Gå til innhold

Den store Asus P5N32E-Sli (nforce 680i) Tråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To irriterendes ting med kortet:

 

Jeg kan ikke bruke ledningen for lyd til frontutgangen på hk'et...

 

SATA diskene mine kommer opp som USB enheter under "trygg fjerning av enheter" nede til høyre. (Har to identiske segate barracuda 320GB disker) Noen som vet en løsning på dette? Inbiller meg at det fører til lavere diskytelse, men det er sikkert bare tull...

Vil vel bare ha det ikonet fjerna.

 

Jeg kjører Vista64 ultimate.

Lenke til kommentar

PC-en min med P5N32-E SLI Plus-kort og Core 2 Duo E6850 prosessor er ustabil. Både med XP og Vista får jeg ofte bluescreen, og på Vista sin bluescreen så kommer det opp en memory feilmelding og crashdump tror jeg. I XP kommer BS kun et brøkdelssekund før den booter, så får ikke lest hva som står der.

 

Formatering hjelper ikke. Jeg tenkte kanskje at det hjelper å "flashe" bios til en nyere versjon, men jeg har aldri gjort dette før så har har ikke peiling på hvordan det gjøres.

 

Det er spesielt når jeg surfer (streamer video), ser på film eller hører på musikk at PC-en rebooter. Har ikke prøvd å kjøre tunge programmer/spill enda, men kan tenke meg at det kommer til å føre til en BS også..

 

Har noen en idè om hva som kan være galt?

 

 

Cid

Lenke til kommentar

Kontrollpanel-system-avansert-oppstart og gjenoppretting

Systemfeil

Ta bort hake start på nytt.

liten minnedump.

%SystemRoot%\Minidump

 

Så kan du skrive ned hele stop coden.

Blir largret c:\windows\minidump

 

Se på my fag 680i(sign)

Bruk bios innstillinger der.

 

Sett 2.0v til minnet.

 

Kjøre Memtest86+ 1.70

 

Last ned.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

Se på temp-spenning.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Nei nå begynner jeg å bli mektig irritert!

 

For fire dager siden mottok jeg mine nye 2GiB sett med Kingston ValueRAM DDR2 553MHz er identiske med det 2GiB settet jeg alt har/hadde i PC-en. Jeg mottok også min nye NEC 7071S S-ATA DVD-RW og mine 2x Hitachi Dekstar 7K160 160GB 7200RPM S-ATA2 8MB Cache harddisker som jeg kjører i RAID0.

 

Jeg har satt opp alt riktig, og PC-en booter som den skal. Klarte fint å dele harddisken min inn i seks partisjoner:

 

C = XP

D = XP Programmer

E = Vista og vista programmer

F = Downloads og musikk

G = SWAP XP

H = SWAP Vista

 

Har også installert Windows XP Pro 32bit uten problemer, med min nLite installasjon. Som har integrert de siste XP S-ATA drivere for P5N32-E SLi nForce680i.

 

Problemet er det at, når jeg setter inn Vista Ultimate 64bit DVD-en min, for så å starte installasjonen av Vista. Dette går helt fint, den finner alle partisjonene mine, og jeg velger partisjon "E:". Den går igjennom installasjonsprosessen. For så å skulle starte PC-en på nytt. Da booter PC-en, også står det at jeg mye trykke på en tast for å boote fra CD/DVD. Om jeg tar ut DVD-en så står det bare å blinker en liten strek (_) oppi venstre hjørnet. Den klarer tydeligvis ikke å starte opp Vista. Jeg bruker Acronis Disk Manager, å ser at Vista og alle filene ligger inne på partisjon E:. Så ingen ting ser ut til å være galt. Jeg får jo ikke boote opp XP lengre heller nå. Så jeg prøver å formatere hele PC-en, for å bare ha en partisjon. Og legge Vista inn på denne, og droppe flere partisjoner og XP, bare for å se om dette virker. Men akkurat det samme skjer. Jeg prøver da å opprette min egen vLite installasjon DVD, men de siste integrerte S-ATA driverne jeg fant på Asus.com, men det samme skjer igjen.

 

Dette begynner å bli sinnssykt irriterende. Rett før jeg fikk mine nye komponenter som jeg skrev ovenfor, så kjørte jeg XP Pro 32bit. På min gamle Seagate Barracuda 160GB 7200RPM IDE, den hadde jeg i 4 partisjoner. C = XP, D = Programfiler og mine dokumenter, E = Downloads, F = SWAP. Men rett før jeg fikk mine nye disker, så minsket jeg partisjon "D:" litt, for å få en femte partisjon på 22GB. Som jeg prøve å installere Vista Ultimate 64bit på. Bare for å se om virket. Og jada, da gikk alt helt smertefritt. Den installerte, booten opp. Jeg kunne velge mellom tidligere versjon av Windows, eller Vista. Og alt virket som det skulle.

 

Men når jeg nå prøver etter å ha mottatt mine nye komponenter, går alt rett i dass.

Virker som problemet ligger i diskene, enten at de er S-ATA, eller at jeg kjører de i RAID0. Eller kanskje begge deler.

 

Men hvordan skal jeg komme meg rundt dette problemet?

Hvordan får jeg til slik at Vista Ultimate 64bit virker?

Lenke til kommentar
PC-en min med P5N32-E SLI Plus-kort og Core 2 Duo E6850 prosessor er ustabil. Både med XP og Vista får jeg ofte bluescreen, og på Vista sin bluescreen så kommer det opp en memory feilmelding og crashdump tror jeg. I XP kommer BS kun et brøkdelssekund før den booter, så får ikke lest hva som står der.

