Gå til innhold

Acer Ferrari 5002, verdt 17000?


Martin A.

Anbefalte innlegg

Hvis du vil ha Core 2 Duo fremfor Turion64 X2 kan du se på Acer TM 8215wlmi. Samme pris, veldig lik maskin, men med Intel-CPU, og uten Ferrari-fjaset.

7482608[/snapback]

 

Han er en av de svært få som foretrekker AMD kontra Intel i en bærbar så da faller vel den dessverre ut....

 

Han vil vel ikke ha det som er best da :!: (finnes alltid noen raringer gitt)

7482668[/snapback]

Så AMD er ikke brukbart i bærbar?

Regnet med at det kanskje var en forskjell, men ikke at det skulle være noen digre.

 

Han vil vel ikke ha det som er best da :!:  (finnes alltid noen raringer gitt)

7482668[/snapback]

Nå er "best" relativt, selv ville jeg ikke valgt AMD, men mener folk skal få velge det de ønsker. I dette tilfellet mener jeg kanskje han har kneblet seg litt, dvs valgt CPU produsent OG butikk, det gjør ikke utvalget enormt og alternativene mange :)

7482763[/snapback]

Jeg kan godt ha en Intel-prosessor, om det er bedre på alt.

Og butikken har jobben valgt. Var vist der dem hadde konto, og dem kunne jo ikke opprette kontoer der det var billigst og best utvalg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel er best på alt i bærbare og det er bare å google litt så skjønner du dette....

 

Det finnes bra og mindre bra Amd prosessorer til bærbare men Intel ligger godt foran i både ytelse og stabilitet...¨

 

Dell skal nå begynne å lage billige bærbare og da måtte dem sammtidig samarbeide med Amd "dette sier noe" men selfølgelig ikke alt...

Lenke til kommentar
Så AMD er ikke brukbart i bærbar?

Regnet med at det kanskje var en forskjell, men ikke at det skulle være noen digre.

Problemet er ikke at AMD ikke er brukbart i bærbare, men at C2D(Intel) er bedre rent ytelsesmessig og at utvalget er større.

 

Skulle jeg valgt en Intel maskin, ville jeg kanskje sett nærmere på denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129872&mlevel=190201

 

eller denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129363&pdm=mainspec

 

Nå er ikke jeg imponert over utvalget av C2D bærbare datamaskiner hos PSData, sistnevnte har ett noe dårlig skjermkort(førstnevnte har samme kort som Ferrarien). Ett poeng her kan være at maskinen skal være istand til å kjøre Vista på full guffe? Ellers mener jeg fremdeles at Ferrarien er en OK PC, noe dyr, men OK. Skjermkortet er ikke det beste, men det er vanskelig å finne noe som er betydelig bedre uten at prisen tar helt av. Det er sikkert bra nok.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er riktig per i dag, men er det ikke slik at AMD CPUer var alltid mindre energikrevende i forhold til Intel? Noe som fører til at bærbar kan holde seg lengre i livet av bateriet. Kan noen bekrefte/avkrefte?

7483208[/snapback]

 

De fleste bærbare basert på intels cpuer bruker mindre strøm enn tilsvarende fra AMD. På en del stasjonære varianter har AMD hatt lavere strømforbruk, mens det er stort sett omvendt når det gjelder bærbare.

Lenke til kommentar
Så AMD er ikke brukbart i bærbar?

Regnet med at det kanskje var en forskjell, men ikke at det skulle være noen digre.

Problemet er ikke at AMD ikke er brukbart i bærbare, men at C2D(Intel) er bedre rent ytelsesmessig og at utvalget er større.

 

Skulle jeg valgt en Intel maskin, ville jeg kanskje sett nærmere på denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129872&mlevel=190201

 

eller denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129363&pdm=mainspec

 

Nå er ikke jeg imponert over utvalget av C2D bærbare datamaskiner hos PSData, sistnevnte har ett noe dårlig skjermkort(førstnevnte har samme kort som Ferrarien). Ett poeng her kan være at maskinen skal være istand til å kjøre Vista på full guffe? Ellers mener jeg fremdeles at Ferrarien er en OK PC, noe dyr, men OK. Skjermkortet er ikke det beste, men det er vanskelig å finne noe som er betydelig bedre uten at prisen tar helt av. Det er sikkert bra nok.

7483128[/snapback]

Det er vel kanskje det største problemet med en bærbar, eller data generelt. Det nyeste koster flesk.

 

En annen ting som kanskje kan nevnes er at det er pris eksl mva som gjelder. Mest sannsynelig. Og dermed ble prisgapet mellom disse tre maskinene redusert til 3000.

 

Det kan kanskje - med tanke på mine innlegg, virke som at jeg allerede har bestemt meg, men det har jeg faktisk ikke. Det å "invistere" i noe til en god slump penger skaper hårløshet.

Jeg har så utrolig lyst på Ferrarien, men samtidig ikke. Kanskje det bare er utseende på den jeg vil ha. Det blir liksom som å betale 4000,- for noe som få andre har.

