Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

ølfestivalen på Samfundet ble vel 100% som jeg antok i forrige post. Nøgne Ø porter og Imp. Stout på fat var vel det mest spennende de hadde for min del, men endte opp med at Lervig Rye IPA var den jeg syntes smakte best. Men det var så fullt at det å få tak i en øl var et seriøst problem. Kveldens øl-høydepunkt ble likevel levert på naboen som serverte Mikkeller Hop Burn på fat.

 

Både Rye Ipa og Hop Burn er vel et stykke oppe på IBU skalaen, men er det hops eller bitterheten jeg liker, eller er det mye det samme? Noen som har anbefalinger i samme retninga?

 

Et annet høydepunkt for helga var at Tiller-polet hadde Mikkeller Green Gold og en Rasputin Imp. Stout :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke så mye spennende der egentlig, smakte ikke noe som de hadde inne bare for anledningen. Men jeg fikk i det minste smakt på en Norwegian Wood, er ikke helt sikker på hva jeg synes om den. Men jeg tror at Holy Smoke falt bedre i smak. Men så skal det sies at de 2 er de eneste røykpregede ølene jeg har smakt, og at det er 2.5 måneder mellom hver av de.

Lenke til kommentar

Forandrer ølet smak under gjæringsprosessen? Hvis nei, så smaker ølet mitt dritt.. :(

 

Ja, det forandrer seg.

 

 

Er det vørteren du har smakt på?

 

Var vell det ja.

 

Edit: Har to ekstra spørsmål:

 

Skal man røre/blande vørteren under gjæringsprosessen?

 

Og kan det komme luft til, under gjæringsprosessen?

 

Edit: Prøvde nytt øl i går: Brew Dog Trashy Blonde Statueque Fruity Ale. Godt øl, anbefales.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Var vell det ja.

Vørter smaker nødvendigvis ikke så veldig godt akkurat.

 

Skal man røre/blande vørteren under gjæringsprosessen?

Nei.

 

Og kan det komme luft til, under gjæringsprosessen?

Helst ikke. Det vil/kan føre til oksidering, noe som får ølet ditt til å smake dritt. Smaker du får ved oksidering minner mye om papp, haskt, gammelt osv.

Lenke til kommentar

Vice og jeg har "vorspiel" for NM i hjemmebrygging på Haandverkerstuene lørdag neste uke. Vi møtes kl 17:30. Hvis du vil være med, kjøp billett her fort som faen - det er ikke mange igjen.

 

https://www.deltager...norbrygg-nm2012

Vi blir der kun en times tid da vi må være ved "Kanonhallen" hvor NM i hjemmebrygging arrangeres senest kl.1900. Forhåndssalg av billetter er nå utsolgt men jeg er sikker på at de også vil selge billetter i døra som vanlig. Om man ikke har forhåndskjøpt billett bør man riktignok møte opp tidligere en 1900 for å være sikret inngang.

Lenke til kommentar

Siden sist har jeg fått prøvd to av de tidligere nevnte ølene fra Lervig med butikkstyrke.

 

Betty Brown: Meh... altfor vassen og tynn i smaken. Kjedelig øl synes jeg. Ville foretrukket en Guinness og Dorothy... Wholesome Stout foran denne.

 

White Dog: Meget forfriskende wit fra Lervig. Litt for lenge siden jeg drakk NØ wit for å sammenligne men absolutt en frisk og fin øl jeg kunne tatt en flaske eller to av om sommeren.

 

Delte også en flaske med Southern Tier Backburner (barleywine) med en kamerat her om dagen. Ganske kompleks og heftig øl det der. Bra duft og for så vidt også smak av malt og tørket frukt.

 

Selv om barley wine ikke er min favoritsjanger må jeg si denne er blant de bedre jeg har prøvd sammen med Nørrebro Little Korkny Ale.

 

Til sist: Plukket med meg en flaske med Midtfyns Påskebrygg. Har desverre ikke fått plukket med meg NØ God Påske men regner med at det blir en pubtur for å plukke med meg denne snart.

