Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, zanta said:

Spørs hvor du flyr. Ofte kan Norwegian være billigere enn SAS, og da får du mindre igjen for poengene dine ved å bruke de på det dyreste alternativet. 

Selv flyr jeg oftest til USA og andre land langt unna, ofte steder SAS ikke selger reiser til, heller ikke gjennom Code Share. Å ha masse EB-poeng er ingen nytte for meg. 

 

Ja som jeg sa, det kommer an på eget forbruk og reisevaner. Hvis man ikke selv ser at man åpenbart kan få god verdi for poengene ville jeg også valgt Morrow og tatt hard cash i retur, det er man jo garantert å få utnyttet godt! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chr1stian skrev (4 timer siden):

 

Jeg ser perspektivet til vedkommende og har begynt med det samme.

F.eks ved forbruk på 100k:

- Morrow: 1000 kr cash rett tilbake i lomma

- Bank Norwegian: 500 Cash Points

- SAS MasterCard: 10.000 EuroBonus poeng

Alle velger selv hva de vil gå for, tilpasset individuelle preferanser. Men sammenligningen du gjør kan jeg ikke være med på 😊

Ved å bruke Ikano/Flexi/Morrow vil man kunne oppnå minst 2% cashback på det meste av forbruk. 4% på drivstoff. Det gir ett beløp på minst 2000kr av ett forbruk på 100k. Og her har jeg ikke en gang tatt med YX Visa, som gir latterlige 1200kr cashback årlig på strømmetjenester, for det bør ærlig talt alle benytte seg av så lenge det varer 😂

Jeg skal fly til Barcelona fra Kjevik i mai. Det kostet meg 1600kr en vei med Norwegian, inkludert bagasje og ett måltid. I fjor fløy jeg en vei Kjevik - Trondheim for 954kr, også med Norwegian. Med mindre du flyr en spesielt dyr innenriks rute som ikke går for under 2000kr, kan jeg ikke se at man kommer bedre ut med 10 000 Eurobonus poeng. Det blir jo heller ikke gratis med Eurobonus, da skatter og avgifter må betales utenom. Så du betaler opp mot 576kr i tillegg til 10 000 Eurobonus poeng for en t/r innenriks flyvning. Og så er du også avhengig av ledige bonusbilletter, som krever at du er fleksibel på reisedag.

Endret av Kron
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (7 timer siden):

Alle velger selv hva de vil gå for, tilpasset individuelle preferanser. Men sammenligningen du gjør kan jeg ikke være med på 😊

Ved å bruke Ikano/Flexi/Morrow vil man kunne oppnå minst 2% cashback på det meste av forbruk. 4% på drivstoff. Det gir ett beløp på minst 2000kr av ett forbruk på 100k. Og her har jeg ikke en gang tatt med YX Visa, som gir latterlige 1200kr cashback årlig på strømmetjenester, for det bør ærlig talt alle benytte seg av så lenge det varer 😂

Jeg skal fly til Barcelona fra Kjevik i mai. Det kostet meg 1600kr en vei med Norwegian, inkludert bagasje og ett måltid. I fjor fløy jeg en vei Kjevik - Trondheim for 954kr, også med Norwegian. Med mindre du flyr en spesielt dyr innenriks rute som ikke går for under 2000kr, kan jeg ikke se at man kommer bedre ut med 10 000 Eurobonus poeng. Det blir jo heller ikke gratis med Eurobonus, da skatter og avgifter må betales utenom. Så du betaler opp mot 576kr i tillegg til 10 000 Eurobonus poeng for en t/r innenriks flyvning. Og så er du også avhengig av ledige bonusbilletter, som krever at du er fleksibel på reisedag.

Man er ikke avhengig av ledige bonusbilletter. Man kan kjøpe ordinære billetter for bonuspoeng, men da til en langt høyere poengpris.

Blir det samme som for din del, du er "avhengig" av å fly når du finner grisebillige billetter, hvis ikke går ikke regnestykket ditt opp. 

