Gå til innhold

Første 4x4-hovedkort avslørt


Anbefalte innlegg

Sjekk denne videon..

 

7328108[/snapback]

hehey, kabinettet mitt jo :p

 

bare i nvidia fargene da... synes fremdeles sølv med svarte viftegriller og røde leds i viftene er penere.

 

men ontopic, dette systemet bør yte bra slik at extrem entusiastene får lekt med det, for det har vel relativt liten apeall til privatpersoner med tanke på prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men dere. I Windows lisensen står det at man kan ha maks 2 stk prosessorer for en helt vanlig lisens.

 

Som jeg oppfattet det med disse 4 kjernes CPU'ene (Core 2) er at windows ser den som 2 prosessorer med 2 kjerner hver. ? Har jeg rett?...

 

Og med 2 slike prossesorer som ser ut som for windows: 4 stk prosessorer og 2 kjerner i hver prosessor...

 

Tar jeg feil? Eller må man da kjøpe ny lisens?

 

Man kan jo kjøpe 2 stk vanlige core 2 prosessorer med bare 2 kjerner hver da..

7330010[/snapback]

 

Windows XP Home/Pro har en type lisens som sier at en maskin kan ikke ha mer enn to fysiske prosessorer (1 på Home) men er "tilnærmet ubegrenset" på antall kjerner den kan bruke (32 på en x86 basert maskin og 64 på en 64bit maskin)

 

Dvs, om du har en maskin med XP pro og to sokkler og du monterte to dual prosessorer som vil gi deg 4 logiske prosessorer i windows så har du lisensen på din side. Det samme skulle gjelde om du hadde det omtalte hovedkortet og fikk tak i to stykk FX72 som da ville gi deg 8 logiske prosessorer i windows så skulle det spille ingen rolle med tanke på lisensen. (men hvem bryr seg nå om slikt? :p)

 

akkurat på det punktet der er MS greie sånn sett. ;)

Lenke til kommentar
Det blir spennende med fyldige tester av dette.

 

Men dette er nok for en veldig liten del av markedet, og er vel mest for prestisje. Uansett, om jeg skulle plutselig få en haug med penger så hadde jeg vurdért det, selvsagt opp mot Core 2 Duo (Quad).

 

Det blir nok festlig med et slikt system med fire skjermkort osv. i vinter med fine strømpriser. :)

7329368[/snapback]

Ikke noe problem. Nå kan du bare selge den oljefylte varmeovnen. Monner ikke særlig i det store innkjøpssluket da, men tenk så mye rå moro en kan ha med noe slikt! :!: Endret av G
Lenke til kommentar
Jaja mye rart å si om dette. Tar det siste først. Ingen server kort har SLI. Det er totalt ubrukelig i server. Mange workstation kort har imidlertid SLI. Det blir noe helt annet.

 

Et lite spørsmål siden disse to tingene er helt forskjellige ting... hvordan definerer du hva som er et server og hva som er et workstation hovedkort ?

7334225[/snapback]

jeg ville gjort det enkelt og bruk tiltenkt bruksområde som definisjon. Det er jo selvfølgelig ingen offisiell definisjon som eksisterer for dette. Det er bare slik at Opteron og Xeon kan benyttes til en rekke formål og Server er et av dem og gjerne det mest kjente, men ikke det eneste området. Workstation er ett annet område med helt andre typer krav enn servere og en kan også tenke seg at en kan definere andre bruksområder. F.eks er cluster node et bruksområde som klart skiller seg fra server.

Lenke til kommentar

http://www.iwill.net/product_2.asp?p_id=96&sp=Y

http://www.tyan.com/products/html/thundern3600b.html

http://www.hardware.no/nyheter/hovedkort/i...4_med_sli/10117

http://www.hardware.no/nyheter/hovedkort/n..._fra_tyan/13189

 

Vil ikke dette defineres som server hovedkort? I den første generasjonen nForce4 Pro syntes jeg å huske et de fleste hovedkortene med to PCIe x16 hadde SLI.

Lenke til kommentar
Jeg sliter med å skjønne hva AMD driver med.

 

De har brukt millioner på å utvikle denne platformen, men hvorfor? Det burde være ganske klart at Core2 kommer til å yte betraktlig bedre og koste mindre.

7327956[/snapback]

Core 2 har "bare" 2 kjerner. Noe av hovedpoenget med 4x4 er å få 4 kjerner. For de som faktisk har behov og nytte av det (programmer som skalerer godt med antall prosessorer) så kommer det nok til å knuse 2 kjerner, selv Core 2 X6800. En annen ting er at det trolig ikke har kostet så mye å utvikle dette. (millioner er å regne som vekslepenger i denne sammenhengen). Det har nok vært svært enkelt for AMD sin del (nytt navn på eksisterende prosessorer + litt lobby mot HK-produsenter.) For hovedkortprodusentene har det neppe vært noe særlig værre en å lage vanlige 2 sokkel-hovedkort til arbeidsstasjoner og overføre litt overklokkingsegenskaper og funksjonalitet.

 

Jeg tror neppe K8 4x4 holder stand mot intel. Greit de har HT, men det kan umulig veie opp. De burde heller brukt pengene på noe annet... feks betale ned litt gjeld eller legge noen ekstra kroner i produksjonslinjene.

