Gå til innhold

Norsk lov bør gjelde på stenging av tråder


Anbefalte innlegg

reagerte litt på at denne tråden ble stengt

 

Lage crack til spill

 

det er ingenting i Norsk lov som tilsier at man ikke skal kunnne lage "nocdcrack" til sitt eget kjøpte spill. om man sier at man skal være førevar tilfelle det kan føre til piratvirksomhet blir for dumt. skal man da ikke få lov til å diskutere det å ta backup av egne kjøpte DVD- filmer f.eks. som er fullt lovlig tilfelle det kan føre til piratvirksomhet.

eller hva med det å stenge alle poster som handler om kriminalitet tilfelle det kan føre til kriminalitet. jeg synes dette blir for dumt. la oss nå få lov til å diskutere det som ikke er forbudt i henhold til norske lover og regler.

 

Posten jeg skulle skrive til denne topicen, men den var stengt så da går den med her

 

men henhold til norsk lov er det faktisk ikke ulovlig å lage "no cd crack" til sine egne kjøpte spill. vil bli overasket om denne tråden blir stengt på grunnlag av EULA. når du kjøper filmer så har du også full rett til å ta backup av disse i henhold til norsk lov selv om det strider mot skriften før filmen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Selvsagt har forumet lov til å ha strengere retningslinjer enn Norsk lov.

Norsk lovgivning er en treg elefant, og det tar tid å få godkjent elementer som bør være alment forstått.

 

Spesielt utsatt vil uansett HWs forum, med sine mange brukere, være i diskusjoner rundt potensiell nedlastning.

 

For å unngå for detaljert regelverk er det derfor bedre at HWs forum slår ned på all diskusjon som kan defineres i retningslinjene.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med trådstarter her. Har sett flere ganger at når folk spør etter crack til et spill, så er det automatiske svaret "LOL ikke lov å snakke om pirateware, HEHE EID!111"

 

At en person leter etter en crack betyr ikke nødvendigvis at han/hun ikke har kjøpt spillet. Blir nesten som å si at alle som kommer for å kopiere nøkler hos låsesmeden har stjelt dem. :p

Lenke til kommentar
#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Selv om det skulle være lov å bruke en crack til eget bruk, strider det helt klart med nevnte avsnitt i retningslinjene. At et diskusjonsforum har retningslinjer utover norsk lov finner jeg helt naturlig. Selv om du har kjøpt spillet, er det ikke sikkert alle de andre som leser på forumet har kjøpt det. Hvis man bare skulle moderere etter norsk lov hadde man i realiteten fjernet alt av eksisterende retningslinjer, og da hadde det blitt kaos.

Lenke til kommentar

I mitt hjem gjelder mine regler, ikke norske lover. På samme måte er det med forumet; det er privat, og de som eier det bestemmer. Bruken av forumet er et privilegie, ikke en rett, og kan gis eller tas bort etter eiernes forgodtbefinnende.

Husk at diskusjon.no er tett knyttet til bl.a. gamer.no og hw.no. Disse ønsker å ha et så godt forhold til næringslivet som mulig, blant dem mange bedrifter som lever av opphavsrett.

Lenke til kommentar
I mitt hjem gjelder mine regler, ikke norske lover. På samme måte er det med forumet; det er privat, og de som eier det bestemmer. Bruken av forumet er et privilegie, ikke en rett, og kan gis eller tas bort etter eiernes forgodtbefinnende.

Husk at diskusjon.no er tett knyttet til bl.a. gamer.no og hw.no. Disse ønsker å ha et så godt forhold til næringslivet som mulig, blant dem mange bedrifter som lever av opphavsrett.

7326946[/snapback]

 

Selvfølgelig gjelder Norsk Lov i ditt hjem! Hva får deg til og tro noe annet? :nei:

Lenke til kommentar
I mitt hjem gjelder mine regler, ikke norske lover. På samme måte er det med forumet; det er privat, og de som eier det bestemmer. Bruken av forumet er et privilegie, ikke en rett, og kan gis eller tas bort etter eiernes forgodtbefinnende.

Husk at diskusjon.no er tett knyttet til bl.a. gamer.no og hw.no. Disse ønsker å ha et så godt forhold til næringslivet som mulig, blant dem mange bedrifter som lever av opphavsrett.

