Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Det er ikke det han sier - han sier at strategien med PS3 er annerledes (altså value-added) enn med PS1 og PS2. Reeves sier til og med rett ut at Sony har ingen intensjon om å følge etter MS i priskrigen - også om det måtte bety å havne på 3. plass. det Dette bekrefter bare det vi har sett av prisnivået til PS3 i Europa siden lansering, så hvorfor mener du dette skal endre seg i mars? Vi har jo hørt om priskutt på PS3 tidligere også, men dette har blitt effektivt spist opp av value-added bullshit.

 

Et priskutt i mars eller ikke spiller uansett ingen rolle for julesalget, da man naturlig nok ikke kan komme drassende med julegavene i mars.

 

Men jeg står fortsatt for det jeg sier: Det er en grunn til at Sony er så opptatt av å gå i break-even, og ikke tørr å satse på å blåse opp markedsandelen sin gjennom økt konsollsalg og istedet tjene inn pengene på spill og utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer selvsagt ikke noe priskutt midt i julesalget. Det tror jeg alle skjønner.

 

Men tror de kan bli tvunget til priskutt før mars med finanskrisen som bare blir verre og verre. I alvorlige nedgangstider blir pris viktigere enn noen gang. At Sony absolutt skal tvinge gjennom et overskudd for finansåret 2008 er noe av det dummeste de kan gjøre på lang sikt.

 

(Kjøpte forresten pent brukt PS3 40 GB til 2000 kr. for noen dager siden.)

Lenke til kommentar
Enten så er de griske, noe som er mest sannsynlig siden vi betaler mye mer for PS3 enn resten av verden, eller så koster bluray fortsatt ganske mye å lage.

 

Det man baserer slike kostnader på er stort sett estimerte kostnader for komponentene lagt sammen. Ved lansering vurderte man et selskap ved navn iSuppli som har rede på slikt hvor man på det tidspunktet regnet med at PS3 kostet i rene fabrikasjonskostnader. Link

 

Kostnadene for komponentene til PS3 ble vurdert til $840.35 for 60Gb HDD versjonen. Denne ble solgt for $599.00.

Til kontrast, på samme tid ble Xbox360 vurdert til å ha en estimert produksjonskostnad $323.30, mens den ble solgt for $399.00. Det er synd at iSuppli har tatt ned tabellene sine, men vi som har fulgt med på dette og har diskutert dette X antall ganger, vet at BD drevet hadde en kostnad på rundt $120.00.

 

Det finnes et par utgifter til som gjør at det koster penger forøvrig:

-Vår kjære stats beskatninger i form av importavgifter og moms.

-Frakt fra Taiwan/Korea/Japan til Norge

-Selgers avanse

 

Om vi skal legge til Nintendo, så påstås det at de har tjent penger på Wii fra dag 1.

 

Jeg lurer meg pinadø hvem som er grisk her. Det er uansett ikke noe å gnåle om. :)

 

Så forklar for meg hvorfor PS3 og 360 elite koster det samme i amerika, 399, mens forskjellen her er Elite 2500 og PS3 4000. De grunnene dine der gjelder jo like mye for MS som for Sony. MS lager ikke 360'ene våre i Norge og selger de til oss svart.

 

Hvorfor gir MS oss samme pris som amerika mens Sony gir oss nesten dobbelt? At du ikke synes det er noe å gnåle om at Sony tar blodpriser for PS3 her viser vel bare hvor du står. Du unnskylder faktisk at vi betaler tusenvis av kroner mer. Ganske utrolig. Jeg bryr meg ikke om hva ting for dem kanskje koster eller ikke. Hvis MS man kan gi oss samme priser som resten av verden så kan Sony det også.

 

PS3 skulle i dag kostet 2500kr her. I steden kommer de med latterlige bundler som enten har kun 1 spill (LBP), abba singstar, eller 1 bluray film og setter opp prisen til 4500kr på de. De viser en slik utrolig arroganse at selv Nintendo nesten virker gavmilde.

