Gå til innhold

2007 blir SSD-diskenes år?


Anbefalte innlegg

Er det noen sjanse for at SSD disker en gang i fremtiden vil bli like billig per GB som mekaniske disker?

7669076[/snapback]

Det må i så fall være langt ut i framtida. Per i dag koster flash ca 500 ganger mer per GB enn harddisker så det er et enormt gap som skal dekkes inn. Når kapasitet/pris på harddisk utvikler seg nesten like raskt som på flash så skal det veldig mange år til før disse nærmer seg hverandre i pris/GB.

 

 

Aha...syns det var litt rar form på den brikken ja... :) Jeg mente SSD "plastbrikke" utgaven.

7669320[/snapback]

Kortet har en helt ordinær form. (CFII-formatet) Nøyaktig det samme ytre formatet brukes av både flash og harddisker for at begge skal være kompatible med digitalkameraer osv. Forskjellen er innmaten. Det står på lokket at den er produsert av Seagate (de produserer kun harddisker og ikke noen flashprodukter) og det står "Photo Hard Drive". Det er dette som avslører at innmaten er mekanisk.

 

johncl: Harddisker koster vesentlig forskjellig å produsere. Hvis ikke så ville det vært lønnsomt for en produsent å kutte ut alle de billige modellene og bare produsere de dyre og selge de til en lavere pris enn konkurrentene. Med andre ord ville prisdifferansen falt og produsentene ville bare tilbudt store harddisker. (Liten forskjell mellom minste og største)

 

Det som koster med store harddisker er at marginene blir mindre jo flere plater og jo tettere sporene ligger. Dermed får de flere defekte disker i produksjonen av de store diskene. Det krever også mer produksjonslinjer med flere trinn å produsere en harddisk med mange plater enn en med få plater. Prisen på plater og lesehoder er også noe som får de store diskene til å koste mer. Ut i fra prisingen i markedet tipper jeg at harddisker med 2 plater er de mest optimale med tanke på produksjonskostnader og kapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1: Tja jeg kan jo bare feste 3-4 1.8" sammen med et lite punkt tykk dobbeltsidig tape og legge de i en 3,5" brønn hehe, de er jo robuste siden det ikke er mekanikk involvert.

7669062[/snapback]

Hehe, det minner meg om da jeg fylte opp gamle pcer med disker som jeg festet med bårrelås. :!:
Lenke til kommentar

Jeg følte meg litt snytt når noen påstod at produksjonskostnaden for 500GB var det samme som 100GB.

 

Jeg prøver å trøste meg med at 4*500GB SATA til 1255,- stk. tross alt var en god pris. Selv om stor harddisk aldri vil være et "godt kjøp". 5000,- for harddisk svir alltid. Men ellers må man vente seg ihjel.

 

Det jeg håper på nå er at 500GB PATA vil synke til under 800,- i 2007 slik at jeg kan bytte ut 6*200GB jeg har i Raid5 nå.

 

Det vil totalt i filserveren gi meg 4*500GB SATA Raid5, 6*500GB PATA Raid5 og 200GB OS disk. Det håper jeg skal holde en liten stund selv med CDDA-FLAC og backup av filmer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det vil totalt i filserveren gi meg 4*500GB SATA Raid4, 6*500GB PATA Raid5 og 200GB OS disk. Det håper jeg skal holde en liten stund selv med CDDA-FLAC og backup av filmer.

 

:cool: flac eats space! siden denne tråden omhandler SSD så regner jeg med at du har planer om å legge det over til Solid State i løpet av 2008 ;) ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...