Gå til innhold

2007 blir SSD-diskenes år?


Anbefalte innlegg

Er det ikke på tide å fjerne grensen mellom arbeidsminne og systemharddisk, og bare ha masse ram i maskinen, med bateribackup/ups og så ha en ramdisk i en del av minnet, som boot/systemdisk, også eventuelt ha en vanlig harddisk for fillagring og backup/dvalemodus dumping ?  Det var jo slik de opprinnelige datamaskinene ble kontruert vel, før harddisken var oppfunnet... back to basic :-)

 

Å bruke sata / pata / scisi grensesnitt på en minnebrikke "harddisk" er i bestefall en nødløsning til hovedkort produsentene lager hovedkort som støtter ram disker direkte.

7644707[/snapback]

 

Er jo allerede slike disker på markedet. Med et oppladbart batteri i "kassen" og oppgraderbare minnekortplasser er det et kanonprodukt.

 

Har selv vurdert å kjøpe en slik løsning men regnet ut at det ble på over 6000 kr for en disk på 8 Gb...var jo hjerneskadet bra hastighet (max'et ut S-ATA bus'en selvsagt), men 6000 for 8GB er for drøyt.

 

Denne nye løsningen med NAND brikker og 32GB til forhåpentligvis under 3000 kroner virker mye mer fornuftig...selv om hastigheten er dårlig i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

apropo(<-kan noen stave det for meg?) overføringshastighet. Med SSD så er det lik overføringshastighet over hele fjøla. Min 74gb raptor disk har riktignok 85MB\s til å begynne(ytterst) med men ender(innerst) på kun 55mb, så gjennomsnittet er ikke så mye høyere enn på denne SSD (74MB\s vs 62MB\s)

Lenke til kommentar

Hmm 3stk 10GB I-RAM PC3200(ikke flashbasert) Disker i Raid0 på 3stk SATA300 punkter. Da snakker man rå ytelse, siden man får ca. 3*SATA300. Og sjangsen for "diskhavari" selv pga Raid0 er minimal.

 

Men back to topic:

Disse SSD diskene er perfekt for laptops, bærbare spillkonsoll, bærbare mediaspillere, bærbare dvd spillere og alt annet bærbart som har mekanisk hdd innebygd.

 

I tillegg er de perfekt for enkle HTPC og stue mediaspillere med nettkobling. Å ha en som OS/PROG disk i en stasjonær er heller ikke å forakte pga. driftsikkerheten ,støyfrihet, delvis hastigheten, den enormt lave aksesstiden(typisk os/program kritisk), ikke-eksisterende varmeutvikling osv.

 

De burde tom. selges som "sata300 hotswap" slik at man omtrent kan montere de som et minnekort i front.

 

Men det er helt klart at vi nå når et skille for datalagring.

 

1. SSD/I-RAM disker for OS/Program osv.

2. Mekaniske harddisker for volumlagring, nesten fremtidens "nearline"

3. Hybrid disker for raskere volumlagring.

 

"Men hvor har du det mekaniske platelageret ditt?.... Nei det står i boden, orker jo ikke høre på det mekaniske svivemekaneriet"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

10GB i-ram? i-ram støtter bare 4GB, og tror minnet kun kjører 100mhz på kortet så trenger ikke pc2700 ram engang.... grensesnittet er bare sata150 også.

 

i-ram2 som skal bruke ddr2 og støtte opp til 8gb. Skal vel og bruke sata300...

men den har vel fremdeles ikke dukket opp, eller?

Lenke til kommentar

ja i-ram er det kjappeste man får. At rammen "kun" kjører 100mhz gjør ingenting da begrensningene ligger andre plasser...

 

Men de skulle slept i-ram2. Da hadde man praktisk sett fått 2 i-ram i en(dobbelt så mye plass og dobbelt så høy hastighet)

Lenke til kommentar
cryptc : Hva er "ekte" SSD? SSD betyr bare at det ikke er noen bevegende deler og de aller fleste SSDer (og også alle nevnt i denne artikelen) er basert på flashminne.

 

Jeg håper på en billig modell med et par 4-8 gigabyte til OS+viktig software neste gang jeg oppdaterer systemet, for å kjøpe en stor og dyr slik regner jeg med er noe du vil angre på. Utviklingen vil nok gå så fort at om du kjøper 32GB modell til 4000,- så regner jeg med at seks måneder senere får du en like stor med halvparten så lang latency til 2/3 pris, så jeg vil nok la et par modeller komme ut før jeg tør satse på noe.

7642284[/snapback]

 

Ok, kanskje formulerte meg litt uklart. Det jeg mener er at flash har aldri klart å tilfredstille mange av kravene som SSD har klart i 20 år (uten at jeg vet nøyaktig når de første SSD diskene kom, men vet det var lenge siden). Slik jeg også tolker artikkelen er dette neste generasjon av de gamle SSD diskene, ikke basert på flash som så mye annet har vært i det siste (pga produksjonskostnader).

Lenke til kommentar
Men det er helt klart at vi nå når et skille for datalagring.

