Gå til innhold

Hjelp slettet en hel USB disk i fylla => Haster


Anbefalte innlegg

Satt dritings å jobba på pc'n, og kom til å slette en hel USB ekstern Disk.

Var inne på Administrative Tools => Computer Managment => Storage => Disk Managment. Husket ikke at USB disken stod i og skjønte lite av at jeg hadde 2 primary partitons, så jeg sletta den ene........buuhuu. Idiotisk. Skulle se på properties men jeg slettet altså hele USB Disken. HAr brukt den som back up en god stund, og den inneholder mange bilder og dokumenter jeg har god bruk for.

 

Ingenting er formatert eller overskrevet, men jeg høyreklikket og valgte slett.

 

Gode verktøy for å redde mine data?

 

Kjører winXP Pro, ntfs og også ntfs på den eksterne usb disken.

Noen som har erfaring med NTFS Recovery ?

 

Skulle gjerne hatt et gratis program, da jeg er skrapa etter jul og nyttårsfyll og ikke har penger til annet enn melk og brød nå. Evt dersom det ikke er gode gratis alternativer må jeg vel vente til feriepengene kommer i juli.....not.

 

Problemet er at jeg ikke har andre disker for tiden, og den eksterne disken er vel kanskje større en det jeg har på maskinen akkurat nå. Noen som vet om jeg kan gjennopprette filene direkte der di fkatisk ligger på den eksterne disken, eller må jeg kopiere de over til min primary disk?

 

Takknemlig for all hjelp.

 

Don't drink and drive skulle heller vært don't drink and delete! :(

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ... Lurer på om ikke dette er en jobb for TestDisk.

 

For å sitere fra nevnte webside:

"It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks bootable again when these symptoms are caused by faulty software, certain types of viruses or human error (such as accidentally deleting your Partition Table). Partition table recovery using TestDisk is really easy."

 

Jeg har heldigvis aldri hatt bruk for det, så jeg vet ikke om det kan brukes på eksterne USB-disker, men i et nødsfall kan du vel skru disken ut av kabinettet og koble den direkte til en IDE- eller SATA-kontakt.

 

Good luck!

Lenke til kommentar
Har brukt File Scavenger ved et par edrue anledninger med forholdsvis gode resultater. Koster penger though, men veldig enkelt og greit.

 

Edit: Du må gjennopprette til en annen disk.

7639599[/snapback]

 

Noen som vet om programmer som tillater oppretting til samme disk?

7640273[/snapback]

 

Vel, jeg tviler sterkt på det egentlig... faren ved å gjennopprette på samme disk er at man skriver over det man skal gjennopprette. Og ofte ligger filer spredt rundt på disken.. Om dataene er såpass verdt at du vil ta bryet å gjennopprette den, så er det nok verdtå kjøpe/låne en disk du kan bruke også.

Lenke til kommentar
Vel, jeg tviler sterkt på det egentlig... faren ved å gjennopprette på samme disk er at man skriver over det man skal gjennopprette. Og ofte ligger filer spredt rundt på disken.. Om dataene er såpass verdt at du vil ta bryet å gjennopprette den, så er det nok verdtå kjøpe/låne en disk du kan bruke også.

7640328[/snapback]

 

Er helt på felgen pengemessig akkurat nå, og må kanskje slette andre data. Må ha disse fordømte filene jeg har sletta. Er skikelig pes. . . Er jo både bilder men også word, excel, pdf og en kjempediger outlook fil. Har forresten skikkelig møkkafilstruktur for sikkerhets skyld. Er av den late typen som har alt på skrivebordet til laptoppen lagger og så bare flytter det over til ekstern disk.

Ser ikke så lyst ut dette her. Pokker for en generaltabbe jeg har gjort.

 

Hmm ... Lurer på om ikke dette er en jobb for TestDisk.

 

Jeg har heldigvis aldri hatt bruk for det, så jeg vet ikke om det kan brukes på eksterne USB-disker, men i et nødsfall kan du vel skru disken ut av kabinettet og koble den direkte til en IDE- eller SATA-kontakt.

 

Good luck!

7640316[/snapback]

 

Ja det kunne nok vært en idè, men akkurat nå befinner jeg meg midt i skauen, med kun laptop og nevnte USB Disk, uten så mye som en ekstra DvD brenner. Har en cd-brenner men kun 6-7 plater med meg..... :(

Lenke til kommentar
Vel, jeg tviler sterkt på det egentlig... faren ved å gjennopprette på samme disk er at man skriver over det man skal gjennopprette. Og ofte ligger filer spredt rundt på disken.. Om dataene er såpass verdt at du vil ta bryet å gjennopprette den, så er det nok verdtå kjøpe/låne en disk du kan bruke også.

