. Når du finner et hovedkort hos komplett så lyser teksten opp mot deg, a al "NB! Støtter ikke Intels nye Core2Duo prosessor" - som det står på dette kortet. Det er ikke så mange direkte sammenliknbare hovedkort for AM2 og s775. Mine to eksempler (billig og dyrt) er det! Som jeg sa: Intel hovedkort ER dyrere! Jeg sa da for pokker ikke at Intel Core2Due hovedkort er dyrere enn AM2!

 

Jeg vet du er mer en kompetent inne HW-verden, og det overrasker meg at du betviler mine kunnskaper såpass; har hengt her lengre enn de fleste og anser meg kompetent nok til å kommentere dette. Du har HW-kompetansen, men her synes jeg du sliter med å finne essensen.

 

Vi er ikke uenige om dette, det er det at det skal bli noe hovedtema ved valg av system som vi ikke er enige i... tilsynelatende.. smile.gif

Valg av system begrenser seg ofte til "mest mulig for penga". Det er da viktig å ta med HELE prislappen. Ikke bare CPU-en (som testen gjør).

 

Edit: Glemte modellnummer på X2-en og fikset mange leifer (flere igjen) :whistle:

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
@snorreh:

 

Takk for svar.  :thumbup:

Mitt hk varierer mellom 1.25 og 1.1 (full load, idle/Q&Q).

Det tyder nok på en Bios som ikke fullt ut støtter alle(nye) P-states for EE utgaver av X2.

Righmark CPU-utility vil jo kunne "overstyre" dette vil jeg tro.

Har dog ikke testet det ennå (har jo litt vel mange system å holde på med).. :)

7668275[/snapback]

Ok, jeg foreslår at når du har litt tid til overs at du prøver deg litt frem med RMClock og ser hvilke Vcore-verdier som din prosessor klarer. I min HTPC-boks så har jeg en Athlon 64 3200+ "Winchester" som jeg takket være RMClock klarer å kjøre 100% stabilt på samme P-States som Turion 64 ML-37, dvs. Min P-State (5x) på 0.9V, Intermediate P-State (9x) på 1.1V og Max P-State (10x) på 1.2V :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok, jeg foreslår at når du har litt tid til overs at du prøver deg litt frem med RMClock og ser hvilke Vcore-verdier som din prosessor klarer.  I min HTPC-boks så har jeg en Athlon 64 3200+ "Winchester" som jeg takket være RMClock klarer å kjøre på samme P-States som Turion 64 ML-37, dvs. Min P-State (5x) på 0.9V, Intermediate (9x) P-State på 1.1V og Max P-State (10x) på 1.2V :)

7668424[/snapback]

 

Skal gjøre det ja.

Som nevnt tidligere (muligens i en annen tråd :) ) så er dette AM2/X2 EE systemet det "kjøligste" dualcore system jeg har satt sammen/testet. (Ett av de rimeligste også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...