Gå til innhold

Den Qle X1950Pro AGP 256/512 tråden


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Dere med 6pins strømkontakter på X1950Pro, har dere virkelig AGP utgave av kortet? Mitt hadde vanlige molex.

7838067[/snapback]

 

Ja, og det burde andre produsenter som (ennå) lager gode APG-kort (som krever mye strøm) gjøre.

Så jeg er meget fornøyd med akkurat denne detaljen på Powercolor-kortet mitt. :love:

 

(En "anstendig" PSU skal ha en PCI-E kontakt. Da slipper man å "kaste bort" to 4-pins molex'er til ett skjermkort).

Lenke til kommentar

Spørs hvor gammel PSU man har. Min gamle Tagan har ikke det men helt suveren PSU. Og den har så mange molex'er at jeg gjemmer vekk halvparte.

 

Samme PSU server en filserver S478/P4 med 12 disker, 4*120mm og 4*80mm vifter, 2 PCI diskkontrollere og et eget skjermkort, samt brenner uten å svette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk skaffa meg molex-->pci-e kabler på datakjeden. Kan melde fra om at Powercolor X1950PRO 256 agp kjører på Dell Dimension 4600 med 250W PSU :cool:

 

Jeg er ikke spesielt imponert da, kjører med 1.5GB ram og Intel P4 2.8GHz prosessor og det nye kortet. Ser ikke vedig stor forskjell i spill fra 6600GT.

 

Det føles som om systemet er litt tregere nå (selv om jeg hadde 1GB ram i pc'en før), spesielt ved oppstart. CPU'en fyrer opp til 50-60% stadig vekk selv når jeg ikke gjør stort...

 

Kan problemene mine ha med strømforsyningen å gjøre, eller er CPU'en rett og slett for dårlig?

 

Noen som kan tipse om noe programverktøy som kan hjelpe med å finne flaskehals så jeg kan få litt mer fakta og litt mindre følelser?

 

PS: Jeg vet jeg burde kassere maskina og skaffe ny, men hadde håpt at dette skulle klemme et år til ut av den. Den har gått som en drøm i tre år nå, så jeg vil ikke gi den opp så lett :)

Endret av Spinor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Spørs hvor gammel PSU man har. Min gamle Tagan har ikke det men helt suveren PSU. Og den har så mange molex'er at jeg gjemmer vekk halvparte.

 

Samme PSU server en filserver S478/P4 med 12 disker, 4*120mm og 4*80mm vifter, 2 PCI diskkontrollere og et eget skjermkort, samt brenner uten å svette.

7838994[/snapback]

 

"Ach so.. Theo".. :)

Tagan er jo unntaket da .. som bekrefter regelen (om at nyere PSU'er med PCI-E kontakt er å foretrekke).. :cool:

 

PS.

Har selv en Tagan i ett system som jeg er meget fornøyd med ("utrangert" AGP-system det også).. :!:

 

Edit:

@Spinor:

Det er derfor 3DMark-benching har noe for seg...

Dersom du "kun" spiller og/eller forholder deg til opplevd ytelse har du ikke noe referanser til hva som evt. kan være problemet.

"Minstekravet" er å kjøre ihvertfall 3DMark01 (sjekk av system sammen med grafikkkort).. og 3DMark03 (som i hovedsak tester GPU).

Dersom du ikke har gjort noe slik "benching" for 6600GT'en din, blir det litt vanskelig å sammenlikne.

Last likevel ned nevnte benchmarks fra Futuremark.com og kjør disse med ditt X1950Pro. Så poster du resultatet.

Det kan godt være at PSU er for svak og at kortet kjører i "low-power" 2D-modus.

Ref. opplysninger gitt av Theo343 i først post i tråden om hvilke PSU'er som er nødvendig.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Fikk skaffa meg molex-->pci-e kabler på datakjeden. Kan melde fra om at Powercolor X1950PRO 256 agp kjører på Dell Dimension 4600 med 250W PSU  :cool:

 

Jeg er ikke spesielt imponert da, kjører med 1.5GB ram og Intel P4 2.8GHz prosessor og det nye kortet. Ser ikke vedig stor forskjell i spill fra 6600GT.