 

1. SSD/I-RAM disker for OS/Program osv.

2. Mekaniske harddisker for volumlagring, nesten fremtidens "nearline"

3. Hybrid disker for raskere volumlagring.

7646346[/snapback]

 

Helt klart et veiskille, og som har vært forutsigbart at kom til å skje, men som har tatt mye lengre tid enn man skulle ventet.

 

Blir spennende å se om de endelig klarer få til høye lagringskapasiteter kombinert med SSD teknologi i fremtiden, men da snakker vi vel 5-10 år minst.

Lenke til kommentar

Jeg har i over 10 år hevdet at når det gjelder datamaskinen, er alt som snurrer rundt primitivt og bør byttes ut snarest. vifter, harddisker, cd/DvD, floppy, tapestasjoner er no herk, fremtiden er Solid State. tenk dere en krystall på størrelse med en sukkerbit med holografisk lagrede data på flere petabyte, prosessorer eller bitstreamere som jeg tror de blir kalt i fremtiden som er superledende ved romtemperatur (ingen varmeutvikling, lav strømforbruk), og det hele er drevet av en over unity statisk magnetisk generator (evighetsmaskin som faktisk er under uttesting nå). men tilbake til poenget, ja til Ram disker! det neste er å få bort viftene.

Lenke til kommentar
... poenget, ja til Ram disker! det neste er å få bort viftene.

7646688[/snapback]

 

Eller iallefall gjør som jeg trodde de skulle gjort for mange år siden etter magnetisk levitasjon ble oppdaget. Lag vifter med null friksjon! hvor det ikke er fysisk kontakt mellom bevegelige deler og fastmonterte deler, for det er mulig med dagens teknologi!

Lenke til kommentar
http://www.tfot.info/content/view/110/59/

 

Info om neste generasjon kjøling, de bruker en corona ione strøm til å blåse luft gjennom kjøleribber med nano tykkelse på ribbene. ingen bevegelige deler.

7646842[/snapback]

 

Spennende det, men det vil ta såpass lang tid før noe slikt blir masseprodusert og vanlig... vifter basert på magnetisk levitasjon har ingen avansert teknologi annet enn 4 magneter som står for levitasjonen... uten å være noen ekspert i produksjonsteknikker føler jeg det burde vært en smal sak å produsere slike

Lenke til kommentar
Dette blir knallspennende!

7640445[/snapback]

Jepp :D

 

Ifølge Sandisks egne tester starter Windows Vista opp på 35 sekunder, dersom operativsystemet er installert på denne disken.
Hvorfor så lang tid?

7640445[/snapback]

Sikkert fordi de har valgt en SSD med treg transferrate. Heldigvis er dette en minimal teknisk utfordring så det bør dukke opp langt raskere utgaver etter hvert.

 

Med tanke på størrelsen kan vel en hybdrid mellom plate og flashminne være like greit.

7640468[/snapback]

Evt. at man har en av hver ;) Hvorfor koble de sammen om det ikke er noe tekniske hindre for å ha de separat? (Tenk om man måtte kjøpe hovedkort med integrert prosessor, ram og grafikkort .. grøss)

 

7640970[/snapback]

 

Det vil være mulig å øke hastigheten med å lese fra flere brikker i paralell tilsvarernde raid 0 alså eller dual chanel for minnebrikker.

 

Når det gjelder hybrid disker har disse to fordeler, de vil ha flere ganger større cache en vanlige disker og de vil ha write back cache så disken kan vente med å skrive til platene til den er ledig.

En annen løsning hadde kansje vært å brukt en stor cache med bateribackup i disk kontrolleren slik som i dyre raid kontrollere.

Lenke til kommentar
Slik jeg også tolker artikkelen er dette neste generasjon av de gamle SSD diskene, ikke basert på flash som så mye annet har vært i det siste (pga produksjonskostnader).

7646659[/snapback]

 

Nei, dette er "flash-revolusjonen"!

 

Alle disse nye SSD-drevene bruker NAND flash brikker.

Lenke til kommentar
Slik jeg også tolker artikkelen er dette neste generasjon av de gamle SSD diskene, ikke basert på flash som så mye annet har vært i det siste (pga produksjonskostnader).

7646659[/snapback]

 

Nei, dette er "flash-revolusjonen"!

 

Alle disse nye SSD-drevene bruker NAND flash brikker.

7647056[/snapback]

 

Så antall skriv er fortsatt begrenset ? eller har de overkommet denne åpenbare svakheten i flash?

Lenke til kommentar
Slik jeg også tolker artikkelen er dette neste generasjon av de gamle SSD diskene, ikke basert på flash som så mye annet har vært i det siste (pga produksjonskostnader).

7646659[/snapback]

 

Nei, dette er "flash-revolusjonen"!

 

Alle disse nye SSD-drevene bruker NAND flash brikker.

7647056[/snapback]

 

Så antall skriv er fortsatt begrenset ? eller har de overkommet denne åpenbare svakheten i flash?

7647198[/snapback]

Det er en svakhet som såvidt jeg har skjønt ikke har praktisk innvirkning, vanlig harddisker går også i stykker bruker man de lenge nok, antallet skriv er begrenset, men det er såpass lite begrenset av levetiden blir mer enn lang nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...