Cashback er vel og bra det, men det har en begrensning som gjør at man må sjonglere med kort og holde kontroll på hvor mye bonus man "har igjen" iløpet av året for å få mest utbytte. I tillegg vil jeg si at det er langt enklere å tjene 5000 bonuspoeng + betale 226kr for en reise inkl mat og drikke BGO-OSL enn det er å kjøpe tilsvarende for penger mottatt via cashback. 

image.png.ed99db5e828a1c0af097a6ca4a6afe3e.png

For å få tilsvarende reise med cashback koster det 1799. Men man mottar jo da også poeng, noe som er en fordel.

image.png.5ff08a9e03cdce7938c44a08a4f47baa.png

5000 bonuspoeng er ca 33000 i forbruk. + da 226 i avgifter.

1799 kr med 2% bonus er ca 90000 i forbruk. I tillegg må man dra dette forbruket over mange måneder med Morrow, og har da nesten makset bonus ila året.

Men det er klart at det er fordeler og ulemper med begge metoder. Kjøper likevel ikke argumentet ditt om at cashback svarer seg såpass mye. Alt baserer seg på hva man prioriterer.

Men når sant skal sies så baserer regnestykket mitt seg på at man har SAS MC Premium som har årsgebyr. Det er ikke tatt med i beregningen og bør jo selvsagt være en del av regnestykket. Om man har lite omsetning på kortet vil det nok da ikke svare seg.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (1 time siden):

Man er ikke avhengig av ledige bonusbilletter. Man kan kjøpe ordinære billetter for bonuspoeng, men da til en langt høyere poengpris.

Blir det samme som for din del, du er "avhengig" av å fly når du finner grisebillige billetter, hvis ikke går ikke regnestykket ditt opp. 

Cashback er vel og bra det, men det har en begrensning som gjør at man må sjonglere med kort og holde kontroll på hvor mye bonus man "har igjen" iløpet av året for å få mest utbytte. I tillegg vil jeg si at det er langt enklere å tjene 5000 bonuspoeng + betale 226kr for en reise inkl mat og drikke BGO-OSL enn det er å kjøpe tilsvarende for penger mottatt via cashback. 

image.png.ed99db5e828a1c0af097a6ca4a6afe3e.png

For å få tilsvarende reise med cashback koster det 1799. Men man mottar jo da også poeng, noe som er en fordel.

image.png.5ff08a9e03cdce7938c44a08a4f47baa.png

5000 bonuspoeng er ca 33000 i forbruk. + da 226 i avgifter.

1799 kr med 2% bonus er ca 90000 i forbruk. I tillegg må man dra dette forbruket over mange måneder med Morrow, og har da nesten makset bonus ila året.

Men det er klart at det er fordeler og ulemper med begge metoder. Kjøper likevel ikke argumentet ditt om at cashback svarer seg såpass mye. Alt baserer seg på hva man prioriterer.

Men når sant skal sies så baserer regnestykket mitt seg på at man har SAS MC Premium som har årsgebyr. Det er ikke tatt med i beregningen og bør jo selvsagt være en del av regnestykket. Om man har lite omsetning på kortet vil det nok da ikke svare seg.

Eller du kan betale Norwegian 669,- for samme turen. Når du ikke er låst til Eurobonus kan du fly med billigste flyselskap 😉 (samme dato avgang 07:30). Og her sammenligner du også som du nevner ett kredittkort med ett årsgebyr på 1855 kroner med kredittkort som er gratis. 

IMG_1451.thumb.png.b2762b1c13a4eeeb3ca8fcf2fc23eb4b.png

Endret av Kron
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kron skrev (14 minutter siden):

Eller du kan betale Norwegian 669,- for samme turen. Når du ikke er låst til Eurobonus kan du fly med billigste flyselskap 😉 (samme dato avgang 07:30)

IMG_1451.thumb.png.b2762b1c13a4eeeb3ca8fcf2fc23eb4b.png

Det kan du, men det er ikke samme produkt du sammenligner. Du går glipp av ekstra bagasje, fast track, prioritert ombordstigning, mat og drikke på flyet. Du går også glipp av fleksibilitet ift avbestilling/endring.

Men nå begynner vi vel kanskje å gå litt off topic :p

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (21 minutter siden):

Det kan du, men det er ikke samme produkt du sammenligner. Du går glipp av ekstra bagasje, fast track, prioritert ombordstigning, mat og drikke på flyet. Du går også glipp av fleksibilitet ift avbestilling/endring.

