Gå til innhold

Første 4x4-hovedkort avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir spennende med fyldige tester av dette.

 

Men dette er nok for en veldig liten del av markedet, og er vel mest for prestisje. Uansett, om jeg skulle plutselig få en haug med penger så hadde jeg vurdért det, selvsagt opp mot Core 2 Duo (Quad).

 

Det blir nok festlig med et slikt system med fire skjermkort osv. i vinter med fine strømpriser. :)

7329368[/snapback]

Biligere å kjøpe enn å bruke :nei:

Vertfall i midt-norge der jeg bor

Betaler 72øre kwh nå og den skal gå ned 1 desember (dette er uten noen som helst avgift)

Så blir dyr i drift her i trøndelag :p

 

7329868[/snapback]

Det var ikke så dumt å låse strømprisen da den var på 27 øre vet du. ;)
Lenke til kommentar

Voksent hovedkort og ikke langt fra hva jeg ønsker meg. Flott med to PCIe 16x plassert langt fra hverandre og med PCI på midten. Det betyr at du kan bruke 2x trippelslot kjølere sammen med et PCI uten plassproblemer. 2x brikkesett med mange SATA-kontakter er også noe fra nForcePro verden jeg ønsker velkommen i entusiastverden.

 

Men fler minneplasser, SAS og en mer moden platform vil jeg vente på før jeg slår til.

Lenke til kommentar
Kommer det noe vanlig ATX kort med quad father støtte, eller er det rett og slett ikke plass?

7330486[/snapback]

Tror ikke det er et krav at det skal være to sokketer da, så tror med sikkerhet at det kommer ATX kort.

7330515[/snapback]

 

To socketer er etter hva jeg har forstått hele poenget med Quad Father.

 

Med mindre AMD kommer til å selge 4 kjernene under samme navn (tviler egentlig), kommer det nok ingen kort uten 2 sokler

Lenke til kommentar
Hvis jeg begynner å jobbe, og spare alt av penger jeg får nå, burde jeg ha råd til dette, samtidig som jeg kan leve.

 

4 x skjermkort : ca 20000

2 x CPU : ca 12000

4 x RAM : ca 5000

4 x HD : ca 4000

+

HK : 4000

 

noe sånt, kan vel egentlig legge til en 5-6000 siden det var veldig rundt regnet. Å skal man ha en maskin i den duren, må man jo resten av utstyret matche...så det blir ikke billig. Men fun for the big guys, det er det ikke tvil om :D

 

Systemet utførte en rekke tunge oppgaver samtidig, inkludert å kjøre et spill, spille av en film og drive med encoding - tilsynelatende med god ytelse.
:wee:

7328142[/snapback]

 

 

du må vel ikke glemme: 3000kr for Vista ultimate og ca 2000? for kabinett.. og la oss ikke glemme PSU(ene) (2000kr?)du må ha for å drive hærligheten ;)

7328224[/snapback]

 

Jeg glemte faktisk det :!:

Lenke til kommentar
Hvilke type prosessorer funker med dette hovedkortet? Finnes det noen nå og kommer det flere?

7330657[/snapback]

De kommende CPUer som heter Altair FX som blir da 4 kjerner FX72 og slikt. De blir til Sokket F+, vet ikke om de passer her . Disse er da for entusiast markedet, men i dag er Opteron serien den eneste jeg finner til sokket F.

Se linken for mere detaljer

 

http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/f...m_amd_k8l/32347

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Denne "nyheten" er jo bare tre uker gammel... :dontgetit:

 

Serverkort ville nok ikke hatt SLi-oppsett. Og sansynligvis mer enn to RAM-sokler til hver prosessor...

7329637[/snapback]

Det er overraskende vanlig at "ekte" serverkort har SLI. Såvidt jeg kan se er 4 av 7 socket F-kort i prisguiden utstyrt med SLI (link).

 

De kommende CPUer som heter Altair FX som blir da 4 kjerner FX72 og slikt. De blir til Sokket F+, vet ikke om de passer her

7331707[/snapback]

Prosessorer som i utgangspunktet lanseres til AM2+ og F+ skal fungere i dagens AM2 og F-kort. Eneste ulempen er såvidt jeg vet at man ikke får utnyttet prosessorenes støtte for HyperTransport 3.0, bare 1.0, når dagens CPUer brukes i fremtidens hovedkort.
Lenke til kommentar

Jaja mye rart å si om dette. Tar det siste først. Ingen server kort har SLI. Det er totalt ubrukelig i server. Mange workstation kort har imidlertid SLI. Det blir noe helt annet.

 

Ellers er jo 4x4 egentlig bare en Opteron Workstation som har vært gjennom "Pimp my ride" mølla. Et totalt idiotisk konsept lagd for idioter med for mye penger. Noe som forøvrig stemmer for alle disse ekstreme entusiart løsningene, men det er jo tross alt et market for disse og reklame effekten er god så jeg skjønner godt at produsentene lager disse. Har mer problemer med de som kjøper det. Hadde de hatt noe fornuftig å bruke den til ville de nok heller valgt en workstation løsning.

Lenke til kommentar
Ingen server kort har SLI. Det er totalt ubrukelig i server.
Jeg vet, og ser jeg burde ha understreket "workstation". Jeg svarte egentlig på noe jeg oppfattet som en sammenligning mellom Quadfather og øvrige dual-kort til samme sokkel, og påpekte bare at ganske mange av disse altså har SLI.

 

Ellers er jo 4x4 egentlig bare en Opteron Workstation som har vært gjennom "Pimp my ride" mølla.
Ikke bare... Quadfather bruker UDIMM, om ikke annet :D

 

Et totalt idiotisk konsept lagd for idioter med for mye penger. Noe som forøvrig stemmer for alle disse ekstreme entusiart løsningene, men det er jo tross alt et market for disse og reklame effekten er god så jeg skjønner godt at produsentene lager disse.

7333740[/snapback]

Helt enig, de fleste selskaper dreier seg tross alt om å tjene penger, og kjernekappløpet er jo den nye hypen etter GHz-racet. Denne plattformen er neppe mer enn en midlertidig hasteløsning for å kunne tilby like mange kjerner som Intel i desktop-segmentet.
Lenke til kommentar

Det er jo felles både for Intel og AMD å lage overkill-løsninger. F.eks Dell Presicion 690 har jo plass til 32GB RAM i 16-slotter DDR2, 2x 771 Xeoner, 4x PCI-e, SAS-onboard, PCI-X og alt slags ræl... I tillegg til en übersweet 1kW PSU :)

 

Men til vanlig bruk, hva skal du med det?

Og den er jo ubrukelig som vanlig server

Lenke til kommentar
Jaja mye rart å si om dette. Tar det siste først. Ingen server kort har SLI. Det er totalt ubrukelig i server. Mange workstation kort har imidlertid SLI. Det blir noe helt annet.

 

Ellers er jo 4x4 egentlig bare en Opteron Workstation som har vært gjennom "Pimp my ride" mølla. Et totalt idiotisk konsept lagd for idioter med for mye penger. Noe som forøvrig stemmer for alle disse ekstreme entusiart løsningene, men det er jo tross alt et market for disse og reklame effekten er god så jeg skjønner godt at produsentene lager disse. Har mer problemer med de som kjøper det. Hadde de hatt noe fornuftig å bruke den til ville de nok heller valgt en workstation løsning.

7333740[/snapback]

 

 

helt enig..ingen normale folk som har penger til dette.. da er det bedre å satse på en litt billigere variant i mellomtiden. pcer utvikler seg som aldri før...det lønner seg å vente folkens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...