Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD


Anbefalte innlegg

Warner har bremset sine utgivelser på HD DVD etter nyttår for å drive catching up på Blu-ray siden. Det har vært kjent en stund. I tillegg har de annonsert sin Total HD disk som skal kunne avspilles på begge typer spillere. Når det kommer, gjenstår å se. Så lenge det ikke er Universal som sitter rettighetene så er jeg 100% sikker på at Lord of the Rings kommer på BD. Eller det vil si - jeg tror den kommer på Total HD disc. New Line skal gi ut på Total HD - og Warner sa vel noe om det i pressebriefingen sin på CES i Januar. De jobbet med den til Total HD, og ville gi ut release detaljer senere.

 

http://www.engadget.com/2007/01/09/live-co...ess-conference/

 

og

http://www.engadgethd.com/2007/01/17/lord-...lu-ray-details/

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Total HD hadde jeg helt glemt. Jeg har faktisk lest at Warner vurderer å bruke LOTR som flaggskipet sitt ved introduksjonen av hybrid-formatet. Noe slikt hadde ikke jeg hatt noe imot, så lenge de gjør noe med de (forhåpentligvis midlertidige) Total-HD-coverene, som ser helt grusomme ut.

Lenke til kommentar
Hvis du skal tenke på hva som er bra nok hadde vi fortsatt vert på VHS stadiet..

Nei, for det var et reelt behov for brukervennligheten DVD kunne gi.

 

Du kan ikke tenke på teknologi som bra nok det ville stoppet enhver utvikling.

Selvsagt ikke. Det betyr bare at man må komme med noe som virkelig gir folk noe ut over det de har allerede. Neste steg i brukerevennlighet er ikke et nytt DVD-format, men sannsynligvis å se film over nettet el.l. i stedet.

Lenke til kommentar
Hvis du skal tenke på hva som er bra nok hadde vi fortsatt vert på VHS stadiet..

Nei, for det var et reelt behov for brukervennligheten DVD kunne gi.

 

Du kan ikke tenke på teknologi som bra nok det ville stoppet enhver utvikling.

Selvsagt ikke. Det betyr bare at man må komme med noe som virkelig gir folk noe ut over det de har allerede. Neste steg i brukerevennlighet er ikke et nytt DVD-format, men sannsynligvis å se film over nettet el.l. i stedet.

8134091[/snapback]

 

At noen som er så aktiv på det politiske forumet er så ivrig etter å gi seg i kast med en diskusjon han overhode ikke har noen som helst forrutsetninger for å delta i er ganske morsomt. Det fysiske brukervennligheten i disse spillerne er kanskje ikke noe kvante sprang ifra DvD. Men selve brukeropplevelsen er ikke bare mange doblet. Jeg mener, utrolig mye mer "bakgrunnsmateriale" uten å trenge skifte plate. Du kan se extended edition LOTR, med ekstramaterialet uten å måtte skifte plate en gang. Det er jo en stor forbedring med tanke på brukervennligheten? Du har et mye videre spekter av hva som er mulig med platene, se på HD-DVD som kjører making off vedsiden av filmen, Brukeropplevelse? Å jeg foreslår at du tar deg en tur til hifi-klubben eller noe lignenede og tar en titt på hva slags kvalitets forskjell det er snakk om. Det er ganske betydlig. Du går ifra tv til krystall klar tv. Åja dette er et ganske sterkt punkt på det jeg vil kalle brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Må nevnes at filmene i HD-formatene starter automatisk så fort du setter dem i spilleren. Trenger ikke være menykyndig for å se filmen. Dette gjør det nesten like brukervennlig som VHS vil jeg påstå. Menyen er også langt bedre nå. Alle følger den samme malen. En liten bar nederst i bildet - samtidig som filmen spilles - gir deg fire alternativer: Pause, Settings, Extra Features og Scene Select. Alle disse kan man bruke kun ved trykk av piltastene. Man hopper ikke fra en menyskjerm til en annen, man går kun et hakk opp eller ned i menyen, slik at enhver person alltid har oversikt over hvor de er. Enklere blir det nesten ikke.