 

Det føles som om systemet er litt tregere nå (selv om jeg hadde 1GB ram i pc'en før), spesielt ved oppstart. CPU'en fyrer opp til 50-60% stadig vekk selv når jeg ikke gjør stort...

 

Kan problemene mine ha med strømforsyningen å gjøre, eller er CPU'en rett og slett for dårlig?

 

Noen som kan tipse om noe programverktøy som kan hjelpe med å finne flaskehals så jeg kan få litt mer fakta og litt mindre følelser?

 

PS: Jeg vet jeg burde kassere maskina og skaffe ny, men hadde håpt at dette skulle klemme et år til ut av den. Den har gått som en drøm i tre år nå, så jeg vil ikke gi den opp så lett :)

7839189[/snapback]

 

Jeg kjørte Sapphire sitt 512Mb AGP kort i en Dell Dimension 4600 (P4 3 Ghz, m1,5 GB RAM).. Gikk som en drøm, men hadde byttet PSU (North Q 500w). Denne PSU'en passer forresten inn i Dimension. Litt knot å få den på plass, men det gikk

Lenke til kommentar
utrolig bra kort dette x1950pro, kjøpte det for et par ukers tid siden, og klarer å ha ustabilt 20 fps (helt ned i 10) i wow, fps drop i cs 1.6 og 30-70 fps i CSS på random low settings.

 

Knallkort, løp og kjøp. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

7842662[/snapback]

 

Det er noe galt med systemet ditt siden det kortet der yter mellom 100-160FPS i CS S med alt på max i 1024x768, 6xAA og 16xAF

Lenke til kommentar

hadde ingen problemer med gamle nvidia kortet mitt (6800le) som er et vesentlig dårligere kort som t.o.m. hadde bios-feil så det ikke kjørte visse spill. Men etter jeg kjøpet det kortet her har alt blitt dårligere virker det som, har formatert, virusscana 200x ganger, prøvd mange forskjellige drivere etc etc.

 

Kjører på et k8n-e deluxe kort med AMD64 3200+ s747 og 2gig ram. Med dette fikk jeg 7000 i 3dmark05.

 

Problemet er tho at jeg sliter i de fleste spill med fps. . .

Endret av Thunder1
Lenke til kommentar
"Minstekravet" er å kjøre ihvertfall 3DMark01 (sjekk av system sammen med grafikkkort).. og 3DMark03 (som i hovedsak tester GPU).

 

Som nevnt før har jeg Intel P4 2.8GHz og 1.5 GB ram, og Powercolor 256MB-kortet (agp). Testresultatene ble.

 

3dMark01: 12148 (1680x1050 oppløsning)

3dMark03: 13170 (1024x768)

3dMark05: 5734 (1024x768)

 

Kjørte de to siste med lavere oppløsning siden jeg ellers måtte betale.... ;)

Vet ikke om betyr noe, men i 05-testen gikk det fint en stund, og så droppa fps til 1-2 mot slutten av den testen med flygende ballong og monster...

I 03-testen droppa det til 3-4 i cpu test 2, med dama på trolljakt :)

Kan dette siste tyde på PSU-svikt? Det går fint en stund men på høy load begrenser kortet seg for å spare strøm?

Lenke til kommentar

Om du skal kjøre 3DMark og få en god sammenlikning med andre systemer, ikke endre oppløsningen, da blir resultatet forskjøvet i forhold til det de andre får. Default oppløsning er 1024x768 (1280x1024 for 06), bruk den.

 

Forøvrig kan scores se normale ut, tatt CPU i betraktning. I 3DMark (som forøvrig er en syntetisk benchmark og ikke sier alt om 3D-ytelsen din), så spiller ikke minnet så fryktelig stor rolle, 1GB er plenty der, alt over det betyr ikke så mye.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en stund siden jeg "benchet" med P4, men jeg synes det var mistenkelig lave scores.

