Gå til innhold

Verneplikt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey for det første, hva ville Norge gjort ved en invasjon (lite trolig, men det er mange gærninger)

 

for det andre, ved ekstreme tilfeller f.eks. naturkatastrofer som storflom, snøras, etc. her spiller Forsvaret en viktig rolle, selfølgelig sammen med sivile, HV og sivilforsvaret.

 

Dette er bare et par ting, det er sant at ved en invasjon av norge så har vi ikke så mye sjangs. Det som vil skje er at Heimvernet blir kallt ut for å foreta observasjon og (sperringer). Så kommer forsvaret og skal ta over. Selfølgelig så er jo en invasjon (veldig) lite trolig.

 

Å bli kallt in til førstegangstjeneste er ikke så ille, hvorfor ikke dra nytte av det, gå på skole samtidig. Det er utrolig mange muligheter enn å bare avtjene det ene året. Og det er den eneste setedet du blir betalt for å gå på skole.

 

Hvorfor være negativ til forsvaret og det rundt det. Det er jo meget lære rikt. Du kommer til å få en fod erfaring som kan være hendig videre i livet ditt.

 

dette er bare noen synspunkter til dette valget. Take it or gett lost! :smile:

Lenke til kommentar

En ting er det ene året. En vet (regner med) en skal inn. Fullfører (vel noen av oss ihvertfall, villig eller ikke). "Endelig ferdig" tenker du....men nei. NY innkallese. Heimevernet kaller! Der skal jeg tilby mine tjenester hvert år til jeg er 44 (eller 45?) år gammel. Syns det er direkte UHØRT! Er helt sykt at jeg kan tvinges til dette. Frihetsberøvelse. "Ja, men herregud" sier noen. Det er en uke med sløving en gang i året (eller annen hvert år). "Må klare det". Det er ikke poenget. Klart jeg klarer det. Men jeg VIL ikke! Jeg har gitt et helt år av livet mitt til å forsvare trær i Indre Troms, gjort alt de har bedd meg om utallige ganger, bare i TILFELLE noe skal skje. Om ikke det er nok så kommer heimevernet nå et år etter jeg ble ferdig og krever ENDA mer!

 

Så, hva skal jeg gjøre? Fake en skade så jeg slipper? Lett å slippe militære sier dere! Vel, om jeg klager på at jeg er skada så slipper jeg kanskje en øvelse. Hva med de neste 20? Sjansen er jo rimelig stor at jeg blir frisk innen et år! Jeg har ikke noen moralske innvendinger mot å "lure" meg vekk fra militæret. Syns ærlig talt jeg har gjort nok. Hva syns dere om dette? Hva bør jeg gjøre? (ja, jeg vet om den andre tråden der dette har blitt tatt opp, men der fokuseres det veldig på førstegangstjenesten)

 

Vel, nok om meg :smile: Måtte bare få ut litt aggresjon. Føler meg skikkelig urettferdig behandlet. Hvorfor må JEG gjøre begge deler mens andre bare glir uhemmet igjennom uten noen reel grunn?

 

Svare meg hvis dere vil, overse meg hvis dere ikke vil :smile:

 

*frustrert*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 21:51, skrev Robkvi:

Får man Siviltjeneste om man ønsker det?


 

Skriver du under på at du er pasifist får du vel det, ja. Siviltjenesten er noen måneder lenger enn militærtjenesten. Tvangsarbeid, enten det er i det sivile eller militæret, hører hjemme i land som vi ikke ønsker å sammenlikne oss med. Det finnes ingen unnskyldning for slike overgrep.

 

"Those who would give up a little freedom for a little safety, deserve neither freedom nor safety." --Benjamin Franklin

 

Quote:


og hvor mange prosent er det som slipper unna førstegangstjenesten for tiden ?


 

Det er vel ca fire av ti som fullfører verneplikten.

 

Jeg ser på det som en selvfølge at vi skal ha et sterkt forsvar som kan forsvare vår frihet. Da blir det litt for paradoksalt at det samme forsvaret skal organiseres ved frihetsberøvelse og tvangsarbeid. Norge skal ha et sterkt forsvar, med moderne utstyr, og profesjonelle soldater i verdensklasse som får betalt for jobben de gjør.

 

Dette vet jeg at mange er enige med meg i. Dessverre er få av de politiske partiene det, ikke engang de såkalte "liberale". (Unge Venstre og DLF er hederlige unntak.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 21:28, skrev akes:

Tjenestetid for:

Millitær førstegangstjeneste 10-12 mnd.

Siviltjeneste: 16-18 mnd.


Man kan komme til spesialavtaler med vernepliktsverket dersom SÆRDELS gode grunner tilsier at du ikke kan gjennomføre normal førstegangstjeneste.


 

Tror ikke du vet hva du snakker om.

Siviltjenesten idag er ikke noe man maa grine seg til og avhoeres paa purke-stasjonen for, og den er 14 maaneder.

Med saa mange som oensker aa ta siviltjeneste, er systemet blitt overbelastet slik at man egentlig ikke avtjener noenting lenger.