7640328[/snapback]

 

Er helt på felgen pengemessig akkurat nå, og må kanskje slette andre data. Må ha disse fordømte filene jeg har sletta. Er skikelig pes. . . Er jo både bilder men også word, excel, pdf og en kjempediger outlook fil. Har forresten skikkelig møkkafilstruktur for sikkerhets skyld. Er av den late typen som har alt på skrivebordet til laptoppen lagger og så bare flytter det over til ekstern disk.

Ser ikke så lyst ut dette her. Pokker for en generaltabbe jeg har gjort.

 

Hmm ... Lurer på om ikke dette er en jobb for TestDisk.

 

Jeg har heldigvis aldri hatt bruk for det, så jeg vet ikke om det kan brukes på eksterne USB-disker, men i et nødsfall kan du vel skru disken ut av kabinettet og koble den direkte til en IDE- eller SATA-kontakt.

 

Good luck!

7640316[/snapback]

 

Ja det kunne nok vært en idè, men akkurat nå befinner jeg meg midt i skauen, med kun laptop og nevnte USB Disk, uten så mye som en ekstra DvD brenner. Har en cd-brenner men kun 6-7 plater med meg..... :(

7640456[/snapback]

 

Da pakker du og brenner mest mulig av disken du har til rådighet.

 

Last ned TugZIP pakk i CAB filer. Det gir best komprimering. (for meg ihvertall). Prøv 2-3 formater på dine filer og se hva som blir best.

 

 

Last ned DENNE til å kjøre restore.

 

6-7 cd'er burde gi deg muligheten til å ta fram det du trenger nå. Ta resten når du kommer ned til folk.

Lenke til kommentar

Hvis du har slettet en diskpartisjon er det vel neppe mange filer tilgjengelige for kopiering i det hele tatt ....

 

edit: Det ser for meg ut som om FreeUndelete krever at en partisjon er intakt for at den skal kunne "undelete" filer.

 

Poenget er at slettingen ikke betyr at filene er overskrevet. Men i "Master Partition Table" er partisjonen merket som slettet. TestDisk kan gjenopprette denne tabellen for deg, basert på den informasjonen som ligger igjen på disken.

 

Det skader ikke å prøve. TestDisk vil fortelle deg om den finner noe den kan bruke, og først når du sier YES vil den fysisk gå inn og skrive på disken (gjenopprette partisjonstabellen). Men, som sagt, jeg har aldri prøvd med ekstern disk, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle virke.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du har slettet en diskpartisjon er det vel neppe mange filer tilgjengelige for kopiering i det hele tatt ....

7641136[/snapback]

 

Vel det som har sjedd når jeg har slettet partisjonen er at jeg har slettet filbanen, eller stien til filene. (Filepath). Selv dataene er altså ikke overskrevet. De ligger fortsatt på disken og vil fortsatt ligge der til de er helt overskrevet.

 

Har prövd ymse program nå, men den jeg har til slutt endte opp med var IRecover 2.1. Denne vär ikke gratis, tror den kostet ca 80 Euro. Helt greit i forhold til hva jeg fikk ut ;-)

 

Som sagt hadde jeg klönt det til til med en ekstern USB 2 / Firewire disk. Reddningen ble IRecover, samt en ny 320 GB MyBook ekstern USB 2 disk fra WD. Problemet med en slik gjennoppretting var at det tok skrekkelig lang tid. Har akkurat avsluttet etter 28-29 timers kontinuerlig gjennoppretting. Först tok det rundt 6 timer å analysere disken, deretter fant programmet 454.000 filer. Av disse var ca 1.000 filer uleselig eller skadet. De ble ikke kopiert. Selve kopieringen tok nesten et dögn, selv om datamengden var kun ca 60 GB. Det viser seg at dersom en bruker eksterne disker sammen med IRecover så går det veldig tregt. Dette kunne jeg ikke unngå da jeg kun har en laptop akkurat nå, samt en slettet ekstern 3,5" disk. Ble nödt til å kjöre med 2 eksterne disker. Ser på forumet at ting skal gå sinnsykt mye fortere med eksterne disker, så vet dere det.

 

Konklusjon

IRecover gjör jobben, og er verdt pengene. Det som trekker ned er litt mangefull dokumentasjon og ingen tutorials. Men forsåvidt greit nok å finne ut av. IRecover kan väre verdt et forsök også for andre som har tapt data.

 

Skal ikke benytte den gamle USB disken noe nå, og når jeg kommer ned til folk skal jeg sannelig teste ut andre programmer også for å se om jeg kan finne tilbake de ca 1.000 tapte filene. Kan jo kjöre en slags sammenligning da og legge ut resultatet.

