Gå til innhold

Hva synes du om techno


saluttknall

Anbefalte innlegg

Personlig så synes jeg techno er noe dritt. Folk som ikke klarer å lage musikk selv, stjeler en klassiker og vrenger lyden, spiller den hurtigere ved å sette opp hastigheten med en datamaskin og skaper egentlig ikke noe som helst, for så å tjene masse penger. At folk orker å høre på slikt møl er for meg en gåte, men jeg er dessverre for at folk må få gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir like fortvilet hver gang vi prøver å få i gang en diskusjon ang. elektronisk musikk på dette forumet. Metall-folket titter innom og skriver "TEKNO SUXX0rZZ!! IMMRTL PWNZ j00!!" uten å etterlate seg noen seriøse meninger eller erfaringer med musikken.

 

Og selvfølgelig skal EDM-alliansen (som som regel kun er Cascada-diggende fjortisser som mest sannsynlig aldri har hørt en ekte techno-sang ta tilbake med samme mynt.

 

For, NEWS-FLASH; Crazy Frog og O-zone er nemlig ikke techno. :ohmy: Det er fordervet, rumensk dance konstruert av den enkle grunn; å selge mest mulig.

 

La meg gi dere noen eksempler på techno:

 

 

(sier noen nå at de ikke hører forskjell på O-zone og samplene mine, kommer jeg til å miste all tro på menneskeheten og ta mitt eget liv)

 

Så kan vi, for the love of god, holde denne diskusjon saklig og ikke rakke ned på hverandres musikksmak, og heller komme med seriøse innspill...?

 

*frustrasjon*

Endret av Ferr
Lenke til kommentar
Jeg mener at Techno (og da mener jeg alt som er i sjangeren. altså dance, trance, house osv.) er noe som alle kan lage.

Alt man trenger er ett gratis musikkprogram og sette sammen lyder man får med. eJay som kom ut for 5-6 år siden gjør jobben glatt.

Man trenger ikke kunne no instrument, ha takt eller stor kreativitet.

Man bare looper lydene, bruker en kjenningsmelodi (gjøres oooofte) og kanskje en dame stemme som sier noe med en fin effekt på.

 

Forkastelig sjanger etter min mening.

7628158[/snapback]

Da utfordrer jeg deg til å lage noe bra techno (eller annen elektronisk musikk for den slags skyld).

 

For å være ærlig vil jeg ikke kalle techno musikk en gang  :thumbdown:  laget av datalyder av folk som stitter på de mørke rommene sine med persiennene, og det eneste lyset de får er lyset fra dataskjermen... sitter og setter sammen noen datalyder som andre synes blir tøft  :nei:

 

Skaff dere et instrument sier jeg til dere som lager techno, mye morsommere og du får nytte av det :cool:

7630155[/snapback]

Interessant at enkelte føler de kan definere hva musikk er for noe.

Lenke til kommentar

Veldig enig med Stakan og Ferr, å si at techno er horribelt etter kun å ha hørt Crazy Frog på TV er like mye tull som at black metal kun er skriking og bråkete lyder. Og selvsagt er alle former for techno, trance, dance, house osv musikk. Er dessverre like mange fordommer mot elektronisk musikk som det er om metal, om ikke enda flere.

Lenke til kommentar
Jeg blir like fortvilet hver gang vi prøver å få i gang en diskusjon ang. elektronisk musikk på dette forumet. Metall-folket titter innom og skriver "TEKNO SUXX0rZZ!! IMMRTL PWNZ j00!!" uten å etterlate seg noen seriøse meninger eller erfaringer med musikken.

7632970[/snapback]

Nå er min erfaring at de som i det hele tatt gidder å prate dritt om musikk de selv ikke hører på, er de som har minst peiling - og det gjelder ikke bare dette forumet.

 

Vi ser eksemplene i denne tråden. "Techno er ikke musikk!111", "Trenger ikke skillZz for å lage trance da!111" osv, osv. Det er ganske tydlig at personene aldri gidder å høre på hva de uttaler seg om en gang. Det samme ser vi når noen kommer og skal fortelle hvor dårlig rock og metal er: "Rock er bare bråk da!111oneone" osv. Man skal være ganske uvitende for å komme med en slik uttalelse.

Lenke til kommentar
Jeg mener at Techno (og da mener jeg alt som er i sjangeren. altså dance, trance, house osv.) er noe som alle kan lage.

Alt man trenger er ett gratis musikkprogram og sette sammen lyder man får med. eJay som kom ut for 5-6 år siden gjør jobben glatt.

Man trenger ikke kunne no instrument, ha takt eller stor kreativitet.