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar

Faktisk er Xbox langt billigere i Norge enn i USA hvis man trekker fra avgiftene.

 

Amerikanske nettopriser + norsk moms:

 

360 Arcade: 1780 kr.

360 Pro: 2675 kr.

360 Elite: 3571 kr.

PS3: 3571 kr.

Wii: 2229 kr.

 

Ganske likt med norske priser på Arcade, PS3 og Wii, men Pro og Elite er klart billigere her til lands. Elite er nesten 1000 kroner billigere i Norge enn i USA.

 

 

Men uansett, prisene i en region baserer seg på tilbud og etterspørsel som alle andre varer. PS3 er mer populært i Norge enn i USA og omvendt for X360. Verre er det ikke.

 

Jeg tror at hvis PS3 og X360 Elite hadde hatt lik pris i Norge, så ville PS3 solgt minst dobbelt så mye som X360. Altså det motsatte av hva som nå skjer i USA.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Faktisk er Xbox langt billigere i Norge enn i USA hvis man trekker fra avgiftene.

 

Amerikanske nettopriser + norsk moms:

 

360 Arcade: 1780 kr.

360 Pro: 2675 kr.

360 Elite: 3571 kr.

PS3: 3571 kr.

Wii: 2229 kr.

 

Ganske likt med norske priser på Arcade, PS3 og Wii, men Pro og Elite er klart billigere her til lands. Elite er nesten 1000 kroner billigere i Norge enn i USA.

 

 

Men uansett, prisene i en region baserer seg på tilbud og etterspørsel som alle andre varer. PS3 er mer populært i Norge enn i USA og omvendt for X360. Verre er det ikke.

Jeg tror at hvis PS3 og X360 Elite hadde hatt lik pris i Norge, så ville PS3 solgt minst dobbelt så mye som X360. Altså det motsatte av hva som nå skjer i USA.

 

Tynn grunn vil jeg si. PS3 er ikke så populær her i Europa at det gjør noe. Og i UK er jo 360 mye mer populær enn PS3, likevel er ikke PS3 noe billigere der, eller 360 dyrere.

Lenke til kommentar

Til urgelol: klart sony ville ikke informert om kommende priskutt, og absolutt ikke nå för jula. Men det er stor forskjell på å snakke usant kontra enten ikke ta opp temaet, eller snakke vagt.. Han kunne f.eks fint sagt "vi har ingen planer om å sette ned prisen".. Når han nå sier " vi kommer IKKE til å sette ned prisen", så er det noe helt annet..

Lenke til kommentar

Sony sliter med svak valuta i Europa. Det er grunnen til at de nå varsler prisøkninger i stedet for lavere priser:

 

Sony Price Increase Announced

 

Sony have announced that as of January 1st 2009, they will be increasing their prices by 11%.

 

With the current state of the economy and with the weak status of the Pound against the Dollar and Yen, Sony are taking drastic action to attempt to stay ahead of the game.

Unbeatable

 

Norske kroner er langt mindre verdt enn før mot yen. I fjor på denne tiden var 4000 kroner ca. 89,000 yen. Nå er 4000 kr. bare 51,000 yen. Sony må sette opp prisen på PS3 til ca. 7000 kroner for å få like stor omsetning per konsoll i yen som på samme tid i fjor.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Så forklar for meg hvorfor PS3 og 360 elite koster det samme i amerika, 399, mens forskjellen her er Elite 2500 og PS3 4000. De grunnene dine der gjelder jo like mye for MS som for Sony. MS lager ikke 360'ene våre i Norge og selger de til oss svart.

 

Poenget mitt fløy rett over hue på deg forstår jeg. Poenget mitt er at du kan ikke kalle noen for grådig som taper penger per konsoll i forhold til to andre som tjener penger per konsoll. PS3 koster mer å lage. Deal with it. At prisen er tilpasset de forskjellige markeder er ikke uvanlig, og en del av strategien for å få innpass hos forbrukerne.

