Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jesus fra A-Å


Anbefalte innlegg

Dette er en skoleoppgave jeg fikk i religion, som jeg trenger litt hjelp til.. Mangler Jesus på noen bokstaver. Under følger det jeg allerede har:

 

Jesus, fra A til Å

A -

B – Bergprekenen

C –

D – Den gylne regel

E - Elsker alle

F – Frelser

G – Guds sønn

H – Hellig

I - INRI (Jesus fra Nasaret, Jødenes konge. (inskripsjonen på korset))

J – Jøde

K – Korsfestet

L – Lignelser

M – Misjonsbefalingen

N – Nattverd

O -

P – Perfekt

Q -

R – Rettferdig

S – Syndebukk

T – Treenigheten

U – Udødelig

V – Verdig

W –

X –

Y – Ydmyk

Z –

Æ – Ærlig

Ø – Øksemorderpotensialløs

Å – Åndelig

 

Takk for alle forslag hittil :) Grovt sett A og O som jeg har igjen og burde klare..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurt å merke seg at Gud, Jesus og den hellige hånd er "samme sak", at Jesus kalles Guds sønn, er fordi han er guds avatar hos menneskene, Jesus skulle jo være "den siste lidende menneskesønn. Eller noe slikt. Ikke sånn at Gud er pappa'n til Jesus.

7329500[/snapback]

Litt uklare familieforhold i det huset der ...

 

I hvert fall har diverse teologer opp gjennom tidene tolket og diktet og funnet på både det ene og det andre som du må lete lenge etter i Bibelen.

 

Jesus hevdet aldri at han var Gud, så hvorfor skulle vi ikke tro ham på det?

Han jugde vel ikke?

 

Den hellige treenighet står det heller ikke noe om.

Ei heller jomfru Marias himmelfart.

Eller at hun - etter flere barnefødsler - fortsatt var jomfru, fysisk sett.

Eller at noen på bakgrunn av sitt livs gjerninger eller opplevelser kunne bli helgener og få en særstilling i "himmelen".

Eller at paven skulle være Guds stedfortreder på jorden.

Og at han var ufeilbarlig, pr. def.

Eller at prester skulle være avholdne og ikke ta ektefelle. (Noe de ikke begynte med før på 900-tallet eller noe sånt.)

 

OK, det meste av dette ble funnet på av den katolske kirke, men mye av det gamle lever jo videre i den norske, Lutherske statskirken vår.

 

Avatar er vel et indisk ord, og hinduismen står vel ikke høyt i kurs hos troende kristne. ("Det er så mye armer og bein med de gudene der", som en sa.)

Lenke til kommentar
Hva i all verden for slags skole er det som gir sånne oppgaver?

Er religion det eneste faget der det brukes? Hva med historie og samfunnsfag? Brukes det om annet enn personer? (Eller guder, om du vil.) Hva med land? Foreninger? Mineraler? Gasser? Fysiske måleenheter?

7328698[/snapback]

Kristelig Gymnasium. Religionsfaget på denne skolen skiller seg kun fra andre skoler ved at religion er "obligatorisk valgfag" (hehe, litt av et paradoks), alle 3 år på VGS. Jeg gikk ikke der på grunnkurs så vet ikke hva som inngikk da, men i andre klasse hadde vi stort sett om nyreligiøsitet/New Age..

Vi har religion etter fagplanen for VK2.. Har om de andre verdensreligionene også..

 

Tusen takk for noen saklige svar :)

Jeg kunne brukt "Oppspinn" om jeg hadde forbundet Jesus med det, noe jeg ikke gjør. Men hvorvidt min religion er "riktig" eller ikke, finnes det mange andre tråder å diskutere i.

Lenke til kommentar

Hvis det hele ikke skal bli helt oppkonstruert (noe det forsåvidt er), vil jeg råde deg til å droppe unorske bokstaver.

 

A - Apostlenes gjerninger?

B – Bergprekenen

C – Chrestus? (gammelt jødisk navn for kristus)

D – Disiplene?

E - Elsk din neste

F – Frelser

G – Guds sønn

H – Hellig

I - INRI (Jesus fra Nasaret, Jødenes konge. (inskripsjonen på korset))

J – Jødisk?

K – Korsfestet

L – Lignelser

M – Misjonsbefalingen

N – Nattverd

O -

P – Paulus?

R – Rettferdig

S – Syndebukk

T – Treenigheten

U – Udødelig

V – Verdig

Y – Ydmyk

Æ – Ærlighet

Ø –

Å – Åndelig kraft

 

U = Uselfisk

7328611[/snapback]

Mange vil nok mene at Jesus var en ussel fisk, men i dette tilfellet tror jeg det er uttrykket uselvisk du leter etter.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...