7326946[/snapback]

Tøv og tull. I ditt hjem så gjelder faktisk norske lover. Om du velger å ikke gjennomføre de er en annen sak men de gjelde forsatt uansett.

 

Det at hardware.no ikke ønsker 'no-crack' diskusjon på sine forumer står de i sin fulle rett til å gjøre. Men hvorfor gjør de det da? Jo, det er som Isbilen sier, at de vil ha en god dialog med selskapene rundt om kring og at de ikke har lyst til å bli saksøkt av forskjellige firmaer.

Ta f.eks at gamer.no vil teste et nytt spill fra EA-games og så sender de hendvendelse til de, men de får blankt avslag på det nettopp fordi at det blir tillatt å diskutere slike no-crack.

Skal man tillate en slik diskusjon på dette diskusjonsforumet så kan man faktisk så i fare for at hardware.no blir saksøkt og at dette diskusjonsforumet ikke blir gratis lengre..

 

Selvsagt, om du velger å ordne deg No-crack til det nye spillet ditt er ditt egent valg, og du har lov til det i følge norsk lov. Men hardware.no står forsatt i sin fulle rett til å ha den regelen om at det ikke skal diskuteres på dette forumet.

Stå det blir helt feil å si at norsk lov skal gjelde dessverre.

Lenke til kommentar

Vi skjønte selvfølgelig det isbilen, de som påstår annet kverulerer nok bare. Det er riktig som det blir sagt, at norsk lov gjelder overalt i samfunnet, mens man står relativt fritt til å lage ekstra regler i ulike sammenhenger. Jeg jobber som bartender, og der står jeg fritt til å nekte personer adgang eller utestenge personer på grunnlag som går langt utenfor norsk lov. Jeg har egentlig urovekkende mye makt i forhold til uønskede personer, men brukt riktig fører dette til mindre bråk og en tryggere og vennligere atmosfære for gjestene. Det samme gjelder nok her på forumet, man bør følge retningslinjene som blir gitt. :)

Lenke til kommentar

Greit nok at noen vil skaffe seg en nocd-crack, men aksepter at det ikke er lov og diskutere det her på forumet. Det er fult nok av kranglefanter her fra før av, vi trenger ikke krangle om cracks er lovlig eller ulovlig.

 

La oss si at fyren som starter tråden trenger cracken til eget bruk, til en cd han har kjøpt, men så leser 4000 andre brukere tråden og plutselig har 4000 brukere skaffet seg spillet (piratkopiert selvfølgelig) og en crack som de fikk link til fra (ja nettop) diskusjon.no. Joa, produsenten blir nok veldig glad for at forumet kun moddererer etter norsk lov.

 

Noen ganger må man se helheten, ikke bare det lille man faktisk vil se.

Lenke til kommentar
Greit nok at noen vil skaffe seg en nocd-crack, men aksepter at det ikke er lov og diskutere det her på forumet. Det er fult nok av kranglefanter her fra før av, vi trenger ikke krangle om cracks er lovlig eller ulovlig.

 

La oss si at fyren som starter tråden trenger cracken til eget bruk, til en cd han har kjøpt, men så leser 4000 andre brukere tråden og plutselig har 4000 brukere skaffet seg spillet (piratkopiert selvfølgelig) og en crack som de fikk link til fra (ja nettop) diskusjon.no. Joa, produsenten blir nok veldig glad for at forumet kun moddererer etter norsk lov.

 

Noen ganger må man se helheten, ikke bare det lille man faktisk vil se.

7333118[/snapback]

 

tror nok de fleste klarer dette på egenhånd du. synes rett og slett at dette blir litt paranoid. men ok privat forum dere bestemmer...

Lenke til kommentar

Poenget er altså her at norsk lov gjelder I TILLEGG TIL forumets egne regler. Så lenge forumet ikke driver diskriminering basert på kjønn/rase/religion etc. kan de vel sette de regler de selv vil. De har bestemt seg for at en ikke skal komme med informasjon som stort sett blir brukt til piratkopiering, og det mener jeg faktisk er helt rett av norges nest største forum. Trenger dere hjelp til å bruke cracks, let en annen plass. det finnes mange flere fora enn diskusjon.no som er mindre og mer "anonyme" hvor de ikke nekter deg slikt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...