7327956[/snapback]

Nå blir det jo også 4 minnekanaler vs 2 minnekanaler og 4 PCIe x16-porter vs. 2 og det er jo slett ikke uten betydning for dette segmentet.

 

Jeg tror jeg uansett venter for å se om K8L blir noe.

7328440[/snapback]

Samme her. Men for de som har alt for mye penger så kan man jo få i både pose og sekk. K8L skal være kompatibel med både sokkel AM2 og F. Dvs. at man kan kjøpe 2 stk dobbeltkjerner nå og oppgradere til 2 kvadruple kjerner når K8L kommer.

 

Men siden det er 4 PCI-E, er det potensiale for å kjøre Quad SLi på den der? F.eks. 4x 8800GTX

7328493[/snapback]

Det blir sikkert mulig. Nvidia har vel lansert offisiellt sin quad SLI driver nå?

 

Når jeg så på oversiktsbildet så jeg plutselig: fælt så liten kjøleren til chipsettet er. Tenk at det er to brikker som kjøles av den "lille" kjøleren. :hmm:

7329431[/snapback]

Mulig jeg drømmer høylytt nå, men det kan hende Nvidia har fått ned effektforbruket fra rundt 20W på det nye brikkesettet (nforce 680?)

 

Hvilke CPUer bruker 1207-socket og kommer det flere?

7329505[/snapback]

Hvilke type prosessorer funker med dette hovedkortet? Finnes det noen nå og kommer det flere?

7330657[/snapback]

Per i dag bruker Opteron x2xx-serien sokkel F. Ved lansering av 4x4 forventes det at AMD lanserer 3 nye modeller i FX-serien. (FX70, 72 og 74)

 

Kommer det noe vanlig ATX kort med quad father støtte, eller er det rett og slett ikke plass?

7330486[/snapback]

Det er ingen umulighet, men det blir nok i så fall trangt. Jeg ser for meg at en sånn løsning vil gå ut over en del porter. F.eks at de 2-3 øverste PCIe/PCI-portene forsvinner slik at det bare blir 3-4 porter igjen.

 

Ellers er jo 4x4 egentlig bare en Opteron Workstation som har vært gjennom "Pimp my ride" mølla. Et totalt idiotisk konsept lagd for idioter med for mye penger. Noe som forøvrig stemmer for alle disse ekstreme entusiart løsningene, men det er jo tross alt et market for disse og reklame effekten er god så jeg skjønner godt at produsentene lager disse. Har mer problemer med de som kjøper det. Hadde de hatt noe fornuftig å bruke den til ville de nok heller valgt en workstation løsning.

7333740[/snapback]

Jepp, godt beskrevet. Men jeg vil tilføye at det finnes en teoretisk mulighet for at noen av kjøperene faktisk har bruk for det og det gir mest for pengene. Men selvfølgelig, det gjelder nok et lite mindretall med spesielle behov for programvare.

 

Herregud, tenk når man skal benche, må helle nitro 4 steder :p

7334313[/snapback]

Man trenger ikke nitrogen i det hele tatt for å kjøre ytelsetester. (Jeg har i hvertfall ikke sett nitrogen som systemkrav til et eneste program/test)

Lenke til kommentar
Herregud, tenk når man skal benche, må helle nitro 4 steder :p

7334313[/snapback]

Man trenger ikke nitrogen i det hele tatt for å kjøre ytelsetester. (Jeg har i hvertfall ikke sett nitrogen som systemkrav til et eneste program/test)

7378297[/snapback]

 

Av en eller annen grunn så liker du å si noe imot alt jeg sier for å tulle, men ok, man trenger det ikke, men dette er faktisk en entusiast platform og mange entusiaster syns ikke det er nok med vann. (eller luft for den sakens skyld.)

Lenke til kommentar
Men siden det er 4 PCI-E, er det potensiale for å kjøre Quad SLi på den der? F.eks. 4x 8800GTX

7328493[/snapback]

Det blir sikkert mulig. Nvidia har vel lansert offisiellt sin quad SLI driver nå?
Jada, Quad FX støtter Quad SLI, og slike oppsett har vært demonstrert. "4x4" skal visstnok indikere fire kjerner + fire skjermkort.

 

Hvilke CPUer bruker 1207-socket og kommer det flere?

7329505[/snapback]

Hvilke type prosessorer funker med dette hovedkortet? Finnes det noen nå og kommer det flere?

7330657[/snapback]

Per i dag bruker Opteron x2xx-serien sokkel F. Ved lansering av 4x4 forventes det at AMD lanserer 3 nye modeller i FX-serien. (FX70, 72 og 74)
Ifølge DailyTech er det foreløpig uklart om Quad FX-kort blir kompatible med Agena FX-prosessorene til socket F+ (link).

 

Sokkelen til Quad FX har som ventet fått et eget navn, noe som kan tyde på at den bare passer til de tilhørende FX-prosessorene. Men det kan jo også være for at folk ikke skal tro at prosessorene krever RDIMM.

 

Like the latest Opterons, it's based on a pair of 1,207-contact LGA sockets, although the name of these has changed from Socket F to Socket L1FX.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=7316&page=2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...