Lenke til kommentar
Skal ikke benytte den gamle USB disken noe nå, og når jeg kommer ned til folk skal jeg sannelig teste ut andre programmer også for å se om jeg kan finne tilbake de ca 1.000 tapte filene. Kan jo kjöre en slags sammenligning da og legge ut resultatet.

7729070[/snapback]

 

Muligens litt sent av meg å komme med dette nå, men siden du ikke er helt tilfreds enda, kan du ikke prøve PC Inspector File Recovery? Det er gratis, og kunne vært interessant å se hvordan det gjør jobben i forhold til verktøyet du har kjøpt.

 

Det kunne også være artig å se hva du får til med TestDisk som andre har foreslått her.

Lenke til kommentar

Hvis du slettet selve primærpartisjonen så skulle det ikke være noen grunn til at annet enn diskens partisjonstabell ble endret.

 

Dersom du gjenoppretter partisjonen med et dertil egnet program og setter partisjonstypen til riktig verdi så burde du være tilbake til utgangspunktet.

 

For min del ville jeg ha brukt fdisk under knoppix for å gjøre dette.

 

Last ned knoppix ISO fra:

http://www.knoppix.org/

 

Boot fra denne CD'en og skriv inn følgende parametre på kommandolinjen:

 

boot: knoppix xkeyboard=no screen=1280x1024 (eller det du måtte ha)

 

Mens du skriver inn dette har du amerikansk tastatur så = finner du ved siden av backspace, men det visste du kanskje fra før.

 

Start en terminal fra "oppgavelinjen".

 

Logg inn som root

Kjør "

fdisk -l

" FØR du kobler til USB disken.

Kjør "

fdisk -l

" igjen ETTER at du kobler til USB disken.

 

Ut fra forskjellen på resultatet av de to kommandoene finner du hvilken device som blir tildelt USB disken (antar at det blir "Disk /dev/sda" og at du får listet ut den gjenværende partisjonen)

 

Start "

fdisk /dev/sda

" og lag en "ny" primærpartisjon som da vil inneholde de gamle dataene.

Det viktige er at den nye partisjonen starter på samme sted som den gamle og at den er minst like stor som den gamle.

 

Dette burde ikke være noe problem med mindre du tidligere bevisst har latt det være ledig plass på disken foran den slettede partisjonen.

 

På min USB disk slettet jeg den ene store FAT32 partisjonen (brukte fdisk) og så utførte jeg de samme kommandoene som jeg foreskriver for deg. Forskjellen er at du allerede har en partisjon så du vil sansynligvis lage "sda2".

 

Dersom du er i tvil om dette vil føre frem og du har en ledig USB disk kan du jo lage to partisjoner på den, fylle på med noen filer og så slette den ene slik som du opprinnnelig gjorde. Deretter prøvekjører du denne oppskriften på den disken og sjekker resultatet.

 

Jeg kan jo selvfølgelig ikke gi noen garanti for at dette vil virke for deg, men det virker i allefall for meg.

 

fdisk gjør ingen endringer i partisjonstabellen før du gir "w" kommandoen så du kan starte på nytt om du gjør noen feil inntastinger.

 

Lykke til

 

 

knoppix@ttyp3[~]$ 
knoppix@ttyp3[~]$ 
knoppix@ttyp3[~]$ su -
root@ttyp3[~]# fdisk -l

Disk /dev/hda: 60.0 GB, 60011642880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7296 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1        1307    10498446    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            1308        5200    31270522+   5  Extended
/dev/hda3            5201        7173    15848122+  83  Linux
/dev/hda4            7174        7296      987997+  82  Linux swap
/dev/hda5            1308        3496    17583111    7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            3497        3740     1959898+   b  W95 FAT32
/dev/hda7            3741        4470     5863693+  83  Linux
/dev/hda8            4471        5200     5863693+  83  Linux
root@ttyp3[~]# fdisk -l

Disk /dev/sda: 250.9 GB, 250999209984 bytes   <<<<<===== Her finner vi den nye disken
255 heads, 63 sectors/track, 30515 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System

Disk /dev/hda: 60.0 GB, 60011642880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7296 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1        1307    10498446    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            1308        5200    31270522+   5  Extended
/dev/hda3            5201        7173    15848122+  83  Linux
/dev/hda4            7174        7296      987997+  82  Linux swap
/dev/hda5            1308        3496    17583111    7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            3497        3740     1959898+   b  W95 FAT32
/dev/hda7            3741        4470     5863693+  83  Linux
/dev/hda8            4471        5200     5863693+  83  Linux
root@ttyp3[~]# 
root@ttyp3[~]# 
root@ttyp3[~]# fdisk /dev/sda