 

Alt man trenger aa gjoere er aa ta utplassering(jobbe i barnehage f.eks.), og komme paa jobb stinkende av oel og svette.

Saa gaar det noen uker med dette og man blir tilbakesendt til Hustad / Dillingoey, hvor de ikke har plass og siviltjenesten blir kansellert.

Har de plass er det bare aa soeke avbrudd grunnet utdannelse ved start paa neste semester og imellomtiden ta gratis dykkersertifikat. Saa blir siviltjenesten kansellert ved neste innkalling.

 

Nevnte jeg at man faar utbetalt full kvote dagpenger uavhengig av hvor lenge man tjener? (tror jeg). Nevnte jeg at man kan vaere registrert som at man tar utdannelse, og faa masse i stipend selv om man egentlig har en jobb? Og at man kan gjoere dette i opptil 6 aar?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 22:26, skrev Robkvi:

jeg kan jo skrive uder på at jeg er passifist, men jeg vet ikke hva en passifist er, så kan noen forklare det?


 

Pasifisme er en "politisk-etisk oppfatning som prinsipielt forkaster enhver form for våpenbruk og krig og opplæring i dette".

 

Dette må du altså mene for å få lov til utføre tvangsarbeid i en barnehage i stedet for å leke soldat i skogen.

 

Jeg trodde man hadde gått bort fra dette med avhør hvor du må gjøre rede for din pasifistiske holdning. Må man ikke bare fylle ut et skjema nå?

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 21:52, skrev smetho:

En ting er det ene året. En vet (regner med) en skal inn. Fullfører (vel noen av oss ihvertfall, villig eller ikke). "Endelig ferdig" tenker du....men nei. NY innkallese. Heimevernet kaller! Der skal jeg tilby mine tjenester hvert år til jeg er 44 (eller 45?) år gammel. Syns det er direkte UHØRT! Er helt sykt at jeg kan tvinges til dette. Frihetsberøvelse. "Ja, men herregud" sier noen. Det er en uke med sløving en gang i året (eller annen hvert år). "Må klare det". Det er ikke poenget. Klart jeg klarer det. Men jeg VIL ikke! Jeg har gitt et helt år av livet mitt til å forsvare trær i Indre Troms, gjort alt de har bedd meg om utallige ganger, bare i TILFELLE noe skal skje. Om ikke det er nok så kommer heimevernet nå et år etter jeg ble ferdig og krever ENDA mer!


Så, hva skal jeg gjøre? Fake en skade så jeg slipper? Lett å slippe militære sier dere! Vel, om jeg klager på at jeg er skada så slipper jeg kanskje en øvelse. Hva med de neste 20? Sjansen er jo rimelig stor at jeg blir frisk innen et år! Jeg har ikke noen moralske innvendinger mot å "lure" meg vekk fra militæret. Syns ærlig talt jeg har gjort nok. Hva syns dere om dette? Hva bør jeg gjøre? (ja, jeg vet om den andre tråden der dette har blitt tatt opp, men der fokuseres det veldig på førstegangstjenesten)


Vel, nok om meg :smile: Måtte bare få ut litt aggresjon. Føler meg skikkelig urettferdig behandlet. Hvorfor må JEG gjøre begge deler mens andre bare glir uhemmet igjennom uten noen reel grunn?


Svare meg hvis dere vil, overse meg hvis dere ikke vil :smile:


*frustrert*



Hehe, det er ikke bare jeg som er frustrert. Jeg ble innkalt til HV-tjeneste i fjor ca. 10 år etter at jeg sist rørte en AG3. Jeg var så uheldig å flytte til en kommune som etablerte en ny HV-avdeling. De trengte personell som bodde i nærheten og valgte altså meg. Fy f***. Da jeg var inne og avtjente verneplikten fikk vi valget mellom å avtjene 9 (eller 6?) måneder og bli overført til HV eller fullføre 12 måneder og risikere noen øvelser de neste årene. Jeg valgte selvsagt det siste.

 

Det er meget urettferdig at grensen for å slippe forsvaret settes lavere og lavere pga. at det ikke er råd å ta inn alle rekruttene. Likestilling er det ikke. Egentlig så burde det vært tjeneste for kvinnene også. De har jo masse kompenserende ytelser hvis de får barn mens de menn som kalles inn taper ett års lønn. Jeg er mer og mer tilhenger av et profesjonelt forsvar.

 

Dette året har jeg begynt å jobbe som konsulent. Jeg kan bare drømme om å få kompensert det jeg vil tape den årlige uken jeg er inne i HV. Hvis det skal være slik at det er bare et fåtall av norske menn som skal stille i grønt så skal vi også ha skikkelig betalt for fa....

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: durabit på 2002-11-13 22:58 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: durabit på 2002-11-13 22:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 22:57, skrev durabit:

mens de menn som kalles inn taper ett års lønn.