Lenke til kommentar

Har sett helside menyer, menyer fra venstre og under og det meste egentlig. Er vel ingen helhetlig standard for dette? Eller? Virker ikke sånn i hvert fall og noen titler starter rett inn i filmen mens andre går til hovedmeny.

 

En liten fin ting er at hoved menyen kan hentes opp som en pop up meny mens filmen fortsetter å gå, og da som en linje til venstre eller under (som regel) og som blar man nedover i valgene som en dropdown meny i windows. Greit og enkelt. Ingen stor ting - og absolutt ikke noe som jeg føler er nødvendig for å "selge" formatet som sådan. Men en fin liten twist alikevel.

 

Picture in picture for kommentar spor (altså ikke bare lydkommentar, men visning i vindu hvordan innspillingen foregikk samtidig som filmen går - og som kan skrus av og på som man ønsker underveis) er noe som jeg synes faktisk er artig. Her har HD DVD et fortrinn over Blu-ray - foreløpig i hvert fall. (Pip er ikke støttet av alle BD spillere ennå). Og mye annet interaktivitet også. Pluss nedlasting av nye trailere, lyd, teksting på nye språk, bokmerking av favorittscener, sending av sine favorittklipp til kompiser med samme film via nettverksportene...

 

Flytting av undertekst på skjermen, oppover, nedover, endring av tekststørrelse på undertekst til det man ønsker. (Studio Canals kommende utgivelser skal visstnok støtte dette).

 

Og så må man ikke glemme fantastisk mye bedre (ukomprimert eventuelt tapsfritt komprimert) surround lyd midt oppe i det hele.

 

Dette og en fantastisk oppgradering av bildet....

Lenke til kommentar
DVD er ikke bra nok når du har sett en del hd filmer.

For det kanskje. Du er entusiast.

 

For vanlige folk er DVD mer enn bra nok.

8129735[/snapback]

Så dette har du bestemt? Synd folk ikke hører på deg da. Ikke ta nederlaget for tungt.

8134135[/snapback]

Det er ikke noe jeg har bestemt, men det er et påstand med argument basert på at folk flest som regel velger billig/brukervennlig fremfor top-of-the-line. Se på Rimi vs. kjøpmannen på hjørnet f.eks.

Lenke til kommentar
Selvsagt ikke. Det betyr bare at man må komme med noe som virkelig gir folk noe ut over det de har allerede. Neste steg i brukerevennlighet er ikke et nytt DVD-format, men sannsynligvis å se film over nettet el.l. i stedet.

8134091[/snapback]

Det er det de fleste påstår for tiden. Dette er da noe som er veldig gøy å snakke om online. Men nå er det ikke slik at alle har mulighet til å laste ned HDfilmer over nettet. Da de kanksje ikke har internett. Eller mangler båndbredden som det faktisk tar. Å det er enda lenge til det er så pass bra båndbredde her til lands at mange nordmenn kan laste ned og streame film samtidig over nett.

 

Å siden vi nå får mer og mer HDTV så ville det kanskje vært litt naivt å ikke gitt ut et HD diskformat for å utnytte disse TVene. De fleste som kjøper ny TV idag kjøper HD. Pga det er stort sett det butikker selger idag. Å i norge er det litt tørke etter HD matriale. Noe finner på nett. Men tror HD filmer vil spre seg som ild i tørt gress når det kommer til en grei pris i norge. For det er faktisk så mye bedre. Å at noen med HDTV ikke vil kjøpe film i HD når den en gang kommer ned til dagens DVDnivå er egentlig ganske naivt og fornærmende mot forbruker.

 

Men når HD formatet har blitt gammelt og det er på tide med noe nytt. Da skal nok du få rett med at det er webbasert. Men innen den tid har vi nok 10x båndbredden vi har idag. Noe som vil gjøre det til et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Selvsagt ikke. Det betyr bare at man må komme med noe som virkelig gir folk noe ut over det de har allerede. Neste steg i brukerevennlighet er ikke et nytt DVD-format, men sannsynligvis å se film over nettet el.l. i stedet.