The number of cylinders for this disk is set to 30515.
There is nothing wrong with that, but this is larger than 1024,
and could in certain setups cause problems with:
1) software that runs at boot time (e.g., old versions of LILO)
2) booting and partitioning software from other OSs
  (e.g., DOS FDISK, OS/2 FDISK)

Command (m for help): m
Command action
  a   toggle a bootable flag
  b   edit bsd disklabel
  c   toggle the dos compatibility flag
  d   delete a partition
  l   list known partition types
  m   print this menu
  n   add a new partition
  o   create a new empty DOS partition table
  p   print the partition table
  q   quit without saving changes
  s   create a new empty Sun disklabel
  t   change a partition's system id
  u   change display/entry units
  v   verify the partition table
  w   write table to disk and exit
  x   extra functionality (experts only)

Command (m for help): n
Command action
  e   extended
  p   primary partition (1-4)
p                                 <<<<<===== Velg p
Partition number (1-4): 1         <<<<<===== Velg den som mangler av 1 og 2
First cylinder (1-30515, default 1):  <<<<<===== Godta default
Using default value 1
Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (1-30515, default 30515): <<<<<===== samme her
Using default value 30515

Command (m for help): p

Disk /dev/sda: 250.9 GB, 250999209984 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30515 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       30515   245111706   83  Linux  <<<<<===== Ny partisjon

Command (m for help): t              <<<<<===== Endre type
Selected partition 1
Hex code (type L to list codes): L

0  Empty           1c  Hidden W95 FAT3 70  DiskSecure Mult bb  Boot Wizard hid
1  FAT12           1e  Hidden W95 FAT1 75  PC/IX           be  Solaris boot   
2  XENIX root      24  NEC DOS         80  Old Minix       c1  DRDOS/sec (FAT-
3  XENIX usr       39  Plan 9          81  Minix / old Lin c4  DRDOS/sec (FAT-
4  FAT16 <32M      3c  PartitionMagic  82  Linux swap      c6  DRDOS/sec (FAT-
5  Extended        40  Venix 80286     83  Linux           c7  Syrinx         
6  FAT16           41  PPC PReP Boot   84  OS/2 hidden C:  da  Non-FS data    
7  HPFS/NTFS       42  SFS             85  Linux extended  db  CP/M / CTOS / .
8  AIX             4d  QNX4.x          86  NTFS volume set de  Dell Utility   
9  AIX bootable    4e  QNX4.x 2nd part 87  NTFS volume set df  BootIt         
a  OS/2 Boot Manag 4f  QNX4.x 3rd part 8e  Linux LVM       e1  DOS access     
b  W95 FAT32       50  OnTrack DM      93  Amoeba          e3  DOS R/O        
c  W95 FAT32 (LBA) 51  OnTrack DM6 Aux 94  Amoeba BBT      e4  SpeedStor      
e  W95 FAT16 (LBA) 52  CP/M            9f  BSD/OS          eb  BeOS fs        
f  W95 Ext'd (LBA) 53  OnTrack DM6 Aux a0  IBM Thinkpad hi ee  EFI GPT        
10  OPUS            54  OnTrackDM6      a5  FreeBSD         ef  EFI (FAT-12/16/
11  Hidden FAT12    55  EZ-Drive        a6  OpenBSD         f0  Linux/PA-RISC b
12  Compaq diagnost 56  Golden Bow      a7  NeXTSTEP        f1  SpeedStor      
14  Hidden FAT16 <3 5c  Priam Edisk     a8  Darwin UFS      f4  SpeedStor      
16  Hidden FAT16    61  SpeedStor       a9  NetBSD          f2  DOS secondary  
17  Hidden HPFS/NTF 63  GNU HURD or Sys ab  Darwin boot     fd  Linux raid auto
18  AST SmartSleep  64  Novell Netware  b7  BSDI fs         fe  LANstep        
1b  Hidden W95 FAT3 65  Novell Netware  b8  BSDI swap       ff  BBT            
Hex code (type L to list codes): c    <<<<<===== Velg samme som den andre partisjonen din
Changed system type of partition 1 to c (W95 FAT32 (LBA))

Command (m for help): p

Disk /dev/sda: 250.9 GB, 250999209984 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30515 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1       30515   245111706    c  W95 FAT32 (LBA)

Command (m for help): w              <<<<<===== Lagre 
The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

WARNING: If you have created or modified any DOS 6.x
partitions, please see the fdisk manual page for additional
information.
Syncing disks.
root@ttyp3[~]# 
root@ttyp3[~]# 
root@ttyp3[~]# 
root@ttyp3[~]# mkdir /mnt/disk
root@ttyp3[~]# mount /dev/sda1 /mnt/disk
root@ttyp3[~]# ls -l /mnt/disk

  <Her skal du få innholdet av disken din>

root@ttyp3[~]# umount /dev/sda1  <<<<<===== Ikke koble fra før denne
root@ttyp3[~]# telinit 0        <<<<<===== Shutdown

Endret av grobert
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt som det blir nevnt ovenfor, at å slette, en eller 2 partisjoner ”skader ikke”.