Man bare looper lydene, bruker en kjenningsmelodi (gjøres oooofte) og kanskje en dame stemme som sier noe med en fin effekt på.

 

Forkastelig sjanger etter min mening.

7628158[/snapback]

Da utfordrer jeg deg til å lage noe bra techno (eller annen elektronisk musikk for den slags skyld).

 

For å være ærlig vil jeg ikke kalle techno musikk en gang  :thumbdown:  laget av datalyder av folk som stitter på de mørke rommene sine med persiennene, og det eneste lyset de får er lyset fra dataskjermen... sitter og setter sammen noen datalyder som andre synes blir tøft  :nei:

 

Skaff dere et instrument sier jeg til dere som lager techno, mye morsommere og du får nytte av det :cool:

7630155[/snapback]

Interessant at enkelte føler de kan definere hva musikk er for noe.

7633801[/snapback]

 

 

Du vet kanskje at musikk er et ord. Ord bruker å bety noe, eller å ha en allmenn akseptert definisjon. For ordet musikk er det dette som gjelder:(www.ordbok.no)

 

musikk'k -en (gr musike (tekhne) '(kunsten til) musene', se muse)

1 (kunsten å sette sammen el. framføre) toner i en estetisk helhet av rytme, melodi og harmoni; tonekunst; komposisjon(er); spill barokkm-, dansem-, folkem-, orgelm-, popm- / undervise i m- / studere m- / høre på, lytte til m- / sette m- til et dikt / norsk m- / klassisk m- / Bartoks m- / sang og m- / med, for full m- med alle instrumenter; av alle krefter / levende m-, se *levende / være, lyde som m- i ørene være, lyde behagelig

2 særl i bf: orkester, korps hornm-, skolem- / der kommer m-en / m-en spilte opp

 

Hvorvidt techno eller metal kan sies å oppfylle kravene kan nok diskuteres og er definitivt opp til hver enkelt. Det er nemlig slik at det som lyder behagelig for meg ikke nødvendigvis lyder behagelig for naboen:)

 

Forøvrig så stilles det ikke noe krav til bruk av instrumenter for å lage musikk.

 

Jeg kan forresten lage musikk bare ved å rape også hvis jeg setter sammen forskjellige raper i forskjellige hastigheter, lydnivå osv.

Edit: Vi gjør vel ikke og/å-feil gjør vi vel?:p

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Du vet kanskje at musikk er et ord. Ord bruker å bety noe, eller å ha en allmenn akseptert definisjon. For ordet musikk er det dette som gjelder:(www.ordbok.no)

 

musikk'k -en (gr musike (tekhne) '(kunsten til) musene', se muse)

  1 (kunsten å sette sammen el. framføre) toner i en estetisk helhet av rytme, melodi og harmoni; tonekunst; komposisjon(er); spill barokkm-, dansem-, folkem-, orgelm-, popm- / undervise i m- / studere m- / høre på, lytte til m- / sette m- til et dikt / norsk m- / klassisk m- / Bartoks m- / sang og m- / med, for full m- med alle instrumenter; av alle krefter / levende m-, se *levende / være, lyde som m- i ørene være, lyde behagelig

  2 særl i bf: orkester, korps hornm-, skolem- / der kommer m-en / m-en spilte opp

 

Hvorvidt techno eller metal kan sies å oppfylle kravene kan nok diskuteres og er definitivt opp til hver enkelt. Det er nemlig slik at det som lyder behagelig for meg ikke nødvendigvis lyder behagelig for naboen:) 

7639253[/snapback]

Lær deg å lese ordbøker.

 

Musikk= Kunsten å sette sammen toner i en estetisk helhet av rytme, melodi, og harmoni.

 

Lyde som musikk i ørene = Lyde behagelig.

 

Så om lyden er behagelig for deg eller ikke betyr ikke at du kan definere det som musikk eller ikke. En estetisk helhet tilsier ikke at du liker eller forstår estetikken.

 

Minimalistisk tekno bygger harmoni og melodi ut av rytmen, som oftest, men oppfyller definitivt alle kravene til å være "musikk". Extrem metal bygges ut fra tone og harmoni, som støyes til etterpå.

 

Til og med støymusikk har en estetisk helhet av rytme, tone, og harmoni, den bare bygger estetikken utenfor tradisjonelle sammensettninger av elementene.

 

Så din liksom-definisjon på hva som er musikk eller ikke må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar
For å være ærlig vil jeg ikke kalle techno musikk en gang  :thumbdown:  laget av datalyder av folk som stitter på de mørke rommene sine med persiennene, og det eneste lyset de får er lyset fra dataskjermen... sitter og setter sammen noen datalyder som andre synes blir tøft  :nei:

 

Skaff dere et instrument sier jeg til dere som lager techno, mye morsommere og du får nytte av det :cool:

7630155[/snapback]

 

Eller av folk som drar rundt på verdens mest glamorøse klubber og bader i damer.