8134091[/snapback]

Det er det de fleste påstår for tiden. Dette er da noe som er veldig gøy å snakke om online. Men nå er det ikke slik at alle har mulighet til å laste ned HDfilmer over nettet. Da de kanksje ikke har internett. Eller mangler båndbredden som det faktisk tar. Å det er enda lenge til det er så pass bra båndbredde her til lands at mange nordmenn kan laste ned og streame film samtidig over nett.

Riktig, det vil ta noen år før "alle" har bredbånd.

 

Men det vil også ta noen år før "alle" har HDTV.

 

Utviklingene går i rivende fart, og frem til film over nettet er en realitet (og såpass enkelt at det er mer brukervennlig enn å bruke optiske medier), så dekker DVD behovet foreløpig.

 

Å siden vi nå får mer og mer HDTV så ville det kanskje vært litt naivt å ikke gitt ut et HD diskformat for å utnytte disse TVene.

Jeg sier ikke at man ikke skal utnytte HDTV. Jeg sier bare at flertallet ikke har HDTV, og det vil ta en stund før "alle" har det. Entusiaster vil selvsagt kose seg stort, men selv jeg som er "geek" ser ikke personlig behovet for HD. Jeg har en gammel TV som fungerer utmerket, og jeg akter ikke å betale i dyre dommer for ny TV, særlig ikke når det er så mye kaos rundt hva som egentlig er HD og hva som ikke er det. Mange har kjøpt katta i sekken.

 

De fleste som kjøper ny TV idag kjøper HD. Pga det er stort sett det butikker selger idag. Å i norge er det litt tørke etter HD matriale.

Kanskje fordi etterspørselen ikke akkurat er enorm blant vanlige folk (ikke-entusiaster).

 

Å at noen med HDTV ikke vil kjøpe film i HD når den en gang kommer ned til dagens DVDnivå er egentlig ganske naivt og fornærmende mot forbruker.

Fornærmende? Nei, det er markedsmekanismene som regjerer. Når HD blir såpass billig at det kan konkurrere med DVD så er nok teknologien kommet dithen at vi streamer filmer over nettet. Ja, med digitale sendinger der man kan sette TV-filmer på pause så vil man ikke engang trenge en PC. Det er ikke lenge før alle må ha digital dekoder :)

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at flertallet ikke har HDTV

 

Om et halv år - 1 år så har flertallet HDTV. Skal vi vente i 5 år til for å få hd filmer som utnytter disse tv'ene?

8138312[/snapback]

 

Nei, men vi burde ha ventet til alle samlet seg rundt et format.

8138345[/snapback]

 

Og der treffer vi endelig spikeren på hodet. Om kort tid vil flertallet av norske husstander ha HDTV, men salget av hd-filmer avhenger i stor grad av hvorvidt bransjen klarer å bli enige om én standard. Jeg har snakket med flere film-forhandlere, og gjennomgangsmantraet er at man er svært forsiktig med å ta inn hd dvd og blu-ray før formatkrigen er avgjort. Derfor blir det heller ikke stor markedsføring rundt formatene, og mange potensielle kunder er ikke engang klar over at formatene eksisterer.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare at flertallet ikke har HDTV

Om et halv år - 1 år så har flertallet HDTV.

Nei, det tar nok dessverre lenger tid enn det :)

 

Skal vi vente i 5 år til for å få hd filmer som utnytter disse tv'ene?

8138312[/snapback]

Hva får deg til å tro at folk er så fryktelig opptatt av HD-innhold? Grunnen til at folk kjøper HDTV er at det er det eneste man får kjøpt nå...

 

Det vil si, man får kjøpt mye som PÅSTÅR at det er HDTV, men det er avdekket mye juks her, så mange har kjøpt katta i sekken, og får aldri utnyttet TVen sin om de så ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...