 

For ikke å snakke om pengene staten taper! Alle menn som er ett år i forsvaret kommer til å arbeide (og betale skatt) ett år mindre. Det blir mye penger! Kutter vi ut ressurssløsingen, og lar liksom-soldatene og barnehage- og kontortvangsarbeiderne betale skatt i ett år ekstra, er vi allerede godt i gang med å finansiere et skikkelig forsvar.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 23:07, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-13 22:57, skrev durabit:

mens de menn som kalles inn taper ett års lønn.


 

For ikke å snakke om pengene staten taper! Alle menn som er ett år i forsvaret kommer til å arbeide (og betale skatt) ett år mindre. Det blir mye penger! Kutter vi ut ressurssløsingen, og lar liksom-soldatene og barnehage- og kontortvangsarbeiderne betale skatt i ett år ekstra, er vi allerede godt i gang med å finansiere et skikkelig forsvar.

 

LeD

 

Hvis vi virkelig vil kutte ressurs-sloesingen, kan vi ikke bare legge ned allmenn verneplikt og kjoere med profesjonelle mordere heller?

Rent reelt sett har vi jo ikke allmen verneplikt allikevel, saa hvorfor bruke penger paa aa late som? *shrug*

 

Eller hvorfor ikke bare legge ned hele forsvaret og stole paa at Amerika forsvarer oss( hvis det ikke er dem som angriper oss, da :grin: )?

Tross alt har ikke Norge en god nok forsvars-haer til aa forsvare landet lenger enn en helg, og angrepshaer har vi ikke hatt siden viking-tiden.

 

Ah, det var tider det. Hvor modige nordmenn kjempet for smaa-kongen sin med aa plyndre, drepe, torturere, voldta og sette fyr paa ting.

 

Idag derimot, har man bomber, saa man slipper aa sette fyr paa ting selv.

Lenke til kommentar

Hehehe Ja vikingetiden var saker :smile:

 

Jeg var på vernepliktsavdelingen i et år og satt og intervjuet alle som var på sesjon.

 

Det stemmer at man kan søke om fritak ifra verneplikten på et pasifistisk overbevisnings-grunnlag. Dette kan man gjøre til enhver tid mellom sesjon og opptil 3 uker ut i påbegynt verneplikt. Siviltjenesten varer imellom 14 og 16 måneder.

 

Hvis du tenker at du vil søke siviltjeneste bare på grunn av å unngå militæret, og ikke pga pasifistisk overbevisning, så har du valgt feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 02:22, skrev DrDoogie:


Hvis vi virkelig vil kutte ressurs-sloesingen, kan vi ikke bare legge ned allmenn verneplikt og kjoere med profesjonelle mordere heller?


 

Skal det først myrdes så er det vel greiest at jobben gjøres av profesjonelle. Det greieste hadde selvsagt vært å kutte ut all dreping, og sette oss ned og flette blomsterkranser, men den løsningen ligger nok litt lenger fram i tid.

 

Quote:


Rent reelt sett har vi jo ikke allmen verneplikt allikevel, saa hvorfor bruke penger paa aa late som? *shrug*


 

At ungdom tvinges til å arbeide på gamlehjem eller på kontor for å "rettferdiggjøre" at andre umotiverte unge menn lærer sånn halvveis å bruke militært utstyr fra perioden 1930-1960, når de fleste likevel klarer å lure seg unna, kan virke litt dumt, ja.

 

Quote:


Eller hvorfor ikke bare legge ned hele forsvaret og stole paa at Amerika forsvarer oss( hvis det ikke er dem som angriper oss, da
:grin:
)?


 

Allianser med andre land må selvsagt være den viktigste delen av forsvaret vårt. Til slike allianser bør vi bidra med moderne utstyr og spesialiserte, profesjonelle enheter. Skulle Amerika angripe hele verden, får vi alliere oss med hele verden. Skulle Amerika OG hele verden angripe Norge, tror jeg det spiller liten rolle om vi har verneplikt eller ei...

 

Men for all del: Jeg forstår godt at mange synes det er flott at alle norske menn får lære drapsteknikk og "disiplin" slik at de kan drepe familie, venner og seg selv med HV-våpenet sitt.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Allianser med andre land må selvsagt være den viktigste delen av forsvaret vårt. Til slike allianser bør vi bidra med moderne utstyr og spesialiserte, profesjonelle enheter. Skulle Amerika angripe hele verden, får vi alliere oss med hele verden. Skulle Amerika OG hele verden angripe Norge, tror jeg det spiller liten rolle om vi har verneplikt eller ei...


 

Ganske sant...vi må jo ikke glemme NATO da, selv om det ikke nytter med hverken det eller det som kalles norges forsvar heller da hvis en freak vil sprenge seg om maskinen sin opp i h*** på et kjøpesenter.

Lenke til kommentar

Quote:


............

Men for all del: Jeg forstår godt at mange synes det er flott at alle norske menn får lære drapsteknikk og "disiplin" slik at de kan drepe familie, venner og seg selv med HV-våpenet sitt.


LeD


Ja, naboene mine lever utrygt. :grin: Med 200 skudd skal jeg klare meg en stund. Også er det så fint å ha våpen klar hvis en innbruddstyv skulle prøve seg - a clean kill I can promise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...