Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Nøgne Ø sin hundrede batch er vel heller ingen ren barley wine, men mer en hybrid som først startet sitt liv som en dobbel ipa før noen kreative sjeler bestemte seg for at her vil vi heller lage en mørk dobbel ipa. Sånn sett er #100 et delvis "mislykket" prosjekt, men duverden for et fantastisk øl det ble til slutt!

Jeg forbinder heller ikke NØ #100 med en Barleywine og mener heller at det er mye nærmere en IPA slik du skriver. Selv vil jeg heller si at #500 ligger nærmere det jeg forbinder med en god Barleywine: Den har en solid fruktig kropp, er søtlig og kraftig. #100 heller altfor mye mot de lyse "besk-bitre sidene" for min del.

 

Jeg blir ikke helt klok på hvordan en barleywine skal være. Alle jeg har smakt husker jeg som temmelig forskjellige. Felles for dem har vært at de er veldig alkoholsterke, lite kullsyre, tykke og fulle av smak, særlig malt. Men mange har både mye malt og mye humle, slik som f.eks. #100. Det har vel særlig vært amerikanske, men også der er det noen som ikke har så mye humle å snakke om. Egentlig liker jeg dem ikke så veldig godt, jeg synes ofte det er ulike smaker som omtrent sloss med hverandre i enkelte av dem. Derfor likte jeg Boogoop så godt. Der hang alle smakene veldig godt sammen, men den var absolutt ikke slik jeg ventet av en barleywine. Spesielt pga. kullsyren og friskheten. Det var heller ingen tung humlesmak, bare forfriskende humle.

 

Er det noen som kan nevne en typisk barleywine? Finnes det i det hele tatt noen typisk barleywine?

 

 

Hva med Ægirs Tors Hammer. Den går jo under tittelen Barleywine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tors Hammer er for meg en erketypisk barley wine så absolutt. Maltsøt, alkoholsterk, lett klissete med lavt karboninnhold og en øl jeg gjerne kan bruke flere timer på. En som enda sitter godt spikret i huskeboken er Herslev sin Mjølner fra 2006. Valken hadde inne noen flasker av denne for en stund siden og jeg synes denne smakte helt slik som en skikkelig barley wine skal smake.

 

Ellers er jeg enig med resten av Ratebeer om at Lost Abbey - Angels Share bourboun er den beste barley winen. Her også var vi såpass heldige at det tikket inn en god del flasker på Valken for ikke så lenge siden.

 

Har en følelse av at det er ganske krevende, og ikke minst dyrt for bryggerene å lage disse tunge "bygg vinene" både pga. de store kvantum ingredienser det faktisk tar bare for å få en øl opp i såpass høye alkoholprosent (og i tillegg skal det balanseres slik at det ikke bare smaker søtt), men ikke minst det at det tar tid å få det ferdig før man kan sende det ut til kundene.

 

Vet ikke hvor lang tid det tar fra malten males hos f.eks. Ægir når de lager en batch Tors Hammer før jeg kan gå på polet å kjøpe en flaske, men vi snakker da sikkert om 6-7 mnd. ++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahhh god helg, akkurat kommet hjem fra sjas og mas og sitter og slapper av med en hesjeøl og en laphroaig... god kombinasjon. Skal snart lage middag. Imorgen blir det en liten sjøtur med Strømstad fergen. Ikke så mye øl der, men tar vel med meg noen Heineken på vei hjem...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

I kvleld skal jeg føle meg lettere malplassert blant studentene på ølfestivalen i Samfundet, der jeg og kompisen jeg drar dit med nok vil gremmes over at vi har blitt eldre og at ting, f.eks. hårfestet, var mye bedre før i tida :-) Men ølutvalget og smaken har i det minste blitt bedre med tida, og det er jo noe selv om b-vitaminets positive effekt på hår har uteblitt.

 

God helg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har forresten Lerøy Mat på Galleriet fått inn butikk-ølene til Lervig og Haandbryggeriet.

 

Det er da: Lucky Jack, Betty Brown, White Dog fra Lervig og London Porter, Bavaria og Pale Ale fra HB. Jeg så også labels for Kinn Dampen og to andre øl fra Kinn bryggeri.

 

Riktignok en ganske stiv pris for ølene fra Kinn men de andre var greit priset.

 

Drikker HB London Porter nå. Ganske kurant porter men aner preg av HBs "egen" gjærsort her. Den kler en del av deres andre øl men ikke denne. Grei øl men prisen og dette med gjærpreget gjør at den ikke vil kjøpes igjen.

 

Av de nevnte HB-ølene likte jeg Pale Alen deres best. Skal få testet ølene fra Lervig så snart det går.