De grunnene jeg listet opp var vel mer rettet mot prisforskjell mellom andre land og Norge og ikke mellom 360 og PS3. Det var et direkte svar til hvorfor vi betaler mer for PS3 enn andre land, hvilket var spørsmålet ditt.

 

Når det gjelder prisforskjeller mellom 360/PS3 for markedene USA og Europa:

- PS3 og 360 Elite koster det samme i USA pg.a. at i USA er 360 mest populært og skal Sony ha en konkuransedyktig vare, er de nødt for å holde prisene på et lavere nivå enn hva som ville være naturlig.

- 360 Elite koster mindre enn PS3 i Norge pg.a. at i Norge er PS3 mest populært, og 360 Elite er en lite konkurransedyktig vare til samme pris som PS3.

Man kan gjerne gnåle og sutre om at dette er urettferdig, men sånn er nå en gang verden. At 360 Elite er forholdsvis billigere i Norge enn andre steder i verden er forøvrig også urettferdig.

 

Hvorfor gir MS oss samme pris som amerika mens Sony gir oss nesten dobbelt? At du ikke synes det er noe å gnåle om at Sony tar blodpriser for PS3 her viser vel bare hvor du står. Du unnskylder faktisk at vi betaler tusenvis av kroner mer. Ganske utrolig. Jeg bryr meg ikke om hva ting for dem kanskje koster eller ikke. Hvis MS man kan gi oss samme priser som resten av verden så kan Sony det også.

 

Jeg ser realitetene slik de er, jeg unnskylder ikke noen for noenting som helst. Kutt ut og legge ord i munnen på folk. Forøvrig fullstendig tøvete å omtale prisen for noe som selges med tap eller marginal gevinst for blodpris.

Jeg forsøker og diskutere dette saklig, og jeg undrer meg over hvordan du selv fremstår?

 

Utviklingskostnadene er relevant for prisen for et produkt enten du vil det eller ikke. Det samme er markedet og markedene og disse er forskjellige for eksempelvis Europa og USA.

 

MS gir oss forøvrig ikke samme priser som i resten av verden. Det har du jo nettopp benyttet som et poeng selv. I USA koster Elite mer. Hvorfor syter du ikke for det? Er ikke MS grådige i USA? ;)

 

PS3 skulle i dag kostet 2500kr her. I steden kommer de med latterlige bundler som enten har kun 1 spill (LBP), abba singstar, eller 1 bluray film og setter opp prisen til 4500kr på de. De viser en slik utrolig arroganse at selv Nintendo nesten virker gavmilde.

 

Du mener at du vet bedre enn store multinasjonale konsern ved å henvise til hvilken prislapp som passer deg. Det er dessverre ikke slik at det er hver enkelt forbruker som setter prislappen, det er det utviklingskostnader, inntjening og marked som står for. Men dette sier jo du at du ikke bryr deg om. Beklager, men det er mange ting man kan kalle slikt. Blant annet arroganse. :)

Lenke til kommentar

Den kom fort. Sony øker ikke prisen på PS3:

 

Sony says that despite a report that a weak Pound will force it to raise prices in the U.K., the cost of the PlayStation 3 will not be affected.

 

The electronics giant has been hit hard by the ongoing economic downturn, reporting a 72 percent drop in profits for the second quarter of 2008, according to a Telegraph report. Profits have been affected by both slowing sales and the strength of the Japanese Yen, which has gained considerable ground on the British Pound over the past six months.

 

"Sony U.K. can confirm that in the past 48 hours it has communicated to its trade channel that due to adverse changes in the Yen/Euro and Euro/Pound exchange rate over the last six months, and with this uncertainty set to continue into 2009, Sony will increase the trade price of a number of products over the coming months," the company said in a statement issued in late November. "The precise level of price increases has not yet been agreed, but it is likely that the vast majority of products affected will see increases of significantly less than 33 per cent."

http://www.escapistmagazine.com/news/view/...-Not-Affect-PS3

Lenke til kommentar

E24: Rekordsalg av Xbox 360 i Europa

 

November var Microsofts spillkonsoll Xbox 360s beste salgsmåned i Europa noensinne, skriver Microsoft i en pressemelding.