Men nå begynner vi vel kanskje å gå litt off topic :p

Dette er ganske on topic. Vi diskuterer kredittkort 🙂 jada, nå nevner du ting knyttet til ditt medlemsskap og medlemsnivå. Jeg skjønner du er investert i dette kundeprogrammet, og det skal du få lov til. Jeg tipper du hadde betalt SAS 1799,- for denne flyturen fremfor å betale Norwegian 669,- for samme reise, nettopp fordi du er så investert i dette, på grunn av statuspoeng, medlemsnivå og så videre. Men gjerne korriger meg om jeg tar feil.

Men du overbeviser ikke på at dette lønner seg i kroner og øre, for det gjør det ikke 🙂 Men du får fordeler ut av det, som nesten må verdsettes individuelt. For noen er kanskje ikke så opptatt av «fast track» og andre ting, men det har en verdi for deg. Helt fair det.

Lenke til kommentar

SpareBank1 sin CashBack var grunnen til at jeg i 2022 begynte å betale kun med kredittkort.
Jeg klarte å spare opp 6500kr i bonus, til de halverte den fra 01.01.2024
Jeg får til og med 5% renter av bonus ved å la det bli stående på bonuskontoen.

Nå er det ikke like lukrativt for meg, men likevel, 1500kr året er bedre enn ingenting (betaling med debetkort).
Men jeg må bruke 300000kr i året for å få maks bonus på 1500kr. Det kan bli veldig vanskelig, selv om jeg bruker kredittkortet til å betale alt med.

Kan det hende at SpareBank1 fant ut at de ga bort for mye penger, at det var grunnen til de halverte bonusen.

Lenke til kommentar
simen929 skrev (3 timer siden):

Det kan du, men det er ikke samme produkt du sammenligner. Du går glipp av ekstra bagasje, fast track, prioritert ombordstigning, mat og drikke på flyet. Du går også glipp av fleksibilitet ift avbestilling/endring.

Hva trenger man av dette? Jeg reiser med kun håndbagasje, har ikke behov for fast track eller prioritert boarding, heller ikke mat&drikke på flyet. Jeg vil heller betale for det jeg trenger, enn å ha dekket masse greier jeg ikke har behov for.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 timer siden):

SpareBank1 sin CashBack var grunnen til at jeg i 2022 begynte å betale kun med kredittkort.
Jeg klarte å spare opp 6500kr i bonus, til de halverte den fra 01.01.2024
Jeg får til og med 5% renter av bonus ved å la det bli stående på bonuskontoen.

Nå er det ikke like lukrativt for meg, men likevel, 1500kr året er bedre enn ingenting (betaling med debetkort).
Men jeg må bruke 300000kr i året for å få maks bonus på 1500kr. Det kan bli veldig vanskelig, selv om jeg bruker kredittkortet til å betale alt med.

Kan det hende at SpareBank1 fant ut at de ga bort for mye penger, at det var grunnen til de halverte bonusen.

Jeg brukte også SB1 sin MasterCard, men har nå gått over til Norwegian sin som er gratis og samme 0,5%. Men først bruker jeg Morrow sin som er både gratis og 1-2% cashback (1% på alt, 2% på nettkjøp). 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Kron said:

Dette er ganske on topic. Vi diskuterer kredittkort 🙂 jada, nå nevner du ting knyttet til ditt medlemsskap og medlemsnivå. Jeg skjønner du er investert i dette kundeprogrammet, og det skal du få lov til. Jeg tipper du hadde betalt SAS 1799,- for denne flyturen fremfor å betale Norwegian 669,- for samme reise, nettopp fordi du er så investert i dette, på grunn av statuspoeng, medlemsnivå og så videre. Men gjerne korriger meg om jeg tar feil.

Men du overbeviser ikke på at dette lønner seg i kroner og øre, for det gjør det ikke 🙂 Men du får fordeler ut av det, som nesten må verdsettes individuelt. For noen er kanskje ikke så opptatt av «fast track» og andre ting, men det har en verdi for deg. Helt fair det.

 

Han snakker ikke egentlig om medlemsnivå. Det er snakk om å bestille bonus-billetter i SAS Plus, disse billettene gir deg fordelene han nevner (lounge, fast track, ekstra bagasje, "mat" og drikke, etc) uansett hvilken status du har på eget medlemskap. Dog for å kunne bestille disse til prisen av SAS Go, altså 5000 poeng, er du nødt til å ha det kortet som koster 1855 kr i året (økes også straks med 400kr) og ha tjent opp en viss poengsum.