 

Slottskällans Imperial Stout: Fin farge og lukt. Noe preg av alkohol, men ikke skjemmende. Rund og ganske balansert men ikke så mye enn en middels + imp. stout.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, en av mine absolutte favoritter, "Midtfyns Imperial Stout" måtte kjøres gjennom den ultimate testen, dvs. hvordan tar den seg ut når absolutt ingenting av smak kan kamufleres av kulde. Anbefalt serveringstemp. er 10-14 grader, men vi kjører heller på med 20,5 grader.

Her er det bare å konstantere at anbefalt temperatur er å anbefale. Har alltid oppfattet dette brygget som et fyldig brygg med en skikkelig kropp som smaker helt herlig av vaniljeaktig mørk sjokolade, lett røyk og den magiske "eikefat aromaen", iblandet en lett bitterhet. Men ved 20grader ble rett og slett alle disse smakene overdøvet av en ganske ubehagelig og besk bitterhet. Kommer nok fortsatt til å legge denne i ølkjøleren før konsumering ;)

 

Kjøpte tidligere idag NØs "God Påske" og ble litt overrasket da jeg leste på flasken at anbefalt serveringtemperatur var 3(!)grader!. Dersom jeg tar en lys (jalla)øl som holder 4 grader fra kjøleskapet mitt, så er den ISKALD! Jeg vet ikke hva NØ har tenkt her, men trolig har de tenkt i de baner at "folk på påskeferie oppbevarer ølen sin i snøen". Hrmmff... Uansett så skal jeg ikke uttale meg for bastant da jeg ennå ikke har smakt NØs God Påske. Men er litt bekymret for hva jeg kommer til å smake da kjøleskapet mitt bare holder 4 grader.

 

Men hva gjelder serveringstemperatur så har jeg en litt artig kommentar. Da vi var på deMolen så var alle smaksprøvene ubehagelig kalde. Naturlig nok så spurte jeg: Hvorfor serverer dere ølet deres ved denne temperaturen? Guiden vår begynte nærmest å stotre fram en forklaring og sa at "folk flest her i Nederland er vant til å få iskald øl". Selvfølgelig måtte jeg følge opp dette med spørsmålet: så dette er faktisk et kompromiss på kvalitet? Guiden var ærlig nok til å gi et uforbeholdent ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slottskällans Imperial Stout: Fin farge og lukt. Noe preg av alkohol, men ikke skjemmende. Rund og ganske balansert men ikke så mye enn en middels + imp. stout.

Kjøpte med meg denne fra våre venner i øst før den havnet inn på vårt monopol. Jeg syntes den var fullstendig anonym og den ble direkte innskrevet i glemmeboken. Hvorfor kan ikke polet ta inn spennende brygg fra feks. "Lost Abbey" (de har en hel haug av dem) fremfor å ta inn et helt middels brygg fra "Slottskällans" :( Og ja, det finnes til og med mye mer spennende brygg fra norske bryggerier enn dette.

Lenke til kommentar

Slottskällans Imperial Stout: Fin farge og lukt. Noe preg av alkohol, men ikke skjemmende. Rund og ganske balansert men ikke så mye enn en middels + imp. stout.

Kjøpte med meg denne fra våre venner i øst før den havnet inn på vårt monopol. Jeg syntes den var fullstendig anonym og den ble direkte innskrevet i glemmeboken. Hvorfor kan ikke polet ta inn spennende brygg fra feks. "Lost Abbey" (de har en hel haug av dem) fremfor å ta inn et helt middels brygg fra "Slottskällans" :( Og ja, det finnes til og med mye mer spennende brygg fra norske bryggerier enn dette.

 

De tar inn Lost Abbey, på Valken og Vika harhar.gif

 

Litt mer seriøst. Disse ligger i en prisklasse som Polet ser ut til å være forsiktig med når det gjelder øl. Ingen reagerer om du kjøper en flaske vin til 200,- men du er gal om du kjøper samme mengde øl til 130,-

 

http://storemy.wordpress.com/category/bryggeri/the-lost-abbey/

(og det står flere i kjelleren)

Lenke til kommentar

De tar inn Lost Abbey, på Valken og Vika harhar.gif

 

Litt mer seriøst. Disse ligger i en prisklasse som Polet ser ut til å være forsiktig med når det gjelder øl. Ingen reagerer om du kjøper en flaske vin til 200,- men du er gal om du kjøper samme mengde øl til 130,-

Joda, har sett dem på Vika noen ganger, men tenkte på et mer permanent basis. Hvis de også heller tok inn de små flaskene fremfor 0,7l så ville de nok også fremstå som mer attraktive prismessig for flere. (Selv om prisen i praksis er lik).

