Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

God dagen.

 

Hva med oss som har passert 30 og vil ta sykkel lappen? Vi har jo aldri gått gjennom det Trafikale grunn kurset. Må en ta det kurset som en del av sykkel lappen eller slipper en det når en har hatt bil lappen i 10 år?

 

Lurer også på om noen kan gi en noenlunde pris på lappen når en ikkje har kjørt på 2 hjul siden mopeden ble byttet ut med bil??

 

Noen kjøreskoler som anbefales i Haugesund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris varierer veldig fra plass til plass, her jeg tok den havnet jeg vel på totalt ca 15 000 inkl bok..

 

Etter nyttår kom det regler som sier at du skal ha MINST 14 kjøretimer, dette gjelder og de som har lettsykkel såvidt jeg forsto..

Det er og komt retningslinjer om at når en er "klar" til oppkjøring, dvs hatt landeveiskjøring, trafikkjøring og vurderingstimen så skal man på bane og ta sikkerhetskurs.

Du har da kjegler du skal balansere mellom uten å være nede med føttene, kjøre gjennom en sving, ta nødbrems på helt riktig måte (låra presser inn i tanken, ser langt fram og girer ned, uten å skli på framhjulet og bakhjulet) samt en unnamanøver / kontrastyring i så å så mange km/t.

Sikkerhetskurset på bana er veldig relativt siden sensoren på oppkjøringen vil gå gjennom dette med deg før du skal ut å kjøre, og han kan si at han ikke vil kjøre med deg viss du driter deg ut på banekjøringa, og han ikke vil føle at det er trygt å sitte på..

 

Så det blir en dyr affere å ta førerkortet på faenskapen, men jeg føler egentlig det var verdt det, totalt landet jeg på 22 kjøretimer, og hadde kun det nødvendige - det var jo fullstendig overkill med kjøretimer, men hvem vet, kanskje det har reddet livet mitt med så god opplæring, det er jo det som er tanken og med alle timene. Alt i alt er jeg fornøyd, men det er jo litt bittert at folk tok førerkortet på det samme for noen år siden for under halve prisen..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
i dale i sogn og fjordane koster moped lappen 1000,-

og i førde som ligger ca 1 time vekk frå dale koster Moped lappen 6000,-

8911996[/snapback]

 

carpet bomb Førde, asap. Her ser vi hva kjøreskolene holder på med. Sleskete grådige svain. Dem skulle blitt fratatt sertifikatet for sånne priser. Ingenting forsvarer så dyrt sertifikat, de kunne heller hatt flerne ccm klasser og kilo klasser osv. Gå på kjøreskolene og se prisforskjellene. urealistiske som pokker. noen tar 500kr noen tar 700kr, går det ann. 700kr for 45 er nermest en høvding i total timepris dvs 60 min. Det tar år å bli en god mc fører, sånn er det med alt. For min del kunne det kostet 50 000 spenn for den verste racing sykkelen på 400 kilo. Men noe på 180 kilo med 300 ccm så burde 10 000 holde mer en nok. 20 000 er overskuddet jeg har på et år. hvis jeg sparer. Det er på tide å åpne øyene for hvor gal prisen er. 10 år har jeg vært på veien, moped og bil, I tilleg skal jeg betale meg i hjel så disse kjørelærerne kan få 30 utbetalt i måneden. Dem har ikke godt av så mye bacon. Se hvor feite mc lærerne er. Face it and rock this.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spesielle bestemmelser:

Har du hatt A1 og kjører opp til A har du en gylden mulighet til å få "tjuvstartet" med mer enn 34hk.. du har da 2 år på dagen etter din A oppkjøring lov til å få kjøre ubegrenset med hester. dvs. tar du oppkjøring klasse A på 18år og 148dagers dagen din, kan du kjøre pappas R1 på 20år og 148dagers dagen.

 

om du har hatt lett mc i 2 år kan du gå rett på tung når du er 18? eller 20 år?

 

148dagers dagen.??

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Akkuratt det var noe av det mest forvirrende jeg har lest hittil på dette forumet :hmm:

 

 

 

Edit: Jeg ser det er mange som ikke skjønner mye av dette med mellomtung sykkel.

 

Jeg har nettopp vært gjennom samme forvirrende periode. Etter jeg har vært i kontakt med mange forskjellige kilder er dette det jeg vet:

 

Når man er 18 år har man kun lov å kjøre sykkel med maks 25kW (34HK) OG (ikke eller, OG) 0,16 kW/kg motorsykkel uten fører. Har du sidevogn teller det med i vekta på sykkelen.

 

Hvis du lurer på hvordan man regner ut dette så se her:

 

La oss si man ser en rå sykkel med 25kW. Sykkelen veier 150kg.

 

25kW/150kG = 0,1666666666. Søren, den kan ikke kjøres som mellomtung.

 

Vil du finne ut hvor mye en 25kW må veie for å være lovelig, blir det slik:

 

0,16/25 = 156.6. En sykkel med 25kW må veie minimum 156.6kg hvis den skal kjøres som mellomtung.

 

Hvis man tar klasse A og består på 18-årsdagen må man kjøre mellomtung i to år, og man har da lov å gå over til større sykler. Hvis man tar førerprøve etter man er 21 år har man lov å gå rett på de store syklene. Man trenger da altså ikke å tenke på de mellomtunge.

