Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at salget av HD TV går bra, men det betyr ikke automatisk at behovet for et HD format øker i samme takt. Blant godt voksne mennesker i 40-60års alderen er nok ikke det behovet like sterkt. Foreldrene mine kjøpte nylig ny TV, og de bryr seg ikke et dugg om HD DVD/Blu ray. For dem er DVD og til og med vanlig analoge tv signaler mer enn godt nok. Motivasjonen for å kjøpe HDTV var rett og slett muligheten for å ha en flat skjerm som ikke tar så stor plass og gjør seg bedre i stua :)

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Norse. HDTV begynner uten tvil å bli utbredt, men for den eldre garden handler det nok mere om plassbesparelse/utseende enn HD-formater. Hvor mange LCD/Plasma-TV'er som blir solgt i dag er ikke HD-Ready/Full HD, tror dere? Er nok heller få. Tror ikke særlig mange av befolkningen over 50 år har hørt om HD DVD eller Blue-ray.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Jeg sier bare at flertallet ikke har HDTV

Om et halv år - 1 år så har flertallet HDTV.

Nei, det tar nok dessverre lenger tid enn det :)

 

Skal vi vente i 5 år til for å få hd filmer som utnytter disse tv'ene?

8138312[/snapback]

Hva får deg til å tro at folk er så fryktelig opptatt av HD-innhold? Grunnen til at folk kjøper HDTV er at det er det eneste man får kjøpt nå...

 

Det vil si, man får kjøpt mye som PÅSTÅR at det er HDTV, men det er avdekket mye juks her, så mange har kjøpt katta i sekken, og får aldri utnyttet TVen sin om de så ville.

8138515[/snapback]

Noen folk føler seg snytt fordi de finner ut at full hd oppløsning er på 1080p mens TV-en de sitter på er 720p. Da føler de seg snytt fordi mannen på expert sa denne var Full HD klar og alt var gulla godt. Tingen er at TV-en denne karen kjøpte var en 32”, og i denne størrelses orden er 1080p ganske meningsløst. De lager så å si ikke engang så små TV-er med så høy oppløsning. Det er derfor brukere som ikke helt har oversikten stikker til TV2 hjelper deg eller lignende instanser og vi får slike håpløse beskjeder om at det er mye hoaks i HDtv verdenen. Ja jeg nevner TV2 hjelper deg for jeg la merke til at Pricks nevnte denne i en tidligere sammenheng, synes dette sier litt om dine kommentarer her, da denne innstansen er berømt for sin dårlige journalistikk og sin evne til og lage saker av nada nix.

 

Uansett det er vel et fåtall av TV-er som selges uten HD klarering nå til dags, og innen et år er vel de like borte som billedrørs TV-er. Som sagt er det solgt ca 700-800k med hd klare TV-er allerede og det nærmer seg 1 per husstand, men i realiteten er det kanskje rundt 30 % av husstandene som faktisk har en eller flere HD klare TV-er i hjemmet. Siden det er først nå vi begynner og få inn HD kanaler, å får tilgang til HD spiller som ikke resulterer i økonomisk fallitt hos den enkelte er det ikke helt urealistisk at tallet vil være godt over 50 % etter dette året.

 

Så TV2 hjelper deg mannen ikke vær så negativ til ny teknologi, den er kommet for å ta en svipptur innom våre hjem, både hos entusiasten og den ”vanlige borger”, akkurat som DVD. De eneste som ikke kommer til å røre dette er de som sier ”skeptisk” og vi får se hva som kommer i morra.

;)

Lenke til kommentar
Nei, tror nok at om 1/2 til 1 år så har fleste parten av hustandene i norge hd tv (altså 50.1 %). Bakgrunnen til min påstand er det at det allerede er solgt 800-900 k hd klare tv'er. Og alt man finner i butikkene i dag er hd tv'er.

8138657[/snapback]

 

 

Men så lenge landets butikker bare har dvd til salgs, så forblir nok dvd det ledende format enda en god stund. Spesiellt med de gode prisene på dvd om dagen. Man kan jo få 5-6 dvd filmer på nice price for prisen på en hd film :D

Lenke til kommentar

Problemet med hd krigen er ikke de to hardware plattformene, men det faktum at ikke alle studioene gir ut alle filmene sine på begge formatene. Det koster ikke mye ekstra å utgi på det andre formatet når HD master allerede er i boks.

