Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var der Sony var geniale med å tenke langsiktig på BD-formatet.

 

De lanserte ett år senere enn Xbox 360 i USA og ett og halvt senere i Europa. Og det var bl.a. pga problemer med blu-ray lasere, pris og tilgjengelighet som gjorde at de ikke lansert da de egentlig hadde planlagt, og at Europa lanseringen ble senere enn USA/Japan. Og de lanserte til en mye høyere pris enn 360, og salget gikk tregt i starten. Etterhvert sank prisene noe og salget økte. Microsoft hadde samme problemer selvsagt da deres hardware spec. begynte å bli klare, og valgte heller å kutte prisene, lansere over hele verden samtidig og ikke true folk på en HD filmavspiller.

 

Hvis 360 hadde usatt sin lansering så lenge så hadde de også kunne dytta et HD drev i spilleren til nogenlunde pris. Men takk og lov lot de være, holdt prisene nede og lot folk velge selv om maskinen skulle være en spillkonsoll eller en HD DVD spiller til høyere pris. Det var genialt av Micrsoft og langsiktig tenkt - spesielt nå når vi ser HD DVD stadig tape terreng til Blu-ray. :) De har tidligere sagt at de kan henge med i HD krig i mange, mange år så lenge HD DVD er levedyktig i en eller annen grad ved siden av BD. De har tatt høyde for det, men de sier også at det avhenger av Toshiba. Det er Toshiba som står bak HD DVD og kutter de, så er det ikke noe igjen å støtte for MS heller.

 

For Microsoft sto ikke bak HD DVD teknologien på samme måte måte som Sony er bak BD, De utviklet/laget ikke hardware til HD DVD gruppen (Det var det Toshiba som gjorde) i motsetning til Sony som faktisk er en av hovdaktørene bak BD. Sony hadde ikke noe valg hvis de ville inn med BD. Microsoft var medlem av både BD og HD DVD gruppen i starten, men trakk seg fra BD etter uenighet bl.a. om kopibeskyttelse (som MS mente gikk for langt i BD) og uenighet om menysystem og interkativitet (java vs HDi). Dette skjedde faktisk ikke så lenge før MS lanserte 360 i USA.

 

Microsoft gjorde et klokt valg for seg de også, akkurat som det nå viser seg at Sony høyst sannsynelig valgde det rette for seg. Krigen går kraftig imot Toshiba nå, og når Toshiba endelig kaster inn håndkleet står MS fritt til å gjøre det de ønsker, enten støtte BD eller forsette satsingen enda hardere på nedlastbare filmer via Live Marketplace.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har fått inntrykket av at DVD spilleren i PS3 er ganske bra, og den oppskalerer, noe som er et pluss. Men, jeg har en US PS3, og jeg har mange R2 DVD-er, pluss noen R1.. Så det jeg lurte på er egentlig om noen vet om om det er mulig å få PS3 sonefri til DVD ? Hvis ikke så må jeg nok etterhvert kjøpe meg en sonefri spiller. (Enda en boks :( )

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisan!

 

Skal kjøpe meg ny avspiller snart og tenker litt på hvilken jeg skal velge.

 

Anbefaler dere BlueRay-spiller eller PS3?

 

Bruker mest til å se på dvd filmer, men får jeg meg PS3 blir det vel litt spilling også. Kunne kjøpt en helt vanlig dvd-spiller, men med tanke på kvaliteten osv tenkte jeg det var like greit å innvestere i en BlueRay.

 

Så, hva anbefaler dere?

 

Edland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...