 

Men sånn ellers, hvordan er det å bytte komponenter? Harddisk og minne har jeg sett at er lett, men hva med skjermkort og CPU?

Lenke til kommentar

AMD var veldig gode på bærbarfronten, men ble plutselig satt milevis tilbake da Core 2 Duo kom. AMD kommer vel tilbake når de lanserer 65nm versjoner av Turion, men regner med du ikke er interresert i å vente på det?

 

Ferrarien er den beste maskinen med AMD-prosessor (og 15" skjerm) hos PSData, overpriset eller ikke. Som tidligere nevnt her, PSData har ikke en tilsvarende maskin uten ferrarilogo. Er du villig til å vurdere Intel, fins det nok også i PS's utvalg noe som gir en del mer for pengene.

Lenke til kommentar
Men sånn ellers, hvordan er det å bytte komponenter? Harddisk og minne har jeg sett at er lett, men hva med skjermkort og CPU?

7483419[/snapback]

CPU er det mulig å kjøpe, problemet er at kjøleløsningen(som ofte er en integrert del av chassiset) er en begrensende fakto.. Samt at du må finne en CPU som HKet støtter, da du ikke kan regne med at det er mulig å skifte ut dette. Min mening er at en bærbar maskin er noe du kjøper for å ha en stund slik den er, når den er utdatert, så er den utdatert. Du bør hvertfall ikke kjøpe billig for å oppdatere senere, eneste du lett kan oppdatere er som du selv sier minne og HD. Skjermen sitter du også fast med, teoretisk kan du bytte, men det er dyrt og upraktisk.

 

Min mening er at dersom du skal ha AMD, så kommer du ikke utenom Ferrarien. Skal du ha Intel(C2D) i samme prisklasse ville jeg valgt:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130263&mlevel=190202

http://www.psdata.no/ps.asp?it=131226&mlevel=190202

 

eller denne:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129366&mlevel=190108

 

Selv foretrekker jeg nok en av de to første(holder en knapp på den første), de er helt klart spec'et bedre enn både Ferrarien og Acer'en. Byggekvalitet er det vanskelig å si noe om, men Asus og Acer skal være OK, hvertfall på de litt mer påkostede modellene.

Lenke til kommentar

Så langt så virker det som du skal ha deg en pc som:

 

1. Ser lissom coooool ut. :cool:

2. Kan dra spill og ser cooooool ut på TG07

3. Er kraftig og ser lissom skikkelig coooooool ut på TG07. :whistle:

 

Seriøst, så er det slik at Intel yter vesentlig mye bedre enn AMD på bærbare pc'er. Altså er ikke den forskjellen liten. I tillegg er komponenter som du får med intel-laptop'er også en del bedre.

 

Rent estetisk og tatt betraktning i form, ytelse og pris, er det nok Dell Inspiron XPS M1710 som gir deg aller, aller mest for pengene. Den er overlegen mot alle andre pc'ene som er blitt nevnt her så langt: Acer, HP, Zepto, etc. Ytelsesmessig er den årvis langt frem i tid også. En svært omfattende test av den ligger også inne på hw.no. :w00t:

 

Et raskt eksempel: Pris 16,761.25

 

Intel®Core™ 2 Duo-prosessor T7200 (2.0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz FSB)

Windows® XP Media Center Edition 2005 - English

Premium XPS-service, 1 år Engelskt språk (inkl. spill- og på stedet-støtte)

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife® (Blank skjerm)

1024MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x512)

120GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive

Fast, innebygd 8X DVD+/-RW-stasjon inkludert programvare

XPS 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX

Primært 9-celle 80 WHr batteri

Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card for Core 2 Duo Processors

Ingen bæreveske

Microsoft® Works 8.5 (ingen officeprogram)

Single Pointing Internal Keyboard (Norwegian) - (QWERTY)

Adobe Reader 8.5.8 - engelsk

130W AC Adapter

56.6k V.92-kompatibelt modem og adapter

1 År Internasjonal På-Stedet Service

 

Og den ser ikke BARE lissom cooooool ut på tg07. Det faktisk er en rå maskin! Bare se på grafikkkortet: 512 MB DEDIKERT på Nvidia Geforce go7900GTX... :love:

Litt lens på vanlig minne da, men det kan du du alltid oppgradere senere.. den prosessoren er heller ikke å forakte, eller hva? :thumbup:

 

hilsen,

1 happy XPS-owner...

Endret av nighdark
Lenke til kommentar
Gjest Svettie_INAKTIV
Men husk at trådstarter har nevnt at maskinen MÅ kjøpes på PSData fordi firmaet, som finansierer maskinen gjennom ett rentefritt lån, KUN har konto hos PSData. Dermed er Dell rimelig ute av bildet...

7487906[/snapback]

 

 

 

Hvordan visste du det? Har du lest tråden kanskje? Fy skam!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...