Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som bruker vinskap for å oppbevare øl?

Personlig syns jeg mørkt øl er bedre nærmere romtemperatur enn fra kjøleskapet.

Så har tenkt litt på å kjøpe ett vinskap.

 

Ser man får feks dette på komplett.https://www.komplett.no/product/773075/hvitevarer/kjoel-og-frys/vinskap/master-ea33ec-vinskap?offerId=KOMPLETT-310-773075#

 

Evt ett mindra fra Jula.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kjokkenmaskiner/hvitevarer/vinkjolere/vinskap-960302/?f.category.code=H-031218&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1518013697351

 

Vel øl skal jo helst ikke ligge da, men det er vel bare noe folk sier pga bunnfall..

 

Jeg synes for kaldt er best, en stout bruker jeg tid på, så den blir fort nok varm. Samme med vin for den del..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har de mørke i romtemperatur, men skulle gjerne hatt de på rundt 15 grader.

Så lurer på om jeg skal kjøpe meg ett vinskap til det også ett mindre kjøleskap til lagringen av hjemmebrygget.

Det skal jo stå kaldt den siste måneden før servering som oftest.

Vi har stort kjøleskap i heimen, men det er klart man merker det når det kommer 20 halvlitere ekstra :p

Lenke til kommentar

Noen som bruker vinskap for å oppbevare øl?

Personlig syns jeg mørkt øl er bedre nærmere romtemperatur enn fra kjøleskapet.

Så har tenkt litt på å kjøpe ett vinskap.

 

Ser man får feks dette på komplett.https://www.komplett.no/product/773075/hvitevarer/kjoel-og-frys/vinskap/master-ea33ec-vinskap?offerId=KOMPLETT-310-773075#

 

Evt ett mindra fra Jula.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kjokkenmaskiner/hvitevarer/vinkjolere/vinskap-960302/?f.category.code=H-031218&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1518013697351

Ville kjøpt et som kan ta flasker stående. Bruk det som tempereringsskap, dvs. sett det på ca. 10 grader og sett inn flaskene noen timer før servering. Hvis du skal lagre øl veldig lenge ville jeg heller satset på en vanlig kjøleskap. Merk også at de små vinskapene ofte bråker endel og de har veldig begrenset kjølekapasitet. Om man setter inn mange romtemp flasker på en gang vil de slite veldig med å få kjølt dem ned. De funker også veldig dårlig om sommeren når tempen innendørs stiger over feks. 25 grader.

Lenke til kommentar

 

Vel øl skal jo helst ikke ligge da, men det er vel bare noe folk sier pga bunnfall..

 

Jeg synes for kaldt er best, en stout bruker jeg tid på, så den blir fort nok varm. Samme med vin for den del..

 

Gjelder dette alt øl? Var på Aass Bryggeri med jobben en gang, og der sa de at vi skal kjøpe juleølet og lagre det til jula - året etter  :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Vel øl skal jo helst ikke ligge da, men det er vel bare noe folk sier pga bunnfall..

 

Jeg synes for kaldt er best, en stout bruker jeg tid på, så den blir fort nok varm. Samme med vin for den del..

 

Gjelder dette alt øl? Var på Aass Bryggeri med jobben en gang, og der sa de at vi skal kjøpe juleølet og lagre det til jula - året etter  :hmm:

 

Det er jo en smakssak. Men som en regel kan man si at alt øl er drikkeklart når bryggeriet slipper det. Om bryggeriet virkelig mener at det skal lagres før konsum, så gjør de det selv før de slipper det.

Lenke til kommentar

 

Noen som bruker vinskap for å oppbevare øl?

Personlig syns jeg mørkt øl er bedre nærmere romtemperatur enn fra kjøleskapet.

Så har tenkt litt på å kjøpe ett vinskap.

 

Ser man får feks dette på komplett.https://www.komplett.no/product/773075/hvitevarer/kjoel-og-frys/vinskap/master-ea33ec-vinskap?offerId=KOMPLETT-310-773075#

 

Evt ett mindra fra Jula.

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kjokkenmaskiner/hvitevarer/vinkjolere/vinskap-960302/?f.category.code=H-031218&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1518013697351

Ville kjøpt et som kan ta flasker stående. Bruk det som tempereringsskap, dvs. sett det på ca. 10 grader og sett inn flaskene noen timer før servering. Hvis du skal lagre øl veldig lenge ville jeg heller satset på en vanlig kjøleskap. Merk også at de små vinskapene ofte bråker endel og de har veldig begrenset kjølekapasitet. Om man setter inn mange romtemp flasker på en gang vil de slite veldig med å få kjølt dem ned. De funker også veldig dårlig om sommeren når tempen innendørs stiger over feks. 25 grader.

 

Har sett på noen som har flyttbare hyller.

Det vil nok stå i boden så støy er ikke noe problem. 

Tenker å kjøpe ett lite vanlig kjøleskap også.

Lenke til kommentar

 

 

Vel øl skal jo helst ikke ligge da, men det er vel bare noe folk sier pga bunnfall..

 

Jeg synes for kaldt er best, en stout bruker jeg tid på, så den blir fort nok varm. Samme med vin for den del..

 

Gjelder dette alt øl? Var på Aass Bryggeri med jobben en gang, og der sa de at vi skal kjøpe juleølet og lagre det til jula - året etter  :hmm:

 

 

 

Var det til meg? Øl kan absolutt lagres, det var ikke det jeg mente, men at øl ikke skal LIGGE som vin.

 

Alle sier at Øl skal STÅ...

Lenke til kommentar

 

 

Mitt vanlige kjøleskap kan stilles inn på 8 grader, så godt mulig det holder å kjøpe et kjøleskap

Hvis du har behov for tempstyring på et kjøleskap så kan du jo kjøpe en Inkbird.

 

De fleste kjøleskap kommer jo med innebygget temperaturstyring da :p

 

Det er veldig mange kjøleskap man ikke kan sette en fast temperatur på.

Lenke til kommentar

Venter på at lokal polet skal få inn mer Amundsen.

Foreløpig har de kun Ink & Dagger og den 0,5l pale alen. 

Begge veldig gode!  

 

Stor fan av Amundsen, bruker alltid å ta en tur på Amundsen bar når jeg er i Oslo. 

 

Du kan faktisk bestille herfra og få de sendt kostnadsfritt til ditt lokale pol. Veldig greit om det er noe spesielt en er på utkikk etter. Tar somregel en god uke før en kan plukke de ut.

 

Er forresten enig i Amundsen, de har virkelig fått til NEIPA og pastry stoutene sine

Endret av AndrèFronDrei
Lenke til kommentar

Å ja sånn ja, forstår :)

 

Unntak er Ipa, og pils, pale ale... Lysere øl som er fokusert på humle eller friskhet..

 

Mørkere øl med høyere alkohol er ofte veldig gode å lagre, typ juleøl som du nevnte, stouts, porters eller feks belgiske trapister, sterkere øl osv..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...