 

Salget av spillkonsollen har økt med 124 prosent sammenlignet med november i fjor.

 

I november passerte Xbox 360 25 millioner solgte eksemplarer siden lansering i 2005.

 

Spesielt i Frankrike, Spania og Italia har Xbox tatt markedsandeler fra konkurrenten Sony Playstation 3.

Lenke til kommentar
PS3 blir den neste dreamcast.

 

In their dreams ...

DC ingen over ingen ved siden.

Min subjektive vurdering som ikke er åpen for diskusjon.

 

Når det gjelder Sony sin prisprofil så er det bare en måte å måle hvor vellykket den er, og det er hvor mye ps3 selger. I de siste par månedene har xbox solgt mer enn ps3 selv i hardbarka sonyland. Det er fasiten, det er så enkelt. Bortsett fra DC da der har salg ingenting med fasiten å gjøre :-) DC var ren kjærlighet fra gamere til gamere.

Lenke til kommentar
PS3 blir den neste dreamcast.

 

In their dreams ...

DC ingen over ingen ved siden.

Min subjektive vurdering som ikke er åpen for diskusjon.

 

Når det gjelder Sony sin prisprofil så er det bare en måte å måle hvor vellykket den er, og det er hvor mye ps3 selger. I de siste par månedene har xbox solgt mer enn ps3 selv i hardbarka sonyland. Det er fasiten, det er så enkelt. Bortsett fra DC da der har salg ingenting med fasiten å gjøre :-) DC var ren kjærlighet fra gamere til gamere.

 

Kilde?

Lenke til kommentar
Man kan gjerne gnåle og sutre om at dette er urettferdig, men sånn er nå en gang verden. At 360 Elite er forholdsvis billigere i Norge enn andre steder i verden er forøvrig også urettferdig.

Jeg har de siste ukene vært og titttet på en BMW X5, splitter ny, svart og deilig! Men hele opplevelsen har igrunn blitt ødelagt av en svært innpåsliten kunde som i tide og utide avbrøt mine samtaler med selgeren for å snakke varmt om Fiat av alle ting, og samtidig benyttet enhver anledning til å klage på de stive prisene på BMW.

 

Høflig som selgeren var, forsøkte han etter beste evne å forklare Fiat-mannen at det var noe helt særegent å både eie og kjøre en BMW. Men Fiat-mannen lot seg ikke overbevise, i og med at en Fiat også kunne kjøre fremover og bakover (revers var vist nå blitt standard på alle). Noen modeller kunne etter sigende også svinge, hvis man kjøpte til et rundt adapter kalt et "ratt". Billig var ikke dette "ratt"-adapteret, men Fiat-mannen hadde jo helt klart et poeng at man behøver ikke ratt-adapteret for å bruke bilen. Noen lever tross alt etter prinsippet "jeg går rett fram, samma hva jeg støter på". Enden på visa ble til at jeg ventet med å oppsøkte BMW-forhandleren mellom kl 18.00 - 18.40 istedet, for da var Fiat-mannen opptatt med andre ting.

 

PS: BMW X5 er en herlig bil. God helg :)

Lenke til kommentar
Så forklar for meg hvorfor PS3 og 360 elite koster det samme i amerika, 399, mens forskjellen her er Elite 2500 og PS3 4000. De grunnene dine der gjelder jo like mye for MS som for Sony. MS lager ikke 360'ene våre i Norge og selger de til oss svart.

 

Poenget mitt fløy rett over hue på deg forstår jeg. Poenget mitt er at du kan ikke kalle noen for grådig som taper penger per konsoll i forhold til to andre som tjener penger per konsoll. PS3 koster mer å lage. Deal with it. At prisen er tilpasset de forskjellige markeder er ikke uvanlig, og en del av strategien for å få innpass hos forbrukerne.