Da kunne forbrukerne bestemme om begge eller bare et format skulle overleve i stedenfor at noen studioer (Fra begge leire) prøver å påtvinge forbrukerne sitt format.

 

HD DVD er Coke, pepsi er blu-ray og SD er Jolly Cola.

 

:D

Lenke til kommentar
Nei, tror nok at om 1/2 til 1 år så har fleste parten av hustandene i norge hd tv (altså 50.1 %). Bakgrunnen til min påstand er det at det allerede er solgt 800-900 k hd klare tv'er. Og alt man finner i butikkene i dag er hd tv'er.

8138657[/snapback]

 

 

Men så lenge landets butikker bare har dvd til salgs, så forblir nok dvd det ledende format enda en god stund. Spesiellt med de gode prisene på dvd om dagen. Man kan jo få 5-6 dvd filmer på nice price for prisen på en hd film :D

8139067[/snapback]

 

Akkurat samme opplegget hadde vi når dvd kom. VHS var billigere, og vi trengte egentlig ikke DVD. Jeg ble overrasket over hvor fort VHS døde ut.

Lenke til kommentar
Nei, tror nok at om 1/2 til 1 år så har fleste parten av hustandene i norge hd tv (altså 50.1 %). Bakgrunnen til min påstand er det at det allerede er solgt 800-900 k hd klare tv'er. Og alt man finner i butikkene i dag er hd tv'er.

8138657[/snapback]

 

 

Men så lenge landets butikker bare har dvd til salgs, så forblir nok dvd det ledende format enda en god stund. Spesiellt med de gode prisene på dvd om dagen. Man kan jo få 5-6 dvd filmer på nice price for prisen på en hd film :D

8139067[/snapback]

 

Akkurat samme opplegget hadde vi når dvd kom. VHS var billigere, og vi trengte egentlig ikke DVD. Jeg ble overrasket over hvor fort VHS døde ut.

8139561[/snapback]

 

Nå er det et problem med at det er to konkurrerende formater, det slapp vi når DVD kom. Mye enklere for folk å hoppe ombord når man vet med sikkerhet hvilket format som vil regjere.

Lenke til kommentar
Allikevel går det mye raskere for HD formatene enn det gjorde for DVD formatet ;)

8139740[/snapback]

 

Tja, nå er det nok mange fler som har råd nå enn da DVD kom. Dessuten hadde nok VHS et enda sterkere fotfeste enn det DVD har nå. Vi vet ikke noe om hvordan det utvikler seg før folk flest starter overgangen.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Ja jeg nevner TV2 hjelper deg for jeg la merke til at Pricks nevnte denne i en tidligere sammenheng, synes dette sier litt om dine kommentarer her, da denne innstansen er berømt for sin dårlige journalistikk og sin evne til og lage saker av nada nix.

Når har jeg nevnt TV2 hjelper deg, og hvilken relevans har det? Prøv å forholde deg til de faktiske argumentene jeg kommer med, snarere enn å prøve å diskreditere de du er uenig med ved å tillegge dem meninger og utsagn og ignorere all faktainformasjonen du ikke klarte å komme med et svar på.

 

Så TV2 hjelper deg mannen ikke vær så negativ til ny teknologi

Spar meg for slikt tåpelig tullprat. Hvis du ikke klarer å argumentere saklig, men stadig må angripe meg som person så beviser det bare at du ikke har noe å komme med, og må ty til personangrep for å prøve å diskreditere andre.

 

Skjerp deg, ellers må en moderator komme og gi deg en liten ferie eller to.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Hovedgrunnen til at DVD brukte så lang tid på å etablere seg var nettopp fordi det IKKE var brukervennlig. Folk var livredde de "kompliserte" menyene samt alle knappene på både spilleren og fjernkontrollen. Man kunne jo ikke engang se filmer med tekst uten å ha bestått flere IT-kurs var det generelle inntrykket.

Lenke til kommentar
*SNIP*

8140031[/snapback]

Greit nok at sleng kommentaren på slutten var usaklig, beklager det. Resten var veldig relevant, og med tanke på dine argumenter som tyder på en veldig uvitenhet og ignoranse ovenfor både vanlige forbrukere og teknologi, forstår jeg ikke at du så villig kaster deg inn i en debatt du ikke har noen forrutsetninger for å ha noe og komme med. Det er vel i bunn og grunn fordi du vil provosere, noe jeg må innrømme du klarer med glans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...