Gå til innhold

2007 blir SSD-diskenes år?


Anbefalte innlegg

Det er absolutt på tide at SSD kommer på markedet for fult. En slik på 32GB eller 64GB hadde nok vært tilstrekkelig på en bærbar pc. Til stasjonær vil nok 16GB være rikelig til systempartisjoner (En til Windows og en til Linux).

 

SSD-disker
Solid State Disk-disker? Litt smør på flesk spørr du meg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil de "begrenses" av SATA grensesnitt?

7641014[/snapback]

 

Det blir de vel, dersom man får modeller som nærmer seg max for SATA. Eller man parallellkobler flere av dem.

Uten å være et regnegeni, tror jeg at:

Tre stykker i RAID, så vil du vel få problemer på en 1.5 Gb SATA kontroller, det vil ihvertfall ikke være mye "headroom".

Lenke til kommentar
Warneck:

Jeg tenkte ikke kun på akkurat denne modellen. Men er "62 MB/s" PATA hastighet altså?

7641083[/snapback]

 

Med dagens PATA-standar (IDE) så støttes det opptil 133MB/s, teoretisk :)

Så svaret på spørsmålet ditt er, ja, "62 MB/s" er PATA-hastighet. Om de skal høyere opp blir det vel behov for SATA (v1) og evt SATA (v2). :)

Lenke til kommentar
SSD-disker
Solid State Disk-disker? Litt smør på flesk spørr du meg.

7641151[/snapback]

 

Ja, helt enig. Det blir som IT-teknologi :) Vi har vurdert å kalle de "SS-disker", men det høres liksom litt... eh... "spesielt" ut...

7641301[/snapback]

Eller bare kalle de "SSD"? Men uansett så er det bare en bagatell. ;)
Lenke til kommentar

Ser for meg at det kan brukes for helt stille HTPC oppsett, med en filserver i andre enden av huset.

 

Hadde jo eventuelt vært morro med fire slike i raid 0, 64 GiB/GB (er det GB eller GiB de oppgir hdden i?) med søketid på 0,2 ms (litt overhead for raid) og overføringshastighet på over 200 MB/s anyone?

 

SS-disker, høres litt feil ut ja.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser også for meg at SSD stasjoner kan brukes i diverse mp3/pmp spillere og dermed kunne tilby trådløs synkronisering via WiFi til PC/Mac/Mediesenter, uten at batteriet tømmes fortere enn du får sagt empetre.

 

Håper disse diskene også vil gjøre at mindre diskstørrelser som 2,5" og 1.8" blir mer vanlige i stasjonære maskiner (og 1.8" også mer vanlig i bærbare)

Lenke til kommentar
Håper disse diskene også vil gjøre at mindre diskstørrelser som 2,5" og 1.8" blir mer vanlige i stasjonære maskiner (og 1.8" også mer vanlig i bærbare)

7641913[/snapback]

 

Er det så viktig? Det er veldig få stasjonære der jeg synes 3.5-størrelsen er noe vesentlig problem, kontra alt det andre i maskinen.

 

AtW

Lenke til kommentar

cryptc : Hva er "ekte" SSD? SSD betyr bare at det ikke er noen bevegende deler og de aller fleste SSDer (og også alle nevnt i denne artikelen) er basert på flashminne.

 

Jeg håper på en billig modell med et par 4-8 gigabyte til OS+viktig software neste gang jeg oppdaterer systemet, for å kjøpe en stor og dyr slik regner jeg med er noe du vil angre på. Utviklingen vil nok gå så fort at om du kjøper 32GB modell til 4000,- så regner jeg med at seks måneder senere får du en like stor med halvparten så lang latency til 2/3 pris, så jeg vil nok la et par modeller komme ut før jeg tør satse på noe.

Lenke til kommentar
Vil de "begrenses" av SATA grensesnitt?

7641014[/snapback]

Neppe med det første. Dagens SSD har ganske treg transferrate. Det er snakk om bare 10-20 MB/s. De raskeste tradisjonelle harddiskene klarer opp mot 88 MB/s. Men så er jo transferrate bare halve regnestykket. Responstider er jo ytelsemessig fullstendig omvent.

 

0,12 ms hørtes sykt kjapt ut, hvis en vanlig 7200 rpm disk har ca 10 ms i søketid ;P

7641042[/snapback]

Vanlige 7200rpm disker har ofte en søketid på 8-9ms og en rotasjonsforsinkelse på 4,17ms. Til sammen en responstid på ca 12-13ms, eller ca 100 ganger tregere enn flash. Sagt på en annen måte kan en tradisjonell harddisk aksessere inntil ca 80 filer per sekund, mens flash kan aksessere inntil ca 8000 filer per sekund.

 

Vil de "begrenses" av SATA grensesnitt?

7641014[/snapback]

Det blir de vel, dersom man får modeller som nærmer seg max for SATA. Eller man parallellkobler flere av dem.

Uten å være et regnegeni, tror jeg at:

Tre stykker i RAID, så vil du vel få problemer på en 1.5 Gb SATA kontroller, det vil ihvertfall ikke være mye "headroom".

7641211[/snapback]

SATA deler ikke databuss hverken internt eller eksternt. SATA deler dermed ikke flere SSD/disker på samme databuss.

Lenke til kommentar

Tiltman sa det før meg - en 16 GB flash disk er mer en velkommen i min HTPC også. Det eneste som støyer i den er disken selv om den også er godt lyddempet - samt at den blir syyykt varm. Har gledet meg lenge til denne teknologien kommer. Min Samsung Q1P hadde nytt godt av en 64 GB versjon av denne disken - selv om det er en drøm jeg bør utsette et par år til! :)

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å fjerne grensen mellom arbeidsminne og systemharddisk, og bare ha masse ram i maskinen, med bateribackup/ups og så ha en ramdisk i en del av minnet, som boot/systemdisk, også eventuelt ha en vanlig harddisk for fillagring og backup/dvalemodus dumping ? Det var jo slik de opprinnelige datamaskinene ble kontruert vel, før harddisken var oppfunnet... back to basic :-)

 

Å bruke sata / pata / scisi grensesnitt på en minnebrikke "harddisk" er i bestefall en nødløsning til hovedkort produsentene lager hovedkort som støtter ram disker direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...