De grunnene jeg listet opp var vel mer rettet mot prisforskjell mellom andre land og Norge og ikke mellom 360 og PS3. Det var et direkte svar til hvorfor vi betaler mer for PS3 enn andre land, hvilket var spørsmålet ditt.

 

Når det gjelder prisforskjeller mellom 360/PS3 for markedene USA og Europa:

- PS3 og 360 Elite koster det samme i USA pg.a. at i USA er 360 mest populært og skal Sony ha en konkuransedyktig vare, er de nødt for å holde prisene på et lavere nivå enn hva som ville være naturlig.

- 360 Elite koster mindre enn PS3 i Norge pg.a. at i Norge er PS3 mest populært, og 360 Elite er en lite konkurransedyktig vare til samme pris som PS3.

Man kan gjerne gnåle og sutre om at dette er urettferdig, men sånn er nå en gang verden. At 360 Elite er forholdsvis billigere i Norge enn andre steder i verden er forøvrig også urettferdig.

 

Hvorfor gir MS oss samme pris som amerika mens Sony gir oss nesten dobbelt? At du ikke synes det er noe å gnåle om at Sony tar blodpriser for PS3 her viser vel bare hvor du står. Du unnskylder faktisk at vi betaler tusenvis av kroner mer. Ganske utrolig. Jeg bryr meg ikke om hva ting for dem kanskje koster eller ikke. Hvis MS man kan gi oss samme priser som resten av verden så kan Sony det også.

 

Jeg ser realitetene slik de er, jeg unnskylder ikke noen for noenting som helst. Kutt ut og legge ord i munnen på folk. Forøvrig fullstendig tøvete å omtale prisen for noe som selges med tap eller marginal gevinst for blodpris.

Jeg forsøker og diskutere dette saklig, og jeg undrer meg over hvordan du selv fremstår?

 

Utviklingskostnadene er relevant for prisen for et produkt enten du vil det eller ikke. Det samme er markedet og markedene og disse er forskjellige for eksempelvis Europa og USA.

 

MS gir oss forøvrig ikke samme priser som i resten av verden. Det har du jo nettopp benyttet som et poeng selv. I USA koster Elite mer. Hvorfor syter du ikke for det? Er ikke MS grådige i USA? ;)

 

PS3 skulle i dag kostet 2500kr her. I steden kommer de med latterlige bundler som enten har kun 1 spill (LBP), abba singstar, eller 1 bluray film og setter opp prisen til 4500kr på de. De viser en slik utrolig arroganse at selv Nintendo nesten virker gavmilde.

 

Du mener at du vet bedre enn store multinasjonale konsern ved å henvise til hvilken prislapp som passer deg. Det er dessverre ikke slik at det er hver enkelt forbruker som setter prislappen, det er det utviklingskostnader, inntjening og marked som står for. Men dette sier jo du at du ikke bryr deg om. Beklager, men det er mange ting man kan kalle slikt. Blant annet arroganse. :)

 

Forskjellen mellom oss er at du leter etter unnskyldninger på hvorfor Sony tar så mye mer for PS3 her enn resten av verden. Når MS klarer å gi oss fair pris, så kunne Sony gjort det også. Du liker kanskje å betale mer for en konsoll bare fordi du er europeer, det gjør ikke jeg. Du vet heller ingenting om hvor mye selskapene tjener eller taper på hardwaren sin så det er ikke noe argument.

 

Og at PS3 er dyrere fordi den selger så mye bedre enn 360 her holder heller ikke fordi, A, det vet vi ikke, og B, hvorfor koster ikke da PS3 mindre i UK hvor 360 overkjører PS3 omtrent akkurat like mye som i Amerika?

 

Uansett hvor mye man vender og vrir på det. Man fikk kjøpt PS3 for rundt 3000kr for ca et år siden. Nå koster den 1000kr mer, minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...