 

Formatering hjelper ikke. Jeg tenkte kanskje at det hjelper å "flashe" bios til en nyere versjon, men jeg har aldri gjort dette før så har har ikke peiling på hvordan det gjøres.

 

Det er spesielt når jeg surfer (streamer video), ser på film eller hører på musikk at PC-en rebooter. Har ikke prøvd å kjøre tunge programmer/spill enda, men kan tenke meg at det kommer til å føre til en BS også..

 

Har noen en idè om hva som kan være galt?

 

 

Cid

 

Har neppe noe med hovedkort eller cpu'en å gjøre... tipper det enten er minne eller skjermkort. Hvilket minne og skjermkort har du?

Lenke til kommentar

Hmm, bygger PC for broderen, med dette HK, fikk bluescreen under vista install med 4x1gb kingston hyperX 6400, prøvde litt forskjellige bios innstillinger, og satte volt manuellt, men til ingen nytte.

Tok ut to brikker, og Vista installerte helt fint.

 

Flasha så Bios til 1205, så.... Ingenting, poster ikke, kommer ikke inn til Bios. Viftene går, maskinen prøver å spinne opp..

 

Hva nå?

 

Edit: NVM, etter å ha lest litt rundt sendte jeg hele kortet tilbake.

Endret av Moondawg
Lenke til kommentar

Takk for svar Snippsat.

Setter pris på all hjelpen i denne tråden :)

Jeg har lest guden din, og forsøkte de fosrskjellige trinnene dine,

men glemte et godt råd, og flashet bios'en fra windows.

Så den ble komplett umulig å vekke til live igjen.

Tviler ikke på at kortet er godt, men tror jeg går for et P5n-e sli,

Holder meg til Asus, da jeg alltid har hatt gode erfaringer, men

håper dette er litt bedre out-of-the-box.

Lenke til kommentar

*sliten mann etter å ha lest nesten alle sidene*

 

Jeg tenkte å kjøpe quaden til dette hovedkortet.

 

Noen erfaringer med overklokking med denne CPUen? Er det fortsatt noe FSB bug og sånn?

 

Ser at EVGA funker bedre med høy FSB på quad. Denne er å foretrekke da? Erfaringer? (revisjon A1 altså)

Endret av shivac
Lenke til kommentar

Har aldri fått mitt hk til å like Crucial Ballistix PC8000 brikkene mine.

 

Lest alle guidene til SNIPPSAT men ikke til hjelp. Satt brikkene i de to første minneslotene, og nå fungerer det ganske stabilt og fint. Ikke fått bluescreen eller noe på rundt en mnd nå.

 

Tenkte jeg skulle prøve igjen nå, men jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke får kjørt de stabilt i dual channel.

 

En kamerat av meg kjøpte akkurat Crucial PC5300 brikker, så jeg får spørre om jeg kan prøve de, og da finne ut at HK mitt ikke liker 1000Mhz brikkene mine.

Lenke til kommentar
Er det noen som har fått til å overklokk Q6600 noe særlig med P5N32E-SLI? Forrige gange jeg prøvde feilet den etter noen minutter når jeg stresset den på selv 2,8 Ghz.

Hm, så dårlig? Har nemlig liggende et p5n32e-sli kort i hjørnet her. Tenkte å bruke det til quad SLI da jeg kjørte gx2, men orka ikke. Selv mitt gamle p5wdh- dlx klarer jo 3.2 med q6600.

Lenke til kommentar

Hjelp.... dødt hovedkort?

 

Skulle oppdatere BIOS i går(v 1205), Brukte ASUS-update tool i Windows, alt så ut til og gå bra helt til jeg fikk spørsmål om jeg ville reboote.

maskinen rebootet men kom aldri i gang igjen.

prøvde og reboote en gang til, uten hell. Nå starter viftene og HD, men det begynner og pippe fra skjermkortet "GF8800GTX"

har prøvd og skifte kabler til Skjermkortet på forskjellige utganger på strømforskyningen uten hell.

har prøvd og bytte skjermkort også

 

-kommer ikke opp spash-screen lengre

-kommer ikke inn i BIOS

-har prøvd og reasette BIOS

-Skulle ikke ASUS ha Crash free BIOS?

 

noen som har noen lure forslag?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tror jeg må stille meg i køen for å få hjelp av mer datakyndige personer enn meg selv på dette forumet, da det virker som det er flere som har problemer med dette hovedkortet.

 

Problemet mitt med dette hovedkortet er ustabilitet og at PC-en låser seg ved "høyere" fsb.

Kommer ikke høyere enn 380 i fsb (E6850 og 4 gb Geil Ultra PC6400). Ved å sette fsb til 400mhz eller mer for den saks skyld fører til at PC-en låser seg ved boot og at jeg ikke engang kommer inn i bios, for å få satt innstillningene tilbake må jeg ta ut ram brikkene og starte opp med 1gb. Da kommer jeg meg inn i bios og får forhåpentligvis forandret fsb tilbake før maskina låser seg.

Har brukt 680i guiden til snippsat og fulgt den slavisk. Har prøvd å klokke med både 1, 2 ,3 og 4 gb ram installert, samt bios 1103 og 1205 (1103 er sagt å være den mest stabile så vidt jeg vet).

 

Noen som har noen tips til hva jeg gjør galt, evt. hva som kan være galt med min hardware/software?

 

Kjører med 2.1-2.3v på minnet, 1.45v på vcore, auto på resten.

Skjermkort XFX 8800GTS 640mb <--om det skulle være interessant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...