Nesten så jeg tror at chipset-drivere ikke er installert, eller at L2-cache er disablet i BIos.. :)

Som en kurosietet og sammenlikning linker jeg til scores med ett Sempron-oppsett jeg nylig bygde (med 6800 GT).

 

3DMark01 = 23217

3DMark03 = 12428

3DMark05 = 5718

 

Samt en Dothan 710M (FSB=160) med 7600GT:

 

3DMark01 = 27955

3DMark03 = 14546

3DMark05 = 5840

 

Jeg tror jeg vil konkludere med at "Spinor's" maskin ikke er helt optimal for å si det pent. :)

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg "benchet" med P4, men jeg synes det var mistenkelig lave scores.

Nesten så jeg tror at chipset-drivere ikke er installert, eller at L2-cache er disablet i BIos.. :)

Som en kurosietet og sammenlikning linker jeg til scores med ett Sempron-oppsett jeg nylig bygde (med 6800 GT).

 

3DMark01 = 23217

3DMark03 = 12428

3DMark05 = 5718

 

Samt en Dothan 710M (FSB=160) med 7600GT:

 

3DMark01 = 27955

3DMark03 = 14546

3DMark05 = 5840

 

Jeg tror jeg vil konkludere med at "Spinor's" maskin ikke er helt optimal for å si det pent. :)

7844130[/snapback]

 

ja det er jeg også enig i .... med mitt p4 system tok jeg over 8000 i 3dmark 05

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg vil konkludere med at "Spinor's" maskin ikke er helt optimal for å si det pent. :)

7844130[/snapback]

 

Ja, jeg er rimelig sikker på at noe ikke er som det skal være her. Maskina har generelt blitt treigere med det nye kortet og det er vel litt rart. Enten er det for svak psu som fører til nedsatt ytelse fra kortet, eller så må det være noe kompatibilitetsproblemer ellers med systemet. Kan det være et problem at jeg fortsatt har XP med sp1?

(fikk masse rot med usb-portene når jeg oppgraderte til sp2 for lenge siden, så jeg gikk tilbake igjen til sp1)

 

Uansett, takk for input. Jeg har litt for lite peil til å sette fingeren på hva det er som er galt, men får bare prøve litt forskjellig. For ikke å spamme tråden for mye med mine "personlige" problemer starter jeg en ny tråd en annen gang hvis jeg vil mase etter mer hjelp. Takk til alle som har svart!

 

EDIT:

@Smirnoff

Ja, helt klart at instillingene burde være like i hvert "eksperiment". Jeg driver med forskning til daglig, så det burde jeg vite hehe. Problemet var at jeg kjørte den først, og så fant jeg ut at de andre ikke kunne kjøre på den oppløsninga, men hadde ikke tid til å kjøre 01 på nytt. Men, da vet jeg hva som er standard ihvertfall ;)

 

-Spinor

Endret av Spinor
Lenke til kommentar

hmm.. strøm forsyninga mi gikk heden liker etter jeg satte inn kortet, det som gjorde det litt merkelig var at det var nesten en ny 400 watts north q som jegikke hadde merket noen prob med før jeg satte inn det nye kortet. kortet jeg hadde før var et 6800 gt. videre får jeg helt kurrante scores med 1950 kortet. men faktsik så syns jeg at det scores litt lite fps i feks counter strike source stress test i forhold til min score på 3 dmark.

 

 

 

sammenlignet med en kamerat sitt system som jeg scorer ca 1000 poeng mer 3d mark 05 med mitt 1950pro mot hans 7800gt pci xpress, så scorer han 160 fps i stress test css og jeg 140.

 

ellers er systemene våre ganske like i ytelse, det eneste han scorer bedre på i everest er latency.

 

ellers har jeg merket meg annen ting som ikke har vært før, når jeg går ut av spill, så lagge det voldsomt og tar tid og komme ut i windows. snodige greier, før så¨smalt jeg ut og inn på et øyeblikk, videre så kommer jeg ikke lenger først inn på serverne jeg spiller på, det gjorde jeg også før.

 

???

Endret av noehetje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...