Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

780i Har jo kommet. Hvorfor vente på 780i når det allerede har kommet til butikkene.

 

680i er vel ikke fult av feil. Det er bare ukompatibelt med en del ting. 680i kortet mitt har aldri hatt problemer med noe annet enn et par ram brikker. Hadde ett EVGA kort, det var også helt fint utenom at det var noe med viftekontaktene som nr 2 ikke fungerte før man hadde en vifte i nr 1. Ser man bortifra det har ikke jeg hatt noen problemer med 680i kort. De klokker ganske godt også. EVGA stoppa på FSB på 467Mhz elns, og Striker Extrem kortet har jeg ikke fått testa no serlig enda, men har boota det på 500Mhz for å bare se at det klarte det. Kanskje vi ser en 4Ghz klokk med C2D E6400 Cpu'n min. pers på 3.9Ghz i romtemperatur og Big Typhoon. Men ikke mye å hente ved å senke temperaturen i rommet her tror jeg. Ska ihvertfall klare 4Ghz før det blir varmt i lufta igjen. Venter bare på frost så jeg kan åpne vinduene og få det "Deilig" her inne. (frossne fingre).

Ser vi en under 15 sek superPi 1M. Gammel pers på 3.6Ghz og spreke minne timings på 15.016. Så skal nok være fult mulig med under 15 med clean windows install.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat satt inn 4gb corsair dominator 8500 (4x1Gb) men når jeg slår på pc`n så bare piper den et uendelig langt pip. kommer ikke in i BIOS.

 

- har BIOS versjon 1205

- har prøvd og resette bios flere ganger

- har prøvd med alle brikkene i(4x1Gb) , og med bare en brikke (1x1Gb) ingen ting hjelper.

 

 

resten av specs er i signaturen min. bortsett fra at alt kjører på stock speed. og minnet som 6400.

 

noen som har noen lure forslag?

Lenke til kommentar

vent 2min.

 

Dette gjorde jeg:

Dro ut batteriet, dra ut kontakten, ventet 2min.

Satt jumperen på clear for CMOS. Startet dataen uten batteriet. (og den botet)

Satt tilbake batteriet, satt jumperen til normal.

 

Har du prøvd med dine gamle ram? Hvis de funker, så er det settet som er fucka

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Har akkurat godt til inkjøp av 4x1Gb Crucial BallistiX 8500, mange som skryter av disse.

 

har sittet og klokket disse nå, men kommer ikke opp i 1066Mhz

 

Memory Voltage:2.1v - 2.15v 2.2v

 

tCL (CAS Latency): 5

tRCD: 5

tRP: 5

tRAS: 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

 

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

 

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

 

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Enable

LDT Frequency: 5x

 

men det nytter ikke. vil ikke boote, hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

SNIPPSAT hadde en 4 brikkers guide til 680i chipsettet. Tror den er å finne i signaturen hans, hvis ikke kommer han sikkert med link til guiden i en post like etter meg.

 

Har hørt om andre som heller ikke har fått PC8500 til å fungere tilfredstillende på 680i, men derimot PC6400 har jeg og andre bedre erfaring med. Og det er like gode brikker som PC8500. Tror det er samme brikkene med andre EPP settings.

Har Crucial Ballistix Tracer PC6400 CL4 brikker selv og er utrolig fornøyd med dem. Fancy leds på brikkene, og utrolig gode overklokkings brikker. Det er de samme som "vanlig Ballistix" med samme specs. Bare svart varmespreder og leds. De fleste klarer 1200-1300 Mhz med de. Kjører mine på 900Mhz 4.4.4.12, noe jeg bare stilte fort fordi jeg var 99% sikker på at de ville klare det på 2.2v. Kan nok stille ned spenningen til 2.1 el 2.0v uten noe problem, men 2.2 er ikke noe problematisk, så lar den bare bli der inntil videre. Har aldri likt noe annet enn Crucial/Micron brikker, og det er fordi de er de eneste som leverer brikker som ikke har så heftige spesifikasjoner og da billige, og klokker like langt som langt dyrere "overklokkingsbrikker" (dominator). Finnes sikkert andre, men handler som regel hos komplett, og da er Crucial en "sikker vinner".