Lenke til kommentar

Mitt problem med Lost Abbey (og mange andre bryggerier) er ikke prisen, men størrelsen på flasken. 0.7l kan fort bli for mye for en stakkars person. Det er en fin størrelse når man skal dele med andre, men det blir fort for mye når man sitter å nyter ølen alene. Spesielt hvis det er et litt spesielt brygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tar inn Lost Abbey, på Valken og Vika harhar.gif

 

Litt mer seriøst. Disse ligger i en prisklasse som Polet ser ut til å være forsiktig med når det gjelder øl. Ingen reagerer om du kjøper en flaske vin til 200,- men du er gal om du kjøper samme mengde øl til 130,-

Joda, har sett dem på Vika noen ganger, men tenkte på et mer permanent basis. Hvis de også heller tok inn de små flaskene fremfor 0,7l så ville de nok også fremstå som mer attraktive prismessig for flere. (Selv om prisen i praksis er lik).

 

Tror de fleste kun er tilgjengelige i 0,75l

Lenke til kommentar

Slottskällans Imperial Stout: Fin farge og lukt. Noe preg av alkohol, men ikke skjemmende. Rund og ganske balansert men ikke så mye enn en middels + imp. stout.

Kjøpte med meg denne fra våre venner i øst før den havnet inn på vårt monopol. Jeg syntes den var fullstendig anonym og den ble direkte innskrevet i glemmeboken. Hvorfor kan ikke polet ta inn spennende brygg fra feks. "Lost Abbey" (de har en hel haug av dem) fremfor å ta inn et helt middels brygg fra "Slottskällans" :( Og ja, det finnes til og med mye mer spennende brygg fra norske bryggerier enn dette.

 

Enig, ikke et spesielt spennende øl men for all del ikke et direkte dårlig øl, bare litt kjedelig.

 

Ellers så tok jeg meg nok en tur på Valken for å shoppe litt.

Da ble det kjøpt inn: De Dolle Arabier/Orabier, Southern Tier Unearthly Oak Aged, Cigar City Guava Grove og Green Flash Double Stout.

 

Tok også med meg de tre tidligere nevnte butikkølene fra Lervig.

 

Forøvrig er det noen av dere som har prøvd Achel Extra? Bra mottagelse på RB/BA så plukker nok en med meg en dag da jeg ikke har fått sjansen til å prøve noe fra Achel enda. (trappistbryggeri)

 

Snakket også med de på Valken om hva som kommer men det hørtes ut som om de skal holde av noe øl til august/september-slippet (fokusområde "øl" på spesialpolene), bl. a. noe fra Drie Fonteinen og The Bruery.

 

Tror som Sammy her at de fleste kun er tilgjengelig i 0,75 L, eneste jeg har sett på polet som ikke var det var Angel's Share som var 0,375 ml. Fikk desverre ikke prøvd den eller Devotion men har prøvd eller har de andre sortene deres fra Valken/Vika.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Skulle aldri ha byrja med å smake øl frå polet, lommeboka mi har i alle fall ikkje godt av det. Tok eit innkaup på fredag som bestod av Nøgne Ø 100, Nøgne Ø god påske, Haandbryggeriet dark force, Haandbryggeriet fyr og flamme IPA og ein Westmalle Tripel.

 

Nøgne Ø 100 var heilt fantastisk nydeleg, og endte med at eg kaupte ei flaske i dag óg. Dark Force var ikkje heilt det eg håpa på, syntes den manglar litt av tyngden til ein imperial stout. Så for å gjere opp for det kaupte eg meg også ein Mikkeller Beer Geek Breakfast i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror som Sammy her at de fleste kun er tilgjengelig i 0,75 L, eneste jeg har sett på polet som ikke var det var Angel's Share som var 0,375 ml. Fikk desverre ikke prøvd den eller Devotion men har prøvd eller har de andre sortene deres fra Valken/Vika.

Jeg så flere småflasker på selve bryggeriet, men det kan hende at eksporten deres i hovedsak dreier seg om store flasker.

Lenke til kommentar

Når man først er inne på hjemmebrygging så bør jo dette også nevnes:

 

NM i hjemmebrygging 2012 Lørdag 24. mars i Kanonhallen, Løren/Hasle, Oslo

 

Enten man driver med hjemmebrygging eller ikke så er dette en glimrende mulighet til å få litt innsikt av beste sort på hva som foregår på hjemmebryggerfronten i det ganske land. :)

Selv har jeg ikke mulighet til å dra til Oslo, så jeg nøyer med med å være med på forbedømmingen til NM. Det er mye interessant øl som er med - så spennende blir det. ^^

Lenke til kommentar

Æsjj, hva tenkte NØ da de lanserte NØ God Påske? Jeg åpnet flasken ved 4grader (som er 1 grad over anbefalt serveringstemperatur) Da jeg drakk en slurk så var inntrykket følgende: Iskaldt og intetsmakende, men med et hint av beskhet. Det positive var at ettersom temperaturen økte så forsvant beskheten og ga mer plass til kroppen på brygget.

Jeg håper inderlig at NØ kan kvitte seg med det amerikanskinspirerte motepreget de har lagt seg på de siste årene, og kan utvikle noe på egenhånd. NØ #500 er faktisk noe av det mest spennende brygget som har kommet fra NØ noensinne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...