Lenke til kommentar

Ok, etter den mildt sagt store skuffelsen over NØ's beske, iskalde og vondtsmakende påskebrygg så var det hyggelig å stifte bekjentskap med våre danske venner fra "Midtfyns Bryghus". Deres påskebrygg var atskillig mye mer forfriskende og godtsmakende. Dette var definitivt et øl som var klart for vår og sommer. Det minte meg litt om Ægirs påskeøl fra ifjor. Om jeg ikke husker feil så sa jeg at jeg kunne ønske meg dette ølet som et substitutt for en vanlig pils på generelt basis. Det samme gjelder for MBs brygg: Dropp påsketemaet og lansér det heller som et fantastisk allround lyst øl! Men til NØs påskeøl er det vel bare én ting å si: dropp hele ølet og finn på noe nytt til neste år!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg i Køben igjen og jeg fikk tips på Ølbutikken om imperial stouts.. ble sterkt rådet til å kjøpeMikeller Beer Geek Brunch Weasel.

 

Det var før jeg fant ut at den er brykket på kaffeavføring fra rotter... hehehe.. uff er denne god eller? Vet ikke om jeg tør smake før andre sier de har smakt.. hehe, skal vist være veldig fin kaffe, har hørt om sånt før men tenkt æsj... det får være grenser...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det er ikke fra rotter, men fra røyskatt. Og ølen kan absolutt anbefales, den er fryktelig god. Hvis de har Milk Stout fra Mikkeller ville jeg kjøpt den også.

 

Siden du er rett ved Mikkeller sin bar, ta turen bort dit og drikk en øl eller fem.

 

Takk for tipset, det blir vel til at jeg prøver den når jeg kommer hjem, kanskje neste helg... Skal prøve å få med meg mikkeller bar, bare jeg får dratt med meg madamen etter at vi har spist middag i kveld..

Lenke til kommentar

Kidnapp eller forlat henne hvis du ikke får henne med. Mikkeller Bar er et must når man er glad i øl og i Køben. Stedet i seg selv er en opplevelse, og når de server i 0.2 eller 0.4 har man muligheten til å prøve mange forskjellige typer uten at det ruinerer lommeboka eller leveren.

 

edit: Det er ganske lite, så det kan bli vanskelig å få plass, noe som kan sette en demper på stemningen for fruen din.

Endret av master air
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, etter den mildt sagt store skuffelsen over NØ's beske, iskalde og vondtsmakende påskebrygg så var det hyggelig å stifte bekjentskap med våre danske venner fra "Midtfyns Bryghus". Deres påskebrygg var atskillig mye mer forfriskende og godtsmakende. Dette var definitivt et øl som var klart for vår og sommer. Det minte meg litt om Ægirs påskeøl fra ifjor. Om jeg ikke husker feil så sa jeg at jeg kunne ønske meg dette ølet som et substitutt for en vanlig pils på generelt basis. Det samme gjelder for MBs brygg: Dropp påsketemaet og lansér det heller som et fantastisk allround lyst øl! Men til NØs påskeøl er det vel bare én ting å si: dropp hele ølet og finn på noe nytt til neste år!!

 

He he vet det er ¨å banne i kjerka., men dansk tuborgs påskebrygg kylle kylle på 5,4 var faktisk veldig velsmakende. Men så¨liker jeg også Tuborg fra før av da. \Et ganske smakfult påskeøl i Danmark., Om bare norske bryggerier gjorde det samme...

Lenke til kommentar

Da er jeg i Køben igjen og jeg fikk tips på Ølbutikken om imperial stouts.. ble sterkt rådet til å kjøpeMikeller Beer Geek Brunch Weasel.

 

Det var før jeg fant ut at den er brykket på kaffeavføring fra rotter... hehehe.. uff er denne god eller? Vet ikke om jeg tør smake før andre sier de har smakt.. hehe, skal vist være veldig fin kaffe, har hørt om sånt før men tenkt æsj... det får være grenser...

Hehe, det smakte heldigvis veldig lite avføring av ølet. Var ikke noen stor slager hos meg, men så hører det med til historien at jeg ikke liker kaffe heller. Men dette ølet får man jo også tak i på Vinmonopolet, så jeg ville ikke brukt opp deler av toll-kvoten min på dette med mindre man kun er ute etter å spare penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...