 

 

Det er mye du kan bruke for å rekonstruere en partisjon.

Jeg vil bidra litt til det, men hovedsakelig du skal jobbe med det. Poenget er ikke bare å ordne opp i det men i tillegg at du lærer hvis du ønsker at det er ikke noe magic rund dette her.

 

Siden du vet at ting koster osv, osv, vil jeg, i tillegg til det som de andre nevner, at du kan forsøke på egen hånd (og med hjelp fra oss) å ordne opp i problemet ditt og bruke disken din igjen.

Men det viktigste vil være vel å bekrefte hvor viktig det er av å ta kopi av MBR, Bootsector og backup av bootsector, og hvor enkelt det er.

Mange snakker med store ord om backup av 50 eller 100Gb, men å ta kopi av 512bytes x3 virker som helt utenkelig.

Og hvis du ser deg litt rund her, så er det så mange som har problemer nettopp med de sectorene, inkludert deg.

 

For å apnå det du trenger verktøy som du finner på din Windows CD-plate.

Søk etter ….dskprobe…. Når resultater kommer, kopiere og lime dskprobe.exe på skrivebordet ditt.

-Åpne den med å dobbelklikk på den.

-klikk på …drives…velg…Physical Drive…velg PhysicalDrive ? (? Nr på usb diskn din) med å dobbel klikk på den.

Du kan ikke ha flerre enn 2 drivers du , så det blir drive1.

-Klikk …set active….klikk Ok.

-Klikk …sectors…klikk… read…klikk..read..igjen.

Nå leser du MBR på disken din. De siste 4 linjer er bare 000000, unntatt 55AA på slutten.

-Klikk… file ..klikk.. save as… (lagre på skrivebord.)

-Klikk…sectors…igjen…klikk…read….skrive tall 63 i felten ”Starting sector”…klikk.. read..

Nå leser du ..bootsector. Klikk …file….klikk..save as….lagre som sector63.

 

Vedlegg filen ..sector63.dsk slik at jeg kan lese det.

 

Hvis det var fat32 file system du hadde du kan lese videre sector 69 og lagre som sector69.

Du kan prøve deg fram med dskprobe slik at du lærer hvordan du kan bruke den, men ikke Write på disken.

Lenke til kommentar

Fyll og data hører da sammen det! :-) Men den største feilen som trådstarter har gjort er: Når man kopierer filer til en backupdisk, og så sletter de fra den stasjonære, så ER DET IKKE BACKUP LENGER! Da er det filene på 'backupdisken' som er de originale.

Så lenge viktige data ligger minst to plasser sparer man seg for mye bry med recovery-programmer... ;)

Lenke til kommentar
Har brukt GetDataBack for NTFS med stort hell. Kjempeprogram som anbefales. Men du må ha en egen disk å redde data til.

 

Tipper dette går helt fint det, så lenge du ikke har begynt å legge inn haugevis av filer over den partisjonen du har slettet. For da begynner det å bli vanskelig.

 

 

B-head

7733782[/snapback]

 

Takk for alle innspill. Skal gjøre nye forsøk neste helg eller helgen etter. Regner med at jeg skal klare alle filene da. Det største presset er fjernet, i og med at jeg alt har mesteparten, men skulle helst hatt alle filene. Ingenting er jo overskrevet, så når jeg er tilbake og har stilgang til stasjonær pc skal disken ut og inn i stasjonær maskina. Dermed vil sikkert både kopiering av filer og ikke minst selve søket gå mye fortere.

 

Lurer på om det spiller noen rolle om jeg har råtten filstrukter? Ofte har jeg bare slengt inn foldere i min <backup root> folder. strukturen blir da som følger:

Root => Backup => Backupdato => uendlig mengde filer totalt uorganisert ;-)i ett virrvarr av kataloger.

 

Problemet er at jeg har så mange under mapper at det tar sykt mye tid å scanne disken, og jeg regner med at det er årsaken til at det mangler filer på det som alt er fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...