 

Edit: Virker heller ikke som om 680i chipsettet liker brikker som har "høyere specs" enn hva kortet har i spesifikasjonene. Dette er ikke noe jeg har sjekka no serlig, men det er av egen og en kamerats erfaring. 680i virker ikke å like Crucial med mere enn PC6400 specs. Men derimot rart at kortet aksepterte mine brikker PC6400 som har EPP profil på 1000Mhz CL5. Tror ikke dette har stort med problemet ditt å gjøre, men kanskje greit å høre andres erfaringer med det "problemfylte" chipsettet.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

exin89

 

 

Har brukt Guiden til snippsat, men får det fremdeles ikke til og virke.

 

men jeg reagerte på Latency verdien, brukt Everest til og måle med,

 

Crusical Ballistix 8500 4X1Gb 92ns ?? (800Mhz 5-5-5-15-T2)

Corsair Dominator 8500 2x1Gb 52ns (800Mhz 5-5-5-15-T2)

 

Nå har ikke jeg formatert etter skifte av Cpu og Ram, noe sier meg at det hadde vært Lurt.

 

Bruker BIOS v1205

 

har klokket kunn minnet, og ikke Cpu (1066). Kjører minnet UNLINKED

Lenke til kommentar

Tornado78

 

Tror det med latency kommer av at kortet ikke liker 4x1GB prøv med 2x1GB og se. Antar du får samme som med dominator brikkene da.

 

900Mhz 4.4.4.12 2T = 52.2ns.

900Mhz 5.5.5.15 2T = 52.8ns Edit. var 4.5.5.15 2T

 

800Mhz 5.5.5.15 2T = 56.3ns FSB 400x8 3.2Ghz CPU. Sync mode på minnet.

 

Får legge til denne og da, sånn for å vise at brikkene er ganske gode.

800Mhz 4.4.4.12 1T = 50.2ns ~ 10300 MB/s Read.

 

 

det er 2x1GB Crucial Ballistix Tracer PC6400 CL4 på et Striker Extreme kort.

 

Edit: Tror også du får bra latency med 3 brikker. Da det som regel er 4 brikker som "knekker" 680i korta.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Tornado78

 

Rart du har så høy latency. Prøvd med 2 andre brikker, kanskje en av de ikke er helt gode. Kan skje innimellom at det er noe rart med en brikke. Men det bør det ikke være.

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er sånn, men kan det være noe med Vista som gjør det ? Ville ikke tro det, men kunne jo vert tenkelig. Burde ikke være forskjell på 2 "like" sett med brikker på like settings. Dominator/Ballistix.

 

OT tror jeg skal teste mine på 800Mhz 3.3.3.12 1T. Veit ikke om det vil gå, men det kan hende. Kjører 4.4.4.12 1T på 2.0v. Har ikke prøvd noe mindre da 2.0 fungerer fint.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du ikke klarer mere. Selv kjørte jeg rett opp på 1066Mhz 5.5.5.15 uten å blunke. Kjørte da med 2.2v. Men klarer det helt fint på 1.9-2.0 tenker jeg. Virker jo som om det er BIOS eller minnet som er problemet, eller rett og slett at kortet ditt ikke liker rammen.

 

Men ditt og mitt hovedkort er jo så og si det samme. Annet navn og kjøling. Ihvertfall ikke stort mere forskjell. Så skjønner ikke hvorfor du ikke får det stabilt på 1066Mhz 5.5.5.15. Bare sett direkte til 1066Mhz 5.5.5.15 og se om det booter. Har økt volt på stort sett alt på hovedkortet. Det for å få det stabilt med 400FSB. Har ikke prøvd meg fram men fulgt "spenningsguide" og fått det 24/7 stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...