Gå til innhold

Samsung 204B vil ikke opp i 1600x1200


loddebolten

Anbefalte innlegg

Krise..fikk ny skjerm i dag og alt så greit ut til jeg skulle sette den til 1600x1200 hvilket skulle være optimalt for denne skjermen.Den gikk i svart noen sekunder for så å gå tilbake til windows.Tenkte at det var driver som skulle til å la inn den på cd,en.Da ble alt enda værre..den går da å sette opp i 1600x1200 men går i svart etter at windows er ferdig lasta.Hadde et svare sirkus med å rekke å stille den ned igjen før den svartna.Bruker DVI inngangen.Skjermkortet er 1900XT.

Skal skjermen virkelig trenge driver for å klare 1600x1200..?

Er det mulig at formatering må til.? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yes..har trippelsjekka.60HZ Har husket å stille overstyringen på 60hz i Catalyst.(har prøvd disablet den også.)Det virkelig festlige er at nå får jeg ikke starta BF2 heller oppdaga jeg når jeg tenkte å nøye meg med å teste litt i 1280x1024.Logoen kommer opp for BF2 og noen sekunder etterpå er jeg tilbake i windows.(Bf2 var satt i 1280x1024 60hz,)

Lenke til kommentar

Så det er lite sannsynlig at det er programvarekonflikt..? Ser merkelig nok ut til at den viser 1600x1200 stabilt før jeg trykker på logg inn knappen til windows.Så blir den svart når alle progs er nesten ferdig opplasta..skal se om jeg får testa den på en annen pc..Takk så mye for hjelpa.Jeg vil følge opp tråden fortløpende til konklusjon er nådd.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Nå er følgende testa..prøvd skjermen på annen pc som desverre bare har vga inngang.Der gikk den fint opp i 1600x1200 i desktop.Fikk ikke testa BF2 der og altså ikke DVI. Autoadjust virka også fint der.Tok så å flytta tilbake igjen og prøvde med VGA og da fikk jeg 1600x1200 i desktop og Autoadjust virka.BF2 ville ikke starte.

Bytta så til DVI kabel igjen og prøvde da også det andre DVI utaket på skjermkortet og fikk nøyaktig samme problem igjen.(prøvde med gamleskjermen HPvs19e og alt virka fint igjen inkl, BF2,)

Nå håper jeg å få testa den på en annen pc med DVI i morra.Feiler den der også på DVI kan det jo virke som om den har en defekt der.Får se i morra..gir opp for i natt.

Lenke til kommentar

Autoadjust er for analog tilkobling, hvor bildet må justeres/sentreres for å passe skjermen. Autoadjust trenger du ikke på DVI, fordi bildet er riktig "out of the box" :)

 

Tror jeg forstår problemet, og problemet kan være ATi Catalyst Control Center. Tenkt scenario: Alt fungerer veldig bra fra du logger inn, skrivebordet kommer fram, maskinen loader programmer i bakgrunnen og ikonene dukker opp nederst til høyre ved klokkeslettet, og BANG blir skjermen sort. Tilfeldigvis når ATi CCC er ferdig innlastet :)

 

Jeg kan nesten garantere deg at det er et software problem, hvis den står på login bildet i 1600x1200 uten skavanker/problemer med bildet :) Det kan fint være at Windows kjører 60Hz, men at når ATi CCC er innlastet skrur den Hz rett opp til 75 / 85. CCC er et eneste enormt mareritt i forhold til nVidia sine drivere på akkurat det området, meeeen ATi driverene kræsjer iallefall ikke så mye som nVidia sine...det skal de ha.

 

Forslag - avinstallere ATi CCC/drivere fullstendig, last ned de nyeste, installer de.

Lenke til kommentar

Så er jeg tilbake i mørket..prøvde først ny driver.Gikk ikke.Så tok jeg å formaterte og la inn windows på nytt samt lasta ned siste drivere og la inn alt på nytt.Det så ut til å fungere greit en stund..la merke til bittesmå lys som blinket bortover skjermen både her og der(måtte se veldig nøye for å se de).Så begynte den å gå i svart igjen og der står jeg.. :cry: Når ikke en ren install fixer det så har jeg vel ikke annet valg en retur.!?

Lenke til kommentar

Kan det være DVI kabelen? Loddebolten, har du forsøkt å kjøre 800x600 et par minutter for å se om flimmeret/snø/blinking forsvinner? Anbefales, hvis dette hjelper forsøker sliter kanskje skjermkortet med å sende 1600x1200 over DVI. Eller kabelen kan være problemet.

 

Sett tilbake til 1600x1200 MEN inne i ATi CCC går du inn på skjermen din (Digital Panel Properties), inn i Attributes tror jeg, og under DVI Settings eller noe liknende (leser ut ifra manual da jeg for øyeblikket kjører analogt på ATi kortet) velger du noe a-la "Reduced blanking", "Reduce DVI frequency", "Alternate DVI operational mode" etc.

 

Har også slitt med DVI over ATi kort (9600PRO, 9700PRO), men har faktisk løst problemene og bildet er helt 100%. Kabellengde 6m, 1600x1200.

Lenke til kommentar

Vanskelig å sette noe som helst når den går så fort i svart. Trodde jeg hadde den greit i VGA nå men det var jo forgodt til å være sant.Nå har den begynt å kaste meg ut i desktop igjen når jeg starter BF2.Ganske utrolig.Kan ikke fatte at det skal være noe galt med skjermkortet mitt heller..jeg har 1900XT(aldri klokka noe) og 2 GB ram-XP4000+ og Mist 500W PSU.HaR kjørt BF2 knirkefritt og uten problemer overhodet siden spillet kom ut på dette systemet i 1600x1200 på CRT og 1280X1024 med 19"LCD.Ser ikke annen løsning enn å returnere.Tror jeg hever kjøpet. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...