 

 

Når jeg var på utkikk etter motorsykkel (mellomtung) for noen uker siden ble jeg frustrert over hvor lite utvalget var. De var enten mye dyrere enn en større sykkel eller gamle.

 

Noe som går ann, som jeg vurderte å gjøre selv, er at du kan strupe ned mange forskjellige motorsykler, slik at du kan få en motorsykkel som orginalt har 100 HK til å gå under maksgrensa for ytelse. Det har blitt diskutert her på forumet over om sykkelen har godt av det eller ikke, men for MEG høres det naturlig ut at sykkelen ikke liker det, men den blir ikke skadet. Dette må mennesker med mere kunnskap om slikt bekrefte eller avkrefte.

 

Hvis du bestemmer deg for å strupe ned en motorsykkel kan du møte lite villige personer på trafikksjonene. Kan være lurt å sende en mail/ringe til trafikkstasjonen for å spørre hva de mener.

 

Grunnen til at de skal mene noe er at når du struper ned sykkelen må du registrere den på nytt. Det koster ingen ting å registrere den på nytt når man setter ned motorytelsen, men jeg vil tro at du må betale når du skal registrere den tilbake når du har lov å kjøre så stor sykkel du vil.

 

Kan legge til at grunnen til at jeg selv ikke valgte å kjøpe en sykkel for så å strupe den ned var at det var mye styr for kun to år.

 

Jeg løste dette på en helt annen måte. Jeg kjøpte meg en 125ccm, som jeg skal kjøre i minst disse to årene, og helt til jeg finner ut at jeg vil ha noe større. Jeg skal alikevell ta lappen for tung. En lettsykkel er mye enklere å lære seg å kjøre på, pluss at den ikke er like dyr hvis man får ødelagt sykkelen.

 

Håper dette blir til hjelp for noen, for det er en vrien nøtt å få alt til å henge sammen... :cool:

Endret av siggii
Lenke til kommentar
La oss si man ser en rå sykkel med 25kW. Sykkelen veier 150kg.

 

Du kan ha lettere sykkel enn 150 kilo, men de er da strypt mer enn 25kw, feks 23 e.l.

 

KTM sin 125 cc EXC har lattis lite hest som "lovlig" versjon, pga utslepp og lydnivå, og mest sansynlig vekt..

 

Det å få registrert en sykkel fra tung til mellomtung kan ikke være like greit. Er en bekjent av meg som har en WR450 som er reg som tung, han prøver å få den registrert som mellomtung, noe som gjør at den må vises til biltilsynet. Han har vert å vist ørten ganger, men de finner bare en ny feil hver gang. Sist gang var det 3 dB for høy lyd, og han må vente 4 uker til han får prøve igjen. Kjempekjekt.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

TRINN 1 = 17 timer teori kurs, du blir fritatt 5 timer som tilsvarer TGK

( Teoretisk GrunnKurs). Men du må ta 12 timer mc teori hvis du ikke har noen form for mc sertifikat fra før av.

 

Jeg som har moped lappen også billappen. Må ta 12 timer teori.

 

Jeg kan også før jeg melder meg på hvilken som helst kjøreskole,, søke om mc lappen på vegvesenet. Få godkjennelse, komme når det måtte passe meg og si: hei jeg vill ta klasse A teori eksamen. Få den godkjent så kan du finne en kjøreskole og si hei jeg har bestått eksamen, men alikevel må du ta Trinn 1 med redusert antall timer.

Lenke til kommentar

Kan noen bekrefte det med at det er obligatorisk med et visst antallkjøretimer til lett MC?

 

Også lurte jeg på om man kan om man er 15 ta trafikalt grunnkurs for så og øvelseskjøre med bil? Må man ikke ha fyllt 16 for å øvelseskjøre med bil?

 

Kan jeg som 15 -åring med fullført trafikalt grunnkurs starte med å ta kjøretimer / Sikkerhetskurs / Sikkerhets kontroll osv allerede nå ? Men at jeg må vente til dagen jeg fyller 16 for å ta den praktiske og den teoretiske prøven?

Lenke til kommentar
Også lurte jeg på om man kan om man er 15 ta trafikalt grunnkurs for så og øvelseskjøre med bil? Må man ikke ha fyllt 16 for å øvelseskjøre med bil?

Kan jeg som 15 -åring med fullført trafikalt grunnkurs starte med å ta kjøretimer / Sikkerhetskurs / Sikkerhets kontroll osv allerede nå ? Men at jeg må vente til dagen jeg fyller 16 for å ta den praktiske og den teoretiske prøven?

9366816[/snapback]

Ja du kan ta tg fra du er 15 år, men ikke øvelseskjøre med bil før du er 16 år.

 

Ja du kan ta kjøretimer osv fra du er 15 år. Teoriprøven kan du ta før du blir 16, men oppkjøring kan du ikke ta før du har fylt 16. (regner med at du mener lett mc?)

Lenke til kommentar
hey hey

 

 

æ e en gutt på snart 16 å har sett på 200cc

kan æ kjøre den å ka koste d å registrere den??

8843797[/snapback]

 

Nei du kan ikke kjøre den. Du kan maks kjøre 125ccm når du er kun 16 år.

Førstegangsregistrering er ikke så fryktlig dyrt, er det ikke på rundt 1000 kroner? (Usikker)

8844309[/snapback]

 

Kan man kjøre opp for 125ccm ATV når man er 16??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...