Lenke til kommentar

Ja ser at dette er en fordel du kan få med dette kortet. Du kan også få tilgang til lounge og fast track fra medlemsnivå gull, så det var det jeg tenkte på. Men greit nok det, flere veier til Roma.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nytt sidespor: Er det andre som bruker viatrumf.no-portalen for å få cashback i trumf ved nettbestillinger? Jeg bruker dette når det er hensiktsmessig, og har pleid å bruke bl.a. AVIS-lenken der når jeg bestiller leiebil. Jeg ser nå at AVIS er borte fra butikklisten, og synes denne listen generelt er blitt mindre. Det samme gjelder forøvrig Santander Cashback-portalen. Jeg har installert rabattvarsler for begge portalene i min nettleser, og får heller ikke varsel fra noen av dem lenger når jeg går til avis.no.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Nytt sidespor: Er det andre som bruker viatrumf.no-portalen for å få cashback i trumf ved nettbestillinger? Jeg bruker dette når det er hensiktsmessig, og har pleid å bruke bl.a. AVIS-lenken der når jeg bestiller leiebil. Jeg ser nå at AVIS er borte fra butikklisten, og synes denne listen generelt er blitt mindre. Det samme gjelder forøvrig Santander Cashback-portalen. Jeg har installert rabattvarsler for begge portalene i min nettleser, og får heller ikke varsel fra noen av dem lenger når jeg går til avis.no.

Jeg vet ikke om det totalt er mindre, men har merket meg at noen har forsvunnet.

Quidco har Avis.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Har alle kredittkort samme pris på Valuttapåslag?

Hvilket kort er det billigste(beste) å bruke når man er på reise i utlandet?
Når man betaler i utlandet, vil jeg helst ikke betale for mye gebyrer slik som valuttapåslag.

Bruk Revolut.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt kredittkort fra Morrow Bank i et par måneder nå, pga. de har litt bedre bonus enn SB1.
Jeg liker ikke nettsiden til Morrow.
Nå når jeg skulle hente opp faktura hos Morrow fikk jeg "Beklager, noe gikk galt."

Betaling av faktura til SB1 i dag, ble mottatt og registrert hos SB1 ganske raskt.
Betaling av faktura til Morrow ble lagt inn samtidig, men dem har ikke registrert den mottatt ennå.

Vurderer om jeg skal holde meg til SB1 selv om de bare gir halvparten så mye i bonus.

Usikker om den lille ekstra bonusen er verd bryderiet. Det er nok sikkert andre områder jeg kan spare inn litt på heller.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DJViking said:

Jeg har brukt kredittkort fra Morrow Bank i et par måneder nå, pga. de har litt bedre bonus enn SB1.
Jeg liker ikke nettsiden til Morrow.
Nå når jeg skulle hente opp faktura hos Morrow fikk jeg "Beklager, noe gikk galt."

Betaling av faktura til SB1 i dag, ble mottatt og registrert hos SB1 ganske raskt.
Betaling av faktura til Morrow ble lagt inn samtidig, men dem har ikke registrert den mottatt ennå.

Vurderer om jeg skal holde meg til SB1 selv om de bare gir halvparten så mye i bonus.

Usikker om den lille ekstra bonusen er verd bryderiet. Det er nok sikkert andre områder jeg kan spare inn litt på heller.

Har brukt Komplett/Morrow i mange år. 

Nettsidene bryr jeg meg fint lite om. 

Når det blir registrert har jeg heller ikke tenkt noe over. 

Bruker det kun til netthandel og betaler alt utestående når regning kommer. Netthandel gir dobbel bonus. 

Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 timer siden):

Jeg liker ikke nettsiden til Morrow.
Nå når jeg skulle hente opp faktura hos Morrow fikk jeg "Beklager, noe gikk galt."

Betaling av faktura til SB1 i dag, ble mottatt og registrert hos SB1 ganske raskt.
Betaling av faktura til Morrow ble lagt inn samtidig, men dem har ikke registrert den mottatt ennå.

Hva er det du ikke liker? Du kan jo sende tilbakemeldinger hvis det er noe som kan forbedres?

Jeg har ikke noen problemer med nettsidene deres, heller ikke når jeg skal hente faktura. Noe jeg sjelden gjør, da fakturaen kommer i efakturaen.

Spiller det noen rolle når kortselskapet registrerer innbetalingen din? Det må da IMO være måte på hva man skal bry seg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...