 

Er latterlig hvor mye fordommer folk har mot elektronisk musikk. Etter min erfaring er det mer upopulært i Norge enn de fleste andre land. Kanskje er det på grunn av mangel på en skikkelig klubbscene, for jeg har flere venner som har blitt frelst av trance eller house etter å ha hørt det på gode klubber eller fester i utlandet. Det er greit å ikke like en sjanger, men når det kommer til elektronisk musikk, er mange latterlig ignorante.

Ikke musikk? Slå opp definisjonen.

Lenke til kommentar

Synes alltid det blir litt feil å dømme en hel sjanger/måte å lage musikk på nord og ned (eller for den saks skyld prise en hels sjanger opp i skyene).

Selv hører jeg ikke på techno så sant jeg kan slippe. Jeg har ikke noe grunnlag for å si at det ikke finnes noe som helst som er bra, men selv har jeg hørt lite som funker til noe annet enn å danses til. Det jeg ikke liker er at veldig mye blir for gjentagende og sangene høres for likt ut. Liker heller ikke at musikken høres så "glatt" og strømlinjeformet ut. En person som spiller på et tradisjonelt instrument vil som regel gjøre dette på sin egen måte, og av og til med små feil osv som gjør det hele mer levende. Det får du som regel ikke med elektronisk musikk.

 

Når det kommer til måten å lage elektronisk musikk på er det mange som misforstår, og tror det er "bare å slenge isammen noe". Har prøvd selv å lage flere typer musikk på data, både med samples og synther/midi osv, og kan konstatere at det tar tid. Du blir mer nøye med de små detaljene når du har muligheten til å gå inn og endre alt i etterkant. Og det krever selvsagt også en viss musikalsk forståelse for å lage elektronisk musikk selv om du ikke nødvendigvis trenger å kunne spille på et tradisjonelt instrument. Ikke dermed sagt at alt blir bra altså...

 

Konklusjon: Techno er musikk som alle andre sjangre, selv synes jeg ikke noe særlig om det jeg har hørt av det.

 

Puh, ble et langt, kjedelig innlegg dette :p Men måtte bare få sagt min mening.

Endret av anners
Lenke til kommentar

Er enig i at man må vite hva man snakker om før man skriver at det er dritt. Jeg hører ikke noe særlig på House, Techno, Trance eller Dance, men jeg veit ihvertfall hva de forskjellige sjangrene er.

 

Når jeg hører på musikk som dette føler jeg nesten at jeg blir lurt, det føles falskt og plastikk ut hvis noen skjønner. Men det finnes selvfølgelig unntak. Jeg synes DjTiesto lager deilig musikk selv om jeg ikke hører på Trance, og Daft Punk lager uberfengende musikk selv om jeg ikke hører mye på Dance/Club.

 

Elektronisk musikk omfatter jo så mye, alt fra Nils Petter Molvær og Bent til Thunderdome. Å si at "all elektronisk musikk suger fordi de ikke spiller på instrumenter" blir jo helt borti natta.

Lenke til kommentar
Remixer av klassiske sanger kan være bra, ellers så blir jeg suicidal når jeg hører techno sanger med den samme melodien på loop mens en eller annen gæren smurfestemme prøver å rappe/synge.

 

Det er min mening så klart..

7625125[/snapback]

 

når jeg leser innlegg som dette skjønner jeg at du ikke vet hva techno er. "smurfestemme" bruks ofte i happyhardcore som er noe helt annet enn techno. mange som ikke vet forskjellen på trance og techno. mange tror cascada er techno og at dina kan kalles trance. dina og cascada er litt for fjortiss syns JEG. ordentlig trance kommer fra dj som tiesto, armin van buren, the thrillseekers og en del andre. ikke cascada eller dina. og der det er dunk dunk kan enten kalles dårlig techno sang eller gabber som er noe dritt. en techno eller trance låt skal ha en fin melodi og slikt. eller kansje en kjapp melodi som setter mange ut på danse gulvet for å vise seg frem :p og det er ikke mange låter som er bra. mye dritt der ute men mye bra og. det gjelder som regel de fleste sjangere men fjortisser liker cascada og dina (fine eksempler :p ). synge sammen med dem osv. så sanger som kommer fra tiesto og armin blir ikke kjent og ikke mange som får hørt det. og på noen diskotek så har dj-ene bare dårlig smak av og til :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...